waarom bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eef_007

waarom bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 23:23

hallo allemaal ik had even een paar punten waar ik graag even meningen over wou ofzo.

is het nou echt zo diervriendelijk om bitloos te rijden?

ik zie het namelijk zo bitloos rijden prima leuk ! echt top vooral blijven doen maar wat ik laatst zag gebeuren tja toen dacht ik zijn we nou ech tzo diervriendelijk bezig?
er wa namelijk iemand die reed over de weg zonder bit gewoon halster touwtje eraan dekje op zijn rug zonder zadel. en rijden met die hap toen kwam er dus een koets langs en dat paard begint me toch hijsa te trappen en rent met volle vaart achter die kar aan met dat 4 span rent vervolgens door naar stal zag haar in de verte nog over het spoor heen galoperen wat net aan het tinkelen was en ik stond daar met me paard. en ik dacht wat ben ik blij met een bit ik bedoel. als je bitloos wilt rijden kun je dat best doen maar doe dan gewoon wel een bit in en laat dat teugeltje lekker hangen. maar voor noodgevallen kun je dan altijd even op de rem zetten. wan tik vond dit dus echt heel gevaarlijk stel er kwam een trein langs? wat bijna gebeurde en dan?

ik vind bitloos rijden dus eigenlijk best wel dom want een paard is en blijft toch een kudde dier? heb alle respect maar waar geen rem is is geen veiligheid.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:25

Bitloos rijden betekend niet gelijk dat er geen rem is. Want die is er wel. Sowiezo als je paardrijd hoor je niet alleen je teugels (door er aan te trekken) als rem te gebruiken maar je hele zit. Met Bitloos rijden word de neusriem tegen de neus geklemt waardoor het dier het voelt en zachter gaat lopen of halthoud o.i.d. En sowiezo als je paard écht op hol slaat heb je ook aan een bit niks. ;)

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 23:27

LisaLuna schreef:
Bitloos rijden betekend niet gelijk dat er geen rem is. Want die is er wel. Sowiezo als je paardrijd hoor je niet alleen je teugels (door er aan te trekken) als rem te gebruiken maar je hele zit. Met Bitloos rijden word de neusriem tegen de neus geklemt waardoor het dier het voelt en zachter gaat lopen of halthoud o.i.d. En sowiezo als je paard écht op hol slaat heb je ook aan een bit niks. ;)

ja maar jij hebt het over neusdruk natuurlijk snap ik ook wel dat jdoor je zwaarder te maken je pony daarop terug komt maar ik weet wel met een bit kun je hem in een rondje zetten met neus druk vind ik het zelfde als bit . ik bedoel echt gewoon halster met touw dat noem ik bitloos. groetjes eef

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:28

Heb je al eens gedacht aan dat een paard een bit vast kan pakken & een neusriem niet?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:29

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:30

eef_007 schreef:
ja maar jij hebt het over neusdruk natuurlijk snap ik ook wel dat jdoor je zwaarder te maken je pony daarop terug komt maar ik weet wel met een bit kun je hem in een rondje zetten met neus druk vind ik het zelfde als bit . ik bedoel echt gewoon halster met touw dat noem ik bitloos. groetjes eef

Een halster met een touwtje is "Met een halster en touwtje rijden."
Écht bitloos is met een hoofdstel die speciaal gemaakt is voor de neussdruk.

Met een bit kan je ook meer beschadigen dan met een neusriem.

Joscaa

eef_007 schreef:

Nu spreek je jezelf tegen? ;)
Met een halster met touw eraan geef je toch ook neusdruk? :') Dus dan is het hetzelfde als met bit? :+

Lisa, met halster & touwtje rijden is ook bitloos, su kkel, haha

Anoniem

Tegen een neusriem kan een paard zich net zo goed verzetten, bijvoorbeeld door het hoofd extreem hoog te houden.

Bitloos is absoluut niet per definitie vriendelijker dan met bit.
Maar ook niet gevaarlijker. Als je een bit wilt gebruiken om je paard te remmen dan moet je 't om z'n pootjes heen knopen. Een paard moet wijken voor druk. Of dat nou op bit of op neusriem is.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:32

Rijden met een halster is wel zonder bit rijden, maar niet bitloos. Waarschijnlijk had ze er bij die pony ook niks aan gehad als ze wel een bit had gehad.
Ik rijd bitloos omdat mijn paard daar goed op reageerd, en ik het nut er niet van inzie er dan nog een bit in te hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:33

Eevj schreef:
Rijden met een halster is wel zonder bit rijden, maar niet bitloos.

:?

Joscaa

Re: waarom bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:34

Tuurlijk is het wel bitloos, hij heeft toch geen bit in ze mond? :')
Dan vind ik het redelijk bitloos.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:35

haha oke het staat heel stom hoe ik t zeg he :')
Ik bedoel, dat als je rijd zonder even simpel erop stappen met een halster en touwtje, is wat heel anders dan echt serieus bitloos gaan rijden, en je bezig gaan houden met de druk die je uitoefent enzo.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:36

Ik zie bitloos rijden eigenlijk alleen met zo'n speciaal hoofdstel.
Rijden met halster vind ik niet echt bitloos als is het wel zonder bit het is toch anders, je zet druk op de bovenkant van de neus maar niet op de hele neus (onderkant).

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:37

:') Ik snap wat je bedoelt hoor, maar ik blijf het wel bitloos vinden.

Rijd zelf ook bitloos met mijn paard. Met lage neusriem, touwhalster, alleen touwtje om de nek.
Lisa, dus als ik met Farouche rijd met alleen touwtje om de nek, is het ook niet 'bitloos' rijden? ;)

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 23:39

Joscaa schreef:
:') Ik snap wat je bedoelt hoor, maar ik blijf het wel bitloos vinden.

Rijd zelf ook bitloos met mijn paard. Met lage neusriem, touwhalster, alleen touwtje om de nek.
Lisa, dus als ik met Farouche rijd met alleen touwtje om de nek, is het ook niet 'bitloos' rijden? ;)

ik vind het idd bitloos maar stel hij gaat ervandoor wat kun je doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:39

Als je je bit als rem gebruikt ben je echt verkeerd bezig! T paard kan pijn ervaren en het is een vluchtdier en zal voor de pijn vluchten en steeds harder gaan!!
Een paard kan ook t bit vast pakken, dus als t dier aan de kletter gaat heb je netzoveel aan t bit als bitloos

Waarom bitloos geeft arabesk in haar link idd goed aan!

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:40

Josca, maak het me niet zo moeilijk , probeer ik een keer slim te zijn. _O- .

Maar dat is 'los' rijden of 'met halsring' rijden. of 'met touwtje om zijn nek rijden' , iig ik zou het anders noemen dan bitloos ookal heeft ze dan duidelijk geen bit in dr mond.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:41

Op een rondje zetten?

Sorry Lies :')
Oh, ik doe alles met Farouche. Met touwtje om dr nek springen, had laatst zonder hoofdstel, zadel of iets gereden, gewoon figuurtjes, stap draf galop, kon haar gewoon corrigeren enzo. ;)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:43

Ja maar Farouche is gewoon ook een geweldige goedzak! :D

Maar het is dan wel zonder bit maar dat noem ik dan niet gelijk 'bit loos'.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:44

Ja Lisa, maar dat is ook anders geweest & Farouche is niet een paard wat nooit schrikt. ;)

Sannemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:46

Bitloos rijden wordt vaak gebruikt bij natural horsemanship. Als je dat beoefent, leer je ook de one-rain-stop. Kort uitgelegd is dat het aantrekken van 1 teugel waardoor je paard zijn hoofd draait en dus niet verder kan lopen. Als je dit goed hebt geoefend wordt dit zelfs een reflex van het paard, waardoor hij al bij de minste druk zijn hals buigt en stopt. Een reflex is moeilijk tot niet te onderdrukken en werkt dus ook als het paard op hol is. Zo is het zelfs veiliger dan met bit rijden, omdat een paard als hij op hol slaat, vaak het bit tussen zijn kiezen neemt en jij dus zo hard kan trekken als je wil, maar dat toch niet werkt.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:46

Denk dat je per paard gewoon moet aanvoelen of dit wel of niet kan :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:51

Sannemo schreef:
Bitloos rijden wordt vaak gebruikt bij natural horsemanship. Als je dat beoefent, leer je ook de one-rain-stop. Kort uitgelegd is dat het aantrekken van 1 teugel waardoor je paard zijn hoofd draait en dus niet verder kan lopen. Als je dit goed hebt geoefend wordt dit zelfs een reflex van het paard, waardoor hij al bij de minste druk zijn hals buigt en stopt. Een reflex is moeilijk tot niet te onderdrukken en werkt dus ook als het paard op hol is. Zo is het zelfs veiliger dan met bit rijden, omdat een paard als hij op hol slaat, vaak het bit tussen zijn kiezen neemt en jij dus zo hard kan trekken als je wil, maar dat toch niet werkt.

Ik rij met en zonder bit, maar met bit doet ze de ORS nogsteeds beter dan zonder...

Sannemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:08

Vjestagirl schreef:
Ik rij met en zonder bit, maar met bit doet ze de ORS nogsteeds beter dan zonder...

Ok, dat kan natuurlijk ook, maar dat is niet iets gangbaars ;) In ieder geval werkt het prima, en moet je inderdaad je bit sowieso niet als noodrem gebruiken....Over het algemeen is het een vals gevoel van veiligheid, zo'n bit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:10

Mee eens. Ik moet ook zeggen dat sinds ik zelf heb leren relaxen op mijn paard, mijn paard veel relaxter is. Ik rij boomloos op een hackamore, met een compleet losse teugel buiten rond, en het gaat prima...