Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Poohbeer schreef:Omdat ze een heel rottig gebit heeft, waarbij ze hoogstwaarschijnlijk alleen maar nageeflijk loopt op het bit om zo min mogelijk last te hebben van het bit.
Poohbeer schreef:Ze wordt regelmatig bijgehouden door de tandarts, haar gebit is dermate rommelig dat geen enkel bit lekker kan liggen.
Ik hoef dan ook geen tips over welk bit etc, ik wil weten of meer mensen hebben gehad dat een paard zich op de zit moeilijk terug laat rijden bij de overgang van bit naar bitloos. En hoe mensen dit hebben opgelost.
Het hele ophouding verhaal ken ik ook, terugrijden op de zit ook, etc.
Ik wil haar graag nageeflijk gaan rijden, dus achterbeen eronder en buikspieren gebruiken met bitloos rijden, maar ze gaat alleen haar gewicht in de neusriem gooien. Als ik met losse teugel rijd kan ze heel goed op 4 benen lopen. Geloof dat het handiger is als ik gewoon eens iemand vraag het rijden te bekijken...geloof dat dat beter gaat werken dan hier
).Yamcha schreef:been erbij, en van voor naar achter rijden.
) JoviBan schreef:Je paard zoekt steun omdat ze niet in balans is, niet rechtgericht is en ze haar eigen lichaamsgebruik moeilijk vindt.
Het beste is om van voren helemaal los te laten, zodat ze daar geen enkele steun krijgt en ze nu haar eigen balans wel mòet gaan zoeken en op 4 benen moet gaan lopen (ipv op het "5e been" te hangen). Daarbij goed voorwaarts houden en heel veel wendingen en overgangen rijden, dus continue bezig en actief houden. Met je zit en focus rijden en de teugels laten voor wat ze zijn. Ze zal dan bij iedere wending weer opnieuw haar eigen balans moeten zoeken en daar leert ze van (en jij ook).
Yamcha schreef:been erbij, en van voor naar achter rijden.
Dit zie ik toch echt liever andersom, dus van achteren naar voren rijden.
Vergeet niet dat nageeflijkheid niet in de voorkant zit en dat je dat ook niet aan de voorkant kunt bewerkstelligen.

voortschrijdend inzicht noemt men dat, alhoewel ik niets tegen heb op bitten
). Hoe dan ook, als deze gewoon goed is, moet je hem uiteraard houden, niet gaan veranderen om het veranderen.
Poohbeer schreef:We gaan verder knutselen, sturen is knap lastig met zo'n lange teugel en hoog tempo, maar zal weer gaan proberen. Klinkt allemaal erg logisch zo. Weet dat ze goed voorwaarts moet zijn om nageeflijk te kunnen worden, maar zonder stuwing, het willen gaan zitten komen we nergens. Mevrouw is ook wel zo slim dat als ik wat terug rij, voor mijn idee maar heel weinig, dat ze bijna gelijk stil wil staan. Het is die middenweg die we nog niet kunnen vinden. Ga idd aan de slag met meer tempowisselingen en dan idd voltes etc op hoog tempo maar (wordt wel plat door de bocht eerst)
Yamcha schreef:Wat ik wel heb begrepen van bitloos rijden, is het niet de bedoeling dat je voortdurend contact hebt, zoals met het bit.
JoviBan schreef:Yamcha schreef:Wat ik wel heb begrepen van bitloos rijden, is het niet de bedoeling dat je voortdurend contact hebt, zoals met het bit.
Dit is voor iedereen anders.
Voordeel van bitloos is dat je zonder continue druk (van het bit) kunt rijden. En dat is voor veel ruiters een mooie gelegenheid/uitdaging om zonder continue teugelcontact/druk te gaan rijden (zonder bit).
Maar er zijn wel dressuurruiters die overtuigd zijn van de noodzaak van continue contact, en die blijven dat zonder bit ook doen (dan verandert alleen het contact met de mond naar contact met het hoofd).
En daarbij maak ik ze ook nog zelf
Zie je gelijk hoe je toch zelf vast kunt hangen in je oude patronen. Bij het jongste paard was het bijna vanzelfsprekend, die rijden we in een op een CRB.