wie heeft er Grondwerk-les ipv rijles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaplaars

wie heeft er Grondwerk-les ipv rijles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 09:22

Wie heeft er grondwerkles ivp rijles? Of naast rijles?

Ik heb het idee dat het rijden door iedereen erg serieus genomen word, en het grondwerk alleen van internet of een dag cursus geleerd is.

Wat is jullie ervaring daarmee?

Arabesk

Re: wie heeft er Grondwerk-les ipv rijles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:38

valt wel meer hoor, wij hadden heel veel klanten waarmee wij alleen grondwerk deden. Rijden vind ik zelf maar bijzaak eigenlijk ;-)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:59

Ik heb op dit moment idd grondwerkles (we zijn aan het rechtrichten, vandaar). Maar in mijn geval doe ik dat nu dus juist omdat ik het rijden serieus neem. Ik wil niet langer rijden op een scheef paard, vandaar.

Maar het valt dus in feite wel onder grondwerk.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:34

Ik krijg momenteel ronduit NH/CR les. Hiermee mag ik zelf bepalen of/en hoe lang ik tijd aan het grondwerk en rijden wil besteden.
Meestal doen we een kwartiertje grondwerk en 3 kwartier rijden.

Verder geef ik zelf ook nogal eens grondwerkles (alleen aan beginners): er is toch behoorlijk wat interesse hoor. Hoewel ik moet zeggen dat de meeste van mijn klanten toch mensen zijn die geen cursussen etc. volgen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:39

Ik heb alleen rijles (in 3 disciplines) en ik voel geen enkele behoefte aan grondwerkles. Ik kan prima met mijn paard door 1 deur en heb geen reden om te denken dat we daar iets aan zouden moeten veranderen/ verbeteren.
Daarnaast hoef ik geen gerichte training met mijn paard op dat vlak. Lichamelijk train in hem als ik rij en onze 'verhoudingen' werken we eigenlijk iedere minuut aan dat we samen bezig zijn gewoon door bezig te zijn.
Dus inderdaad, ik vind rijles belangrijker, daar valt namelijk nog genoeg bij te schaven.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:43

Op dit moment heb ik geen grondwerkles meer, maar ik heb er genoeg gehad :j
Heel belangrijk.
Grondwerkles bedoel ik dan wel in de brede zin van het woord: aan de leadrope, loswerken, longeren met dubbele lijnen, lange lijnen etc.
Ik heb er echt enorm veel van opgestoken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:48

ik heb dressuurles waarbij we aan de hand en in het zadel werken. Maar dat is dus alleen les in fysiek trainen, voor de rest heb ik weinig les gehad. Grondwerk kan je vrij gemakkelijk zelf leren ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:50

sanne83 schreef:
ik heb dressuurles waarbij we aan de hand en in het zadel werken. Maar dat is dus alleen les in fysiek trainen, voor de rest heb ik weinig les gehad. Grondwerk kan je vrij gemakkelijk zelf leren ;)

Vaak gaat dat op ja, tenzij je een niet-beginnerspaard hebt :D

Edit: komt een beetje raar over zo.
Parelli beschrijft het denk ik wel goed. In level 1 moet je geen 'ingewikkeld' paard hebben, omdat jij dan nog volop bezig bent om het je je eigen te maken allemaal.
Probleem: ik had een paard die uhm, de lichaamstaal heel goed beheerst. Die pikt bijvoorbeeld geen verkeerd gedraaide schouder. En zeg jij dan maar in je eentje waar die reactie vandaan komt.
Dan is het erg makkelijk om les te hebben van iemand met meer ervaring :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:53

Ik heb momenteel grondwerkles :j
Al heb ik er ook wel alweer opgezeten, toch ligt de nadruk hoofdzakelijk op dingen op de grond. Maar dat is omdat we een verleden hebben ;)

Echter volg ik geen ergens kant en klaar cursusje wat je van internet haalt of koopt en waarbij je maar moet doen wat je voorgekauwd wordt. Of werk ik niet volgens een bepaalde methode ofzo (behalve dan die methode die in de lessen gebruikt wordt, voor zover je dat een methode kan noemen :+ ). Vind ik allemaal niks aan :P

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:56

@wendy: en dat is ook weer helemaal waar ;)
ik ben er eigenlijk een groot voorstander van dat mensen eens een paar keer voelen wat een ervaren paard doet en het paard eerst een paar keer werkt met een ervaren mens, maar dat wil bijna niemand. jammer, dat zou het een stuk makkelijker maken, als je een niet-beginner paard hebt :j .
Eigenlijk juist wel fijn dat je paard zo reageert, dan leer je wel lekker snel wat goed is ;) Als je paard bij alles wat je doet in de ren-modus gaat, kan je eigenlijk nauwelijks aan jezelf werken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:00

Zeker weten :j
Ik heb trouwens wel van die paarden ter beschikking gehad hoor, en ik heb idd ook ervaren mensen met mijn paard laten werken.
Heel leerzaam :)

Love_Nola_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:04

Ik heb nu ongeveer 6 a 7 weken al les in grondwerken.
Mijn paard was erg dominant, viel me aan, niet te rijden, gewoon niet leuk meer. Omdat ik het gewoon niet aan zou kunnen om haar weg te doen heb ik nu een super braaf en lief paardje. Het helpt echt!
Nu ben ik sinds de 4e keer weer bezig met rijden met behulp van mijn lesgeefster van grondwerk.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:07

Ik laat soms mensen wel eens met m'n eigen paard werken, bizar wat ze dan af en toe doet :D Omdat ik precies weet hoe zij normaal reageert, heb je gelijk een heel goed beeld waar iemand z'n zwakke punten zitten, heel leuk is dat.
In mijn lessen werkte ik ook altijd even met het paard, soms even voor het paard zelf, maar meestal ook om even voor te doen of om te laten zien dat het peerd het allemaal wel weet :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:40

Ik ga binnenkort actief op zoek naar les op de grond. :j
(Heb al iets gevonden ws, maar moet nog even verder kijken wat ik allemaal ga doen, eerst stalverhuizing ed)
Rijles heb ik al, grondwerkles heb ik ook gehad een poos terug, maar wil ik nu verder uitbreiden. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:38

Ik combineer het geven van grondwerk vaak met rijden (half-half), gewoon omdat mensen toch in eerste instantie rijles willen. Als ze merken dat je met grondwerk een heleboel ongewenst gedrag kunt voorkomen en oplossen, wordt het interessant. En dan willen ze graag ook een aantal grondwerklessen. Zelf vind ik het ontzettend leuk om vanaf de grond te werken met paarden.

Grondwerk is niet zo ingeburgerd als rijden. Ik ken geen maneges waar nieuwe ruiters eerst les krijgen in gedrag en grondwerk**. Bij paardrijden denken mensen toch vooral aan rijden en niet aan het voorbereidende werk.

**) misschien op de manege van Anne Muller van Basisrijkunst, maar daar ben ik nog niet geweest. :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:00

Ik vind grondwerk en rijden zelf ook een fijne combi. Ben dan relaxter en heb wat meer contact met het paard voordat ik erop klim, (enz... ;)). :)

Lijkt me een prima 'strategie', HippoLogic. :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:59

Ik heb grondwerk les van een stalgenoot, zij heeft de ISPH opleiding gedaan.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:03

Wij hebben met ons gezin thuis grondwerk les (2 zusjes, moeders en ik). Echt helemaal super vind ik!
Ik zie het als een investering.

Hiernaast heb ik ook spring en dressuurles.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:06

ik heb best veel grondwerkles gehad, heb daar ontzettend veel van geleerd.
ook rijles natuurlijk, maar met mijn jonge haflinger vond ik de grondwerklessen echt super!

Wiseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:39

ik vind grondwerk erg belangrijk voor de communicatie te verbeteren! en voor nog zo veel meer :D ...

Zelf heb ik hopen grondwerk lesen gehad. Zelf geef ik ook lessen in PNH uiteraard in Grondwerk!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:52

Tsja, tegenwoordig zie ik rijden eigenlijk meer als een verlengde van het grondwerk. Iets dat je pas doet als je je paard 'op de grond' helemaal in orde hebt. Ik vind goede les/begeleiding in grondwerk wel erg belangrijk :j.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:28

Yup, wij hebben vorig jaar net zoals je groepsrijlessen hebt ook groepsgrondwerklessen gehad volgens de methode van Clinton Anderson. Als ze die lessen deze zomer weer gaan startten dan ga ik weer mee doen. Ik vind het erg belangrijk en bij ons op stal gelukkig ook !

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:32

Dani62 schreef:
Tsja, tegenwoordig zie ik rijden eigenlijk meer als een verlengde van het grondwerk. Iets dat je pas doet als je je paard 'op de grond' helemaal in orde hebt. Ik vind goede les/begeleiding in grondwerk wel erg belangrijk :j.

precies mijn gedachte!
Ik heb momenteel grondwerkles, TTEAM om precies te zijn. Mijn 3 jarige slungel is nog lang niet toe aan rijden, heb zo al genoeg werk aan hem. En sowieso vind ik rijden niet heel belangrijk, het is leuk als het erbij kan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:34

Ik krijg grondwerkles van Inge Teblick en binnenkort ook rijles. En ja, ze lachen me er allemaal mee uit :+ Wie steekt er nu €30 in een les om beter met je paard overeen te komen OP DE GROND? :')

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:36

chipieke schreef:
Ik krijg grondwerkles van Inge Teblick en binnenkort ook rijles. En ja, ze lachen me er allemaal mee uit :+ Wie steekt er nu €30 in een les om beter met je paard overeen te komen OP DE GROND? :')

dat ken ik :D ik betaal zelfs 40 euro.... maar mooi wel dat ik hem met een paar lesjes al veeeeeeeeel beter ken en hij al veel makkelijker is! De basis is zo belangrijk, de rest komt dan vanzelf wel!