rijden met stalhalste of touwhalster?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xrenox

rijden met stalhalste of touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 23:38

Ik rijd mijn haflinger met een stal halster en dan met de teugels bevestigd aan de onderkant.
Nu zij iemand tegen mij dat het beter is om te rijden met een touwhalster.

Op paardnatuurlijk.nl staat een test. In deze test worden een aantal bitlozen hoofdstellen getest.
In deze test kwam het rijden met een stalhalster en dan de teugels bevestig aan de onderkant het beste uit.

Even later staat dat hun voorkeur uitgaat naar het rijden met een touwhalster of boscal. Er staat niet bij waarom.

Kan iemand mij vertellen wat de voordelen en de nadelen zijn van het rijden met een stalhalster?
en wat de voor en nadelen zijn van het rijden met een touwhalster?

bedankt alvast

groeten

Asciugamano

Re: rijden met stalhalste of touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:39

Als het jou goed bevalt moet je lekker met je stalhalstertje blijven rijden! Knipoog

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:41

volgens mij klopt dat niet hoor volgens mij zeggen ze juist dat dat het rijden met een stalhalster níet goed is maar áls je het doet dat je de teugels dan bevestigt aan de onderkant en niet aan de ringen aan de zijkant. Edit en als je góed gelezen hebt dan lees je dat je ook prima met stalhalster kunt rijden míts de teugels aan 't goede ringetje (het onderste ringetje in het midden níet aan de zijkanten) want zo bevestigd werkt 't zelfs béter dan sommige duren optomingen Ja

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:50

Maartje1990 schreef:
volgens mij klopt dat niet hoor volgens mij zeggen ze juist dat dat het rijden met een stalhalster níet goed is maar áls je het doet dat je de teugels dan bevestigt aan de onderkant en niet aan de ringen aan de zijkant.

Oeps, zo doe ik het wel altijd, als ik het met twee touwen doe, meestal als ik het doe is het om er even op te zitten, en dat soms ook met een touw, die ik dan af en toe erg handig onderdoor overpak (zo serieus hobbel ik dan rond)
Als het met een stalhalster goed gaat zou ik niet per se over stappen naar een touwhalster.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:56

Wat maakt het eigenlijk uit of je nu dit of dat gebruikt ?????
De vraag is eigenlijk lukt het goed ??? is je paard ook nageeflijk, doet het al wat je vraagt ???? en dit niet na een paar minuten vragen, maar onmiddelijk en terstond.
En wat doe je er allemaal mee ????? is het gewoon een beetje vrij rondstappen en dus maar wat aanlummelen, of wordt er echt wel wat van het paardje gevraagt ???
Ik bedoel overgangen stap-gallop, gallop-stap, stoppen ( en whoaaa is stop en niet een halve stap verder hé ), wijken voor het been, van draf naar stilstand en dadelijk ook andersom, ....... ?????

Deze vraag moet je dus stellen , lukt dit allemaal perfect, prima dan voor jou, doe dan zo verder.
Maar wanneer deze dingen onmogelijk blijken te zijn voor jou met deze optoming , dan ben je verkeerd bezig.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 09:34

aeolusnr1 schreef:
De vraag is eigenlijk lukt het goed ??? is je paard ook nageeflijk, doet het al wat je vraagt ???? en dit niet na een paar minuten vragen, maar onmiddelijk en terstond.
En wat doe je er allemaal mee ????? is het gewoon een beetje vrij rondstappen en dus maar wat aanlummelen, of wordt er echt wel wat van het paardje gevraagt ???
Ik bedoel overgangen stap-gallop, gallop-stap, stoppen ( en whoaaa is stop en niet een halve stap verder hé ), wijken voor het been, van draf naar stilstand en dadelijk ook andersom, ....... ?????

Deze vraag moet je dus stellen , lukt dit allemaal perfect, prima dan voor jou, doe dan zo verder.
Maar wanneer deze dingen onmogelijk blijken te zijn voor jou met deze optoming , dan ben je verkeerd bezig.

sorry hoor, maar als je met een touwhalster of stalhalster wilt rijden is nageefelijkheid etc niet echt iets wat je wilt bereiken. Wil je dat moet je toch voor iets anders kiezen. Het hoeft niet allemaal perfect te gaan. Uiteraard is het wél van belang dat jij je paard gewoon onder controle kan houden, en hij/zij wel doet wat je vraag de basis dingen als stap, draf, galop bedoel ik. Dáár gaat het om dat je gewoon controle over je paard hebt en als dat lukt dan is het geen probleem. Nageefelijkheid ed is niet van belang Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 09:47

aeolusnr1 schreef:
is je paard ook nageeflijk, doet het al wat je vraagt ???? en dit niet na een paar minuten vragen, maar onmiddelijk en terstond.

Onmiddellijk en terstond nageeflijk? Verward
Je bedoelt vast "geen gelul, hup in de krul". Lips are sealed

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 09:54

Maartje1990 schreef:
sorry hoor, maar als je met een touwhalster of stalhalster wilt rijden is nageefelijkheid etc niet echt iets wat je wilt bereiken. Wil je dat moet je toch voor iets anders kiezen. Het hoeft niet allemaal perfect te gaan. Uiteraard is het wél van belang dat jij je paard gewoon onder controle kan houden, en hij/zij wel doet wat je vraag de basis dingen als stap, draf, galop bedoel ik. Dáár gaat het om dat je gewoon controle over je paard hebt en als dat lukt dan is het geen probleem. Nageefelijkheid ed is niet van belang Knipoog

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Waarom zou dat, wanneer je met een halster rijd, niet iets zijn dat je wilt bereiken?

Verder, TS, trek je niet teveel aan van het onderzoek op paardnatuurlijk, want hoewel het erg interessant is om te lezen, lijkt me toch het belangrijkste wat goed voor jou en je paard werkt Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:00

Ik bedoel meer dat nageeflijkheid over het algemeen niet echt iets is wat je wilt bereiken als je met een stal- of touwhalster rijd. Over het algemeen dus Lachen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:38

Uiteindelijk blijft het een persoonlijke keus. Als het jou goed bevalt en je paard reageert er goed op, waarom niet.

aeolusnr1 schreef:

Hmhm, wat bedoel je nu? Vetgedrukt is nogal tegenstrijdig he?
Als deze dingen allemaal nog niet lukken (wat helemaal niet erg is terwijl jij het wel zo doet overkomen) zijn ruiter en paard er gewoon nog niet aan toe, het heeft inderdaad niets met de optoming te maken. En zijn dit echt jou onmiddelijke en terstonde doelen? Gezellige lerares ben jij ... Pling

jacqq

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:12

Je kan naar mijn mening ook gewoon met een stalhalster blijven werken, als dat voor jou en je paard goed werkt. Voor de een werkt met bit beter, voor het andere paard zonder, voor de een met touwhalster, voor de ander met stalhalster.
maar je vraag was wat de voor en nadelen van een touw en stal haster waren.
Ik kan niet precies de voor en nadelen opnoemen, maar ik zal even wat verschillen proberen uit te leggen.
een touwhalster is dunner en heeft knoopjes , waardoor de hulpen duidelijker over komen. een touwhalster is lichter als een stalhalster, waardoor ze deze, als er geen druk wordt uitgeoefend bijna niet voelen.
wat ik persoonlijk handiger vind aan een stalhalster (jaa ik ben lui) is dat je hem zowel voor gewoon (vastzetten ed) kan gebruiken als voor rijden en grondwerk, een touwhalster kun je niet voor gewoon gebruiken die zijn namelijk sterker, als er dan iets gebeurd kan het paard zich namelijk niet losbreken.

jacqq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 01:00

oh, ik moet er wel even bij zeggen, dat zon touwhalster wel duidelijker is, maar het kan (dan gebruik je het in mijn ogen alleen niet op de juiste manier) ook heel hard inwerken, en dat is natuurlijk niet de bedoeling (in mijn ogen).

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:33

jacqq Ben het volledig met je eens!
Eerder had mijn pony last van aantal kleine plekjes opzijn hoofd en toen heb ik met een zacht stalhalster gereden en dat ging perfect (natuurlijk wel aan de onderzeide bevestigt) en met touwhalster rij ik zelf altijd eigenlijk, dit omdat ze hem idd niet voelen wanneer er geen druk op staat en hij lichter is voor het paard.
Wel vind ik dat je alleen met een touwhalster moet rijden wanneer je weet hoe je hem moet gebruiken.
Maar dit geld natuurlijk voor elke optoming.

Succes ermee!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:22

Rij lekker met de optoming die het beste bevalt bij je paard en bij jou. :)

Ik rij zelf met een touwhalster, al vanaf het allereerste begin dat ik op mijn paard ging zitten (jonkie ;) ). Andere optomingen bevallen tot nu toe iets minder geweldig. Overigens rij ik ook niet met veel teugelcontact (zie profiel). Het is de bedoeling dat mijn paard allereerst voornamelijk op zit te rijden is, dus ik heb de behoefte niet om met 'aanleuning' te rijden. Het gaat er bij ons juist om om met zo min mogelijk druk te werken en zaken als een goed lichamelijk gebruik op een 'natuurlijkere' manier voor elkaar te krijgen. En dat is best een hele pittige uitdaging bij een redelijk dominant en erg sterk paardje, maar het is te doen. :D

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:25

Je moet gewoon doen wat het beste aanvoelt voor het paard.
Als een stalhalster prima aan je eisen voldoet hoef je toch niks te veranderen?

Hou er wel rekening mee als je gaat overstappen dat een touwhalster veel scherper inwerkt dan een stalhalster door de dunne touwtjes.

Veel plezier nog met je paard!

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:44

bedankt voor jullie reactie.

Ik twijfel nog steeds om een touwhalster aan te schaffen. Het is toch lichter dan een stalhalster.

Maar ga eerst voorlopig met een stalhalster trainen zodat hij nog beter op mijn zit reageert.

ik heb nog ff een vraag.
Een touwhalster heeft 2 lussen aan de onderkant. Bevestig je de haken van de teugels aan beide lussen? Of aan elke lus een haak? Ik hoop dat jullie hem snappen?
en wat is het drukverschil?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 01:10

Een touwhalster heeft 2 lussen die als het goed is door een knoop aan elkaar zijn verbonden.
Voor een duidelijkere hulp is er een variant op het touwhalster en dat is de CRB, Cross Rope Bridle. Dit zijn twee losse lusjes, die samen worden gehouden door een ringetje, maar waardoor je ze dus onafhankelijk van elkaar kunt bewegen.
Hierdoor ontstaat druk aan 1 zijde van het hoofd van het paard, waardoor je er beter mee kunt rijden.
Ik rij mijn paard regelmatig met een touwhalster, en stuur nagenoeg niet, maar als ik een directe hulp moet geven, dan hou ik de teugel wat verder van mijn lichaam af, zodat het duidelijk is voor mijn paard :)

Veel succes met oefenen! Leuk doel heb je voor ogen :D

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:44

Touwhalster

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:58

Kun je dit beter uitleggen sanneb :) ?

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:12

ik rijd afentoe met stalhalster en heb pas een touwhalster gekocht, maar vind het stalhalster veeel fijner om mee te rijden.
Het ligt heel erg aan welk en wat voor soort paard je het bij gebruikt :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:15

ik reed op de fjord van mn vriendin gewoon met leren stalhalster, ik wil wel graag een touwhalster hebben maar moet er nog even een winkel zoeken hier in de buurt die ze verkoopt.. :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:32

jacqq schreef:
wat ik persoonlijk handiger vind aan een stalhalster (jaa ik ben lui) is dat je hem zowel voor gewoon (vastzetten ed) kan gebruiken als voor rijden en grondwerk, een touwhalster kun je niet voor gewoon gebruiken die zijn namelijk sterker, als er dan iets gebeurd kan het paard zich namelijk niet losbreken.

Ik heb mijn paard geleerd om 'los' te staan bij het poetsen e.d. Mijn stalhalster haal ik alleen uit de kast, als hij vervoerd moet worden. Verder echt nooit? Misschien is 'ie al vergaan. :D ;)

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:38

doe wat goed werkt bij jouw maar vooral bij je paard

_Canter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:41

Vroeger toen ik mijn pony reed, stapten we er regelmatig in het land op, gewoon halstertouw aan het stalhalster en rijden maar. Toen was er nog geen NH...ja....ik loop al tegen de 40 ;-)

Nu de keus er wel is, ga ik voor het touwhalster, het is dunner en daar zit volgens mij het grote verschil. Aanwijzingen komen duidelijker en directer over. Mijn best pittige paard, dat niet graag een bit in heeft, is op een touwhalster prima te rijden, ook als ie even op 'de rem' gezet moet worden, hij wil nog wel eens door blijven lopen. Dat zou bij hem met een stalhalster niet goed doorkomen en verlies ik controle, maar dat is dus paardafhankelijk.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 01:17

Zoals meerdere mensen hier zeggen, gebruik wat jij en je paard fijn vinden :j

Ik rij mijn ponie met stalhalster, touwhalster of bosal.
Bosal is wat duidelijk wat hulpen betreft, maar ik rij sowieso meer op neckreining dan op teugelhulpen.