natuurlike hengsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sas_Mon

natuurlike hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 09:13

ik heb geen hengst maar zat het me gewoon af te vragen

stel je hebt een paar hengsten die al hun hele leven samen staan(dus niet op stal) maar op een groot stuk land waar ze alle ruimte hebben en niet hoeven te vechten over in ieder geval voer
zou het dan mogelijk zijn om ze bij elkaar te houden?
ook als ze dekken?

en zou je er dan ook nog jonge hengsten (0-3) bij kunnen zetten als opfok en zou dat dan ook goed kunnen gaan?
ik weet dat dit zeker niet voor alle hengsten geld maar ik zit me af te vragen of het voor sommige hengsten wel kan werken

klinkt miss wel heel erg penny maar dat is niet de insteek, ik ben serieus geinteresseerd

joyfordogs

Re: natuurlike hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:12

denk dat het ook aan type en ras ligt en wat ze idd als voorgeschiedenis hebben.
Als ik kijk naar mijn hengstveulen (mangalarga marchador) en het veulen die hier is geboren van een vriendin(hengstveulen, tenessee walker) die zijn beide erg makkelijk. Als ik die vergelijk met een kwpnner, dan zijn deze paardjes een stuk makkelijker.
(er zijn ongetwijfelt ook makkelijke kwpnhengsten hoor, het is maar een voorbeeld)

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:40

Hengsten gaan vechten met elkaar als er hengstige merries zijn. Dit is gewoon natuurlijk. Ze vechten om die merries. Dan zul je ze uit elkaar moeten halen.
Ik heb het gemerkt, een hengst werd vreselijke gevaarlijk voor de jongeren hengstjes toen de merries hengstig werden.
Als er geen merries in de buurt zijn en de hengsten 'rustig' zijn. Dan kan je ze bij elkaar zetten.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:45

Het kan, maar ik zou eerder rekening houden met dat het niet kan.... het geeft altijd een risico.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:47

In het wild vormen zich vrijgezellen groepen van hengsten. Dit zijn jonge hengsten die uit de kudde zijn verdreven door de dominate leidende hengst. Hengsten kunnen op jonge leeftijd prima bij elkaar leven. Echter zodra de hormonen echt gaan opspelen kunnen er ernstige gevechten uitbreken. Zelfs hengsten die jarenlang in vrede bij elkaar hebben geleefd kunnen van het een op het andere moment elkaar, tot de dood er op volgt, gaan bevechten. In het wild gaan volwassen hengsten op zoek naar een eigen kudde. Deze veroveren ze op een andere hengst of vinden een groep merries zonder leidende hengt. Hoe dan ook, het vechten zit ze in de genen opgeslagen.

Mijn advies: begin er niet aan. Hormonen zijn onvoorspelbaar. Het risico op ernstige verwondingen weegt niet op tegen de voordelen.
Castreren of solitair houden. Evt in een eigen (merrie) kudde. Maar thats it. Sommige hengsten kan men een vriendje geven, maar bij vele gaat dit niet op.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:50

en hoe doen ze dat in het buitenland dan?
bv in spanje kom je bijna geen ruinen tegen, houden ze dan alle hengsten appart of zijn spaanse hengsten zoveel rustiger dan onze gemiddelde kwpnner?

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:52

haha nee joh, dat ligt helemaal niet zo aan het ras. Niet alle andalusiers zijn hetzelfde :P
Ik weet niet precies hoe het daar gaat maar denk dat daar ook best wat gevechten plaats vinden.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:55

Sas_Mon schreef:
bv in spanje kom je bijna geen ruinen tegen, houden ze dan alle hengsten appart of zijn spaanse hengsten zoveel rustiger dan onze gemiddelde kwpnner?

In Spanje zijn ze niet zo flauw als hier. Daar worden hengsten nog opgevoed. Met harde hand indien nodig.
En ja, daar houdt men ze apart of binnen een eigen kudde.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:08

In Spanje houden ze de hengsten en merries grotendeels gescheiden. Op merries wordt niet gereden, die zijn alleen om veulentjes te leveren en daar kan dus een hengst bij lopen die daarvoor moet zorgen. De rijpaarden staan daar niet bij.
Zolang er geen merries in de buurt van de hengsten zijn, is er voor de hengsten niet zoveel reden om te vechten. Ze zullen wel spelen, maar niet zo serieus als wanneer er merries in de buurt zijn. En ze zijn inderdaad niet kinderachtig met het opvoeden van de (rij)paarden.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:28

Pessade schreef:
Sas_Mon schreef:

In Spanje zijn ze niet zo flauw als hier. Daar worden hengsten nog opgevoed. Met harde hand indien nodig.
En ja, daar houdt men ze apart of binnen een eigen kudde.

Nu lijkt het niet alsof je zegt dat iedereen in Spanje vreselijk is met paarden en iedereen in nederland poeslief is.
Ik ken mensen uit spanje die zijn geweldig met paarden/hengsten en ook nederlanders die alleen maar dwang kennen,

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:55

Maar als je alleen maar met hengsten werkt, dan zal je aanpak vermoedelijk daarop gebaseerd zijn, das dus toch een beetje anders dan wanneer je gewend bent met merries of ruinen te werken, denk ik.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:17

Sas_Mon schreef:

Je kunt ze niet allemaal over één kam scheren, maar over het algemeen gezien is het verschil toch redelijk groot.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:22

misschien zijn er uitzonderingen, zoals echt kwaadaardige hengsten, maar ik denk dat in negen van de tien gevallen het wel kan, als de situatie zo is als je in je openingspost beschrijft!

hengsten in de natuur leven idd ook in een aparte hengsten kudde!

maar als er hengstige merries in de buurt zijn zal het wel flink hommeles worden!

t nadeel van een hengstenkudde is dat deze niet zo stabiel is als een kudde met merrie's
hengsten blijven wel vechten( maar das meer speelvechten)

hengsten zijn in principe alleen maar drijvers , en geen leiders, daarom kan de kudde nooit helemaal lekker in balans zijn!

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:48

siskeh schreef:
misschien zijn er uitzonderingen, zoals echt kwaadaardige hengsten, maar ik denk dat in negen van de tien gevallen het wel kan, als de situatie zo is als je in je openingspost beschrijft!

hengsten in de natuur leven idd ook in een aparte hengsten kudde!

maar als er hengstige merries in de buurt zijn zal het wel flink hommeles worden!

t nadeel van een hengstenkudde is dat deze niet zo stabiel is als een kudde met merrie's
hengsten blijven wel vechten( maar das meer speelvechten)

hengsten zijn in principe alleen maar drijvers , en geen leiders, daarom kan de kudde nooit helemaal lekker in balans zijn!

Slechts JONGE hengsten leven in kuddes. Dit bootsen wij na in de opfok periode bijvoorbeeld.
Volwassen hengsten leven (uitzonderingen daar gelaten) solitair.Ook zonder merries al dan niet hengstig, zal het flink hommeles worden. Ik vind het een bijzonder gevaarlijke uitspraak te suggereren dat het in 9 van 10 gevallen wel zo kunnen.
Mijn ervaring is totaal anders. In gevangenschap leven hengsten veel te dicht op elkaar, op veel te weinig grond. Dát alleen is al vragen om moeilijkheden. Paarden kunnen inn het wild wel zo'n 60 kilometer per dag lopen. Dan heb je wel erg veel grond nodig om deze situatie VEILIG te kunnen nabootsen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 14:56

volwassen hengsten leven solitair??
dat zou wel raar zijn, een paard alleen in de natuur kan dacht ik niet overleven?

en je hebt het over jonge hengsten, maar een hengst is ook pas echt volwassen als hij een jaar of 6 a 8 is.

en tuurlijk is het wel zo dat paarden in gevangenschap op een te klein oppervlak leven, en dat leverd problemen op.
maar het lijkt me niet meer als logisch dat je als je paarden in een kudde hebt je ook een bepaalde ruimte nodig hebt

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:00

Ik heb een goedgekeurde dekhengst staan die ook met een andere hengst staat met de merries ernaast zelfs wel met een hek er tussen uiteraard, maar dit gaat prima ze kunnen het erg goed met elkaar vinden.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:02

Soms vraag ik me af hoeveel ervaring mensen nu daadwerkelijk met hengsten hebben?
Iedereen met een ruime ervaring in het houden van hengsten (zeker dekhengsten) raadt het af.
Zou dat niet niet voor niets zijn? Ik heb genoeg ellende t.a.v. hengsten onderling gezien. Maar ook hengst versus ruin.
Het veiligste is en blijft volwassen hengsten solitair te houden (enkele watjes uitgesloten).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:07

Mijn hengst heeft zijn hele leven in kuddes gelopen. Soms met alleen merries, soms met alleen hengsten en ruinen en soms ook gemengt (maar dan enkel drachtige merries zodat er niets hengstig werd).

Hij staat nu bij mijn jaarling hengst en een drachtige merrie, de bedoeling is dat zodra ze het land weer op gaan hij alleen met die jaarling blijft staan en de merries allemaal samen. Ik blijf het uiteraard wel goed in de gaten houden, als het niet gaat gaan beide mannen bij een drachtige merrie.

Ik krijg er nog een hengst bij van het voorjaar, daar gaat een erg dominante merrie die gedekt moet worden bij in (zodra ze drachtig is, wil niet dat er achter haar aan gejaagt word, hengst is nl ook de makkelijkste niet).

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:12

Je hebt de meest ideale positie voor een volwassen hengst:

Een jaarling vriendje is geen concurrentie en een drachtige merrie geen breeding potential. Kortom er valt voor je hengst niets te verdienen met een gevecht. Hij is al de macho in het geheel.Echter haal hem weg voordat het veulen er is. Deze zou hij weleens kunnen aanvallen, het veulen is immers niet zijn nazaat. Zodra de jaarling hengst volwassen wordt zullen de spelregels ook gaan veranderen. Er kunnen plostklaps gevechten gaan uitbreken (correctie er zúllen gevechten gaan uitbreken).

Dit is een heel andere situatie dan volwassen hengsten bij volwassen hengsten. Dáár wil je 9 van de 10 keer NIET tussen staan.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:22

Hengsten die geen harem hebben. Deze hengsten zitten in vrijgezellen groepen het is dus heel natuurlijk dat hengsten zonder merries bijelkaar gezet kunnen worden. In veel landen is dat zelfs normaal.
Hengsten vechten dan ook niet ze zullen zeker veel spelen en dan komen ze er snel achter wie de sterkste is in binnen de club.
Hengsten leven in de natuur NOOIT alleen. Paarden blijven kuddedieren ook hengsten!!!

Voor meer info:
http://www.nationmaster.com/encyclopedia/Horse-behavior

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:36

@ yarrah:
precies wat ik ook geleerd hebt!
en het is ook zo dat er genoeg hengsten die niet sterk genoeg zijn om een kudde te leiden, dus ze hebben geen andere keus dan in een hengstenkudde te blijven!!

overigens als je het over dekhengsten hebt is het misschien anders, want deze hebben natuurlijk wel contact(dus gevoel voor) merries

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 15:36

Ik probeer zowiezo mijn merries niet te laten bevallen met de hengst er bij. Het is 1x gebeurd omdat mijn merrie zo snel was en dat vond mijn hengst niet grappig (heb hem nog nooit zo bang gezien van de merrie waar hij altijd erg dik mee was).
Jaarling hengst die er nu bij loopt is veulen van geen van beide. De mannen mogen straks ver bij de merries vandaan verder stoeien. Hengst heeft vaker in mannen groepen (hengen en/of ruinen) gelopen en dat ging goed.
Beide mannen zijn wel erg speels, de volwassen hengst word 12 dit jaar en heeft nooit naar speelgoed omgekeken (lege voerbakken, voetballen, skippyballen) maar alles vliegt nu het land door, ook als de jaarling er niets mee doet.

Jonge hengst zou naar de opfok, maar hij kan niet terecht waar hij heen zou dus eerst zo maar proberen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:47

Ik was voorheen ook overtuigd dat hengsten niet bij elkaar konden, tot ik 2 jaar geleden in frankrijk op een boerderij was waar 3 volwassen haflinger hengsten in 1 wei liepen. Ik vond het helemaal geweldig. Okay, helemaal onbeschadigd waren ze niet maar die beesten hadden een geweldig leven. En stonden gewoon zij aan zij te vreten. jammer dat ik de foto's niet meer op de pc heb staan.

Ik heb op een ijslandse stal hier in nederland wel eens anders gezien, daar werden 3 jarigen bijelkaar opgesloten en dat ging een stuk minder vriendelijk want de paarden konden niet vluchten, een eravn had ook een behoorlijke jaap op zijn lijf zitten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:49

jahhh te weinig ruimte is echt fataal!
maar die drie volwassen hafjes, waren ook geen dekhengsten toch?ofwel?

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 19:14

siskeh schreef:
@ yarrah:
precies wat ik ook geleerd hebt!
en het is ook zo dat er genoeg hengsten die niet sterk genoeg zijn om een kudde te leiden, dus ze hebben geen andere keus dan in een hengstenkudde te blijven!!

overigens als je het over dekhengsten hebt is het misschien anders, want deze hebben natuurlijk wel contact(dus gevoel voor) merries

Ik sluit mij hier ook bij aan.
Het kan wel gewoon. Bij de fokker van mijn veulen en andere fokkerijen die ik ken staat de hengst het hele jaar door in de kudde (met merries) geen enkel probleem.

Als je een dekhengst hebt die je het hele jaar door in een stalletje propt en die er alleen uit mag als hij mag dekken, geen wonder dat dat beest gek word! Of als de paarden te weing ruimte hebben, maar dan zul je zien dat groepen ruinen of merries ook naar elkaar uit gaan vallen. Maar het kan dus wel anders.

Ik sluit me er ook bij aan dat je wel net iets meer ervaring nodig hebt om met hengst om te gaan, maar dat vind ik ook over het om gaan met veulens.