Ik heb met wisselend succes een aantal keer met haar losgewerkt in een picadero (waarbij we een stuk van de bak afzetten met lijntjes). Mijn paard is tijdens het loswerken al drie keer door de bakrand gegaan. Vandaag probeerde ze over het hek te springen.
Andere keren was ze wel braaf.
Dit gedrag staat niet op zich. Onze indruk is dat dit paard zich onttrekt aan alles wat ze ook maar een beetje moeilijk vindt. Dat ging ook zo bij het buiten wandelen aan de hand. Ik heb haar daar nu al een stuk rustiger gekregen maar ze 'vlucht' nog voor trekkers (gelukkig heb ik haar dan aan een lange lijn). En ook bij longeren of rijden stopt ze, keert ze om, gaat dwars door alle hulpen... als haar iets wordt gevraagd dat ze nog niet kent. Soms aanvaardt ze uiteindelijk jouw leiderschap als je doorvraagt maar vaak ook niet en dan vertoont ze dominant gedrag (o.a. beschaafd steigeren, ...).
Ik begrijp dat ik nog lange tijd heeeel consequent zal moeten zijn met haar om de verhouding tussen ons te bevestigen. Mijn vraag richt zich echter op het loswerken. Loswerken is namelijk zo'n effectieve manier om leiderschap te settlen tussen paard en mens maar het ziet ernaar uit dat ik juist dit uit veiligheidsoverwegingen niet meer kan doen met haar.
Wie kent dit gedrag bij het loswerken en weet hoe ik ermee kan omgaan?
. Vond ze eerst inderdaad ook wat eng maar nu niet meer dus. Ze volgt me prima aan de hand, in de meeste 'spelletjes' en in de meeste (ook enge) situaties.
Maar ik denk wel dat het zeg maar niet alleen aan onze hulpen ligt,... als je snapt wat ik bedoel. Maar het is duidelijk dat mijn paard het zo niet leuk vindt om los te werken. Vandaar ook dat ik alle opties en alle mogelijke fouten zal bekijken!! Bedankt voor je tips.