Storm van vannacht: paarden buiten of binnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Storm van vannacht: paarden buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 10:05

Ik als natural had, als ik een eigen paard had gehad, mijn paard toch wel graag binnen willen hebben gehad vannacht. Ten eerste omdat ik denk dat die paarden die buiten bleven (misschien wel letterlijk) door het lint zouden zijn gegaan en ten tweede omdat ik de kans op blikseminslag op paarden in de weide wel erg groot acht met dat weer van vannacht.

Voor de eerste reden zou je natuurlijk ook kunnen zeggen dat het voor de paarden veel fijner is als ze hun voeten kunnen bewegen als ze angst hebben, dus dan zou het voor de paarden wel fijner zijn om buiten te blijven. Voor de tweede reden zie ik geen oplossing om ze toch buiten te laten.

Wat hebben jullie vannacht gedaan, waarom en wat zijn jullie conclusies?

Caira

Re: Storm van vannacht: paarden buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:06

Uh heb er niet eens aan gedacht om ze binnen te zetten. Vriendje heeft net een rondje langs alle weides gedaan en alles stond er nog.

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:09

Bij ons stonden ze buiten. Gelukkig hebben ze een grote schuilstal waar ze kunnen schuilen en is er op zo'n 100 meter van de wei een grote electriciteitscentrale die eigenlijk altijd alle bliksem opvangt..

FriesWytske

Valt wel mee hoor dat ze met onweer door het lint gaan. Ik ben dat geen natural, maar ik heb er maar een paar op stal gezet. De merrie met veulen, omdat ik daar vanochtend mee naar de hengst moest. En mijn eigen merries. De ene omdat die te dik is en op dieet staat. En de ander omdat deze naar de keuring gaat. Als ze met meerdere staan zoeken ze elkaar op en maken ze zich zo plat als ze kunnen. Als het al inslaat op stal heb je ze er nooit zo snel uit.

nightlover

Mijn paard stond lekker binnen .
Als hij buiten had gestaan had ik hem graag binnen willen hebben .

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:10

De mijne staat gewoon buiten met dit weer, die staat al 10 jaar dag en nacht buiten (met schuilstal) dus die zoekt zelf wel uit waar ze wil staan.
Ik denk dat het eerder stress geeft als alle paarden die normaal buiten staan, binnen gezet worden, daar komt nog eens flink noodweer en onweer bij, terwijl die paarden in een voor hun vreemde omgeving zijn... Nee, de mijne staat mooi buiten en daar staat ze prima.

Blikseminslag is denk ik niet te voorkomen, maar die kans is klein en onze wei is volledig afgezet met bomen die allemaal hoger zijn als paarden, dus daar ben ik eerlijk gezegd niet heel bang voor. *klop klop*

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:11

Mijne stonden gelukkig ook binnen zoals altijd 's nachts

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:11

Ik was vannacht toch wel blij dat mijn paard binnen stond hoor. De andere groep paarden stond buiten en die stonden blijkbaar toch ook wel rustig te grazen, maar toch. Er moest maar eens bliksem inslaan he. Een kennis van mij heeft zo al twee paarden verloren. En vannacht is er hier in België ook een paard doodgebliksemd las ik net. Dan heb ik mijn paard toch echt liever een nachtje op stal.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:12

Ik heb vanwege het weeralarm de paarden binnen gehaald gisteren.. en daar ben ik maar wat blij om..
Er staan veel bomen rond de wei, en ik was bang dat er iets zou gebeuren..

Wat een storm was dat zeg.. pfff. heb weinig zulk heftig onweer meegemaakt..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:13

Ik acht de kans dat paarden door het lint heen gaan erg klein. Elk paard heeft toch wel eens onweer meegemaakt?

Tja, met blikseminslag... In mijn geval staan er in de wei meerdere bomen en hebben onze buren een grote boerderij diet ook nog eens hoger op de heuvel ligt. Maar als de bliksem echt in zou slaan maakt die extra 20 meter ook niks uit. Ze sterven namelijk meestal niet van de inslag, maar van de naslag. En die heeft een redelijk groot oppervlak. Natuurlijk hoe verder weg van de inslag hoe zwakker. Maar in mijn geval zou die extra 20 weinig uitmaken als de bliksem al zou inslaan.

Die van mij zijn niet eens in de stal gaan staan en hebben heerlijk genoten van de heerlijke maar wel korte douche.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:14

mistral19 schreef:
Ik was vannacht toch wel blij dat mijn paard binnen stond hoor. De andere groep paarden stond buiten en die stonden blijkbaar toch ook wel rustig te grazen, maar toch. Er moest maar eens bliksem inslaan he. Een kennis van mij heeft zo al twee paarden verloren. En vannacht is er hier in België ook een paard doodgebliksemd las ik net. Dan heb ik mijn paard toch echt liever een nachtje op stal.
Ik heb Cisco laten staan op zijn kleine weitje. Hij heeft er enkel bomen om te schuilen. In de zomer als ze slecht weer voorspellen haal ik ze altijd naar huis, dan kunnen ze in de schuilstal staan. Op de andere wei staat ook een schuilstal, maar ik ken ze, ze blijven toch buiten staan. Dat is een echt open stuk en met onweer wil ik dat ook niet riskeren :n
Hier heeft het niet geonweerd!

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:15

mijn paardjes hebben gewoon buiten gestaan .
met de onweer van vorrige week zijn we 1 merrie kwijt geraakt was getroffen door de bliksem .
maar de kudde loopt al jaren buiten en beestjes binnen zetten brengt teveel stres met zich mee.
De stal staat ook bij 3 reusachtige bomen die al meerdere keren zijn getroffen door de bliksem .
Stel dat de bliksem in zn boom slaat en alles staat binnen en de boom komt op de stal terecht dan heb ik een groot probleem.
ze kunnen zelf schuilen in een bos of langs de dijk en dit is jaren goed gegaan ook met veel ergere stormen dan vanacht.
Dat onze jenny vorrige week getroffen is was pure pech .
En heb gister zeker al opties tegen elkaar afgewogen en toch besloten de boel buiten te laten .

Al met al is het hier heel erg meegevallen het heeft 10 minuten geonweerd en voor de rest is het rustig geweest .

mirgino

bij ons hebben ze buiten gestaan.
was er vannacht niet echt gerust op ,maar ze zijn erg rustig geweest. :D
de temp was goed en gelukkig kan een paard wel wat hebben ;)

Brainless

De mijne hebben alle 3 buiten gestaan.
Mijn ervaring met vorige stormen/onweer is, dat ze gewoon staan te eten en niet willen komen.
Mijn KWPN-er vindt het met hagel/harde regen en onweer zelfs eng op stal.

Passowa

Remco heeft hier zelf de keuze of ie binnengaat of niet
toen de storm op zn hevigst was heb ik ff nr buiten zitten kijken en meneer stond daar in rust op de weide :')
is daar ook gewoon blijven staan

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:18

In het wild worden ze toch ook niet naar binnen gehaald?
Als er zo'n noodweer los breekt ga ik niet m'n eigen leven wagen om het weilind in te gaan, en hoe vaak gebeurt het dat een paard geraakt wordt?
En voor zo'n dier is dit weer normaal...........
Die van mij stond gisteren wel binnen, maar als ze over 4 jaar met pensioen gaat zal ze heus wel met dit soort weer type's te maken gaan krijgen..........

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:20

Ik vraag me eigenlijk af welke paarden die buiten zijn gebleven vannacht hebben een schuilstal?

Ik heb ze naar binnen gehaald.
Sowieso stond mijn ene merrie nog binnen omdat ze gisterennacht bevallen is, de andere merrie heb ik naar binnen gehaald omdat ze hoogdrachtig is en de rest omdat de 2 merrie´s binnen staan :+
Moet ik wel zeggen heb ik geen schuilstal en is er ook helemaal geen schuil mogelijk voor de paarden.
Ik ben toch wel blij geweest eigenlijk.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:22

geen schuilstal, wel een dijk met bomen vlakbij de wei.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:24

Een aantal flinke bomen en een schuilstal (die er meer voor de show staat dan wat anders)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:26

Mijn paarden hebben afgelopen nacht, zoals altijd, op stal gestaan. Ik was erg blij dat ze binnen stonden.
Ik moet er niet aan denken dat mijn paard in die onweer op het land staan. Zou niet de eerste zijn die door de bliksem getroffen wordt...

breggeltje83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:29

Bij ons hebben ze lekker buiten gestaan.
Het is hier wel heel erg geweest met onweer.
Maar als het op stal inslaat ben je verder van huis dan ze lekker buiten te laten.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:30

Ylana schreef:
Ik vraag me eigenlijk af welke paarden die buiten zijn gebleven vannacht hebben een schuilstal?

De mijne, en aangezien ik niet meer thuis woon, kan ik niet niet met 100 procent zekerheid zeggen want ik heb niet gekeken, maar ik durf er bijna mijn hand voor in het vuur te steken dat ze toch gewoon buiten is blijven staan.
Heb een aantal keer geprobeerd met man en macht die knol binnen te krijgen, in de stromende regen. (vond ik sielug toen) Denk maar niet dat ik dat voor elkaar heb gekregen. Met echt flinke hagel ofzo gaat ze wel binnen staan, en met felle zon en veel dazen ook, maar die gaat echt voor een onweersbui niet naar binnen hoor.

Passowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:31

idd, de mijne trekt er zich ook niets van aan :P

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:33

Mijn paard staat altijd buiten met een grote schuilstal, dus meneer kon zelf kiezen ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:33

Mijne hebben een schuilstal maar die gebruiken ze nooit. Hooguit om te schuren als ze jeuk hebben.