Bijtgedrag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreambeats

Bijtgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 19:27

Hey allemaal,

Vriendin van me heeft dit probleem, wie kan helpen?

Pony bijt de hele tijd, tijdens grondwerk, tijdens rijden (dan hapt hij naar haar benen), tijdens poetsen etc.
Als je niet in de buurt staat, komt hij met een gestrekte nek naar haar toe, en probeert dan opnieuw..

Paardvriendelijke oplossing...?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:18

Nou zeg, is dit beestje wel helemaal gelukkig, zit hij wel lekker in zijn vel? Als hij áltijd bijt en zelfs op je afkomt om te bijten moet er toch ergens iets mis zijn en kun je niet meer spreken van ondeugendheid, denk ik :n.

Dreambeats

Re: Bijtgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 12:21

Nee, indedaad beestje s niet gelukkig.
Eigenaar kijkt er niet naar, enkel wij.
Maar vroeger deed hij dayt niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:22

De meest paardvriendelijke oplossing is om dit héél consequent en duidelijk af te straffen.
Anders wordt het een heel vervelende bijtzak waar het misschien wel heel naar mee af gaat lopen.

Ik vraag me echter ook wel af hoe het paard in z'n velletje zit, dat 'ie zo extreem reageert.
Is er iets mis, of heeft ze dit gedrag van begin af aan al niet gecorrigeerd en IS het dus al een vervelend beest geworden door gebrek aan opvoeding?

Een paard dat mij bijt raak ik waar ik 'm raken kan, omdat de knal die 'ie krijgt snel op de actie moet zijn. Dus of ik 'm dan tegen z'n buik of tegen z'n hoofd sla maakt me eigenlijk niks uit.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:24

Dat verklaart wel veel. Hij gaat nu echt laten merken dat die er zat van is. Dit zijn gewoon zijn manieren om aan te geven dat het niet goed is.
Het is lastig als eigenaren er niet naar omkijken, misschien kun je keer gesprek met ze aangaan??

En wat Sonja zegt: dat doe ik inderdaad ook, bij bijten ongeacht waarom krijgen ze een knal. Maar ik vind dat er wel naar onderliggende oorzaak gegeken moet worden en dat is niet geval dat hij duidelijk niet lekker in zijn vel zit.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:25

Ook bij mij is bijten niet mogelijk, want dan komt er een flinke klap. Misschien niet diervriendelijk als je als niet-paardenkenner zomaar voorbijkomt, maar het werkt echt. Dit moet alleen wel consequent gebeuren, anders hoef je er niet aan te beginnen. Een haf op stal bijt ook, niet gericht, maar wel ''per ongeluk''. Deze negeer ik op dat moment, eigenaar doet er niks aan.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 12:19

Zijn er volgens jullie echt geen andere oplossing om dit toch paarvriendelijker op te lossen?

x

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:45

Bij mij is bijten een klap. Als ze elkaar onderling bijten dan zegt de ander ook niet vriendelijk of ze even willen stoppen.
Maar zo uit jou verhaal te horen geeft het paard nu heel duidelijk aan dat dit zo niet verder kan. En ik denk dat jij dan misschien met eigenaars moet praten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 12:48

Babette3 schreef:
Zijn er volgens jullie echt geen andere oplossing om dit toch paarvriendelijker op te lossen?

x

natural en paardvriendelijk is natuurlijk niet hetzelfde...
uiteindelijk wel, maar denk dat het paard zich ook een stuk beter voelt als het concequent en hard aangepakt wordt...
ongeveer alle paarden zullen zich beter voelen met een "harde" consequente ruiter, dan met een "zachte" ruiter die denkt dat hij paardvriendelijk moet zijn.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 14:17

Harde aanpakken werken niet bij paarden. Jawel ze werken wel, maar haal je er dan voordeel uit denk je?
Consequent zijn is niet het zelfde als hard zijn.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:26

Babette3 schreef:
Harde aanpakken werken niet bij paarden. Jawel ze werken wel, maar haal je er dan voordeel uit denk je?
Consequent zijn is niet het zelfde als hard zijn.

Ik heb mijn merrie op 3-jarige geleden heel consequent opgevoed gelukkig. En ja, afentoe moet je zeker hard optreden. Bijvoorbeeld bij het trappen (gericht of niet), bijten en nog veel meer kunstjes. Vaak is een stemverheffing of een tikje voldoende maar soms moet er gelijk streng opgetreden worden. Natuurlijk roep je eerst wat en daarna pas een tik. Ik heb alle trucjes maar 1x hoeven afstraffen en heb nu een hele brave merrie bij wie je alles kunt doen maar dan ook echt alles. Ondeugdjes heeft ze nog wel eens als ze in het weiland of in de bak rondrend lekker bokken enzo, maar nooit dominant tegenover mij. Ik sta duidelijk boven haar en dat accepteerd ze op de grond en onder het zadel gaat het daardoor veel beter. Vroeger durfde ik weinig en pakte ik alles met een fluwelen handschoen aan, ze werd vervelend en zat niet lekker in haar vel. Nu ze onder mij staat zijn we een pracht- team en vertrouwd ze alles aan mij. Is ze even in de stress of terecht bang? Ik kom er aan en ze is kalm. Ze staat overal netjes stil en is braaf, rijden gaat prima en zonder verzet. Soms zie ik weer wat door de vingers en loopt ze opeens de stal in, dan moet ik weer even corrigeren maar een stemverheffing is voldoende. Ik vind het sneu om te zien hoe jonge paarden worden opgevoed door mensen die zeggen; een paard mag je niet slaan en niet boos worden, en vervolgens zit het paard helemaal niet lekker in zijn vel door zijn dominante en onacceptabele gedrag. Slaan hoeft niet altijd maar als het nodig is moet je het zeker doen. Het is een dier van x-aantal kilo's en een kuddedier. Als je in de vroege leeftijd van het dier consequent bent en goed oplet, hoef je noooit meer te slaan o.i.d., net als bij een kind eigenlijk. Bij een kind is het dan weer een ander verhaal omdat het geen dier is en je een kind op andere manieren kunt imponeren. Ik vind ook dat 'pubergedrag' bij paarden heel vaak acceptabel wordt gevonden, en dan niet het jeugdige deel maar het slaan naar baasjes, bijten en nog meer onacceptabel gedrag. Heel makkelijk. Als je een paard consequent op z'n plaats zet en jij boven het paard staat ontstaat er juist een hele fijne vriendschapsband maar wel met het paard onder jou.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 14:32

@babette: daarom staat hard ook tussen aanhalingstekens,
ik noem het hard, omdat veel mensen niet "hard" durven zijn, en met hard wordt vaak consquent bedoeld.
maar wat versta jij onder hard?
want als je naar bijv. anky v grunsven kijkt: zij is ook "hard" maar die paarden willen heus wel werken.
en als jij wel eens een paard in de natuur gezien hebt wat op zn plek wordt gezet zou je dat ook niet als paardvriendelijk omschrijven.

en dan nog geloof ik dat een paard liever een hard iemand heeft(consequent, en dus ook consequent een tik/mep, op het goede moment), dan iemand die zacht en lief met ze zijn(dus ook inconsequent).
want met lieve mensen kunnen ze niets, daar kunnen ze niet op vertrouwen.
het zijn voor hun meer een soort van veulentjes, niet de leidende hengst/merrie dus.
een lief en aardig paard kan never nooit de leider zijn....
ik heb meer paarden gezien die het beter doen bij de harde ruiter, dan bij de zachte ruiter.
de paarden van de "zachte" ruiter kiezen hun eigen weg, en dat is zeer zelden de weg die de ruiter wil hebben.

maar wat doet een paard in de natuur als hij een paard op zijn plek wil zetten?
als jij NH bezig wilt zijn zul je dit op dezelfde manier moeten doen.
maak aan het paard duidelijk dat jij de baas van de kudde bent, en leer hem consequent wat de regels in deze kudde zijn.
en bij een volwassen paard gaat dit hard, heel hard.
als jij duidelijk bent met de regels weet het paard waar hij aan toe is.
dit zal er voor zorgen dat je paard vertrouwen heeft in jou, want hij weet dat jij de kudde beschermt en leid.
en ook respect, hij weet immers precies wat hij wel en niet mag doen, en hij weet ook de consequenties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:24

siskeh schreef:
en dan nog geloof ik dat een paard liever een hard iemand heeft(consequent, en dus ook consequent een tik/mep, op het goede moment), dan iemand die zacht en lief met ze zijn(dus ook inconsequent).

Dit klopt niet wat je hier zegt. Alsof consequent hard is en je tikken/meppen verkoopt en alsof je met zacht en lief zijn inconsequent bent. Dat slaat echt nergens op.
Ik ben consequent naar mijn paarden, maar ik ben niet hard voor ze en ik mep mijn paarden ook niet.
Consequent en 'lief' gaat prima samen. Het gaat om het consequent, stabiel en duidelijk zijn en dat hoeft niet gepaard te gaan met hard zijn en tikken en meppen uitdelen. Een leidende merrie loopt ook niet te meppen in de kudde, ook zij straalt rust en stabiliteit uit.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:29

@joviban: ik weet dat ik het een beetje raar opgeschreven heb, maar veel mensen zien lief en consequent niet samen gaan, daarom heb ik het zo opgeschreven.
ik bedoel absoluut niet dat consequent meteen meppen betekend, maar ik heb het een beetje zwartwit opgeschreven.
inconsequente ruiters kunnen ook veel meppen(misschien soms nog wel meer).
maar ik geloof wel serieus dat een paard liever een consequente ruiter heeft dan een inconsequente.
maar mijn ervaring leert dat vele inconsequente ruiters ook "lief willen zijn"
en als je eenmaal die basis erin hebt zitten hoef je ook minder "geweld te gebruiken" dus kan je wel "lief zijn"
(snap je nu een beetje wat ik bedoel?)

maar wat zou jij dan doen als je paard wel bijt?
zou je hem wel een tik verkopen?jij komt dan immers in gevaar, en als je niks terugdoet ben je naar mijn idee wel je dominantie positie kwijt
en idd, een leidende merrie is al een stuk vriendelijker dan een drijvende hengst, maar in principe is de kudde niet compleet als je alleen een merrie hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:13

Volgens mij snap ik nu wat je bedoelt siskeh. ;)
Het één is niet hetzelfde als het ander, dat geef je zelf nu ook mooi aan.

Mijn paarden bijten niet. ;) Hebben ze nog nooit geprobeerd ook. ;)
Bij een bijtpoging van een ander paard zou ik "eh eh" of "nee" zeggen, evt. wijsvinger omhoog en even streng aankijken. Bij een echte beet (die je dan al te pakken hebt) zou ik in een reflex een tik met m'n vingers tegen z'n snoet geven.

Bij deze betreffende pony waar dit topic over gaat, is er toch wel wat aan de hand, lijkt mij. Zelf zou ik niet de focus leggen op het bijten en het afstraffen daarvan, maar de aandacht van het bijten verleggen naar iets anders. Gedrag vragen/uitlokken wat je wèl wilt en dat belonen. Zodat de pony positieve aandacht gaat vragen en ook krijgt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:47

@joviban: fijn dat je me nu begrijpt!
soms is het gewoon heel moeilijk over internet te zeggen!

overigens bijten die van mij ook niet, maar ik zou precies hetzelfde doen als jou, meteen een tik erachteraan.
(reflex of niet)
meestal is dat dan ook al genoeg...

vaak begint het ook al bij andere dingen, paarden die tegen je aan mogen schuren, waarmee het onmogelijk is om aan de hand te lopen(wat ik dan onmogelijk vind he!, meeste mensen die ik ken vinden dat dan weer normaal), dieren die te veel op stal staan, te hoog in het voer staan, ruiter die te angstig is bla bla bla.
en dat is bij dit dier denk ik ook al het geval.

mijn focus zou in dit geval ook niet direct uitgaan naar het straffen van het bijten, maar eerder kritisch kijken naar de oorzaak van dit probleem, en daar wat aan gaan doen.
maar aan de andere kant moet ik wel zeggen dat ik vind dat sommige problemen van 2 kanten aangepakt moeten worden.
dus het behandelen van oorzaak én gevolg.
het gevolg is IMO namelijk wel zo gevaarlijk dat het aangepakt moet worden.
in dit geval zou ik dan wel een reflextik uit gaan delen, puur om je paard te laten weten dat het niet oke is.
anders loop je er misschien straks mee dat je de oorzaak weggehaald hebt, maar omdat het een gewoonte is geworden blijft hij het nog langer doen.
maar natuurlijk is de tik in dit geval alleen niet genoeg, het haalt de oorzaak nog lang niet weg...maar dan kun je daar dan naar gaan kijken...

@TS: hoe oud is die vriendin van je eigenlijk?
en wat voor paard is het?(leeftijd, geslacht, ras?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:48

Babette3 schreef:

x

Paardvriendelijk = begrijpelijk, duidelijk en acceptabel voor het paard.
DUS een snelle optater als 'ie bijt. Zou een kuddegenoot namelijk ook doen.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 18:22

Wel, waauw... wat een reacties allemaal

Het meisje is 15, maar kan niet vaak voor de pony zorgen. Ze woont er 30 km van en heeft school, dus als ze 2 keer in de week komt is het al 'veel'. Het is ook haar pony niet. Pony is van man van rond de 70 die niet meer om (kan) kijken naar dat beestje. Dus zij is er niet verantwoordelijk voor, maar paardje is wel niet erg gelukkig met deze toestand (Haflingerruin van 12 jaar). Als wij er niet naar kijken kijkt er niemand naar, laat het ons zo zeggen. Hij staat dagenlang op stal, dus naar de oorzaak van het bijten moet je niet zoeken.

Maar meppen op hem ga ik nu ook precies niet doen: slaan is teken tonen van zwakte. Wat ik wel wil doen is eens roepen en mn vinger opsteken, dreigen dus. Maar slaan is zwakte tonen.
Natuurlijk is paardvriendelijk consequent zijn, maar consequentie is niet gelijk aan slaan. Of wel voor jullie?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:31

waarom is slaan dan wel een teken van zwakte?
is dat iets van een bepaalde methode oid, ik ken het namelijk niet.
dan zou de drijvende hengst zwak zijn...immers, hij slaat/mept een paard dat vervolgens niet weer terugslaat/mag slaan omdat het andere paard de leider is
en een paard wat nooit van zich afslaat zou zwak zijn...

consequent betekend niet meteen slaan, of eigenlijk wel...
als je bij de eerste hap had geslagen was het hoogstwaarschijnlijk al gestopt( als je vervolgens je eigen ruimte aan zou geven)
dan heb je hem 1 maal een mep gegeven, en als het dan vervolgens klaar is en je verder consequent blijft is er niets aan de hand
overigens zeggen we ook niet dat consequent meteen meppen is...maar wel als je paard bijt.

maar wat doe ze eerst als je aan het werk gaat?
je haalt hem uit zijn box, en dan....

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-09 20:05

Je haalt mem uit de box, laat hem los op de piste, hij raast uit: bokken - rollen - crossen. En dan neem je hem, wil je grondwerk doen of rijden en hij bijt.

Waarom slaat een mens een ander mens? Als teken van onmacht.
Ik werk niet volgens methodes ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:13

oke, maar wat doe je dan als een mens jou slaat?
zeg je dan foei...mensen communiceren anders, maar hoe bepalen mensen onderling de macht?(hier denk ik nu plots aan de reclame van zinloos geweld ofzo... wat zou je doen als je iemand ziet die in elkaar wordt geslagen..zeg je dan ook foei, ga je verder niet lopen slaan/verdedigen? is IMO dan niet echt een teken van sterkte oid...)
en hoe bepalen dieren onderling de macht?
hier is het al zo dat het paard al gebeten heeft, en je hoeft het paard natuurlijk niet te slaan voor dat hij jouw bijt...
maar welk ander middel wil je in gaan zetten wat even krachtig, of nog krachtiger is.
ik kan wel wat dingen bedenken:
emmer water
toeter
giga hard gillen(dat is trouwens nog niet eens zo'n slecht idee)
met je armen gaan zwaaien

1 dingetje moet je trouwens niet gaan doen: weglopen.... of beter gezegt, de ruimte tussen het paard en jouw groter maken door zelf weg te lopen.
dit is voor het paard een teken dat hij dominanter is.

en die gedachtengang heeft niets met met paarden te maken...
als jij natuurlijk met paarden wilt zijn moet je dat mensdenken een beetje van je afzetten denk ik...

overigens is de manier van van uit de box halen denk ik wel verstandig.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 07:11

Ben het helemaal eens met siskeh, je mag mensen niet met dieren vergelijken. Dat is de eerste grote fout al gelijk.
Tegenwoordig is stemverheffing bij mijn merrie al voldoende, maar in haar jonge jaren is er wel meer nodig geweest want dan zijn ze nog jong, lomp en kijken ze niet op van jouw met je vinger wijzend. Slaan is onmacht als je het verkeerd gebruikt en altijd als eerste doet. Als je consequent bent moet je snel handelen, is het iets kleins dat kun je dit redden met een stemverheffing maar gaat iets eigenlijk gelijk als mis, een flinke tik. Gillen bij paarden of heel hard roepen ben ik juist weer niet voor. Natuurlijk kan een flinke brul geen kwaad maar ik heb veel liever een tik. Je moet paarden niet teveel naar de mensenhand om willen zetten, in de paardenwereld wordt een paard zo nu en dan ook eens goed op de plek gezet en dat is niet met een wijzende vinger. Natuurlijk dreigen paarden onderling ook eerst daarna volgt de schop. Ik heb liever dat je eerst je stem verheft en dan in actie overgaat dat met je vinger wijzen, dit gaat zo vaak fout omdat het zo onduidelijk en vaag is voor paarden wat dan dus niet consequent is. Afentoe krijgt mijn merrie bij onacceptabel gedrag een flinke opdonder na waarchuwing, en nee, onze band is niet veranderd alleen sta ik boven haar. Verder hebben we erg veel plezier, ze is helemaal niet bang voor mij en ze vertrouwd me met 100% .
Je moet (vooral in de opvoedfase) gewoon erg goed op je paard letten en hem zeker niet uit de weg gaan. Ook geen dingen verzinnen zoals weglopen op 'foei' zeggen. Ik ken wel honderden mensen die enkel foei zeggen na onacceptabel gedrag van paarden, van wie je ziet dat hun paarden zeer dominant en totaal geen respect hebben voor de mensen. Er is geen band, het beestje doet wat hij wil maar zit niet goed in zijn vel en de ruiter kruipt voor het beestje. Net als mensen die zich gaan bemoeien of het zielig vinden als paarden elkaar slaan in de weide, enkel rangschikking waar je je buiten moet houden. Ook moet je in gedachte houden, het blijven dieren, enorme dieren van 600 kg (maar ook de kleinere natuurlijk) of van 300 kg bij een shetlander, kuddedieren en vluchtdieren, die je wel netjes moet opvoeden omdat het anders gevaarlijk wordt voor de omgeving en jou zelf. Een paard in elkaar timmeren is anders..eerst waarschuwing, dan een tik, flinkere tik. Als er na die waarschuwing niks zit, zit je enorm fout en kun je de opvoeding op je buik schrijven en dus ook de band tussen jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:39

Babette3 schreef:
dus als ze 2 keer in de week komt is het al 'veel'. Het is ook haar pony niet. Pony is van man van rond de 70 die niet meer om (kan) kijken naar dat beestje. Dus zij is er niet verantwoordelijk voor, maar paardje is wel niet erg gelukkig met deze toestand (Haflingerruin van 12 jaar). Als wij er niet naar kijken kijkt er niemand naar, laat het ons zo zeggen. Hij staat dagenlang op stal, dus naar de oorzaak van het bijten moet je niet zoeken.

Dit zegt toch genoeg?! Dit zijn erbarmelijke omstandigheden voor de pony. ;(
Ik vind het eigenlijk heel positief dat de pony zich tenminste nog ùit dat hij ongelukkig en gestressed is. Een andere pony had de luiken misschien allang dichtgegooid en alles gelaten over zich heen laten gaan.

Imo, zolang deze pony zijn leven dag en nacht in een isoleercelletje moet slijten en er 2 x in de week uit wordt gehaald om te rijden of grondwerken, kun je niet verwachten dat de pony happy, gezond en meewerkend is. En màg je zijn frustraties gewoon niet afstraffen.

Ik vind dit heel triest voor de pony. Kan je vriendin die eigenaar niet overtuigen van het belang van weidegang en kuddemaatjes?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:39

JoviBan schreef:
Babette3 schreef:
dus als ze 2 keer in de week komt is het al 'veel'. Het is ook haar pony niet. Pony is van man van rond de 70 die niet meer om (kan) kijken naar dat beestje. Dus zij is er niet verantwoordelijk voor, maar paardje is wel niet erg gelukkig met deze toestand (Haflingerruin van 12 jaar). Als wij er niet naar kijken kijkt er niemand naar, laat het ons zo zeggen. Hij staat dagenlang op stal, dus naar de oorzaak van het bijten moet je niet zoeken.

Dit zegt toch genoeg?! Dit zijn erbarmelijke omstandigheden voor de pony. ;(
Ik vind het eigenlijk heel positief dat de pony zich tenminste nog ùit dat hij ongelukkig en gestressed is. Een andere pony had de luiken misschien allang dichtgegooid en alles gelaten over zich heen laten gaan.

Imo, zolang deze pony zijn leven dag en nacht in een isoleercelletje moet slijten en er 2 x in de week uit wordt gehaald om te rijden of grondwerken, kun je niet verwachten dat de pony happy, gezond en meewerkend is. En màg je zijn frustraties gewoon niet afstraffen.

Ik vind dit heel triest voor de pony. Kan je vriendin die eigenaar niet overtuigen van het belang van weidegang en kuddemaatjes?

Helemaal mee eens, dat is gewoon een vorm van mishandeling.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:14

Ben ik het ook mee eens. NATUURLIJK !
Maar daar kiezen wij niet voor, het is of wij of niemand.
Moest het mijn eigen paard zijn, zou ik natuurlijk nooit zoiets doen. maar we zijn ergens niet helemaal vrij om te doen wat we willen.
Paarden onderling kunnen er heftig aan toe gaan, maar dat is de natuur.
Dat wij met paarden bezig zijn is sowieso niet natuurlijk.
Maar je kan dat paard toch niet straffen (erop slaan) omdat hij aandacht te kort heeft?
We proberen te doen wat we kunnen, maar we mogen hem toch niet straffen omdat hij aandacht zoekt?
Net daarom dat ik het met andere middelen wil doen. Het is helemaal niet aan hem gelegen, en k twijfel er sterk aan dat het wel dominantie is. Misschien is het gewoon een hulpkreet?