Wat is grondwerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat is grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:58

Beste bokken en geitjes,

In navolging op dit topic [NA] Wat is nou precies Natural?!?... zit ik al een paar dagen in de maag met het bovenstaande. Tot nu toe heb ik geen bevredigend antwoord kunnen vinden. Er wordt te pas en te onpas geroepen, zodra er een dwars peerd in the picture komt, dat men moet grondwerken.
Google bood ook al geen oplossing want die kwam met foto's van bouwputten met onzinnig grote rupskranen.

Ook dit topic is niet bedoeld om te stoken, rellen of wat iets meer zij, maar ik wil nu eindelijk wel eens weten waarom je het doet en hoe je het doet.

Thank you!

Sodeletuut

Re: Wat is grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:00

Even volgen Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:02

grondwerk is imo niks meer en minder dan het op wat voor een manier dan ook gehoorzaamheid afdwingen bij een paard Lachen

Sommige mensen hebben er uren studie voor nodig, anderen helmaal niet Lachen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:03

Ik ben het met KiWiKo eens eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:04

Het is dus heel simpel?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:07

yep, sommige hebben het van Nature, anderen niet Lachen

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:08

Is grondwerk gewoon precies zoals het woord zegt: Werk op de grond? Met het paard dan, in dit geval Clown En dann gaat het denk ik idd om wat Kiwiko zegt, gehoorzaamheid.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:10

Volgens mij is het ook een beetje een gehyped woord, waarmee bedoeld wordt dat je op een manier waarbij je niet op je paard zit, respect van het paard afdwingt en gehoorzaamheid traint.
En daar zijn dan oefeningen en trucjes voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:11

Oefeningen? Trucjes? Vertel?

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:13

suleilitha schreef:
Oefeningen? Trucjes? Vertel?

Ja dat staat dan in de boeken van de meesters van het Natural Horsemanship (wat een poedersuiker trouwens Huilen van het lachen ) Ik doe altijd mijn eigen ding, heb er verder geen ervaring mee. Of misschien ook wel, maar dan onbewust.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:14

Grondwerk in het algemeen - dit vermeld ik er maar even expliciet bij omdat bijna iedere NH methode een andere invulling aan het begrip geeft - zijn alle trainingsgerichte oefeningen die je een paard vanaf de grond aanleert. Het resultaat daarvan is vaak dat het paard prettiger en braver in omgang wordt, waardoor veel mensen denken dat grondwerk per definitie dominantieproblemen en aanverwanten oplost.

Sommige NH methodes, zoals Parelli, werken volgens een grondwerk stappenplan waardoor mensen inzicht krijgen in hoe paarden reageren op bepaalde lichaamstaal, om dit vervolgens aan te wenden om oefeningen te gaan doen.

Voor mensen die geen natuurlijk overwicht hebben of onvoldoende inzicht in de manier waarop paarden hulpen ervaren, is dit dus een goede manier om te leren communiceren met een paard.

Los daarvan zijn de oefeningen nuttig voor het gymnastiseren en trainen van het paard. Redelijk algemene onderdelen van het grondwerk zijn uiteraard het volgen (ook zonder daartoe gedwongen te worden d.m.v een touw), blijf/kom op commando, targettraining (ga bij de pion staan), wijken voor druk, stap/draf/galop op de volte imet of zonder longeerlijn), achterwaarts, etc. Veel methoden gaan daarin verder met oefeningen zoals schoudervoorwaarts, wijken, travers en wendingen om voor- en achterhand vanaf de grond. Soms hoort er ook vrijspringen of balkjes lopen bij, maar dat is wederom afhankelijk van welke methode je volgt. Wederom bedoeld om het paard te trainen zonder de extra hindering van het ruitergewicht.

Daarbij zijn er zat mensen die niet persé alleen maar paardje willen rijden, en het voor de afwisseling prettig vinden om vanaf de grond te werken. Voor de paarden is het vaak weer eens wat anders en die vinden het daarom meestal wel leuk.

Grondwerk vind je niet alleen terug in Nh, maar ook in de klassieke dressuur, alleen wordt er daar met bit en kaptoom gewerkt (en gaan de oefeningen nog wat verder, denk aan terre-a-terre, levade, piaffe etc.). Bij Nh gebaseerd grondwerk wordt meestal een (touw) halster en leadrope gebruikt, of helemaal niets.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:18

Ik ga tot op zekere hoogte met Kiwiko mee. Tot op zekere hoogte, omdat ik vind dat het niet 'op wat voor manier dan ook' en 'afdwingen' is.

Ik beschouw grondwerk als 'back to basic'. De omgang tussen mens en paard. Meelopen aan een halster, commando's opvolgen (bv stap, draf of halt), dat soort dingen. Met mijn jaarling doe ik bv regelmatig wat grondwerk. Zij loopt met mij mee, als ik ga rennen begint zij te draven, als ik ineens stilsta staat zij ook stil, als ik een rondje draai draait ze mee, etc. Allemaal zonder touwtje. Dat heb ik niet af hoeven dwingen Knipoog Ik denk dat een voor een groot deel respect voor elkaar is, en vanuit het paard gezien krijg je dat respect door een leidersrol aan te nemen. Grondwerk kan ook longeren zijn. Of je paard aan dingen als paraplu's, tractoren, zeiltjes laten wennen aan de hand. VD. Dressuur aan de lange lijnen.

Alles wat je vanaf de grond doet aan africhting eigenlijk Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:20

Huh Rider, heet dat grondwerk???
Ik heb het nooit een naam gegeven maar gek genoeg komen paarden altijd bij me, lopen op een vingerwijzing achterwaarts als ik dat wil en kan ze met mijn pink opzij duwen. Longeren doe ik doorgaans zonder longe, ook dat is nooit een probleem geweest.
Ik heb nooit een opleiding gehad in wat jullie dus grondwerk noemen...

Sylvia, ook wennen aan enge dingen doe ik en dan op mijn eigen manier. Ik pleur alles in de paddock wat eng kan zijn, mits het paard zich er niet aan kan bezeren.
Met plastic zeil werkte ik als kind van 20 al, dit legde ik voor de voerbak, zodat het peerd er wel overheen moest als het toch die brokken wilde...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:22

Nou suleilitha gefeliciteerd, je bent dus een geboren natural Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:24

Dat weet ik niet, dat ik geboren ben, weet ik wel.
Ik vind het zo raar dat tegenwoordig alles moet worden voorzien van labeltjes en barcodestickers. Voor mij is dit allemaal normaal en ik kan er niet aan wennen, aan al die vaktaal...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:27

Nederland is de verzuiling nooit meer te boven gekomen, ondanks dat we steeds minder naar de kerk gaan. We hebben geen katholieke en protestante voetbalclubs meer in een dorp. Maar NL heeft nog wel de behoefte om alles in veilige ' zuiltjes' onder te verdelen Clown

Daar wordt het leven voorspelbaar en overzichtelijk van, iets waar de van nature conservatieve mens zich veilig bij voelt Knipoog

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:27

Suheilita, ik kan me helaas niet aan de indruk onttrekken dat je hier al op uit was toen je dit topic opende. (gezien eerdere topics of reacties van je). Iemand die er serieus op in gaat, en dat jij dan kan vertellen dat je dat allemaal al van nature doet, zonder boekjes en cursussen en stappenplannen en meer.

Hoera dus, gefeliciteerd. Jij hebt al die kennis en ervaring al, zonder informatiemateriaal.

In mijn ogen doe je er snel een beetje banketstaaf over, en onterecht. Als iemand serieus niet van zichzelf zo makkelijk om kan gaan met paarden en wel denkt dat 'grondwerk' een oplossing kan bieden, dan is dat toch mooi? Het kan hooguit het begrip tussen mens en paard vergroten en de communicatie beter maken. Dat er mensen zijn die daar commercieel een aardig slaatje uit slaan, prima. En als je het beter weet, maak lekker zelf een cursusprogrammatje. Zijn topics genoeg over (hoe wordt ik een goeroe).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:29

ho kukkie hier nog een Lachen wil je mij ook zo een veer in mijn kont steken?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:30

OK dan! Hopla! Ook een voor jou dan.... Haha!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:31

Grondwerk is ook niet zaligmakend, het echte werk begint bij de verhouding tussen mens en paard. Ik vind grondwerk ook voor een stuk gewoon simpel 'common sense'. Grondwerk is imo meer een hulpmiddel om datgeen te bereiken wat je wil bereiken en dat doe je voor een groot deel doordat het paard je als leider ziet en respect voor je heeft imo.

Enfin, ik gooi ook altijd vanalles en nog wat de wei en de paddock in, altijd al gedaan. Dat een join up een join up heette wist ik ook pas toen ik op Bokt kwam Haha! Ik ben gek op probleempaardjes 'goed' maken Lachen Zolang het paard in kwestie eerlijk is in elk geval, niet één die om niets de boel afbreekt. Ik hou niet van hokjes, ik pak altijd alles aan wat mij nuttig lijkt. Dat is één van de redenen waarom ik geen 'opleiding' van Parelli oid zou volgen... Ik heb het geld er niet voor en het is me teveel één richting in. Ik probeer alles wat ik tegenkom en als dat ik de praktijk niet blijkt te werken dan gaat het gewoon de ijskast weer in Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:31

senks had ik effe nodig Haha! Haha!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:35

@ Suleilitha: Wat 'wij' grondwerk noemen verschilt nog al. Bovenstaande is wat ík grondwerk vind, en dat is gewoon een logische redenatie -> grondwerk = werken vanaf de grond = alle oefeningen die je dus niet vanuit het zadel of vanaf een koets doet.

Volgens mij is de term grondwerk overigens gewoon overgenomen van de klassieke trainingsmethode waarbij een groot deel van de opleiding van het paard eerst vanaf de grond wordt gedaan voordat er uberhaupt iemand opkruipt.

Grondwerk in die zin is ook niet dat je paard de dingen doet die ik hier boven beschreven hebt, maar dat je het ook frequent meeneemt als serieus onderdeel van de training en niet alleen om probleempaarden aan te pakken of iets dergelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:36

Kukkie, waar ik zo verbaasd ben, is dat je tegenwoordig middels cursussen leert om "paardengevoel" te ontwikkelen, want zo noem ik dit fenomeen. Vroegah was het zo, dat als je dat van nature niet in je had, het ook niks werd met je carriere in the horses.
Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in het aanleren van dit soort vaardigheden, omdat het dan al zo gauw gekunsteld/kunstmatig wordt i.m.o. Ik denk nl. dat je het toch een beetje van nature moet hebben. Hoe toepasselijk...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:37

Rider heeft een goed punt hier............ Lachen Grondwerk is een dagelijks terugkerend iets zodra we iets met het paard gaan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:39

Ja, als je het zo beschouwd wel Haha!
Ik hoor ook vaak dingen als "wijken voor druk". Tja, denk ik dan. Ik hoef maar een vinger tegen de boeg van mijn paard te drukken en te zeggen "terug" en hij gaat al. Is toch ook gewoon opvoeding?