ok, hoe en waar te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

ok, hoe en waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 21:09

Hoi,

ik ben hier al eventjes aan het rondneuzen en ga beroep doen op jullie ervaringen en raad.

Ik heb een 6jarige haflingermerrie die heel dominant is. Er is mij aangeraden een goede band met haar op te bouwen dmv NH. Allemaal goed en wel, ben flink aan het lezen geslaan, maar hoe begin je daar aan!

Eerst gewoon kennismaken, dan grondwerk, dan longeren en dan rijden?

Heb haar nu al een jaar maar heb in heel dat jaar 9 maanden van haar genoten en de laatste 3 maanden best wat schrik gehad omdat ze toch redelijk gemeen deed, vooral tijdens het longeren werd ik meestal van de ene kant naar de andere kant gesleurd.

Mijn vriend is ook helemaal into NH en het ziet er naar uit dat we heel onze 'normale' stijl gaan omgooien omdat voor ons de band met het paard toch net wat belangrijker is dan al die mooie kunstjes onder het zadel...

Dus, hoe zijn jullie begonnen, wat raden jullie aan?

De slachtoffers:

Afbeelding

zoals je ziet kan het tussen ons best wel goed gaan hoor :+ Alleen veel te weinig...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:12

Ik ben begonnen met de Parelli dvd's level 1. Ook heb ik af en toe wat hulp gehad. Ik moet zeggen dat het mij erg geholpen heeft. Van een drammerige, verwende en vreselijke vervelende pony naar een lieve, betrouwbaar en heerlijke pony :+: Die nu dus echt mijn maatje is en mij vertrouwd en ik haar :)

Mi_Amore

Re: ok, hoe en waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 21:13

dat zou ik dus ook heel graag willen :D Nu heb ik soms echt een hekel aan haar, niet netjes om te zeggen nee... Maar wil met haar echt zo'n band als met mijn eerste paard, het zal nooit hetzelfde worden maar we kunnen het maar proberen evenaren he :D Heb het ook al gelezen van die dvd's, maar vooral dat ze gruwelijk duur zijn :oo

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:15

Ik kan je het boek Grondwerk van Inge Teblick aanraden. Dat was bij ons de allereerste stap richting grondwerk en NH! :j

Goed boek voor een degelijke prijs, en op de meeste paarden toepasbaar. Parelli heb ik zelf ook gedaan met mijn draver, maar paardlief sloeg door omdat het dmv druk is. Laat mijn paard daar net niet mee kunnen omgaan.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:17

oo ik ken het gevoel, het gevoel dat je NU je paard wil verkopen omdat het niet klikt en we elkaar niet begrepen!! Vervelend is dat he. Die dvd's en een beetje hulp van buitenaf hebben mij en mijn paardje gered :+:

whisperramse: Dan heb je TE veel druk gebruikt. en overal waar te voorstaat is nooit goed ;) .
Doordat het dvd's zijn vind ik het juist zo fijn, je kan het allemaal zien. En van boeken krijg je vaak een 'eigen beeld' en dat kan soms ook fout zijn.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:41

xmarliez; niet iedere methode is geschikt voor ieder paard. Dat Parelli mijn draver niet ligt, vind ik meer dan normaal, beestje is namelijk ook nog eens blind en heeft ferme lappen gehad.

Je kan niet bij ieder paard iedere methode gebruiken denk ik.

Inge Teblick haar boek is wel zéér goed geillustreerd moet ik zeggen :j
Maar het is ook nooit hetzelfde als met een DVD dat is waar.

Nuja, ieder houdt er zijn eigen manier van denken en doen op na, maar daarom hoeft dat nog niet slecht te zijn.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:10

ik ken het probleem, nogal... heb een tijdje moeilijke paarden handelbaar moeten maken.

Beetje nare timing (ivm met het weer... enzo... weet ook niet of ze buiten staat) maar ik probeerde altijd eerst gewoon een dagje in de wei te zijn met het paard. Of een week als het nodig is. Dan kan je zien wat de paarden onderling doen (dat is: als paardlief in een kudde staat...).
oke, blijkt mijn idee eens wat mitsen en maren te hebben zogezegd.
Wat ik dus zou aanraden is erachter te komen wat de plaats van je paard in de kudde is, hoe die die behoudt en hoe hij op alles reageert en daar op inspelen.
Zelf ben ik begonnen met Hempfling in de beginne... maar dat is vrij pittig en nog een relatief moeilijk boek (natuurlijk paardrijden). Maar als je het doorhebt is het allemaal zo logisch... en dan kan je het zelf :D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:19

Leuk stel zijn jullie, jammer dat het even niet klikt maar je moet de hoop niet opgeven.
Ik zou persoonlijk iemand zoeken die met jou en je paard aan het werk gaan.
Je kunt daar een hoop van leren en word direct op je gelet/gecorrigeert als je iets fout doet.
Wat je dmv dvd´s of boeken nooit zeker weet tenminste imo.
Het heeft mij en mijn paard veel goed gedaan om het wederzijds vertrouwen te vinden doormiddel van een goede trainer.
Hopelijk komt voor jullie ook deze kans.
Succes!!

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:58

Ik raad je ook aan om begeleiding te nemen, vooral in het begin. Zo heb ik het ook geleerd, iemand van buitenaf kan je vaak op dingen wijzen die je zelf niet ziet. Al is het alleen maar in het begin, het zorg ook voor zelfvertrouwen, vooral als het al niet zo lekker gaat tussen jou en je paard.

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:33

Ik ben nu ook een tijdje bezig met NH :) ik heb als eerste het boek van Inge Teblick aangeschaft en daarna de dvd van EquiSense, dat is echt de basis maar wel allemaal heel erg duidelijk en makkelijk uitgelegt! Echt een goed begin dus en ook lang niet zo duur als die Parelli dvd's :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 20:52

Is het eigelijk nuttig om van elke parelli-mens wat tips te nemen of blijf je best bij 1 methode? Want heb wel al gemerkt dat er heel wat varianten zitten op de parelli wijze.

Kennis van mij is echte Monty Roberts fan, maar wat is nu eigelijk het best?

En is die dvd van EquiSense evenwaardig aan de parelli dvd's?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:55

EquiSense is na-aap van Parelli, en naar mij mening niet zo goed. Monty.... daar ben ik helemaal geen fan van. Zoek maar eens op Youtube, Monty Roberts (en schrik niet).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 20:57

Ik heb vroeger Monty Roberts z'n methodes gezien en ze zagen me er echt angstaanjagend uit... Die join up alleen al zeg, dat is echt je paard kraken, zover wil ik echt niet gaan :s Wil niet weten wat voor paard je terugkrijgt. Maar kom, dat is een heel ander verhaal. Is er eigelijk ooit al eens een poll geweest wie welke methode verkiest en waarom? Zou een hoop ervaringen opleveren denk ik...

@xmarliez. Ik heb je pb'tje ontvangen!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:02

Lees het sticky eens bij VD :) over de Join-Up.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 21:08

Had de sticky al gelezen, sommigen doen alsof het 'niets' is, sommigen vinden het echt knoeien met het paard. Anyway, ik begin er gewoon niet aan :) laten we het veilig houden en aan parelli beginnen :D Het is niet de bedoeling dat m'n paard alle kunstjes uit een boekje kan, het is de bedoeling dat we elkaar door en door kunnen vertrouwen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:09

Inderdaad :) .

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:40

xmarliez schreef:
EquiSense is na-aap van Parelli, en naar mij mening niet zo goed.

Ik vind EquiSense eigenlijk wel goed! Maar misschien dat dat ook wel per persoon en paard verschild, die van mij pakt het op deze manier prima op, ben er erg tevreden mee.
Maar ik heb geen ervaring met de Parelli dvd's , misschien dat dat ook wel uitmaakt ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:43

Dat maakt wel verschil :j , als je ze van Parelli ziet en daarna van EquiSense dan begrijp je mij reactie wel :) .

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:48

Ik wil de dvd's van Parelli ook wel heel graag aanschaffen, maar ik begin nu eerst met de basis via EquiSense, en zolang het nog goed gaat ben ik wel tevreden :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:59

Ik kan niks schokkends vinden van Monty Roberts, wat bedoel je Marliez?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 00:14

chipieke schreef:
dat zou ik dus ook heel graag willen :D Nu heb ik soms echt een hekel aan haar, niet netjes om te zeggen nee... Maar wil met haar echt zo'n band als met mijn eerste paard, het zal nooit hetzelfde worden maar we kunnen het maar proberen evenaren he :D Heb het ook al gelezen van die dvd's, maar vooral dat ze gruwelijk duur zijn :oo

Dit gevoel ken ik ik kon mijn Flash ook niet accepteren met haar rotte karakter terwijl mijn vorige paard zo goed was in alle opzichtte (hier neem ik mezelf in de maling want dit was ook niet het makkelijkste paard in het begin).
Nu ben ik op een punt dat mijn vorige paard helemaal niet zo geweldig was als mijn Flash nu, dus zeg niet dat het niet mogelijk is.
Alleen hierdoor raad ik je aan om samen met je paard goede begeleiding te zoeken.
Blijf zeggen dat je imo niets oplost met boeken of dvd´s.
Het punt is niet dat jouw paard moeilijk is het zit hem in de acceptatie dat dit een ander paard is.
Jouw band met jouw nieuwe paard kun je niet zoeken, daar moet je aan werken.
Wil niet zeggen dat boeken of dvd´s niets doen maar eerst moet je met jezelf tot een acceptatie komen en dan pas kun je aan het werk met je nieuwe paard.
Mijn ervaring heeft geleerd dat goede hulp en samen leren de makkelijkste en tenslotte de goedkoopste weg is.
Welke methode dat voor jou is moet je uitzoeken.
Misschien zijn er in Nederland cursussen waar je samen met je paard naartoe kunt, geloof me je leert meer in 4 uur cursus dan honderden dvd´s te bekijken.
Nogmaals ze wijzen je op je fouten, want als je via boeken/dvd´s het verkeerd doet ben je verder van huis.
Tenslotte zul je dan je paard moeten verkopen.
Wat je ook doet ik wens je heel veel succes en hoop dat de band met dit paard word wat jullie er van verwachten.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 06:34

Chaos, Ieder zijn kijk erop, het is in iedergeval niet mijn aanpak :) .

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:01

tja, er is zoveel keus. allerlei methodes en ideeen. Ik zou gewoon eens iets kiezen. Ik ben toen begonnen met het lezen van de boeken van monty roberts. dit gaf inspiratie, maar verder had ik er weinig aan. ben toen parelli tegengekomen en ben daar nu nog mee bezig. verder ook les gehad van iemand die werkt met de freestyle methode, ook deze had goede ideeen.
Begin ergens, kies iets uit, en ga dan over op de volgende, en ontwikkel door al die ervaringen je eigen methode ;)
ik raad echter wel aan te beginnen met een echte 'cursus' iets dat ook de praktijk zegmaar laat zien, iets dat je duidelijke oefeningen geeft. Dit is vaak wat duurder (kijk naar de belachelijke prijzen van parelli) maar hier heb je veel meer aan dan als je alleen een boekje hebt waar theorie in staat beschreven.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:59

Chipieke,

Ik sta op een hele leuke stal niet zo heel ver van waar jij woont ;)
De eigenares is heel veel bezig met NH en schoolt zich constant bij.
Als je ten einde raad bent zou ik eens contact met haar opnemen. Ze is echt goed met paarden.. je kan veel zelf lezen, maar door cursussen of les te nemen leer je toch sneller bij.
Als het je boeit stuur me maar een pm. ;)

Mijn paard is in ieder geval al heel veel veranderd sinds we daar staan (bijna een jaar)...

Milou_Ginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:27

Ik ben begonnen met het nemen van een les bij Annemarie van der Toorn van Monty Roberts Nederland.
Als je het echt graag wilt leren dan is dat het fijnste onder begeleiding, omdat er dan duidelijk aan je kan worden uitgelegd wat je goed en fout doet en waar je op moet letten tijdens het werken met paarden. daarnaast krijg je zeer veel uitleg over de achtergrond van paarden en dat is altijd heel erg fijn! Zo krijg je steeds meer kennis en dat heb je nodig om goed met paarden te kunnen werken. Vooral omdat je hebt gezegd dat je een erg dominant paard hebt. Het lijkt mij het verstandigste om dan niet zelf zomaar iets te gaan doen. Je moet dan goed weten waar je mee bezig bent. Dus gaan lessen lijkt me een goede oplossing!
Succes ermee!