Loswerken en grondwerk met bange pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Loswerken en grondwerk met bange pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 20:00

Hallo
Ik heb een vraagje, of eigelijk ben ik benieuwd hoe jullie dit zouden oplossen, misschien komen er dingen naar boven die ik over het hoofd heb gezien of misschien geheel nieuwe inzichten.
Ik ben vandaag begonnen met loswerken met een bange schrikkerige en nerveuze pony. Hij slaat gelukkig al niet overal meer van op hol, maar regeert op alles en schrikt van veel (spant dan helemaal en toont wit van ogen). Erg gevoelig diertje, maar toch ook in zijn nervositeit brutaal, loopt door grenzen, sluit zich af en gaat dan helemaal recht door alles en iedereen heen. Dit gaat een stuk beter, maar is wel dat "dwang" voor nodig, hij heeft anders helemaal geen respect en komt gezellig op schoot, of rent over je heen. Dwang dus in de zin van eigen ruimte verdedigen en hem dwingen deze nu te verlaten want alleen verdedigen leidt ertoe dat hij juist meer over je heen loopt. Het duurt bij dat soort dingen ook even voordat het kwartje valt. In de wei is hij erg moeilijk te vangen pas als je hem in de hoek stuurt en streng toespreekt blijft hij erg verstijft staan en kun je hem wel pakken. Niet erg ontspannen dus. Daarom wilde ik loswerk met hem doen. Vandaag de eerste sessie ging redelijk maar hij vind lichaamstaal erg moeilijk en ik die van hem.Ergens denk ik dat hij een stukje mist, of dat er iets is gebeurd, opzich gaat het werk goed, maar het echte contact blijft verstoord. Hij vertrouwd mij niet. Komt alleen als ik naar het hekje loop bijvoorbeeld. Wilt geen contact, etc. Uiteindelijk is het me wel redelijk gelukt en zal het waarschijnlijk iets zijn dat moet groeien en waar ik nog wel wat les in kan gebruiken, maar misschien dat jullie hier misschien een heel andere oplossing voor weten. Ik wil van de spanning en de dwang af.

siskeh

Re: Loswerken en grondwerk met bange pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:03

misschien kun je beginnen met grondwerken?
ik weet dat ze bij de freestyle training voor jonge paarden beginnen met grondwerken, omdat loswerken nog een beetje "heftig" is...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 20:09

En welke stoming of wat voor grondwerk of welke manier of oefeningen zou je mij aanraden of is dat zo moeilijk beoordelen.
Ik heb het loswerken nog maar net geleerd en heb mijn hele paardenstapel al gedaan er van veulen tot bejaard ging allemaal goed maar dit is struikelpuntje omdat hij zich zo gaat afsluiten. het werk doet hij goed maar zodra ik contact met hem wil of iets anders als werk dan kan ik geen contact meer krijgen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:16

tja,het is wel een beetje moeilijk te beoordelen.
ik werk alleen met voest tot nu toe,
daar zitten best wel simpele oefeningen tussen.
ik zou beginnen met goed leren volgenen, en het hoofd omlaag vragen.
dat het paard goed stopt, e.d. op je lichaamshouding.
achteruitlopen zou ik eerst niet gaan doen iig, dat kan vrij veel druk op een paard leggen in het begin.
als dit allemaal een beetje saai wordt dan kan je er een parcours van maken...

verder, soms hebben paarden niet zo veel behoefte aan contact...
en misschien is het in zijn hoofd een beetje, uhh druk, zodat hij dat nu niet aankan.
je kan proberen of hij het toelaat zich helemaal af te laten strijken.
of gewoon hem de ruimte geven om te doen wat hij wil, terwijl jij erbij zit in de bak, of hem observeren in de kudde..

Isis_Ywen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:16

Als je van de spanning en dwang af wil zal je jezelf moeten aanleren om geen verwachtingen meer te hebben. De verwachting dat je contact wil is al een dwangmiddel.
Ga terug naar af zonder iets te willen behalve zélf aanwezig zijn.

Verder lijkt les me een absolute must.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 20:41

Les klinkt makkelijk maar een passend iemand vinden ben ik nog niet in geslaagt.

Bij mij is er een jaar geleden al een lampje gaan branden, er is iets dat deze pony geen contact meer wilt. ook in de kudde gaat het moeizaam. Of hij is ze de baas of hij wordt opgejaagd of er is niets. Het begint nu een beetje te komen. Hij heeft al wat aangemeten druppels gehad voor lever en drainage en dit heeft geholpen. Ook de chiropractie behandelingen en het van ijzers afhalen zijn een goede stap geweest. Maar dit verandert allemaal niet echt iets aan zijn geestelijke toestand. Uiteraard heb ik niet in het rondje gelopen van ik wil nu contact, juist niet, ik heb alles onderzocht en een hele tijd lekker gezeten. op een gegeven moment mocht ik ook bij hem zitten zonder dat hij wegliep (kon toevallig dicht bij hem staan en ben daar toen gaan zitten) verder niets, maar het heeft bij mij wel weer opnieuw de twijvels opgeroepen waarom. Hoe kan het dat deze pony zo is.

In het begin heb ik nogal wat gevechten met hem gehad. Hij liep letterlijk op mijn hielen, tegen mij aan, over me heen etc. Dit heeft waarschijnlijk ook altijd gemogen. Met grondwerkoefeningen heb ik het hem dus duidelijk proberen te maken maar mijn hele lichaamstaal (zelfs overdreven duidelijk stoppen) leek hij niet te begrijpen. pas als hij dan tegen de grens aanliep (mijn hand die ik opzij hield) sprong hij opzij en toevallig altijd op mij. Nu begrijpt hij dit wel beter, maar eerder op commando dan op lichaamstaal.

edit: Ik vind het erg moeilijk uit te leggen wat ik met loswerk nou precies doe gezien ik helemaal in me gevoel ga zitten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:43

heb je geen les?
want volgens mij werkt astrid van der ploeg ook met de freestylemethode van emiel voest...die zit niet heel erg dicht in de buurt misschien maar het is in de richting(westbeemster)

edit: deze kunnen je ook leren hoe je de grensen van je paard moet zien.
ik heb ook al een paar paarden gezien die hoe dichter bij je komt, hoe slechter ze luisteren....
mijn merrie walst je plat als je voor haar wilt stoppen om het zo maar te zeggen, maar als je verder weg staat werkt het al veel beter.
maar zelf heb ik bij voorkeur heel wat meters tussen mij en het paard zitten..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 20:48

Ik heb cursussen gevolgt, zonder methode zegmaar. Gewoon leren kijken naar het paard en daarop inspelen en niet een stappenplan volgen. Maar het volgende probleem is dan dat ik nu dus wel een beetje hulp kan gebruiken en nieuwe inzichten. Ik ga het ook zeker vragen aan degene die mij toen les hebben gegeven.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd erg bevooroordeeld was over loswerk, en het daarom nooit gedaan heb. Wat ik zag kon ik me niet in vinden. Dat zegt niet dat het niet goed is of dat ik gedeeltes nooit zou gebruiken maar zo een hele methode volgen voelde voor mij dan op dat moment niet goed.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:09

Isis_Ywen schreef:
Als je van de spanning en dwang af wil zal je jezelf moeten aanleren om geen verwachtingen meer te hebben. De verwachting dat je contact wil is al een dwangmiddel.
Ga terug naar af zonder iets te willen behalve zélf aanwezig zijn.

Verder lijkt les me een absolute must.

Helemaal mee eens!

Heb zelf sinds 3 maanden een erg bang veulen
Ik kon ook niet aan zijn benen komen etc.
Sloot zich helemaal af (zijn neugaten zaten ook helemaal dicht)
en als hij panisch was (vooral voor plastic) bleef hij erin hangen..

Eerst heb ik hem de regels geleerd (dus niet met 2 benen achteruit slaan als ik per ongeluk met de bezem zijn achterbeen aanraakte :+ )
gehoorzaam aan het halster (hoof laag, achterwaarts etc.)
Toen dat bevestigd was, alle 4 de benen optillen, dus steeds een stapje verder
Een hooizak op zijn rug leggen vind hij nog een beetje eng maar hij laat het wel toe
Misschien kan ik wel over een aantal weken (of over een aantal jaren) plastic op zijn rug leggen 8-)
Inmiddels heb ik hem zonder problemen kunnen bekappen en hij is al een aantal keer mee wandelen geweest in het verkeer
Dat gaat nu ook supergoed (in het begin vond hij zelfs fietsers eng)
Hij vertrouwd nu steeds meer op mij

Probeer eerst meer vertrouwen te winnen voordat je een stapje verder gaat!
Een pony die je pas kan vangen als het verstijft in de hoek blijft staat leert niets behalve dat de mens hoe dan ook eng blijft..
Ga liever op de grond zitten en wacht tot hij naar je toe komt, pak hem dan niet meteen maar wacht tot hij ontspannen is
Misschien duurt dat erg lang maar daar bereik je uiteindelijk wel meer mee
Succes

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 21:30

Maar dat komen dat gebeurt dus niet. Heb dat al heel vaak geprobeert. En zijn eigenaar ook. Ook niet met snoepjes en ook niet als je wat anders aan het doen ben. zelfs niet als ik een van de pony's (lager in rang) aan het knuffelen/poetsen ben. Heb vorig jaar al eens een half boek liggen lezen in de wei. Daarom kwam ik dus uit bij loswerk, maar jullie denken dat werk aan het halster meer effect kan hebben? Zou iemand misschien wat meer in detail kunnen treden over het waarom?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 21:48

heeft niets met nh te maken en meisje is hem ookal dik ontgroeid rijdt er ook niet meer op en heeft inmiddels een eigen d pony maar ze heeft hem in het begin veel gereden omdat hij er vaak bokkend vandoor ging
http://www.youtube.com/watch?v=K77ylChs ... re=related
zodra die aan het werk is is die dus heel serieus aan het werk, werkt goed mee en doet graag zijn best. Eigelijk kan iedereen hem nu rijden alleen het uit de wei halen blijft een struikelpunt. Ook zou ik met hem meer willen samenwerken. Met al mijn lespony's heb ik namelijk wel dat ze meedenken maar deze moet je eigelijk alles voorkauwen en voor zichzelf beschermen. Ht begint wel iets te komen dat hij niet alles meer pikt van iedereen. Ik vind namelijk dat als iemand hem in zijn ribben schopt hij niet hoeft te luisteren en als ze hem in zijn mond trekken netzo. Ik zie het meestal wel en help de kinderen ermee maar hij zou best wat meer voor zichzelf mogen opkomen. Kortom het is een beetje een robot. Er mag wat opener worden. Nu zat ik zelf ook nog te denken aan bach druppels ter ondersteuning, en desnoods hem eens meenemen op los/grondwerk cursus (les is helaas beetje moeilijk aangezien het 100 km rijden is).
het is voor mij erg moeilijk om helemaal niets te willen maar probeer het heel erg. Ik wil namelijk altijd iedereen helpen (hele slechte eigenschap).

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 06:44

misschien heb je iets aan deze test:
http://www.devijfelementen.nl/html/frameset.php3
je kunt verder op de site ook veel info vinden, maar lang niet zo veel als in het boek!
maar hier heb ik heel erg veel aan gehad om mijn paarden te leren begrijpen!

wat jij nu opschrijft komt me trouwens wel erg bekend voor, mijn kleine pony wil zich dan wel laten vangen e.d.
maar ze kan niet voor zichzelf opkomen...kan niets zonder "dwang" als ik haar wil poetsen moet ik haar aan de lijn pakken, omdat ze anders altijd wegloopt.
aan de andere kant walst ze dan wel door mensen heen als zij op de verkeerde positie staan, en dat is dan ook weer niet zo handig...
maar gelukkig geeft ze nu aan de lijn wel aan dat ze het soms niet leuk vind, maar voor we er echt zijn zal het nog erg lang duren.

het paard op het filmpje ziet er ook niet uit als een happy paard overigens....maar dat kan misschien ook komen doordat hij pas wat laat zien als het hem al teveel geworden is...(of doordat de signalen die hij gaf niet gezien zijn, begrepen zijn)

bach druppels kan ook wel goed werk doen, maar dan moet je wel een therapeut erbij hebben... en is hij in de wei hetzelfde als aan het werk?

ik weet wel een hele goede locatie waar je een beginnerscursus kan doen, maar ik weet niet hoe ver je wilt rijden(het is in beilen)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 06:51

Ik pb je even voor het adres :D
Dit klinkt een beetje als de pony. Filmpje is al van een tijd geleden, toen ging het wel wat beter al, maar het blijft zo dat het voor dit dier draait om werken en dat moet serieus gebeuren en verder niets. Hij eet, drinkt en kan met de minishets dan wel overweg, al het grotere gaat niet goed.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 20:16

Vanmorgen dat ik hem ging halen liep die eerst weer weg, maar in de hoek draaide hij om en kreeg ik een hoofd ipv een kont. ik heb hem toen even gekriebelt en ben eerst de andere gaan halen om het maar een beetje extra te belonen, maar goed kan hem momenteel even niet missen in de lessen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:13

Het probleem is juist dat er zoveel verschillende mensen op hem rijden. Jij zegt dat hij niet alles hoeft te pikken qua rijgedrag, maar op de grond vraag je dat uiteindelijk van hem wel.

Wat ik zie is een paard die redelijk dominant is en door aangeleerd schrikgedrag geleerd heeft om onder dingen uit te komen. Hem benaderen zonder stappenplan en zonder rode draad in je methode lijkt me daarom geen goed plan. Ik zou niet loswerken maar aan grondwerk doen met touwhalster, leadrope en stick, en niet alleen maar met lichaamstaal hem van je af proberen te sturen maar er ook een stick voor gebruiken. Hij mag gewoon niet over je heenwalsen, en een gerechtvaardigde tik mag in dergelijke situaties best.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 10:21

Wat is de meerwaarde van een touwhalster? Ik gebruik namelijk een leadrope (vanwege de fijne lengte) en een stalhalter.
Hoe bedoel je mijn stick gebruiken, wordt hij dan niet bang van de stick?
Op de grond hoeft hij ook niet alles te pikken, maar respect voor mij is wel zo fijn. Ik wil gewoon dat mijn ruimte mijn ruimte is, maar als ik onredelijk hard aan het touw zou trekken mag hij daar best een niet gepaste reactie op tonen (verstijfd gaan staan of weet ik veel, ook hierin zijn natuurlijk grenzen maar aangeven dat iets niet goed is vind ik opzich niet verkeerd)

Vandaag liep hij weer eerst weg, maar hoefde hem niet in de hoek te zetten, hij ging stilstaan, wel nog beetje bang maar toen ik hem aaide begon hij te kauwen. Staat nu lekker in het verse gras. Was ook wel leuk om op deze manier mee te gaan natuurlijk.

Wat betreft het aangeleerde schrikgedrag, leuk dat je hierover begint. Dit heb ik namelijk wel gedaan bij een pony, was een zenuwenpees en ik heb haar daar vroeger helaas in bevestigd. Als ze niet gepakt wilt worden stijgert ze om en blijft rennen. Met die pony wil ik over een tijdje aan het werk. Maar kan ze niet allemaal tegelijk natuurlijk. Mochten daar toevallig tips voor zijn.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:29

meerwaarde van een touwhalster is dat hij dat als hij goed is hij betere hulpen kan geven.
maar heb je het halster niet goed zitten, dan maakt het geen bal uit, en kan je beter een stalhalster pakken...
ik probeer even een voorbeeld van beide te vinden...
op de site van equixantos: http://www.equixantos.com/verkoop_frees ... zicht.html
hier zie je een voorbeeld van een halster, en zo wil ik ze graag zien, aansluitend, en geen kans om zomaar te verschuiven.

een voorbeeld van een echt niet goed zitten halster zal ik maar niet geven, ik denk dat de eigenaar daar niet zo blij mee zal zijn...
maar voor mij is dat een halster wat veel te ruim zit

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 10:40

ik heb een hele berg touwhalster en ook nh lessen gevolgt, maar dit paste mij maar half. Kon me er wel in vinden maar mijn pony liet me toen heel duidelijk zien wat het effect op je paard was, niet goed dus. Doe het nog wel eens voor de grap en de pony (inmiddels 33 jaar) komt dan meteen omhoog en wil de strijd aangaan, hoewel zij stijgert echt nooit. We maken er dan altijd onze eigen spellen van en dat vinden we wel leuk. Maar het touwhalster dat ervan is overgebleven heb ik wel gebruikt voor het rijden, maar niets wetend heb ik dan ook altijd een te ruim halster gehad. Ik moet dan eerst eens kijken of ik een passende heb. Hoe zit hij verder precies goed, kwa hoogte en achter de oren onder kaak etc?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:53

hij moet iig niet op het zwevende neusbotjedingetje zitten, en ook niet tegen de jukbeenderen aan
normaal zeggen we bij equixantos dat er tussen de twee a drie vingers tussen het jukbeen en het halster moeten zitten.

de neusomtrek mag in principe strak zitten, maar niet zo dat je de neus afknelt natuurlijk!(wel een vinger en nog tussen kunnen krijgen.
maar sommige willen het graag ietsie losser hebben(zodat ze lekker kunnen gapen...)

verder is eigenlijk alleen de neus eigenlijk belangrijk qua maat..
achter de oren zit hij eigenlijk altijd wel goed denk ik...
mits het verder ook niet te ruim zit...

zelf heb ik het liefste een dingetje over de neus, of in ieder geval iets meer als alleen een touwtje, en niet te dikke knopen(en dus ook niet te dik/dun touw)

hier nog een foto van hoe mijn halster zit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QWMYZV8M.jpg
helaas heeft hij hier niet zijn knapste kant laten zien....
edit: hier zit het halster trouwens wel vrij hoog...maar dat doe ik meestal omdat als we aan het werk zijn de knup wat strakker trekt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 11:03

Oke dan weet ik waar ik op ga letten dank je. Moet ook de stick even onder het stof vandaan halen. Moet er wel of geen touw aanvast.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:05

geen flauw idee....
gebruik geen stick!
heb er wel een, maar die is nog niet in gebruik...
ik wil hem gebruiken om mijn paard aan aanrakingen door andere dingen laten wennen...
en verder moet ik nog eens gaan kijken wat ik er mee ga doen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:18

lailapri schreef:
Wat is de meerwaarde van een touwhalster? Ik gebruik namelijk een leadrope (vanwege de fijne lengte) en een stalhalter.
Hoe bedoel je mijn stick gebruiken, wordt hij dan niet bang van de stick?

.

Als jij de stick goed gebruikt is hij het verlengde van je arm. Een paard behoort uit je personal space te blijven en dat is de lengte van je stick en dan in een cirkel om je heen. Komt hij daar binnen, kun je hem een tik geven met die stick (aansluitend wel wegwrijven anders wordt hij er idd bang voor) maar dan wel op een manier dat je het paard de indruk geeft dat hij toevallig tegen die stik aanliep en jij hem niet op zijn donder hebt gegeven.

En zo is het met de stick ook mogelijk om van een afstand druk te leggen op bepaalde delen van het lichaam, voorhand, achterhand, middenhand...

Een touwhalster werkt wat scherper in dan een stalhalster. Aan een stalhalster kan een paard makkelijker zijn gewicht in de strijd gooien, met een touwhalster kan dat niet. Je kunt wat scherper maar ook verfijnder inwerken, maar dat lukt alleen als je weet hoe je er mee om moet gaan, en dat het paard gaat leren om te wijken voor de druk die je ook bijv. op dat touwhalster geeft.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:31

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 14:38

ga de site even kijken.
Opzich is hij gevoelig genoeg op stalhalster en ik heb dus nooit echt super met touwhalster leren omgaan dus dan laat ik het hier maar even bij.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 14:39

als je goed met een gewoon halster om kan gaan moet je haast ook wel goed met een touwhalster kunnen omgaan toch?