Persoonlijk advies nodig! Wel of niet bitloos rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Axel_Valerie

Persoonlijk advies nodig! Wel of niet bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 09:55

Ik was dus net bezig in het topic dressuurmatig rijden en bitloos.. Gaat dat samen?
Toen kwam er dus ter sprake dat mijn paard op verschillende bitten losgaat in de vorm van bokken.
Dit heeft niks met zijn tanden te maken hij gaat namelijk regelmatig naar de tandarts en is hiervoor helemaal nagekeken (overal is gedrukt en gevoeld en gedaan).
Ook heeft de dierenarts gekeken en hij is gewoon 100% gezond! De dierenarts dacht eigenlijk dat het meer met het accepteren te maken heeft. Ik vraag mij nu af.. Kan ik mijn paard niet beter bitloos inrijden? En zo ja, met welk hoofdstel?
Wat ook leuk is om te vermelden: Wanneer hij voor de kar loopt doet hij wel normaal met een bit in.
En wanneer ik een leertje in zijn mond doe ipv een bit vindt hij het ook wel prima. Alleen ik persoonlijk vind dat niet zo.
Nog even iets wat ik ook moet zeggen: Ik zit alleen nogmaar op mijn paard zowel los als aan de longeerlijn. Ik doe nog niks met mijn
teugels ze hangen er nog in boogjes bij. Wanneer het paard dan omkijkt en zijn bit voelt twijfelt ie om te gaan bokken of bokt hij :D
Dus informatie is welkom!

(hou het wel vriendelijk!)
Laatst bijgewerkt door Axel_Valerie op 27-05-09 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Valerie

Re: Wel of niet bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 09:59

Dit gaat toch niet daarover??
Ik wil gewoon advies.. Persoonlijk advies...Ik heb al een aantal dingen doorgelezen hur.. :D

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:05

Misschien dat je de titel wat aanpast, dat het om inrijden gaat.

Axel_Valerie

Re: Wel of niet bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 10:07

ohja! goeie van je! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:14

Axel_Valerie schreef:
Ik vraag mij nu af.. Kan ik mijn paard niet beter bitloos inrijden? En zo ja, met welk hoofdstel?

Natuurlijk is bitloos inrijden beter dan inrijden met bit en minstens tot rond het 5e jaar; dan is een paard pas uitgewisseld.

Meer info vind je op http://www.bitloospaardrijden.info en lees dan eens de artikelen die daar staan: http://www.bitloospaardrijden.info/arti ... roject.htm

Er is niet één specifiek hoofdstel aan te raden.
Of een hoofdstel wel of niet bevalt, is heel individueel. Het kan liggen aan het type paard, het type ruiter, de combinatie van de twee, de opleiding van zowel ruiter als paard en de 'afspraken' tussen paard en ruiter.
Iedereen heeft z'n eigen ervaring met een bepaald hoofdstel en dat komt omdat iedereen z'n eigen vorm van communicatie heeft met zijn/haar paard. En aangezien deze vormen altijd verschillend zijn, kun je de individuele ervaringen niet doortrekken naar algemeen geldend. Bij de één zal een bepaald hoofdstel, inwerking en materiaal perfect werken, bij de ander kan dit weer totaal anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:16

Als ik je post lees dan krijg ik meer het gevoel dat je paard ageert tegen een bepaald type bitstukje dan tegen een bit an sich. Kan dat het geval zijn? Anders zou 'ie in het tuig namelijk ook het bit niet lekker accepteren en aannemen.
Heb je al eens een ongebroken bitje geprobeerd voor het werk onder de man?

Verder qua met of zonder bit...
Tja, ik rij eigenlijk altijd bitloos in. Vind ik prettiger en duidelijker voor de eerste periode onder het zadel. Stomweg omdat ik dan heel duidelijk maar ook vriendelijk het paard kan vragen om heel simpel achter z'n eigen neusje aan te lopen. Niet dat dat mét bit niet kan hoor, maar ik vind het duidelijker.
Overigens als ik in opdracht inrijd en de eigenaar wil dat het met bit gebeurt, dan doe ik dat ook. Heb daar geen stellig principe in ofzo.

Ik denk dat je gewoon je eigen gevoel moet volgen. Als jij het idee hebt dat bitloos beter bij jou en/of je paard past, dan gewoon doen.
Mocht je voor evt. wedstrijdambities toch een bit nodig gaan hebben, dan kun je altijd nog overschakelen op mét. Desnoods door eerst het bit gewoon erbij in te hangen en op de neus te blijven rijden, en met een tweede teugeltje heel rustig het bit erbij te introduceren.

Maar... ik zou eens een ongebroken trensje proberen als ik jou was. Goede kans dat jouw paard gebroken of dubbelgebroken stomweg te onrustig vindt in zijn mond, en dáár op reageert. Ik heb dat al heel vaak meegemaakt, met veel verschillende paarden. Ik ben dan ook volledig teruggekomen op het idee dat bv dubbelgebroken zo vriendelijk is.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:22

Als ik heel eerlijk mag zijn zou ik eerst eens een osteopaat naar de rug laten kijken.
Dit omdat hij voor de kar wel het bit accepteert en onder de man vrij snel 'los' kan gaan.....
Voor rugproblemen (bv spierprobleem, scheve wervel) heb ik er toch liever een osteopaat bij dan een VA
OoK begrip ik dat het paard nog niet zo lang wordt bereden? Hoe oud is hij/zij? Kan namelijk ook een pubertijdtrek zijn.....

edit: voordat ik dadelijk iedereen over me heen krijg. Ik zeg dit niet omdat ik bv tegen bitloos ben (wat ik overigens niet ben)
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 27-05-09 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Persoonlijk advies nodig! Wel of niet bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:26

Als het in de rug zou zitten zou hij op een leren bitje ook "los" moeten gaan...

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:29

Ja, maar het blijft raar dat hij voor de wagen wel het bit accepteert. Dat klopt dan niet.......

oveigens wil ik me verder bij de laatste tip van Sonja aansluiten.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:31

Vandaar dat ik het vermoeden heb dat het met het mondstukje te maken heeft. Paarden in het tuig worden doorgaans op een vast mondstuk gereden. Dat is rustig in de mond. Onder het zadel heeft men vaak nog het idee dat gebroken of dubbelgebroken vriendelijker is, terwijl het voor het paard vaak alleen maar onrustiger is.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 10:33

Ja maar dat doet hij niet.. hij heeft nul problemen met de rug.. :D sterker nog die gebruikt hij al erg goed..

En ik ga het bit van de kar is even proberen sonja goede tip!

Ik rij trouwens met een B-stang.. Dus heel vriendelijk.

Verder rij ik heb volledig op stem. Hij doet alles wat ik van hem vraag op stem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:34

Axel_Valerie schreef:
Wat ook leuk is om te vermelden: Wanneer hij voor de kar loopt doet hij wel normaal met een bit in.

Ik weet niet of je dat leuk moet noemen.
Dikke kans dat je zadel niet goed is, of je zit beroerd waardoor er rugpijn is met als gevolg het bit niet aannemen.
Een onafhankelijke zit zorgt ook voor een vriendelijke hand, als je geen goede zit hebt zal dat dus zijn weerslag hebben in je aanleuning, met als gevolg dat het paard geen vertrouwen in je hand heeft als je erop zit.

Of je dan bitloos moet proberen.. Ik weet het niet. Ik zou eerst de oorzaak zoeken.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:34

kan het niet meer met de ruiter te maken hebben dan met het bit?
misschien door je zit, of door een te harde hand..
wat is het verschil tussen het mennen en rijden, wat voor dingen worden er dan van hem gevraagt?(en op welke manier)
is het te onrustig voor hem.

overigens ik ben voor bitloos, maar ik vind dat je ook gewoon met bit moet kunnen rijden, zeker als er geen duidelijke reden is voor de problemen....

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 10:37

Ik vraag nog helemaal niks van hem alleen van stap naar draf en mijn instructrice zegt dat het dus niks met mijn zit te maken heeft want mijn zit is dus goed. (ik heb mij hier ook erg in verdiept ik heb een tijdje terug ook alleen maar zitlessen zitlessen en zitlessen genomen). Ik heb nog nooit in zijn mond gezeten met mijn handen. De teugels zijn nog gewoon boogjes. Zijn zadel past ook gewoon goed. Daar is ook al naar gekeken.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 10:40

Ik denk dat het heel goed zou kunnen komen door wat sonja zegt.. Door het verschil van bit. Dat een vast bit gewoon rustiger is. Want een leertje accepteerd hij dus wel. Ik ken mijn paard door en door en hij kent mij ook door en door. Voor zoals het er nu uitziet wijst het dus naar het idee van sonja of naar koppigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:19

Koppigheid is ook al uitgesloten, net als slecht zadel, slechte zit etc, want ook als hij koppig zou zijn zou je 'm op een leren bitje niet fijn rond kunnen sturen.
Je kunt dus eigenlijk wel met 95% zekerheid zeggen dat je probleem te maken heeft met bit/aanleuning.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 11:26

ja okee maar ik bedoelde koppigheid in de zin van dat hij het gewoon niet prettig vindt.. Ik denk zelf ook dat het te maken heeft met het gebroken bitje hoor..

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 11:27

Ik zit nu nog in twijfel of ik echt een bitloos hoofdstel wil of echt zo iets met touwtjes..Ik wil zo ie zo een bitloos hoofdstel proberen. Ik vind jou onderschrift trouwens echt geweldig sonja! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:30

OK, ikke snap :D
Persoonlijk vind ik het geen koppigheid als een paard aangeeft dat 'ie ergens ongemak van heeft, maar da's een andere discussie.

Hihi tja, fjordjes rule... :D

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 11:37

hahaha haflingers ook :P

Ja dat is inderdaad een andere discussie. Ik weet ook niet echt waar die grens ligt.. Maar mijn hafje kennende is hij het al snel oneens met iets. Dus is die grens ook weer moeilijk te bepalen. Ik moet zeggen dat ik deze grens wel altijd snel onder controle heb.Vooral omdat hij alles doet op mijn stem.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:02

Ik zou het zeker bitloos proberen als ik jou was! :j Waarom zou je het niet doen?

Hoofdstel is een kwestie van uitproberen. Ik rij met het kruislingse systeem onder de kaken (Dr Cook). ALs ik een paard zou gaan inrijden zou ik het denk ik of met dit systeem doen, of met een zachte sidepull.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:04

Ik ga het ook zeker proberen al is het alleen al voor de afwisseling. Ik wil gewoon weten of hij daar wel normaal mee doet. Het is ook gewoon een paard die niet zo goed met verandering om kan gaan dus alleen al van de verandering kan hij leren. Ook kan het geen schade aanrichten dus ik ga het zeker doen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:08

Mooi! Ben benieuwd hoe hij er op reageert!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 12:09

Ja ik ook :D