Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Dani62 schreef:Beter is het om een paard zelf zijn houding te bepalen.
FitzChivalry schreef:ik gebruik ook regelmatig de kaptoom, maar vooral bij werken aan de hand.. ook bij het longeren wissel ik de kaptoom en de side pull af..
Het gaat mij niet om de ringetjes, maar ik vraag me af of er niet te veel druk op de neus komt te staan..
Ineke2 schreef:Haha mag ik even lachen?
Als het paard altijd zelf zijn houding zou mogen bepalen dan krijg je een stijve op de voorhand lopend dier dat zichzelf de vernieling in loopt. Zeker (of eigenlijk vooral) als wij als mens erop gaan zitten. Dan moet een paard toch echt anders gaan lopen en het gewicht van zijn lichaam en die ons er boven op leren te gaan dragen vanuit zijn achterhand.
Dat doet een paard echt niet uitzichzelf.
Daarbij een paard kan best ontspannen zijn in een enigsinds gedwongen houding. Maar om iets ontspannen te krijgen moet je wel eerst inspanning leveren.
? Of constant struikelt op buitenrit?
. Zo, mag ik nu even lachen
?
Citaat:Ik ben het hélemaal met je eens hoor, wat de houding betreft. Maar een paard kán dit wel uit zichzelf, mits we correct trainen, en daar zal heus wel een beetje druk bij van pas komen ja. Maar zoiets moet ontstaan uit ontspanning en niet uit dwang, dat werkt niet.
Ineke2 schreef:Hier zeg je toch hetzelfde als ik net schreef. Een paard loopt niet uit zichzelf correct. Daar moet je voor trainen. Zowel onder het zadel als aan longe. Aan de longe zomaar wat lopen flierefluiten heeft geen zin, dát is namelijk wat ik dacht bij jouw bewoording "Beter is het om een paard zelf zijn houding te bepalen"
Overigens rijd ik klassiek dressuur gecombineerd met centered riding
. Laat je los, vervalt het paard ook weer in zijn natuurlijke, niet dragende houding
. Ik ben er van overtuigd dat het werkelijk níets goed doet voor het paard (rondjes laten hollen in een gedwongen houding). Hij heeft zelf géén idee waar hij mee bezig is namelijk
. Dani62 schreef:Ineke2 schreef:Hier zeg je toch hetzelfde als ik net schreef. Een paard loopt niet uit zichzelf correct. Daar moet je voor trainen. Zowel onder het zadel als aan longe. Aan de longe zomaar wat lopen flierefluiten heeft geen zin, dát is namelijk wat ik dacht bij jouw bewoording "Beter is het om een paard zelf zijn houding te bepalen"
Overigens rijd ik klassiek dressuur gecombineerd met centered riding
Een paard moet gewoon leren het zelf te doen, het zelf uit te vogelen. Door middel van oefeningen leert hij de juiste houding aan te nemen, helemaal zélf. Met bv. een pessoa zet je je paard al in een houding en hangt hij letterlijk in de touwen. Laat je los, vervalt het paard ook weer in zijn natuurlijke, niet dragende houding
. Ik ben er van overtuigd dat het werkelijk níets goed doet voor het paard (rondjes laten hollen in een gedwongen houding). Hij heeft zelf géén idee waar hij mee bezig is namelijk
.
Citaat:Een paard moet gewoon leren het zelf te doen, het zelf uit te vogelen. Door middel van oefeningen leert hij de juiste houding aan te nemen, helemaal zélf. Met bv. een pessoa zet je je paard al in een houding en hangt hij letterlijk in de touwen . Laat je los, vervalt het paard ook weer in zijn natuurlijke, niet dragende houding . Ik ben er van overtuigd dat het werkelijk níets goed doet voor het paard (rondjes laten hollen in een gedwongen houding). Hij heeft zelf géén idee waar hij mee bezig is namelijk .
Dani62 schreef:Een paard moet gewoon leren het zelf te doen, het zelf uit te vogelen. Door middel van oefeningen leert hij de juiste houding aan te nemen, helemaal zélf. Met bv. een pessoa zet je je paard al in een houding en hangt hij letterlijk in de touwen. Laat je los, vervalt het paard ook weer in zijn natuurlijke, niet dragende houding
.
)
sanne83 schreef:ik zou nooit mijn paard met een ontzettend gevoelige plek (=z'n mond) aan z'n achterbenen vast maken. Achterbenen gaan constant een voor een naar voor en achter, lijkt een beetje op zagen in de mond...
Aanleuning verkrijg je door vertrouwen in de hand, een pessoa lijkt me precies het tegenovergestelde veroorzaken.
Als je extra stimulatie van de achterbenen nodig hebt, kan je als aanvulling op je lichaamshouding gewoon een zweep gebruiken of een elastische bandage (zoals waratje al schreef).
Juist een paard wat nog wat zoekende is, kan nog niet lang een houding aannemen. Juist het constant varieren in en zoeken naar een goede houding is vrij onmogelijk met een pessoa.
Leer met je lichaamshouding je paard verschillende houdingen aan te nemen en door een combinatie van energie+ontspanning+balans neemt je paard dan inderdaad zelf een juiste houding aan. (of google even op karen rolf, heeft hier een super boek met dvd over)
wel grappig dat als het over bitloos gaat, mensen zich wel druk maken over de druk op de neus, wat denk je dat zo'n tuig met de mond doet