Probleem...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

duncie

Probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 17:01

Ik heb een probleem met mijn verzorgpony. Het is een merens van 11/ 12 jaar ongeveer 1.50 hoog en vrij stevig gebouwd (het is een ruin). En ik doe hem al 2 jaar.
Qua karakter is ie best lui maar verder echt een schat met een eigen willetje.
Lichamelijk is er niks aan de hand, ook zadel en hoofdstel passen goed.

Nou de problemen, met rijden reageert erg slecht op mijn been moet meestal 3 keer drijven voor dat hij echt voorwaarts gaat in de volgende gang (bijvoorbeeld van stap naar draf). Ik doe het meestal zo: kleine hulp, grote hulp, knal. Ik ga daarom ook 1 keer in de 2 weken met hem naar de manege en krijg ik les. Volgen mijn instructeur heeft hij vaak gewoon lak aan mijn beenhulpen (remmen doet hij zeer snel!)
Hij is gewoon liever lui dan moe eigenlijk (tijdens het rijden).

2e probleem is dat het al een jaar geleden is dat ik hem heb durven longeren. Hij komt gewoon op me af gerent, ga ik niet aan de kant gaat ie staan steigeren voor me neus of hij gaat naar me lopen bokken. Nou zegt zijn baasje (en instructeur ook) dat ik hem gewoon knal moet geven met de zweep omdat hij dat absoluut niet mag doen. Weer een ander zei ga longeren met bijzetjes. Dan kan hij je een stuk minder makkelijk aanvallen (want dat is het!). Weer een ander zei probeer nature horsmanschip ( sorry voor de spelling weet niet hoe je het schrijft ;) )
Wat is nature horsmanschip dan precies?

Naar mijn idee heeft het verband met elkaar namelijk dat de rollen zich soms omdraaien hij de baas is inplaats van ik. Met rijden gebeurt dit niet zo vaak hij krijgt gewoon flink op zijn mieter als hij gaat lopen etteren.
Probleem is dat ik dat niet goed durf als ik op de grond sta, dan lijkt hij namelijk net een bulldozer :+

Ik kan echt super lol met hem hebben maar hier blijf ik gewoon op steken...
Ik denk eraan om sporen te kopen want met spoortjes reageert hij op de een of andere manier een stuk vlotter, maar ik wil niet dat hij zometeen ook niet meer daarop reageert.

Sorry voor het lange verhaal maar ik zoek een oplossing...heeft iemand tips?

ohja, ik mag alles met hem doen, ik heb alleen niet echt een bak tot mijn beschikking. Er is er wel een in de buurt (niet die van de manege) maar ik weet niet van wie die is en er zomaar in gana rijden vind ik ook weer zo brutaal :+

commentaar, tips alles is welkom ;)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:04

ten allereerste vind ik het knap dat je je probleem onder ogen durft te zien. ik doe zelf ook natural horsemanship, en ik kan het zelf alleen aanraden. maar mocht je dit willen proberen, dan raad ik je aan een ervaren iemand bij te zoeken. je paard moet je eigen ruimte respecteren en zo te lezen doet deze dit niet.

Butty_Tex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:51

Je kan proberen met 2 te longeren, heeft bij mij geholpen.
Dus Jij met het leidsel, de andere met een lange zweep, die kan je helpen met straffen, is altijd makkelijker met 2 :)

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 18:01

Butty_Tex schreef:
Je kan proberen met 2 te longeren, heeft bij mij geholpen.
Dus Jij met het leidsel, de andere met een lange zweep, die kan je helpen met straffen, is altijd makkelijker met 2 :)

ik denk niet dat dat werkt, hij is slim genoeg om te weten dat ik het niet ben die de klappen geeft.
Andersom hetzelfde als ik hem straf loopt ie bij die ander en niet bij mij;)

Toch bedankt voor de reactie;)

Alicia2u

Re: Probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:20

Ik denk dat je voor beide problemen je oplossing in het natural horsemanship kunt vinden. google eens op Parelli: die heeft erg duidelijke dvds. Of zoek iemand in de omgeving die hierin les geeft.

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 18:25

nu hebben jullie het hierover en nou wil ik ook wel erg graag weten wat nature horsemanschip eigenlijk inhoud...

wat is het doel en wat doe je ?

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:25

Misschien slaat de verveling in het rijden voor hem toe (weet niet wat je allemaal doet)afwisseling ken ook wonderen doen.
Belonen helpt vaak beter dan alleen straffen.
En probeer dan zonder zweep te longeren misschien is dat wel de boosdoener omdat hij weet dat hij een knal krijgt als hij niet doorloopt en met 2 lijnen voor meer controle en les erbij nog beter.(niet aanvallend bedoeld)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:31

Zonder zweep lijkt me geen goed idee als het paard daadwerkelijk agressief is.

Natural horsemanship is bovenal het omgaan met je paard volgens bepaalde princiepes. Het heeft niets te maken met je discipline of rijstijl, maar gaat er vooral vanuit dat je de relatie met je paard voorop zet.

Hiervoor worden verschillende oefeningen gedaan, meestal eerst op de grond aan een lang touw(online) (dus niet alleen maar cirkeltjes zoals aan de longeerlijn, maar ook zijwaarts, achterwaarts, leiden avnuit verschillende posities, wijken voor druk etc.), waarna je op de grond gaat werken zonder touw (liberty), met je paard los. Uiteindelijk ga je eerst rijden aan de lange teugel (freestyle) en pas later met aanleuning (finesse).

Pat Parelli is een slimme amerikaan die deze manier van omgaan begrijpelijk heeft gemaakt voor de gemiddelde recreatieruiter. Hij heeft dit op een duidelijke manier in boeken gezet en opgenomen op dvds, waarbij hij je stap voor stap leert om op een paardvriendelijke manier respect en vertrouwen te winnen van je paard.

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 18:36

Dniez schreef:
Misschien slaat de verveling in het rijden voor hem toe (weet niet wat je allemaal doet)afwisseling ken ook wonderen doen.
Belonen helpt vaak beter dan alleen straffen.
En probeer dan zonder zweep te longeren misschien is dat wel de boosdoener omdat hij weet dat hij een knal krijgt als hij niet doorloopt en met 2 lijnen voor meer controle en les erbij nog beter.(niet aanvallend bedoeld)

ik rijd heel vaak buiten en als we op de manege gaan doen we ook aan springen en voetballen

maar bij bijde vertikt ie het gewoon een beetje normaal te lopen ;)

en zonder zweep heeft hij helemaal lak aan je (klinkt dom maar is zo)

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 18:44

Alicia2u schreef:
Zonder zweep lijkt me geen goed idee als het paard daadwerkelijk agressief is.

Natural horsemanship is bovenal het omgaan met je paard volgens bepaalde princiepes. Het heeft niets te maken met je discipline of rijstijl, maar gaat er vooral vanuit dat je de relatie met je paard voorop zet.

Hiervoor worden verschillende oefeningen gedaan, meestal eerst op de grond aan een lang touw(online) (dus niet alleen maar cirkeltjes zoals aan de longeerlijn, maar ook zijwaarts, achterwaarts, leiden avnuit verschillende posities, wijken voor druk etc.), waarna je op de grond gaat werken zonder touw (liberty), met je paard los. Uiteindelijk ga je eerst rijden aan de lange teugel (freestyle) en pas later met aanleuning (finesse).

Pat Parelli is een slimme amerikaan die deze manier van omgaan begrijpelijk heeft gemaakt voor de gemiddelde recreatieruiter. Hij heeft dit op een duidelijke manier in boeken gezet en opgenomen op dvds, waarbij hij je stap voor stap leert om op een paardvriendelijke manier respect en vertrouwen te winnen van je paard.

Zo'n methode bevalt me wel :D
Ik denk dat we er wel wat aan zullen hebben alleen heeft ie gewoon een gruwel hekel aan longeren dus hoe kan ik hem dan oefeningen laten doen als hij dat vergelijkt met rondjes rennen aan een lange lijn (wat het natuurlijk niet is)

En daarbij weet ik niet of het in die bak kan bij zijn stal in de buurt, op de wei is denk ik ook geen optie aangezien het een kampioen eter is :+

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:46

Het mooie van natural horsemanship is dat je het eigenlijk overal kan doen.

Bovendien denk ik dat de reden waarom je paard niet 'kan' longeren is, dat je zelf de verkeerde lichaamssignalen uitzend. De grondwerkoefeningen helpen je om je signalen duidelijker te maken: er zitten verschillende oefeningen verwerkt om je paard op de cirkel te zetten: Achterwaarts, wenden van de voorhand en dan voorwaarts met jou aan de zijkant. Als je al die aparte onderdelen nou eerst eens heel goed apart oefend, zodat je paard ze kan dromen, dan gaat die cirkel bv ook veel makkelijker ;)

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 18:49

Alicia2u schreef:
Het mooie van natural horsemanship is dat je het eigenlijk overal kan doen.

Bovendien denk ik dat de reden waarom je paard niet 'kan' longeren is, dat je zelf de verkeerde lichaamssignalen uitzend. De grondwerkoefeningen helpen je om je signalen duidelijker te maken: er zitten verschillende oefeningen verwerkt om je paard op de cirkel te zetten: Achterwaarts, wenden van de voorhand en dan voorwaarts met jou aan de zijkant. Als je al die aparte onderdelen nou eerst eens heel goed apart oefend, zodat je paard ze kan dromen, dan gaat die cirkel bv ook veel makkelijker ;)

Daar kan je wel eens gelijk in hebben als ik hem ga proberen te longeren weet ik dat ie op me af komt gerend als hij dat merkt is het eigenlijk best logisch dat hij daar gebruik van maakt...

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:54

Ik had hier ook last van met mijn paard, bij hem was het niet echt luiheid maar eerder een manier om onder zijn werk uit te komen.
Ik heb toen iemand gezocht die mij kon helpen en bij toeval kwam ik ook bij natural horsemanship uit. Het gaat nu echt stukken beter, en je ziet dat je paard er meer plezier in krijgt. Ik ben nu drie jaar op deze manier bezig, en zou echt niet anders willen.

Zoals hierboven ook al is gezegd is het een manier van omgaan, je kan dus gewoon dressuurmatig blijven rijden. Maar ik weet niet waar je precies woont, want er zijn verschillende instructrices die je vooral in het begin goed kunnen begeleiden.
Vooral als hij je 'aanvalt' lijkt het me handig om daar iemand bij te hebben, dit geeft je niet alleen wat meer zelfvertrouwen maar kan je ook op dingen wijzen waar je de fout in gaat.

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 19:03

Het boek grondwerk met paarden zie ik staan op een site Is er iemand die er ervaring mee heeft?
Anders ga ik er even over na denken en overleggen met zijn baasje of ik die ga bestellen en ga gebruiken ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:08

grondwerk met paarden van Inge Tebelink? Ik ken de naam, maar heb het zelf niet gelezen. Hoor er wel goede verhalen over altijd.

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 19:09

Alicia2u schreef:
grondwerk met paarden van Inge Tebelink? Ik ken de naam, maar heb het zelf niet gelezen. Hoor er wel goede verhalen over altijd.

ja dat is hem!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:15

Ik ben zelf ook een beetje met natural horsemanship bezig.
Boeken lezen en daar dan iets mee gaan doen kan eigenlijk alleen als je geen problemen met je paard hebt, kijken hoe die waarop reageert enzo.
Maar aangezien de communicatie tussen jou en je paard al zoek is, zou ik er echt begeleiding bijhalen.
Het inlezen is wel weer een goed idee voor een begeleider kiezen, zo weet je een beetje wat het inhoud, de gedachte erachter is etc. en kun je de nepperds van de echte onderscheiden.

(bij ons op de pensionstalling had iemand ook een NH-instructeur erbijgehaald voor haar trailerproblemen, deze man wou dit oplossen door het beest doodmoe te maken zodat ie daarna wel lekker makkelijk de trailer in zou lopen, dit is dus absoluut geen NH-minded oplossing!!!)

Succes ermee!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:39

ik weet niet waar je woont, maar ik weet wel iemand voor je die werkt vlgs NH principes, als je belang hebt pb mij maar, geef ik je de nummer wel.

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 19:52

Goe nieuws ik kan gewoon in die bak vlakbij :D

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:04

Hey, heb net even meegelezen. Mijn eigen paard luisterde ook niet goed naar mij tijdens het longeren. Ze deed wel wat ik zei alleen dan in een heel traag tempo. Als ze moest galopperen dan deed ze dat echt niet en bij draf viel ze steeds terug naar stap. Voordat ik haar had gekocht had ik nog maar een paar keer gelongeerd en dus zo goed als geen ervaring. Ik heb er verschillende mensen bijgehaald, die keken wat ik goed en fout deed. Het lag meer aan mijn lichaamstaal en dat ik niet boos genoeg werd, want toen iemand het van mij overnam kon ze alles. Dit was nog tot kortgeleden en nu ik het vandaag weer probeerde deed ze het echt super (terwijl ze ook een beetje last had van haar been). Ik hoefde alleen maar draf te zeggen en daar ging ze.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je misschien iemand erbij kan halen die meekijkt en het voordoet, zodat jij weet wat je precies moet doen en dat je goed op je lichaamstaal let.

Natural Horsemanship lijkt me ook een goede! Ik ben er nog niet zo bekend mee, maar heb wel wat gelezen en gehoord, waarvan ik echt denk dat het helpt.

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 07:06

xx_Naomi_xx: maar bij jou was het alleen longeren ;)
Toen hij mij bleef aanvallen ben ik de bak uitgegaan en de vader van de eigenaar gehaald (baasje zelf was er niet) die gaf hem echt een paar flinke klappen (echt hard)
toen gallopeerden ie alleen nog maar rondjes dus dat schoot ook niet op.

daarbij vind ik het ook niet echt leuk als ik hem zo moet laten luisteren ;)

toch bedankt voor je reactie;)

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 09:16

Ja dat weet ik.. Buiten luistert ze ook vaak niet of doet heel onverwachts. Is wel anders dan bij jou. Maar ik dacht misschien heb je er wat aan om mee te kijken met iemand, misschien de eigenaar, naar wie hij wel luistert en daarna het zelf proberen. Het is idd niet leuk als hij pas luistert als je hem een klap geeft. En je hebt ook de kans dat hij dan nog vervelender wordt, veel belonen als hij het wel goed doet kan ook helpen.

Succes

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 16:21

hij luistert met rijden wel goed als ik echt flink boos ben geworden maar dat vind ik niet echt een goede manier van mezelf dus wil ik er wat aan doen snap je?

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:24

ja natuurlijk snap ik dat!:)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:23

Verplaatst: OPG --> NH

Ondanks je uitgebreide uitleg, vraag je naar ervaringen met en meningen over NH (Natural Horsemanship).
Wanneer je specifiek je rijtechnische problemen wilt oplossen, kan je je vraag stellen in het forum RT-P (bovenaan Informatief) en je vraag over longeren kan je in GVL plaatsen (vrij onderaan Informatief, valt onder Disciplines).