Ik zit de laatste tijd met een hoop verwarring en chaos in mijn hoofd als het gaat over waar ik naartoe wil met mijn paard.
Vroeger leek was het me heel eenvoudig, ik wou gewoon beter leren rijden, mijn paard zou wel volgen en ik zag me binnen een paar jaar toch al een leuk parcourtje springen.
Ik bezit mijn paard nu 3 jaar. Als hij een doodnormaal paardje had geweest dan had ik waarschijnlijk wel voortgegaan in de denkrichting die ik 3 jaar geleden had, namelijk het rijden dat ik tot dan toe kende : manegerijden. (al had ik altijd wel al interesse voor NH door een boek van Hempfling dat ik had).
Helaas pindakaas (deze uitdrukking wou ik altijd al eens gebruiken :p) is mijn paardje een spooky stressbeestje met echt extreme angsten waar ik niet zomaar ff een parcourtje mee rij of op mijn eentje een bosrit mee ga doen (of toch geen bosrit die goed afloopt
). Noem hem gerust een probleempaard. Hij heeft ook er ook fysieke gevolgen van, hij slaat de spanning namelijk op in z'n spieren, waardoor zijn rug komt vast te zitten. (ik laat hem soms behandelen door een osteopate).Vanuit de ervaringen met mijn spookie paard
ben ik op zoek gegaan naar verklaringen voor zijn gedrag en liefst ook instant oplossingen.. die er dus niet zijn, haha.Ondertussen heb ik de voorbije jaren mij toch al wat meer in 't een en 't ander verdiept. Boeken gelezen, cursussen gevolgd, op een NH-stal gaan staan. En dan de ontdekking van bokt en de eindeloze discussies en ja/nee spelletjes.

Vooral bokt heeft me al veel info gegeven maar ook voor nog meer verwarring gezorgd: Je leest iemands probleem en daarna krijg je al de verschillende aanpakken/oplossingen voor die persoon z'n probleem met z'n paard. En de ene aanpak liefst zo verschillend mogelijk van de andere. Dat gaat van "pak hem eens goed aan want je mag dat gedrag niet dulden" tot "schrijf je in bij de savvy club en begin met grondwerk", waar die persoon dan maar mee verder moet. 't Feit is dat ik dan soms zelf al twijfel over de benodigde aanpak, want wie kan er zich vanachter de pc inleven in de situatie van de TS in kwestie? En elke aanpak is voor elk paard anders.
Ok, ik neig meer en meer naar het NH-gebeuren, maar ik blijf oa. een enorme interesse hebben voor bijvoorbeeld springsport, endurance en dressuur (alles dus). Zijn zo'n dingen in jullie ogen te combineren?
Waar trek je de grens tussen natuurlijk omgaan met je paard en toch nog streven naar de disciplines die jou aanspreken? Of is de keuze ofwel het één ofwel het ander?
Ook op vlak van NH ben ik het warhoofd bij uitstek. Mij richten op één 'methode' gaat me niet lukken vrees ik. Ik aanbid nooit iemand, ik kan hoogstens respect op brengen voor een persoon die een kennis en ervaring bezit die ik niet heb. En die dan nog liefst als het op een niet-arrogante manier gebracht is. En daar zie ik toch ook wel sommige van die mensen in falen. En daar knap ik op af. Want zodra je arrogant wordt sluit je je af voor andere opties, als een verheerlijking van het eigen... soit..
Langs de andere kant ben ik best wel jaloers op mensen die het wel bij het vastklampen aan één methode/"guru" kunnen houden. Die hebben het gemakkelijk, die hoeven zich geen vragen te stellen over het wel en hoe.. over contradicties binnen de methode en over contradicties in verhouding tot andere methoden.
Jammer genoeg lukt me dat niet, ik ben altijd al een dwarsligger geweest, en ik stel alles in vraag, als ik niet weet waarom dan vind ik het moeilijk om iets toe te passen... Het brengt me allemaal enorm in de war.
Waar wil ik naartoe? (doelstelling bepalen = moeilijk voor me) Waar wil ik niet naartoe? (heel eenvoudig) Welke aanpak heeft mijn paard nodig? (moeilijkst)
Zitten jullie ook zo met van die vragen? Balen jullie ook van het overaanbod en je eigen besluiteloosheid? Of ben ik weer de enige die niet weet wat ze wil?
) zolang je zelf niet twijfelt en consequent blijft. Als iets na een tijdje niet blijkt te werken kan je allicht iets anders proberen, maar niet per dag gaan wisselen van methode. Dan breng je jezelf en je paard in verwarring.
er staat info op van begin tot einde, zodat je ook duidelijk wordt hoe dat allemaal leidt tot springen, dressuur, endurance etc etc.
van dat soort dingen dus..