ik heb hier een heel verhaal, dank alvast voor degen die de tijd nemen om te lezen.
het doel van het topic is dat ik gewoon eens even wil kijken wat ik hier voor reacties en tips op krijg en dan eens kan kijken wat er voor ons handig is om mee te pikken
ik heb tegenwoordig twee merries tot mijn beschiking, mijn eigen paard , braaf, nuchter, vriendelijk , geen enkel probleem hier,
maar dan dame twee , is een merrie van mijn staleigenaar, prachtige vijfgang ijslanderdame,
dominant, wat an sich geen probleem is/hoeft te zijn , maar tegenwoordig in combi met trauma en stressy wat de overhand neemt
mevrouw is altijd al een pittige tante geweest , maar wel braaf in de omgang
met rijden vanaf het moment van inrijden wilde ze het bij het opstappen de kont even de lucht in de gooien, maar eenmaal hierdoorheen, geen enkel probleem..maar in de loop der tid heeft ze een paar keer de baas kunnen spelen en je raad het al , het gaat van kwaad tot erger en eens in de zoveel tijd schiet haar panty in de knoop en als je pech hebt, lig je er naast
mevrouw is dan ook echt blind en baggert gewoon over de ruiter heen als deze in de weg ligt ...
laatste keer dat haar vorige berijder ernaast is gegaan, hing het zadel onder de buik, 1 voor ijzer eronder uit getrapt en een hele goedbedoelende helpende hand heeft haar op dat moment aangepakt, wat net even de foute manier op het foute moment was
ik spreek hier trouwens verder geen kwaad woord over, dit is namelijk niet de oorzaak van de huidige problemen, hooguit een versterking en er is gewoon gehandelt zoals de personen in westie op dat moment juist hebben geacht en gewend waren .
maar huidige situatie is dus een dominante merrie die eens in de zoveel tijd de grenzen opzoekt onder het zadel ...en er keihard doorheen baggert,
een patroon is er nog niet in ontdekt, heeft niet met de hengstigheid te maken, en lichamelijk is ze in principe in orde ,
ze heeft wel regelmatig diarree achtige mest, dus dit is iets wat ik in mijn achterhoofd houd als eventuele reden van uit haar dak gaan , dat ze op dat moment last heeft van haar darmen .
maar in combi met die dominantieproblemen komt er dus ook een hoop stress en angst om de hoek kijken
osteopaat is pas geweest .
in de wei en paddock heeft ze momenteel thuis een halstertje aan, want ze is heel erg slecht te pakken, deels angst, deels "spel" vanuit haar dominantie
als ze je aan ziet komen met een zadel staat ze te dansen , te snuiven en nog net niet te shaken ...
met bijvoorbeeld trailerladen slaat ze op de vlucht (=eng), sleurt je mee , maar is daarna ook wel weer bij je te krijgen en dan kun je haar vluchtgedrag ook voor je laten werken om te laden .
ze is altijd al heel sensibel geweest , kan schrikken van de stomste dingen, is niet erg, dat is gewoon de aard van het beestje
maar tegenwoordig is ze door omstandigheden gewoon erg moeilijk en staat ze stil...
ik longeer haar sinds kort omdat ze gewoon staat dicht te groeien
met longeren is ze superbraaf , alle gangen op commando , geen dwars gedrag, superbraaf, haar lijf gebruikt ze netjes
ze is ontzettend lief, ze zit ook niet op de schopstoel , ze mag gewoon blijven, ook al zou ze de rest van haar leven (nu 12 jaar) grasmaaier blijven, ze mag er zijn ...maar ja, wel graag goed in haar vel zittend ,
hoop dat ik een beetje een beeld heb kunnen schetsen van onze dame, ben benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken
ik ben geen NH typje als in een bepaalde stroming aanhangen, maar probeer gewoon zo paards mogelijk om te gaan met mijn beestjes , onze verschillen in acht nemend ,
maar ben gewoon even benieuwd naar de gedachtes en idee-en van anderen , en plaats het dus op NH om juist uit die hoek wat meningen te krijgen

, dat is ze gewoon
tegenwoordig is dit vaker wel dan niet zo ...dit is idd weer versterkt door stress/angst maar in eerste instantie is het gewoon een kwestie van niet willen , nu is het omgeslagen