Is met een bit rijden slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleeey

Is met een bit rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 19:20

http://www.youtube.com/watch?v=J6gvZuu3kNg

Ik vond dit filmpje op youtube. Mijn engels is niet zo goed en ik snap niet echt wat er met dit filmpje nou gezegd wil worden. Het kwam nogal op me over alsof rijden met een bit slecht is, maar dat valt toch best mee? Ik bedoel ik snap dat het voor een paard niet fijn is als bijv. beginners de hele tijd aan zijn mond trekken ofzo, maar het is niet echt dierenmishandeling lijkt mij.

Kan iemand me misschien uitleggen wat de boodschap van dit filmpje nou eigenlijk is?
Alvast bedankt ;)

essie_blue

Re: Is met een bit rijden slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:30

dit meisje strijkt paardensport over één kam met foto's van het internet. Hele zielige foto's. Maar dit geeft niet aan of het bi nou slecht is f niet. Deze zielige plaatjes zijn van ruiters of amazones die zitten te rukken en te plukken. En dat vaak nog met een S&T, pelham of ander soort stang...

tja, ik heb op het filmpje gereageerd (HendrewenPrince)
ik vind het persoonlijk een ziek filmpje. Zomaar foto's van intrenet pakken, van een paar trieste ruiters, om erbij te schrijven dat met bit, sporen rijden slecht is.

:n

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:32

hmm zie dat mn reply op het filmpje weg is.. heel fijn, had mn beste engels uit de kast getrokken :P

daar stond ongeveer hetzelfde in als ik naar jouw stuurde, maar dan in het engels :P

Edit: Welkom op bokt trouwens! :D

Kimberleeey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 19:49

Haha dank je wel :D

Ik schrok eigenlijk best wel van dit filmpje. Er stonden dingen bij zoals head shaking syndrome, psychological trauma etc. Met reacties daaronder everybody is SO blind! Ik wist even niet meer wat ik moest denken. Ik heb het namelijk nooit zielig gevonden als ik een paard met een bit in zag. Dat is toch gewoon normaal?!

In ieder geval bedankt voor je reactie ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:52

Mja het is natuurlijk niet normaal voor zo een dier om een stuk metaal in zijn mond te hebben. En het kan waarschijnlijk ook anders. Maar ik vind het niet meteen dierenmishandeling. Ik weet niet wat ik er van moet denken, maar ik vind wel dat ze met wat ergere dingen mogen beginnen, dan over bitten enz. Want als je je daar aan waagt mag je nog haaard werken. Maar zoals ik al zei, er zijn echt ergere dingen dan bitjes enz.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:20

een paard geeft zelf wel aan of die met bit wil, of een ander bit. of zonder bit.
dat is althans mijn ervaring.

een bit is niet slecht, mits normaal gebruikt word.

maar als een paard fijn ontspannen loopt, met een bitje in is er dus niks aan de hand.
kan die niet ontspannen, knarsetand die of schud met het hoofd, kan je kijken of een ander bitje of bitloos wel werkt.
maar de oorzaak kan ook ergens anders liggen.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:26

Een bit is niet slecht, het ligt goed in de mond maar de mens kan er slecht gebruik van maken en tjaah dan lijkt de bit wel slecht maar dat hoeft niet

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:28

roodje schreef:
Een bit is niet slecht, het ligt goed in de mond maar de mens kan er slecht gebruik van maken en tjaah dan lijkt de bit wel slecht maar dat hoeft niet

dat is niet waar.

Ook al rij je met losse teugels, dan nog heeft het bit allerlei effecten die zeer nadelig zijn voor de gezondheid van het paard.

O.a. verstoring van de ademhaling door het op gang komende eetreflex

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:32

Het is niet normaal dat mensen zitten te rukken en trekken aan teugels, of daar nou een bit in zit op dat het op de neus inwerkt (bitloos) of hoe dan ook. :( Ik rij bitloos, maar ook daarbij moet je opletten dat je niet gaat 'hangen', anders trek ik zn neus kaal en dat voelt ook echt niet fijn voor 'm hoor. Maar ja, er is zoveel mis. Iemand die hard op de rug zit te stuiteren brengt ook zn paard schade toe en zo zijn er wel meer gevallen waarin mensen hun paard verkeerd behandelen. Ik zou me niet teveel zorgen maken om het bit, zolang je maar de juiste druk erop houdt en niet de mond stuk trekt etc.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:32

Nu krijg je weer een topic met de naturals tegen de ehhm tja 'met-bit-rijders".. Ik vind een bit niet slecht, mits je er goed mee omgaat. Als je niet goed met bitloos omgaat, kun je je paard ook schade toebrengen. Dit filmpje geeft de uitersten weer, en het is echt verschrikkelijk dat deze plaatsjes geschoten kunnen worden. Zo hoor je niet met je paard om te gaan..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:34

Uppojono schreef:
Nu krijg je weer een topic met de naturals tegen de ehhm tja 'met-bit-rijders".. Ik vind een bit niet slecht, mits je er goed mee omgaat. Als je niet goed met bitloos omgaat, kun je je paard ook schade toebrengen. Dit filmpje geeft de uitersten weer, en het is echt verschrikkelijk dat deze plaatsjes geschoten kunnen worden. Zo hoor je niet met je paard om te gaan..

ik probeer net duidelijk te maken dat je ook zonder de teugels aan te raken problemen krijgt met een bit, hoe dan ook bij élk paard

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/b ... htm#waarom

Fysiologische incompatibiliteit

De ademhalingsweg en spijsverteringskanaal zijn bij een paard strict gescheiden. Wanneer een paard galopeert is de ademhalingsweg wijd geopend en de weg naar de slokdarm stevig gesloten. Wanneer een paard slikt is het precies andersom. Paarden zijn niet gemaakt om tegelijkertijd te eten en te galoperen (iets dat in de natuur bij een graasdier een situatie is die niet eens voor kán komen).
Wanneer het paard echter iets in zijn mond heeft, al is het "maar" een bit, dan worden er naar het brein "eet-signalen" gestuurd. De kauwreflex wordt geactiveerd en het paard begint tong- en kaakbewegingen te maken. Tegelijkertijd wordt de aanmaak van speeksel gestimuleerd. Het paard wordt door de ruiter gevraagd te bewegen waardoor de hersenen tegenstrijdige berichten ontvangen, een fysiologisch conflict ontstaat en het sympatische (beweging) en parasympathische (rust en eten) systeem tegelijkertijd worden geactiveerd.

Verstoring van de ademhaling

Het reguleren van de snelheid van het paard-met-bit berust op het buigen van het hoofd. Hoe verder de kin richting borst beweegt, hoe verder de ademhalingsweg wordt dichtgeknepen. (In vrijheid rennende paarden bewegen hun hoofd naar voren, onder andere om de luchtweg vrij te maken.)
Door de speekselvorming, opgewekt door het bit, worden paarden geprikkeld om te slikken. Maar tijdens het slikken wordt de luchtweg afgeknepen (net als bij mensen). Bij een galoperend paard volgt de ademhaling het ritme van de beenbewegingen; slikken verstoort deze choreografie.

Verstoring van de gang

De ademhaling en beenbewegingen zijn in balans met elkaar. Wanneer de ademhaling wordt verstoord zal het paard proberen het ritme te herstellen en vaak gebeurt dit door de gang aan te passen aan de ademhaling. Het slikken zorgt voor een vertraging van de ademhaling, de gang past zich aan. Het eindresultaat is een onregelmatige, rommelige gang.
Paarden gebruiken hun relatief zware hoofd als balanceerorgaan, op dezelfde manier als waarop kleinere zoogdieren hun relatief zware staart voor dat doel gebruiken. Het hoofd van het paard maakt subtiele bewegingen om de gang zuiver te houden; wanneer het paard het hoofd niet meer vrij kan wegen wordt de gang minder efficiët.

Mond- en gebitsproblemen

Paarden zijn gemaakt om door de neus te ademen: tijdens beweging is de mond stevig gesloten. Een bit verbreekt deze verzegeling en vaak loopt het paard met een min of meer geopende mond.
Het bit stoot vaak tegen kiezen, en ligt in het gevoelige gebied waar de nog niet doorgekomen wolfskiezen vlak onder de oppervlakte drukken. Paarden wisselen hun melkgebit voor hun definitieve gebit tussen de 2 en 5 jaar en moeten in deze periode, waarin ze van zichzelf al een pijnlijke mond hebben, vaak al met een bit lopen.

Ontwikkeling van abnormaal gedrag

Vermijding van het bit is iets dat algemeen voorkomt. Veel paarden hebben één of meer onnatuurlijke gedragingen ontwikkeld als gevolg van het bit: "hoofdschudden", "tong over het bit leggen", "mond open houden" (kan je weer tegengaan met een extra riem), "schuimen", "kwijlen", "op het bit leunen", "hoofd in de lucht gooien", "tong uit de mond steken", etc. Minder bekend is dat ook problemen zoals "zich niet willen laten vangen", "bokken", "tanden knarsen", "met de staart zwiepen", uitingen kunnen zijn van onvrede over het bit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:35

roodje schreef:

Helaas zie ik bij veel paarden het bit niet goed liggen. Veel mensen hebben geen idee wat er in de mond van hun paard ligt. En hoeveel mensen kijken daadwerkelijk in de mond van hun paard? Ik weet gelukkig dat mijn paard een paar wolfskiesjes in zijn mond heeft zitten, waardoor hij echt last zou krijgen als ik met bit zou rijden. Ken zat manegepaarden waar dat echt niet gechecked wordt en dan heb ik het nog niet over pony's die door onwetende ouders voor hun kids gekocht worden inclusief hoofdstelletje. Zie daar best veel narigheid van..... ;(

Trekken en plukken aan de teugels hoort sowieso niet, of je nou met of zonder bit rijdt.

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:39

Twiggy2008 schreef:
roodje schreef:

Helaas zie ik bij veel paarden het bit niet goed liggen. Veel mensen hebben geen idee wat er in de mond van hun paard ligt. En hoeveel mensen kijken daadwerkelijk in de mond van hun paard? Ik weet gelukkig dat mijn paard een paar wolfskiesjes in zijn mond heeft zitten, waardoor hij echt last zou krijgen als ik met bit zou rijden. Ken zat manegepaarden waar dat echt niet gechecked wordt en dan heb ik het nog niet over pony's die door onwetende ouders voor hun kids gekocht worden inclusief hoofdstelletje. Zie daar best veel narigheid van..... ;(

Trekken en plukken aan de teugels hoort sowieso niet, of je nou met of zonder bit rijdt.

Ik heb het wel over een goede maat ;) en die dus ook goed ligt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:39

Niemand commentaar of tegenargumenten op mijn stuk?

Het gaat niet om wel of niet passen of wel of niet aan de teugels trekken. ^)

Iedereen roept maar 'ja je moet bit en bitloos niet aan de teugels trekken' vooral om te laten zien dat ze zelf oh zo'n geweldige ruiter zijn die deze hele nieuwe wijsheid 'niet trekken' ontdekt heeft.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 01-05-09 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:40

Roodje, maar hoeveel mensen zijn zich echt bewust van de goede maat en de mond? Dat is mijn punt.
Hier op bokt doet iedereen alsof ze alles weten en dat hoop ik dan maar. In het dagelijks leven zie ik helaas een hele andere praktijk.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:42

Onzin, er zijn ook mensen die wel normaal met bitten omgaan en het is echt niet zo dat bitloos per definitie wel vriendelijk is :n Nee een touwhalster op het neusbeen is lekker vriendelijk :\ Of een mechanische hack waar iemand aan zit te sjorren. Nee dankjewel ik vind dat minstens zo erg als iemand met S&T.

Ik rijd "gewoon" met een bitje, superzacht en mooi aangepast aan de paardenmond maar mijn pony kan elke oefening ook gewoon bitloos. Ik sta open voor bitloos maar niet op deze manier waar extreme naturals weer de boventoon voeren

Anoniem

Arabesk schreef:

Iedereen roept maar 'ja je moet bit en bitloos niet aan de teugels trekken' vooral om te laten zien dat ze zelf oh zo'n geweldige ruiter zijn die deze hele nieuwe wijsheid 'niet trekken' ontdekt heeft.

Ik denk dat veel mensen niet meer reageren omdat het telkens hetzelfde liedje is ;)

Rodo_

Twiggy2008 schreef:
Roodje, maar hoeveel mensen zijn zich echt bewust van de goede maat en de mond? Dat is mijn punt.
Hier op bokt doet iedereen alsof ze alles weten en dat hoop ik dan maar. In het dagelijks leven zie ik helaas een hele andere praktijk.

Je hebt gelijk, er zijn weinig mensen die echt bewust zijn over de goede maat..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:43

Sappos schreef:
Onzin, er zijn ook mensen die wel normaal met bitten omgaan en het is echt niet zo dat bitloos per definitie wel vriendelijk is :n Nee een touwhalster op het neusbeen is lekker vriendelijk :\ Of een mechanische hack waar iemand aan zit te sjorren. Nee dankjewel ik vind dat minstens zo erg als iemand met S&T.

Ik rijd "gewoon" met een bitje, superzacht en mooi aangepast aan de paardenmond maar mijn pony kan elke oefening ook gewoon bitloos. Ik sta open voor bitloos maar niet op deze manier waar extreme naturals weer de boventoon voeren

Oh niet trekken is dus heel belangrijk, goh wat interessant dat wist ik nog niet :+

Over in herhaling vallen gesproken :x
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 01-05-09 09:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:43

@ Twiggy: maar die wolfstandjes is toch niet de reden dat je bitloos rijdt of wel?
Van mijn pony weet ik dat ie een klein bekkie heeft, heb daarom een 15mm bit (groter past écht niet, het liefst nog kleiner maar omdat ie nog zo jong is kom ik liever niet aanzetten met dunnere bitten dan 15mm) en heb voor ik een bit erin heb gedaan eerst een tandarts laten komen :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:44

suleilitha schreef:
Arabesk schreef:

Ik denk dat veel mensen niet meer reageren omdat het telkens hetzelfde liedje is ;)

Ja en tot nu toe heeft niemand het nog gefundeerd kunnen tegenspreken ;-)

Ondertussen herhaalt hier weer iedereen 'niet trekken met bit en bitloos is heeeeel belangrijk' :Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:46

Kennelijk hebben mensen geen zin meer om nog te reageren, Arabesk..... verder kun je geen gefundeerd commentaar verwachten op totaal ongefundeerde statements ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:47

Stukje is getypt toen jouw lange tekst het laatste bericht was...maarja ik kan dit niet ontkrachten want bezit niet over de benodigde kennis. Desondanks kan ik best zeggen wanneer mijn pony een bit als fijn ervaart en wanneer niet. De wolfstandjes zijn er bij hem al uitgehaald dus dat is het probleem niet meer (was wel een reden waardoor hij niet fijn reageerde en heb toen een half jaar bitloos doorgetraind)

Ehm verder sluit ik me bij Suleilitha aan

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:14

he get, dit is wel echt de zoveelste discussie over dit onderwerp. Ik heb ook echt geen zin meer om tevreageren op alle argumenten, laat staan die lappen tekst van arabesk.

Er blijven altijd 'naturals'en degene die wel met bit enz rijden.
Waarom dat nu elke keer tot discussies uit moet lopen :n

Peace _/-\o_

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:18

Myour schreef:
@ Twiggy: maar die wolfstandjes is toch niet de reden dat je bitloos rijdt of wel?
Van mijn pony weet ik dat ie een klein bekkie heeft, heb daarom een 15mm bit (groter past écht niet, het liefst nog kleiner maar omdat ie nog zo jong is kom ik liever niet aanzetten met dunnere bitten dan 15mm) en heb voor ik een bit erin heb gedaan eerst een tandarts laten komen :)

Toen ik Sam op 2-jarige leeftijd kocht, was ik al van plan hem bitloos te gaan beleren, dat klopt. Maar nu heb ik nog een goed argument hem bitloos te rijden. ;)
Mijn tandarts wil ze er best uithalen, natuurlijk, maar hij heeft gezegd dat als ik toch bitloos rij, het niet nodig is om mijn paard die ellende aan te doen. :)
Want feit blijft dat leuk anders is en dat er altijd kans is op complicaties. Daarbij zitten een paar wolfskiesjes ook nog echt onder het tandvlees (of het tandvlees zit er omheen in een punt naar boven). Eentje is echt een tandje en heel duidelijk te zien (en te voelen).

Jij bent je gelukkig bewust van je paard's mond, maar velen zijn dat niet met alle gevolgen van dien. Ik vind dat mensen die een paard aanschaffen daar iets over zouden moeten leren, maar dat leren ze over het algemeen niet op de gemiddelde manege. ;(

Verder geloof ik niet dat ik welles-nietes discussies uitlok hier met mijn posts. Ik erger me alleen aan het feit dat veel ruiters zich niet bewust zijn van de mond. Natuurlijk alle bokkers wel, dat is altijd zo :+ , maar in de praktijk is dat gewoon niet waar. :n