Hoe ontwikkel jij jezelf ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Hoe ontwikkel jij jezelf ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:39

De meesten hier zijn vreselijk leergierig als het gaat om paarden ideeën, en er wordt heel wat afgebokt. Boeiend, dat zeker !
Maar eenmaal thuis sta je gewoon weer 'een op een' met je paard en moet je het wel even gewoon zelf doen. Zelf keuzes maken, beslissen wat je wel of juist niet doet.
Wat je ook doet, volgt of denkt heb je een idee over hoe je jezelf ontwikkelt?

Hoe weet jij voor jezelf wat goed is en wat niet?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:44

alles wat ik lees probeer ik te begrijpen. zodra ik er achter kan staan sla ik dat op in mijn hoofd. ik houd alles in mijn achterhoofd als ik met mijn paard bezig ben. hoe meer ik opsla hoe meer ik mij ontwikkel. ik leer er toch mijn paard beter door te begrijpen, kennen en trainen...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:11

Gezien ik geen eigen paard heb: lezen lezen lezen lezen lezen lezen enzovoorts. :P Op NH gebied maar ook op gebied van paardenvoeding. Dan vooral wetenschappelijke artikelen of samenvattingen daarvan.
Verder op paardengebied in het algemeen door mijn studie: Hippische Bedrijfskunde.
In de praktijk: stage lopen (ook in verband met mijn studie), Parelli beoefenen (dat is ook theorie maar goed). Verder wil ik les gaan volgen met mijn verzorgpaard. En feedback vragen en ontvangen natuurlijk. Maar dat is sowieso als je les neemt, maar ook je paard geeft je feedback.

Dani

Re: Hoe ontwikkel jij jezelf ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:01

Heel veel lezen, ook topics met vragen van anderen, dingen waar ik zelf niet direct mee te maken heb. En andere sites, of onderzoeken waar ik ze tegenkom, en filmpjes op youtube. En ik probeer te leren van mijn paard, van haar signalen en reacties op mij. Wat werkt, wat werkt niet? Hoe reageert ze op verschillende situaties, en hoe zou ik daar op in kunnen spelen?

Heb ook les van twee mensen, één echt op het dressuur gericht, en één meer in de NH/Freestyle hoek, waardoor ik ook daarin brede informatie krijg.

In de vakantie straks heb ik meer tijd, dan wil ik ook op de engelse sites rond gaan neuzen, daar heb ik nu nog weinig tijd voor gehad.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:29

Mijn paarden bekijken, andere paarden bekijken (gewoon lekker in de wei zitten en kijken naar het gedrag), met eigen paarden werken, experimenteren, heel veel lezen, veel praten met andere paardenmensen, massa's vragen stellen, kijken naar andere paardenmensen, overal voor open staan en vooral letten op wat het paard zelf verteld.

Ik heb vooral de laatste jaren zeer veel bijgeleerd. Hoewel ik vroeger altijd tussen de paarden zat, heeft mijn interesse in NH (ontstonden doordat ik vast liep en omdat ik er per toeval mee in contact kwam en het mij veel meer aansprak dan de standaard manier) en daarmee alles wat ik heb geleerd door mij er helemaal in te graven, mij pas werkelijk geleerd hoe paarden in elkaar zitten.
Hoewel.... ik ben dus eigenlijk nog volop aan het leren en kom nooit uitgeleerd, denk ik, maar dat maakt niet uit.
Ik doe steeds weer nieuwe ontdekkingen (heb ook zeer verschillende paarden, waaronder een zwaar beschadigde merrie) en dat is gewoon geweldig.

Het allermeeste leer je overigens van de paarden zelf. Als je leert om ervoor open te staan.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 10:02

Paardentango schreef:
Hoe weet jij voor jezelf wat goed is en wat niet?

Als ik dit voor mezelf moet beantwoorden vind ik het een lastige vraag. Wanneer doe je iets goed.
Soms reageren paarden nauwelijks op iets wat er gebeurt en merk je pas later dat het indruk heeft gemaakt. Meer dan je denkt.
Als voorbeeld een drie-jarige die niet rond wilde maar in een 'vaste hoek' een draai maakte. Ik werkte los met hem.
Na drie keer draaien besloot ik wat forser te zijn en blokkeerde hem zijn weg, de verkeerde kant op.

We kregen een discussie waarbij hij aangaf dat als ik zo doorging hij over het hek zou klauteren, 'nee vriend dacht ik, dat doen we niet'. Na een paar keer netjes rond gan warbij ik met stem en houding hem liet weten dat hij top was, ik werk het liefste kort maar kwalitatief goed stopte ik de sessie. Een dag heeft meer momenten, dus wie weet later nog eens.

De volgende dag toen we ongeveer hetzelfde deden bleek de hoek, waar hij de dag ervoor steeds draaie een 'eng punt'. Dat is niet wat ik wilde, maar ik weet wel dat ik een rol speel hierin. Voor mij een signaal om te denken 'dat deed je gisteren veel te fors, wetende dat ik geïrriterd was, tegen een jongeling, foei'.

Ook bij het naar het zandbakje gaan hadden we een stevige discussie, hij vond mij stom en ik hem ook. Overkomelijke probleempjes, hij als puberpaard en ik als mens. Maar toch denk ik dan, 'nee, was gisteren niet goed, ik was te fors'. Wees loyaler en minder snel geïrriteerd, zeker tegen een jongeling na al die jaren moet ik het toch wel ' beter weten'.

Nog beter luisteren en inleven in paarden en hun gedachten en patronen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:04

goed omschreven paardentango.......... heel, heel goed omschreven......

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:05

dan geef je wat mij betreft het antwoord :) ik merk aan mijn paard wel of ik het goed doe of niet. of goed gedaan heb of niet als ik terug durf te kijken naar mezelf.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 10:17

Dank je ! :o

Ben er alleen niet erg trots op hoor, maar is wel iets wat denk ik veel vaker voorkomt in de praktijk. Ik maak in elk geval nog best vele 'foutjes'. Uiteindelijk staat er niemand mee te kijken en sta je 1 op 1 en je moet razendsnel beslissen wat je doet, en wat niet. Liefst zo min mogelijk geleid door je bui, je ego of je doel.
Het nadeel van menselijk 'foutjes' vind ik dat er zoveel extra werk bij komt. Ik ben er ook een beetje dubbel in, aan de ene kant denk ik 'wen er maar aan paard' dit ben ik, en jij mag jij zijn.
Aan de andere kant voel ik me dan heel erg schuldig, zeker tegen jonge paarden die nog zo broos vind zijn en kwetsbaar.

Ze ogen niet te intimideren, maar wat zijn die hartjes kwetsbaar en eigenlijk nog broos. Achter hun stoere en volhardende gedrag zit een heel onzekere jongeling. Het houdt me bezig, zeker met het besef dat je een doel voor ogen hebt.
Straks een zelfverzekerd paard creëren.

Denk ook steeds vaker dat paarden trainen eigenlijk niets meer is dan paarden leren begrijpen is. Niks meer niks minder.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:22

ben het wederom helemaal met je eens, en het is ook gruwelijk herkenbaar!!!

degene die nooit dat soort foutjes maakt die moet nog geboren worden......... het werken met paarden is een constant leerproces wat nooit ophoud.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 10:32

We worden oud, en als we zelf zien dat we 'oud zijn geworden' denk ik wel eens, dan snap je het pas.
Ben al blij dat ik nu veel rustiger ben dan 'vroeguh', maar toch, nog altijd gewoon ook maar mens. (wat ik voor mezelf wel eens als scheldwoord gebruik als ik iets doe wat ik beter niet had kunnen doen.

Maar wat houdt jou bezig de laatste tijd, las ik ergens iets van een jong paard?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:39

ben bezig de ponie van Muppetmayo hier op bokt zadelmak te maken.......... het zit alleen niet echt mee, vage kreupelheden en vorige week een zwempartij met longontsteking als gevolg.

Daarnaast is meneer nogal een menneke :) die zich niets laat vertellen en voor de duvel zn ouwe moer niet bang is....... maar wel met een goede inborst...... tis weer een sudoko in het kwadraat deze meneer :D maargoed, komt wel goed :)

dan heb ik jawel....... zit je :D :D een verzorgpaard :) :) Djokke van Klomp hier op bokt :D twee dagen in de week mag ik met hem aan de gang :)

Mijn dikkie dik staat nog vrolijk van zijn prepensioen te genieten in Zeeland :)

Ach tja en oud........... maar toch denk ik dat ik nooit oud genoeg word om altijd overal een pasklaar antwoord op te hebben met betrekking tot paarden ............ zolang we bereid blijven om te kijken naar onze eigen tekortkomingen bij miscommunicaties, dan blijven we gewoon op de goede weg :) :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:40

Paardentango schreef:
Denk ook steeds vaker dat paarden trainen eigenlijk niets meer is dan paarden leren begrijpen is. Niks meer niks minder.

ik denk zelfs dat als je dat niet kunt je ook nooit een steek verder zult komen... de basis is toch dat jij je paard begrijpt en daardoor kunt zorgen dat je paard jouw begrijpt. als dat niet zo is zul je je paard ook nooit iets kunnen leren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:41

ach...ieder paard is anders....waarbij de een al staat te trillen bij een stemverheffing of een duidelijk AH!!!!
kun je op de ander bij wijze van een zweep stukslaan(bij wijze van bedoel ik...)
de kunst blijft ieder paard individueel te bekijken en dan de training/omgang op aan te passen.....en dan spelen veel factoren een rol natuurlijk....verleden,leeftijd,temperament pakken ze iets snel op of juist niet....de kunst is om daar op in te spelen.
en ik denk dat dat bijna alleen maar mogelijk is als je met heel veel verschillende paarden te maken hebt(gehad)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:01

Inderdaad is je paard(en) de beste leermeester. Alles in je gedrag vind je terug bij de reactie van het paard. Dus ook als je het fout doet. Confronterend soms, maar leerzaam. Zolang je er tenminste voor open staat (wat niet iedereen doet)

Fouten maak ik ook. Blunders ook. En dat krijg ik onmiddellijk op mijn brood. Maar dan denk ik maar aan een uitspraak van een bekend paardenman....
Gelukkig heb ik veel fouten gemaakt in mijn leven, anders had ik nooit zoveel geleerd. :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:22

Hoe ontwikkel ik mezelf? Door heel veel te kijken en lezen en daarna met dat doel voor ogen heel heel bewust met m'n paard om te gaan.

Paardentango schreef:
Ben er alleen niet erg trots op hoor, maar is wel iets wat denk ik veel vaker voorkomt in de praktijk. Ik maak in elk geval nog best vele 'foutjes'. Uiteindelijk staat er niemand mee te kijken en sta je 1 op 1 en je moet razendsnel beslissen wat je doet, en wat niet. .

Ik vraag me toch vaak af, waarom moet alles zo razendsnel? Als je niet weet wat je doet en waarom, kan je beter helemaal niets doen en vaak is dat nog juist de goede oplossing ook :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 05:23

razendsnel beslissen :D :D is wat anders dan razendsnel iets doen ;)

soms dan moet je binnen een halve seconden het paard antwoord hebben gegeven......... en dan moet je razendsnel beslissen welk antwoord dat gaat zijn :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 07:27

dat lijkt me precies hetzelfde. Als je razendsnel binnen een seconde beslist wat je gaat doen, ga je dat niet niet doen :D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 20:51

KiWiKo schreef:
razendsnel beslissen :D :D is wat anders dan razendsnel iets doen ;)

Precies wat ik bedoel Kiwiko, met paarden werken betekent doorlopend razendsnel kunnen inspelen als dat nodig is. Als je 1 op 1 staat is er niemand om te vragen.. 'wat moet ik nu doen'.

Ook 'niets doen' is een beslissing.

Wil niet akeling doen, maar we vergeten wel eens dat de meeste ongelukken, en ook de meest ernstige letsels veroorzaakt door dieren, gebeuren door paarden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:57

en vooruit denken....ook geen slechte zaak.....hij zou daar weleens van kunnen schrikken...dat zou weleens fout kunnen gaan als ik het zo aanpak,want hij is in z'on bui....dat soort dingetjes.
aanvoelen en vooruit denken dus,voorkomt ook veel ongelukken.

ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:07

ik denk zomaar geerke dat je nog nooit hebt gewerkt met slimme paarden

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:12

neeeee....ze waren allemaal zwakbegaafd....iq test gedaan.
ik bedoelde meer dat veel ongelukken gebeuren omdat mensen zich niet realiseren hoe een paard KAN reageren....in omgang zowel als met trainen....
(ik heb er toch heel wat gereden...ze zouden toch niet allemaal zwakbegaafd zijn geweest? wie weet...)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:22

I rest my caseL :)

tegen 600 kilo spierkracht doe ke weinig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:25

hoeveel paarde geerke die jij opgeleid hebt lopen

er nu mee op het hoogste niveau,............????/

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:34

oh....nieteen...gelukkig voor die paarden
ik heb nooit verteld hier dat ik op een bepaald nivo paarden opleid hoor....daar kun je me nooit op betrappen...ik heb wel paarden ingereden maar zeg maar l nivo....niet hoog dus...meer gewoon zadelmak maken noem ik dat....

ik heb veel aanbiedingen gehad van o.a albert voorn...(en mensen die iemand zochten om hun paard uit te brengen).....nooit op ingegaan....ik ben geen streber,wel een doorzetter,maar alleen in de bak,samen met paard,lekker bezig met een moeilijk of makkelijk paard,vind ik veel leuker.