Leerbit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knoffer

Leerbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 15:03

midgie

Re: Leerbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:13

Een leer bitje werkt minder hard op de lagen dan een metalen bitje, maar ja het blijft nog steeds de hand die eraan vast zit die het kan maken of breken.
Vind dat als je met bit rijd je super bewust er mee om moet gaan, het boek "metaal in de mond " is een heel confronterend boekje en zou eigenlijk elke ruiter even goed door moeten lezen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:37

Ik heb daar wel eens mee gereden met een verzorgpaardje. Ik vind het niets. Het paard was met leren bit nog onrustiger dan met een trens. Hij probeerde het de hele tijd vast te pakken en liep er constant mee te spelen/op te bijten.

Een leren bit zou vriendelijker zijn dan een metalen... Ik weet het niet. Het is nog steeds iets in de mond van het paard waar je aan kunt trekken Koe . (Ik vond het vooral in de mondhoeken erg hard.)

Ik zou het zelf nooit meer gebruiken. Ik houd het liever bij bitloos Ja.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:27

Is zo een bit in de mondhoeken na verloop van tijd (gebruik) niet harder/stugger?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 18:00

Ik denk dat het ook belangrijk is dat je het super goed verzorgt met zonnebloemolie. Leer wordt snel hard, maar kan met goede verzorging ook weer lekker soepel zijn. Dus dunno Tong uitsteken

@midgie
Heb dat boekje Lachen maar nog niet helemaal uit.

Dani62 schreef:
Een leren bit zou vriendelijker zijn dan een metalen... Ik weet het niet. Het is nog steeds iets in de mond van het paard waar je aan kunt trekken Koe .

Ja, maar trekken kan je natuurlijk aan alle soorten teugels en kan nooit de bedoeling zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:06

ik sluit me aan bij Dani62

In mijn ogen is een leren bitje net zoiets als light-sigaretten roken. Het blijft slecht. Hoe dan ook het eetreflex wordt opgeroepen en je zit in te werken op hele gevoelige delen van de mond.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:09

Knoffer schreef:
Ja, maar trekken kan je natuurlijk aan alle soorten teugels en kan nooit de bedoeling zijn.

Dan zijn er anders maar bar weinig mensen die 'de bedoeling' doorhebben Knipoog.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 21:11

Een leren bit hangt niet zo hoog als een gewoon gebroken trensje, hij hangt wat lager en niet met wat ze zeggen het plooitje in de mondhoek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 12:44

Een leren bit is een 3-dubbel genaaid stuk leer. De betere zijn aan de zijkanten iets afgerond, de goedkopere niet.
Ondanks dit afgeronde blijft het een redelijk hoekig iets en het is dus beslist niet 'zachter' voor een paard. Als ze wat ouder zijn en flink 'beknaagd' dan is de vorm beduidend beter (ronder).

Verder zal het per paard verschillen wat ze er van vinden :D, maar die mensen die er eentje nieuw in gebruik hebben en het paard 'luistert ineens zo goed' zouden eens goed naar de vorm moeten kijken ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:53

Sinds een oud stalgenoot van mij die met zo'n bit reed op het strand ineens 2 stukjes leer in haar handen had en een los paard tussen haar benen ben ik niet zo lerig meer. 8-)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 21:58

midgie schreef:
Een leren bit hangt niet zo hoog als een gewoon gebroken trensje, hij hangt wat lager en niet met wat ze zeggen het plooitje in de mondhoek.

ik heb nooit een plooitje in de mondhoek? :? met een 'gewoon' bit?
nergens last van, ze zijn juist veel fijner te rijden.

leren bitje? Misschien is het zachter, maar het is i.d.d. de hand die de mond vormd he ;) (de mens vormd het paard)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:48

Ja ik ben ook niet van het plooien, maar de standdaard ruiter heeft toch de plooitjes, vind het ook niet fijn als het te strak zit.
Als je bedenkt dat een gewoon bit gewoon hoort te hangen aan het bakstuk en niet met een plooi en dan ook nog een sperriempje, dan laat ik al sik met bit rij de plooien gewoon in mijn gordijnen ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 08:59

Als je een normaal bit te los hebt hangen dan kan het tegen de voortanden aan tikken, en bij het aannemen van de teugels schuift het te veel van voren naar achteren. Ik weet niet of een meroth dan ook tegen de voortanden aan komt..
Maar ik ieder geval geldt hier net zoals bij elk ander bit; het ene paard loopt er goed mee, het andere paard vindt het helemaal niks, en de hand van de ruiter bepaald de rest :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:17

Op één of andere manier vind ik het persoonlijk heel onnatuurlijk om een graseter een leren bit in de mond te doen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:29

Sonja schreef:
Op één of andere manier vind ik het persoonlijk heel onnatuurlijk om een graseter een leren bit in de mond te doen.

Maar gelukkig eten ze van nature wel metaal!

;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:11

Duuuuhhhhhh....

En tóch vind ik metaal in de mond minder 'erg' dan een produkt van een soortgenoot.

Zal best een heel rare kronkel van me zijn en je mag er de spot mee drijven zoveel je wilt, maar ik blijf het een heel raar idee vinden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:15

Grapje hoor. Ik drijf geen spot, check de knipoog?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:28

O sorry, ik zie geen smileys. Rare tick van werkcomputer...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:32

HI HI...ik heb ooit voor een van mijn shets speciaal een leren bitje laten maken.Was zo fijn voor de mond van het dier. Kostte toen der tijd een godsvermogen. Meneer heeft hem denk ik 5 minuten ingehad en had het hele ding aan gort gekauwd! Ik heb hem zelfs jaren bewaard als aandenken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:42

Ik heb er wel mee gereden toen een onbenul de kop weer eens kapot had en geen hoofdstel om kon. Merkte weinig verschil eigenlijk. Ze kauwde er wel iets meer op, maar dat was waarschijnlijk vanwege de zonnebloemolie die er in zat :D

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:46

Ik heb een tijdje met een leren bit gereden.

Mijn paard was niet bepaald dol op een metalen bit, altijd lastig in te krijgen. Ben toen bitloos gaan rijden, touwhalster en later een bosal, beviel goed. Maar ik wilde naast recreatief toen weer wat meer dressuurmatig gaan rijden en heb tijdens een cursus (dubbele lijnen bij Voest) het leren bit aangeschaft. Het beviel wel, prettiger dan een metalen bit, maar voor mijn paard was het nog steeds een bit, dus ik ben nu weer over op bitloos. Het leer wordt steeds hard, inderdaad in de zonnebloemolie leggen en steeds nat maken voordat je het indoet.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 14:28

Ja, ik ken het ook door Voest. Een vriendin van me heeft haar paard laten inrijden door Astrid v/d Ploeg en die reed hem in met kaptoom, leerbit en dubbele teugels (dus zowel teugels aan het kaptoom als aan het leerbit.)

Zelf heb ik er, verder dan dat, geen ervaringen ermee...dus ik was benieuwd.

Dat het een product van een dier is, kan ik persoonlijk niet mee zitten.

@aerdenhout1
lol, dat is ook zonde.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:55

Schiet me ineens te binnen dat er ooit in een ver verleden een of andere paardengoeroe was die een leren bit aanraade. Dan moest je het eerst in een of ander middeltje doen en dan pas in.
Weet niet zeker, maar volgens die man moest je ook voornamelijk zemelen geven aan je paard.....god hoe heette die vent ook weer????

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 17:36

Ik heb geen idee.
Maar was dat speciale middeltje mss niet gewoon zonnebloemolie?

LovesMariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 14:10

Dani62 schreef:
Knoffer schreef:

Dan zijn er anders maar bar weinig mensen die 'de bedoeling' doorhebben ;).

Inderdaad, ik ken zo ontzettend veel mensen die zeggen 'ik zou nooit 'zagen'!' enzo, terwijl ze als ze dan gaan rijden ik ze toch echt harstikke grof bezig zie met dat bit... veel mensen hebben niet door wat ze doen met dat bit en dat maakt het alleen maar pijnlijker voor het paard.