Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Lezen blijft een vak apart.
. Mijn 4-jarige kent helemaal geen bit (en dat hou ik ook zo
), maar ik merk altijd meteen aan hem als zijn mond gevoelig is en dan weet ik dat er weer iets gebeurd in die mond. Hij zit nog midden in het wisselproces en ik weet zeker dat hij het fijn vindt dat ik zijn mond met rust laat.
Twiggy2008 schreef:Ondanks dat je het gebit goed bijhoudt door regelmatig een tandarts te laten komen, is een mond op die leeftijd vaak nog heel gevoelig, hoor. Mijn 4-jarige kent helemaal geen bit (en dat hou ik ook zo
), maar ik merk altijd meteen aan hem als zijn mond gevoelig is en dan weet ik dat er weer iets gebeurd in die mond. Hij zit nog midden in het wisselproces en ik weet zeker dat hij het fijn vindt dat ik zijn mond met rust laat.
Fijn dat je het bit er even uitlaat. Misschien even wachten tot na het wisselen (ergens na zijn 5de als het goed is) of doe gewoon helemaal geen bit meer in. Doe ik ook niet en het bevalt me prima. Dressuurwerk is prima te doen zonder.
Ik sta op een NH-stal en krijg les van een NH-instructrice maar zij vindt toch dat mijn 4,5-jarige haar rug beter leert gebruiken met bit (nageeflijk leren rijden). Ze wil dat wij pas later overstappen op bitloos. Ik ben zelf te onervaren om het goed te beoordelen. Ik zie wel dat mijn paardje er enorm op vooruit is gegaan door de lessen bij haar. Ze is relaxed, loopt mooi, vindt het duidelijk fijn om te rijden
. Echter, nu zie ik dat ze de laatste weken zoveel speeksel aanmaakt tijdens het rijden. Zou dat ook van de tanden komen?
En zou ik er dan toch op staan om zonder bit te gaan rijden, of met een leren bitje? (Ik en mijn dochter zijn niet echt gevorderde ruiters dus ik durf mezelf niet te vergelijken met de mensen die ik bitloos zo mooi dressuur heb zien rijden.)
caspara schreef:Maar vreemd genoeg stop ik nu mijn eigen net gekochte Haflinger ook een bit in de mondIk sta op een NH-stal en krijg les van een NH-instructrice maar zij vindt toch dat mijn 4,5-jarige haar rug beter leert gebruiken met bit (nageeflijk leren rijden). Ze wil dat wij pas later overstappen op bitloos. Ik ben zelf te onervaren om het goed te beoordelen. Ik zie wel dat mijn paardje er enorm op vooruit is gegaan door de lessen bij haar. Ze is relaxed, loopt mooi, vindt het duidelijk fijn om te rijden
. Echter, nu zie ik dat ze de laatste weken zoveel speeksel aanmaakt tijdens het rijden. Zou dat ook van de tanden komen?
En zou ik er dan toch op staan om zonder bit te gaan rijden, of met een leren bitje? (Ik en mijn dochter zijn niet echt gevorderde ruiters dus ik durf mezelf niet te vergelijken met de mensen die ik bitloos zo mooi dressuur heb zien rijden.)
Ben benieuwd of ik toch hetzelfde advies krijg als 'bayaatje'
JoviBan schreef:caspara schreef:Maar vreemd genoeg stop ik nu mijn eigen net gekochte Haflinger ook een bit in de mondIk sta op een NH-stal en krijg les van een NH-instructrice maar zij vindt toch dat mijn 4,5-jarige haar rug beter leert gebruiken met bit (nageeflijk leren rijden). Ze wil dat wij pas later overstappen op bitloos. Ik ben zelf te onervaren om het goed te beoordelen. Ik zie wel dat mijn paardje er enorm op vooruit is gegaan door de lessen bij haar. Ze is relaxed, loopt mooi, vindt het duidelijk fijn om te rijden
Zo te lezen heeft jouw instructrice het voor 't zeggen. Heel vreemd![]()
Vreemde instructrice ook om te denken dat je 'ruggebruik' voor mekaar krijgt met een bit.
Mijn advies is gewoon weer bitloos gaan rijden en lessen. En als je instructrice zich daar niet in kan vinden, op zoek gaan naar iemand anders. En neem dan een instructrice die jou leert rijden ipv het bit te zien als wondermiddel.
. Bovendien, als ik mijn instructrice zou zeggen dat ik toch bitloos verder wil, dan zouden we dat ook meteen samen vormgeven. Dat weet ik zeker
. Waar ik aan twijfel is het volgende. Ik geloof dat het op termijn zonder moet kunnen. Maar wat ik nog niet zeker weet, is of ik dat NU wil doorzetten
. Een bit is zeker geen wondermiddel. Maar bitloos is ook geen wondermiddel (ik ken ook paarden die slecht bitloos worden gereden). Het is nu een kwestie van afwegingen maken:
. Ik ga morgen met mijn instructrice praten of we niet volledig bitloos verder kunnen (we doen het nu af en toe en werken al heel veel op de grond met touwhalster, soms met dubbele lijnen en touwhalster). Moet toch mijn eigen gevoel meer volgen in het leven!! caspara schreef:Hoi,
Als ik dat zo lees denk ik ook: meteen dat bit uit! Na enkele freestyle cursussen was het voor mij gauw duidelijk dat een bit echt niet nodig is. Ik heb mensen dressuur zien rijden zonder en het was echt super!!
Maar vreemd genoeg stop ik nu mijn eigen net gekochte Haflinger ook een bit in de mondIk sta op een NH-stal en krijg les van een NH-instructrice maar zij vindt toch dat mijn 4,5-jarige haar rug beter leert gebruiken met bit (nageeflijk leren rijden). Ze wil dat wij pas later overstappen op bitloos. Ik ben zelf te onervaren om het goed te beoordelen. Ik zie wel dat mijn paardje er enorm op vooruit is gegaan door de lessen bij haar. Ze is relaxed, loopt mooi, vindt het duidelijk fijn om te rijden
?
Twiggy2008 schreef:Mijn tandarts raadde me ook af om de kiesjes te trekken, als het niet nodig was. Maar hij raadde me ook af om met bit te gaan rijden zo. Als jouw paard wolfskiesjes heeft, vind ik het al wonderbaarlijk dat je zo met bit kan rijden. Ik heb toevallig nog vandaag in mijn paard's mond gekeken en gevoeld en hij zou echt vreselijk last hebben van een bit, hoor. Ze zitten precies op DE plek. Is dat bij jouw paard niet het geval?
caspara schreef:Maar ze kan ook nog aan het wisselen zijn, toch? En dan zou ze van andere kiezen dan die wolfskiezen last kunnen hebben. Kortom, voor de mond van een 4,5- jarige is een bit zeker niet ideaal.
bayaatje schreef:Hij moet het blijkbaar zowel met als zonder bit doen.
?
.