dominant en angstig/stressy, wat zouden jullie doen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

dominant en angstig/stressy, wat zouden jullie doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 10:25

Hoi Allemaal,
ik heb hier een heel verhaal, dank alvast voor degen die de tijd nemen om te lezen.
het doel van het topic is dat ik gewoon eens even wil kijken wat ik hier voor reacties en tips op krijg en dan eens kan kijken wat er voor ons handig is om mee te pikken

ik heb tegenwoordig twee merries tot mijn beschiking, mijn eigen paard , braaf, nuchter, vriendelijk , geen enkel probleem hier,

maar dan dame twee , is een merrie van mijn staleigenaar, prachtige vijfgang ijslanderdame,
dominant, wat an sich geen probleem is/hoeft te zijn , maar tegenwoordig in combi met trauma en stressy wat de overhand neemt

mevrouw is altijd al een pittige tante geweest , maar wel braaf in de omgang :j met rijden vanaf het moment van inrijden wilde ze het bij het opstappen de kont even de lucht in de gooien, maar eenmaal hierdoorheen, geen enkel probleem..
maar in de loop der tid heeft ze een paar keer de baas kunnen spelen en je raad het al , het gaat van kwaad tot erger en eens in de zoveel tijd schiet haar panty in de knoop en als je pech hebt, lig je er naast
mevrouw is dan ook echt blind en baggert gewoon over de ruiter heen als deze in de weg ligt ...

laatste keer dat haar vorige berijder ernaast is gegaan, hing het zadel onder de buik, 1 voor ijzer eronder uit getrapt en een hele goedbedoelende helpende hand heeft haar op dat moment aangepakt, wat net even de foute manier op het foute moment was
ik spreek hier trouwens verder geen kwaad woord over, dit is namelijk niet de oorzaak van de huidige problemen, hooguit een versterking en er is gewoon gehandelt zoals de personen in westie op dat moment juist hebben geacht en gewend waren .

maar huidige situatie is dus een dominante merrie die eens in de zoveel tijd de grenzen opzoekt onder het zadel ...en er keihard doorheen baggert,
een patroon is er nog niet in ontdekt, heeft niet met de hengstigheid te maken, en lichamelijk is ze in principe in orde ,
ze heeft wel regelmatig diarree achtige mest, dus dit is iets wat ik in mijn achterhoofd houd als eventuele reden van uit haar dak gaan , dat ze op dat moment last heeft van haar darmen .
maar in combi met die dominantieproblemen komt er dus ook een hoop stress en angst om de hoek kijken
osteopaat is pas geweest .

in de wei en paddock heeft ze momenteel thuis een halstertje aan, want ze is heel erg slecht te pakken, deels angst, deels "spel" vanuit haar dominantie
als ze je aan ziet komen met een zadel staat ze te dansen , te snuiven en nog net niet te shaken ...
met bijvoorbeeld trailerladen slaat ze op de vlucht (=eng), sleurt je mee , maar is daarna ook wel weer bij je te krijgen en dan kun je haar vluchtgedrag ook voor je laten werken om te laden .

ze is altijd al heel sensibel geweest , kan schrikken van de stomste dingen, is niet erg, dat is gewoon de aard van het beestje
maar tegenwoordig is ze door omstandigheden gewoon erg moeilijk en staat ze stil...

ik longeer haar sinds kort omdat ze gewoon staat dicht te groeien
met longeren is ze superbraaf , alle gangen op commando , geen dwars gedrag, superbraaf, haar lijf gebruikt ze netjes
ze is ontzettend lief, ze zit ook niet op de schopstoel , ze mag gewoon blijven, ook al zou ze de rest van haar leven (nu 12 jaar) grasmaaier blijven, ze mag er zijn ...maar ja, wel graag goed in haar vel zittend ,

hoop dat ik een beetje een beeld heb kunnen schetsen van onze dame, ben benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken

ik ben geen NH typje als in een bepaalde stroming aanhangen, maar probeer gewoon zo paards mogelijk om te gaan met mijn beestjes , onze verschillen in acht nemend ,
maar ben gewoon even benieuwd naar de gedachtes en idee-en van anderen , en plaats het dus op NH om juist uit die hoek wat meningen te krijgen

sanne83

Re: dominant en angstig/stressy, wat zouden jullie doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:43

waarom vind je dat ze dominant is? welk gedrag geeft dat volgens jou aan? Ik haal uit je verhaal duidelijk het angstige/paniek gedrag, maar niet een duidelijke beschrijving van het dominante gedrag.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:58

misschien niet een NH oplossing(al is dat het wel een beetje), maar zou je misschien zou je naar Mariette Kelfkens(oid) kunnen gaan?
vooral om haar beter in dr vel te laten zitten...

op de NH tour is vast veel te veranderen, misschien is een cursus bij Equixantos leuk/zinvol daarvoor.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 11:08

zal de vraag zo goed mogelijk beantwoorden Sanne83 :)

ik vind niet dat ze dominant is :n , dat is ze gewoon
alleen neemt de stress en angst nu de overhand ,

De dame is er 1 die als ze iets wil, het gaat halen,
het is een echte alpha merrie, staat bovenaan in de rangorde, heel sociaal, maar ze heeft wel de broek aan in de wei/paddock.
mevrouw is pas gedekt, toen heeft ze eerst de hengst even op zijn plek gezet(lees gigantisch onder zijn kont geskupt)
vooraleer hij echt kennis mocht komen maken, want hij kwam iets te overtuigd van zichzelf aanhuppelen

als je haar uit de wei gaat halen en ze heeft geen zin, zal ze je laten werken voor de kost, trek er maar een uurtje voor uit om er achteraan te blijven sloffen :P tegenwoordig is dit vaker wel dan niet zo ...dit is idd weer versterkt door stress/angst maar in eerste instantie is het gewoon een kwestie van niet willen , nu is het omgeslagen

Soms blijven de ijslanders een dadje op de paddock
mevrouw is het hier soms niet mee eens, normaal spingt ze dan over de heining (110 a 120 cm) nu staan ze tegenwoordig in een paddock met 150 cm omheining eromheen, van hout
mevrouw is pas gewoon op haar gemak door de heining gesloft, want ze wenstte gras te eten...en wel nu :+

benader je haar niet respectvol, ze draait om en negeert je, ze zal op dat moment niet angstig wegrennen ofzo , verre van, maar ze wenst gewoon met respect behandelt te worden..prima, haar goed recht :j

ik vind het moeilijk om de dominante trekjes te omschrijven, maar al ken je haar, het is gewoon echt een dominante merrie, gewoon een alpha dame en dat is geen enkel probleem ,
alleen door omstandigheden is de stress overhand gaan nemen
en word het beeld inderdaad meer stress en angst dan de dominantie

maar dat is op dit moment het probleem... van nature is het een hele sensibele Alpha dame
dit is ze nog steeds en dit zie je ook in haar omgang met haar groepsgenootjes...maar een paard heeft geen verbordgen agenda
die laten zien wat ze voelen en doen wat ze zeggen
maar die mensen... die hebben dat dus wel blijkbaar, ze komen aan met een vriendelijk woord en opeens hangt er een zadel onder je buik en vliegen je ijzers je om de oren

maar dit angstgedrag is er pas sinds die laatste valpartij, daarvoor was het vooral de dame die haar eigen wensen voorop stelde...dit ging dan een tijdje goed kwa rijden etc ...en dan schoot de panty in de knoop(ik vermoed last van darmen) en lag de berijder ernaast

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 16:34

Ik denk dat dit probleem een heel andere oorzaak heeft als dat je nu denkt. Ik zal beschrijven haar gedrag en de oorzaak. Natuurlijk is dit niet zeker omdat ik het paard niet gezien heb, maar door je verhaal krijg ik dit gevoel bij dit paard.

Dominant gedrag vind je juist bij paarden die laag in rangorde zijn. Dit zijn paarden die hun lichaam inzetten om te heersen over de andere paarden. Er zijn maar weinig echt apha merrie's en ik denk dat dit paard wel die plaats heeft, maar niet omdat ze een alpha merrie is, maar door haar dominante gedrag waar de andere paarden ontzag voor hebben. Gevolg is dat ze een postie heeft die ze geestelijk helemaal niet aan kan en daardoor niet goed in haar vel zit.

Het rij probleem komt over als een opbouwen van spanning. Je kan het vergelijken met een balon die langzaam bij elke oorzaak van spanning word vol geblazen. Deze spanning word uiteindelijk zo groot dat de balon klapt en het paard volledig blind dingen gaat doen die hij anders nooit zou doen. Dit ten koste van zich zelf en zijn bereider.

Zoals je leest heb ik het gevoel dat er veel dingen niet goed zitten. ik zal zelf deze merrie in een kleine kudde zetten liefst van niet meer dan 3 paarden. Dit kan ze beter handelen en zou de innerlijke constante spanning laten afnemen. Met het rijden zou ik helemaal opnieuw beginnen. Stapje voor stapje elke spannings reactie bij een bepaalde handeling afbouwen door de handeling in stukjes te hakken en het paard duidelijk te maken dat er niks aan de hand is. Dit kost geduld, maar gaat wel veel sneller dan je zou verwachten.

Belangrijk is het begrip naar het paard toe. Ze heeft een positie die ze helemaal niet aan kan en dat zorgt voor geestelijke problemen. Begrijp dat zodat dat je helpt bij het werken met haar. En weet ze zal alles doen wat je vraagt totdat ze het niet meer kan. Kijk naar haar houding. Verstild ze. Sluit ze zich af, of begint ze dominant gedrag te vertonen. Tekenen van spanning die ze niet aan kan.

Succes met haar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 17:29

zie reactie hieronder
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 05-07-09 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 17:52

Josien, als eerst dankjewel voor je reactie, je maakt een paar punten die ik ergens wel herken bij haar.

in de omgang met andere paarden gebruikt ze eingelijk zelden tot nooit "geweld" , ze gebruikt normale lichaamstaal...alleen het voorval van de hengst , die is nieuw, ze kent hem niet en meneer was vooral timide verlegen dames gewend...dat is ze dus echt niet. Hoewel dit voorval wel een illustratie kan zijn van spanning en stress die ze even niet aan kan en daardoor even uithaalde.Maar daar moet ik ook wel de kanttekening bijzetten dat ze 1 eer uithaalde en daarmee de kous ook af was voor haar. 10 minuten later was de eerste ronde dekken gebeurt.
Dus ik herken wel iets in de omschrijving van alpharol die ze niet aankan, maar daar moet ik toch nog eens even voor gaan zitten (de groep observeren)

Het rij probleem komt over als een opbouwen van spanning. Je kan het vergelijken met een balon die langzaam bij elke oorzaak van spanning word vol geblazen. Deze spanning word uiteindelijk zo groot dat de balon klapt en het paard volledig blind dingen gaat doen die hij anders nooit zou doen. Dit ten koste van zich zelf en zijn bereider.

hier herken ik ook wel iets in , het bokken bij het opstijgen heeft ze altijd al gehad(letterlijk bij het inrijden al) dit is in de loop der tijd erger geworden. het gaat een tijd goed, en dan is het mis, alleen de manier van misgaan is vooral heviger geworden en kan ze echt compleet blind zijn idd, dus ook over de berijder heenlopen op dat moment.
ergens is er een cirkeltje ontstaan, alleen het uit zich sporadisch
de laatste keer dat het mis is gegaan is de berijder met een slecht gevoel opgestapt (rotdg gehad) en tegen haar gevoel in toch opgestapt...dit kun je dus idd ook niet zomaar ongestraft doen bij haar
want het is en blijft een heel sensibel paard .

Zoals je leest heb ik het gevoel dat er veel dingen niet goed zitten. ik zal zelf deze merrie in een kleine kudde zetten liefst van niet meer dan 3 paarden. Dit kan ze beter handelen en zou de innerlijke constante spanning laten afnemen. Met het rijden zou ik helemaal opnieuw beginnen. Stapje voor stapje elke spannings reactie bij een bepaalde handeling afbouwen door de handeling in stukjes te hakken en het paard duidelijk te maken dat er niks aan de hand is. Dit kost geduld, maar gaat wel veel sneller dan je zou verwachten.

tijd en geduld hebben we gelukig genoeg, ze zit niet op de schopstoel, mocht het rijden niet meer gaan lukken , dan is dat ook prima, maar ik(en de eigenaars) wil haar wel gewoon vrij en blij in haar lijf en koppie hebben
Ze staat in een kleine groep met twee andere ijslanders.
en ik ben idd van plan vanaf het nulpunt weer te beginnen en de planning bestaat voorlopig uit grond en longewerk en als het rijden pas weer na het veulen komt is dat ook prima.
eerst lekker in haar lijf en koppie zitten

Belangrijk is het begrip naar het paard toe. Ze heeft een positie die ze helemaal niet aan kan en dat zorgt voor geestelijke problemen. Begrijp dat zodat dat je helpt bij het werken met haar. En weet ze zal alles doen wat je vraagt totdat ze het niet meer kan. Kijk naar haar houding. Verstild ze. Sluit ze zich af, of begint ze dominant gedrag te vertonen. Tekenen van spanning die ze niet aan kan.

Succes met haar.

het blijft fijn om eens een frisse blik ergens over te zien/horen
zelf zit je er zo dicht op dat een hoop dingen niet duidelijk meer te zien zijn/opvallen.

zodra ze terug zijn gaat mijn eigen merrie onder het zadel en ga ik met de dame weer lekker door waarmee ik bezig was
punt 1 , de kilootjes eraf werken aan de longe
en verder veel grondwerk gericht op ontspanning en vertrouwen

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 18:39

Sonja_vR schreef:
Josien, als eerst dankjewel voor je reactie, je maakt een paar punten die ik ergens wel herken bij haar.

in de omgang met andere paarden gebruikt ze eingelijk zelden tot nooit "geweld" , ze gebruikt normale lichaamstaal...alleen het voorval van de hengst , die is nieuw, ze kent hem niet en meneer was vooral timide verlegen dames gewend...dat is ze dus echt niet. Hoewel dit voorval wel een illustratie kan zijn van spanning en stress die ze even niet aan kan en daardoor even uithaalde.Maar daar moet ik ook wel de kanttekening bijzetten dat ze 1 eer uithaalde en daarmee de kous ook af was voor haar. 10 minuten later was de eerste ronde dekken gebeurt.
Dus ik herken wel iets in de omschrijving van alpharol die ze niet aankan, maar daar moet ik toch nog eens even voor gaan zitten (de groep observeren)
Ik kan dit moeilijk inschatten. Als het klopt dan word het een heel ander verhaal.
Bij een echte alpha merrie of makkelijker L merrie is het erg belangrijk het begrip naar het paard toe. Ik ken 5 L merrie's en ruinen. Dit is uit zonderlijk, maar omdat ik werk met probleem gevallen kom ik meerdere van deze paarden tegen. Deze paarden zijn vaak moeilijk in de omgang en tijdens het werk. Als het er op aan komt zullen ze zelf de leiding nemen wat tot grote gevolgen kan hebben. Deze paarden staan zo hoog dat het voor veel mensen niet mogelijk is om boven het paard te staan. Vandaar dat deze paarden een ervaren eigenaar nodig hebben en dan bedoel ik niet zo zeer met paarden, maar mensen die geestelijk al op hoog niveau staan. Ze laten zich niks afdwingen. Doe je dat wel dan worden ze onbetrouwbaar en dat kan zeer heftig gaan. Samenwerking, begrip, liefde, contact is er nodig wil je met volle vertrouwen met deze paarden kunnen werken. Het zijn wel de paarden waar je wauw tegen zegt. Ze zijn trots zelfverzekerd, maar dit vaak wel in hun eigen wereld en dus op eigen terein. Buiten hun terrein zijn ze vaak zeer angstig en onbetrouwbaar. Enkele buiten gesloten. Een leider wil alles onder controle hebben. Jouw de andere paarden. Dit door een blik een beweging, maar doen vaak zo min mogelijk om deze controle te krijgen. Als het nodig is zijn ze kort, maar krachtig. Buiten hun eigen terrein hebben ze niet alles meer onder controle en worden daardoor erg gestresst. Het is dan te veel om te bevatten en zorgt daardoor voor opbouwen van spanning. Een paard dat dit geestelijk wel aan kan is juist erg stabiel en koel buiten. Om goed met een L merrie te kunnen werken kost dat veel tijd en grondwerk doen. Je loopt dan zeker tegen moeilijkheden aan die je moet overwinnen om te kunnen samenwerken met dit paard. Mijn ervaring is dat Leiders een van de moeilijkste, maar mooiste paarden zijn om mee te werken. Hun Leiding is zeer subtiel waardoor je het niet snel door heb. Het zijn kleine dingetjes waardoor het paard weet dat hij nog de "baas" over jouw is en daardoor zou hij veel dingen niet accepteren.

hier herken ik ook wel iets in , het bokken bij het opstijgen heeft ze altijd al gehad(letterlijk bij het inrijden al) dit is in de loop der tijd erger geworden. het gaat een tijd goed, en dan is het mis, alleen de manier van misgaan is vooral heviger geworden en kan ze echt compleet blind zijn idd, dus ook over de berijder heenlopen op dat moment.
Dit komt heel vaak voor. Deze problemen worden vaak erger en niet minder omdat het paard nooit geleert heeft hoe het eigenlijk moet en dat dit niet iets om bang voor te zijn. Ik neem daarbij wel aan dat het zadel goed past.

tijd en geduld hebben we gelukig genoeg, ze zit niet op de schopstoel, mocht het rijden niet meer gaan lukken , dan is dat ook prima, maar ik(en de eigenaars) wil haar wel gewoon vrij en blij in haar lijf en koppie hebben
Ze staat in een kleine groep met twee andere ijslanders.
en ik ben idd van plan vanaf het nulpunt weer te beginnen en de planning bestaat voorlopig uit grond en longewerk en als het rijden pas weer na het veulen komt is dat ook prima.
eerst lekker in haar lijf en koppie zitten
Fijn om te lezen dat ze in een kleine kudde staat en dat er geen druk op haar staat.
Heb je een foto van haar. Misschien kan ik je dan wat meer vertellen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 19:15

Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 05-07-09 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:28

Interessant. Dit is een mentaal sterk paard. Haar blik is verduisterd, dit paard heeft het in zich om zich af te sluiten. Dit verklaart haar gedrag.

Ze is erg duidelijk, maar niet zo moeilijk als ik gedacht had. Ze is geen paard die steeds andere dingen probeerd, maar enkel haar probleem duidelijk maakt. Dit zijn een paar dingen en niet zo heel moeilijk op te lossen.

Een lief paard als ze begrepen word en er op de juiste manier mee word omgegaan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 19:47

ze kan zich idd afsluiten, ze moet soms ook wel,
ze is misschien wel een sterke persoonlijkheid maar ze is ook erg sensibel, stap je er op als je niet tof in je vel zit, dan kun je problemen verwachten, op de grond kan ze het nog wel handelen , niet als je erop zit .

haar problemen zijn volgens mij grotendeels terug te leiden op onzekerheid tov mensen, paarden snapt ze, die hebben geen verborgen agenda...maar mensen daar is ze nog niet zo zeker van
nu is het zaak haar te overtuigen dat ik goede bedoelingen heb,
dat gaat idd tijd kosten denk ik , maar ja, we hebben geen haast :)

ben nu op mijn gemak aan het bedenken en bekijken hoe ik het ga aanpakken
ik kan een hoop, maar ben er wat dit soort dingen betreft ook al weer een tijdje uit ... dus weer even wat dingen opfrissen ;)
en kijken welke ingangen ik bij haar heb

vandaar ook dit topic, wil even wat verse kijk op de zaak lezen :)

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:06

Vaak hoe hoger in rangorde een paard staat hoe minder hij fouten of onvolmaaktheden accepteerd. Dit is per paard ook weer verschillend hoe erg dit is.

Zie het als een leer opject. Je gaat nog veel leren van dit paard.

Veel succes

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 20:15

dankje,
en idd, ik denk dat ik nog ontzettend veel van haar kan leren..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 22:12

Siskeh, ik ga ook even jouw tipje opzoeken :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:51

Mijn tip zou zijn om eens een goede instructeur op te zoeken, een die naar de basis gaat, het ruiteraandeel zwaar laat doorwegen en creatieve oplossingen bedenkt om de ontspanning weer terug te krijgen.

Ik vind het overigens niet zo heel vreemd dat een paard waar regelmatig iemand afknikkert, waarbij dat vallen dan ook nog zo onhandig gebeurt dat het zadel onder de buik komt, zijn ruiters niet meer vertrouwt.
Als ik lees dat de merrie al vanaf het begin ook gebokt heeft, heb ik mijn twijfels over het proces van inrijden.
Jonge paarden mogen best bokken, maar dat moet geen gewoonte worden. Dan zat er toch ergens iets niet goed.
En of dat de ruiter, het harnachement of het lichaam van het paard was maakt dan niet zoveel uit.

Het signaal van het paard is gemist. En dat kan tot gevolg hebben, dat een paard zich afsluit of opkropt.

Ik geloof niet dat je vanaf bokt kan zien waar het probleem precies zit, daar moet echt iemand naar kijken - dit soort gedrag kan door zoveel dingen veroorzaakt worden. Het hoeft ook absoluut niets te maken te hebben met het feit dat de merrie Alphamerrie is.

Naast het achterhalen van de oorzaak, zit je inmiddels wel met een paard waar het gedrag zit ingesleten, dus een goede rijkunstige oplossing is ook wel vereist.

Ik hoop dat dit niet te negatief overkomt, zo is het niet bedoeld.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 10:07

Randalinpony : ik neem je bericht absoluut niet negatief op :)
als eerste ben ik het met je eens dat je vanachter een pc niet exact kunt zien/zeggen wat er aan de hand is , maar het is voor mij ook puur een extraatje, eens kijken wat er voor wijzen van kijken om de bocht omt zeg maar :)

persoonlijk vind ik het huidige gedrag ook helemaal niet vreemd :n het is eingelijk niet meer dan logisch dat een sensibel paard bij spanningen van de berijders en geen consistentie in de berijders etc ongewenst gedrag gaat vertonen ... je merkt als je haar gedrag gaat bekijken ook een heel groot verschil in gedrag en omgang met andere paarden, waarin ze heel duidelijk blijft en gaat voor hetgeen wat zij wil ...
terwijl ze in de omgang met mensen onzeker is tegenwoordig , heel sneu om te merken .

het proces van inrijden heb ik an sich niet al te veel twijfels over, ik weet wie en waar ze is ingereden en die persoon weet wat ze doet ,
zolang diegene regelmatig met haar bezig was ging het ook goed , bij onregelmatig werken etc etc , word het erger...
maar dat er ergens iets niet goed zat, is duidelijk :)

kwa rijden, voorlopig word ze helemaal niet gereden ... ik ben van mening dat ze eerst in de omgang weer op de rit moet voordat we weer verder gaan ...

instructie komt er mettertijd ook weer bij, maar voorlopig ga ik lekker met haar aan de gang om haar weer wat vertrouwen te geven en een vaste basis ...terug naar

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:15

Tja, op zich wel handig om een tijdje de druk eraf te halen zodat je haar ook weer makkelijk kan pakken.

Paarden zijn slim, als ze rijden associeren met negatieve gevoelens kun je er lang achteraan lopen... mijn merrie liep ook van me weg toen het rijden een tijdje wat spannender werd (omdat ik met haar van huis ging wat ze eng vond). Inmiddels komt ze altijd, komt ook idd omdat we rijden en 'leuk' afwisselen. ;)

Houdt er alleen rekening mee dat het gedrag zijn oorzaak heeft onder het zadel, dus ook al wordt ze weer makkelijk in de omgang, zodra je gaat rijden ga je waarschijnlijk de oude problemen weer tegenkomen.
Wat dat betreft lost een pauze dan weer niets op.

Gezien wat ik hierboven lees, zou ik uitproberen wat de dame in kwestie van grondwerk vindt. Er zijn namelijk zat oudere Alphamerries die je daar dus geen plezier mee doet, deze merries houden niet van spelletjes.

Maar dat ik dan weer niet van achter de PC beoordelen. ;)

Succes in ieder geval en goed dat je eens om je heen durft te kijken voor een oplossing.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 10:53

grondwerk varieert
, ze vind voroal recht toe rechtaan werken fijn , dus longeren
dat doe ik ook ivm gewicht (ze groeit nogal snel dicht op de wei)
voorlopig ga ik vooral longeren, wandelen, als die van mij onder het zadel is gaat ze mee als handpaard (vind ze leuk)
en ik moet nu gaan uitvinden wat de ingangen zijn wat betreft eventueel grondwerk bij haar,

rijden is even op pauze, problemen blijven wel bestaan onder het zadel, maar het heeft nu niet de prioriteit , dat komt later wel weer ...eerst moet het vertrouwen er gewoon weer zijn
en als we weer gana rijden , haal ik er een vriendin van me bij die even mee mag blijven kijken :)

mocht ik beslutien om het rijden dan door te zetten, komt er instructie bij
en in de tussentijd wil ik ook ttouch een kans geven, dus daar moet ik mezelf weer even in opfrissen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:37

Klinkt een beetje als een explosieve versie van mijn paardje. Is ook de baas in de wei, maar o zo onzeker als ze die moet verlaten en maar al te blij dat ik de rol als leider op me wil nemen. Mevrouw heeft wel heel veel zelfrespect en wenst dan ook zo behandelt te worden.

Nu ik er zo op terugkijk heb ik de basis wel van iemand geleerd en toen zelf door observatie van haar de rest gedaan en rijden nu met BBP en halster:)
Je kan heel veel proberen, zolang het proberen is. Kijken of zij je snapt en zich daar lekker bij voelt, zo niet bied je je excuses aan en doe je het niet meer^^
Het klinkt eigenlijk alsof de berijders niet ze begripvol waren voor haar sensibiliteit. Rijden moet denk ik wel lukken, maar je moet goed kijken waar ze zich wel en niet prettig bij voelt.

Paarden kiezen er volgens mij niet voor om de leider te zijn, bepaald soort gedrag zit gewoon in ze en daarmee bereiken ze de alpha-rol. In de wei komt mijn paard het heel goed uit, maar daar buiten is ze dolgelukkig dat ik die rol op me neem.
Ik denk dus dat jij die rol misschien iets meer op je moet nemen. Vooral het beschermende gedeelte en haar overal doorheen loodsen is het belangrijkste gedeelte voor het paardje.
Als je zegt dat ze aan de kletter gaat bij het inladen heb je dus al teveel van haar gevraagd waardoor ze blind raakt en zo wegpeerd.

Ik zou dus gewoon lekker veel grondwerken, ga eens googlen op signalen die paarden afgeven (bijv. hoofd schuin = onzekerheid) en dan zie je ook veel eerder aankomen wanneer het haar teveel wordt.

P.S: was een beetje chaotisch in m'n hoofd terwijl ik dit bericht schreef dus sorry als het niet echt een lekkerlopend verhaal is of een beetje afwijkt van je vraag.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 07:34

op zich was de eerste berijder wel begripvol, maar het klikte gewoon niet, ruiter bouwt spanning op die de merrie niet kan handelen, en het botst tegen elkaar op tot steeds grotere explosies... ruiter heeft toen ook besloten dat zij samen gewoon niet werken ...

Rijden an sich lukt wel, alleen moet het gedrags cirkeltje doorbroken worden denk ik , nu zijn bepaalde reacties een gewoonte geworden(de ruiter erafwerken = niet werken en geen ge emmer aan je lijf en op)
ben het wel helemaal met je eens dat degene die met haar gaat werken, aan de hand en ohz idd echt die leiding op zich zal moeten nemen en heel erg op haar moet letten of je een grens bereikt, dat is 1 ding wat me duidelijk is bij haar.

Bij het trailer laden viel het trouwens wel mee , ja ze draaide om en liep weg en ja dat ging niet in stap, maar ze was wel te controleren, na 5 meter hadden we haar gewoon weer bij ons zeg maar .
, dus op dat moment was ze niet blind zeg maar , maar ze probeert wel te vluchten,
het laden is dus een moment waarbij ze wel het gedrag laat zien, maar niet op een blinde manier ?? (hopelijk vertel ik het een beetje duidelijk , ook een beetje chaotisch :) )

maar ik ga idd lekker op de grond met haar aan de slag
longewerk omdat ze echt wat gewicht kwijt moet en grondwerk, buiten wandelen en ga zo maar door om gewoon lekker met har bezig te zijn , haar weer laten zien dat mensen niet altijd een verborgen agenda hebben en vervelende dingen willen
en ik zie wel of ik voor het veulen er nog eens op zit , ze is als het goed is op dit moment een 16 dagen drachtig
en ik denk dat dit haar ook wel goed gaat doen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 11:06

Denk dat dat haar zeker goed zal doen ja^^ Vooral die wandelingetjes buiten, kun je goed oefenen met samen langs enge dingen te lopen:)
Veel plezier ermee, volgens mij gaat dat helemaal goedkomen met jullie 2!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 13:01

ik hoop het :P we gaan er in ieder geval voor en mocht het rijden uiteindelijk niet haar ding blijken te zijn, is dat ook prima,
plek zat op stal kwa weide enlongeren en handpaarden gaat prima

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 22:37

even een update
het gaat eingelijk best lekker :j
ze staat weer zonder halster op de wei, ik heb haar eingelijk vrij makkelijk te pakken als ik haar haal om te werken :)
longeerwerk gaat ook goed, ik wissel werken op korte afstand ?(1 tt anderhalve meter touw) af met werken op de grote cirkel ,
het op korte afstand werken is om er aan te wennen en werken dat ze dicht bij een mens en met een mens aan het werk is
dit gaat eingelijk echt super, de druk om van me weg te lopen word steeds minder van haar kant en ze geeft veel makkelijk toe,
ontspant sneller etc

ik ben vooral bezig met al wat ze goed doet uitbundig te belonen (dus ook gewoon normaal werken word uitgebreid beloond )

en ik ben er afgelopen zondag maar gewoon ens opgeklommen
, naast een krukje geparkeerd , op het krukje gaan staan en even lekker door de manen gekriebelt, ze bleef gewoon netjes staan
ik kreeg bij het opstappen ook gewoon de tijd om mijn rechtervoet ook nog in de beugel te zetten
daarna voel je haar aanspannen en opbollen , hooft daalt ook
hierop moet je haar gelijk rechts of linksom op de mini volte zetten tot ze loslaat
het is dan ook net een ballonetje wat leegloopt,
en zodra ze loslaat (30 seconden tot 3 minuten) is er ook echt niets meer aan de hand
ze doet alles wat je vraagt,
ze is alleen wat stijf

voorlopig ga ik me rijtechnisch maar gewoon bezighouden met rechtrichten
ohz en aan de longe en zorgen dat ze weer goed in haar lijf zit en zo veel mogelijk recht toe recht aan met haar aan het werk
dat lijkt haar toch het meest te bevallen :j en verder, gewoon zorgen dat ik haar grenzen in de gaten houd

vooralsnog gaat het boven verwachting en ben ik onwijs trots op het meiske

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 07:22

Leuk zon update! :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 10:58

aangezien de reacties op mijn vraagstuk zo fijn waren en bokkers de moeite hebben genomen om soms hele flinke replies te tikken, mogen ze toch ook wel weten hoe het nu gaat ;)

ze is trouwens niet drachtig :n
erg jammer, maar het zal wel met een doel zijn ;)
voorlopig ga ik in ieder geval lekker door zoals ik nu bezig ben