Paard breekt door bakrand bij loswerken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

caspara

Paard breekt door bakrand bij loswerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 18:05

Ik heb een jonge Haflinger (4,5 jaar) waar nog weinig mee is gedaan (half jaar geleden is de vorige eigenaar begonnen met inrijden). Ik heb haar zelf nu 10 weken. Ik sta op een stal waar dressuur en NH hand in hand gaan en ook mijn instructrice (=de staleigenaar) werkt op deze wijze. Het paard staat de hele dag in de wei met inloopstal in een kleine kudde.

Ik heb met wisselend succes een aantal keer met haar losgewerkt in een picadero (waarbij we een stuk van de bak afzetten met lijntjes). Mijn paard is tijdens het loswerken al drie keer door de bakrand gegaan. Vandaag probeerde ze over het hek te springen.
Andere keren was ze wel braaf. Ach gut

Dit gedrag staat niet op zich. Onze indruk is dat dit paard zich onttrekt aan alles wat ze ook maar een beetje moeilijk vindt. Dat ging ook zo bij het buiten wandelen aan de hand. Ik heb haar daar nu al een stuk rustiger gekregen maar ze 'vlucht' nog voor trekkers (gelukkig heb ik haar dan aan een lange lijn). En ook bij longeren of rijden stopt ze, keert ze om, gaat dwars door alle hulpen... als haar iets wordt gevraagd dat ze nog niet kent. Soms aanvaardt ze uiteindelijk jouw leiderschap als je doorvraagt maar vaak ook niet en dan vertoont ze dominant gedrag (o.a. beschaafd steigeren, ...). Boos!

Ik begrijp dat ik nog lange tijd heeeel consequent zal moeten zijn met haar om de verhouding tussen ons te bevestigen. Mijn vraag richt zich echter op het loswerken. Loswerken is namelijk zo'n effectieve manier om leiderschap te settlen tussen paard en mens maar het ziet ernaar uit dat ik juist dit uit veiligheidsoverwegingen niet meer kan doen met haar. Verdrietig

Wie kent dit gedrag bij het loswerken en weet hoe ik ermee kan omgaan?

ponylover19

Re: Paard breekt door bakrand bij loswerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:13

Ooh, dat heb ik ook gehad ( inderdaad knap lastig...) Destino is vroeger mishandeld geweest en toen ik de eerste keer met hem reed ( half jaar na aankoop ) Sprong hij zomaar over het hek ( 1.30, pony was 1.35 ) Oplossing? gewoon rustig beginnen, misschien met een ander paard erbij... Misschien veel poetsen en knuffelen? in ieder geval je niet laten ontmoedigen, wie weet wat voor een zalig paard wordt het!!!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:16

Ik denk dat je nóg een stapje terug moet. Het paard moet jou als veilig gaan beschouwen en dus bij je in de buurt willen blijven. Voorlopig geen nieuwe dingen doen tot de bekende dingen achteruitmetdeogendicht goed gaan. Paardje heeft meer vertrouwen nodig, ook in zichzelf denk ik.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:28

Qimm, mooi gezegd, als mijn paard zou uitbreken dan zou dat zijn denk ik als ik mijn hulpen te grof zou inzetten.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 19:41

Ik doe het inderdaad ook rustig aan met mijn paardje. Ze is nog jong en dus moet ik haar aan niet teveel nieuwe dingen blootstellen, klopt! Ze krijgt ook voldoende rustdagen. En als we iets doen, dan ook nooit lang. Ik dacht echter altijd dat loswerken het natuurlijk paardegedrag moest nabootsen en dus niet zo nieuw zou moeten aanvoelen voor paardjes. Naïef misschien...

@garny95: mijn hulpen waren niet te grof op de uitbreekmomenten hoor. Je ziet het vaak helemaal niet aankomen, ze loopt rustig op de hoefslag, draait zich ineens om en gaat er vandoor. Zomaar, niet eens een hulp gegeven. Verdrietig

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 19:45

Ik twijfel soms of ik het moet zoeken in een dominant karakter van dit paard en dus moet doorzetten. Of dat ik het moet zoeken in onzekerheid en dus heeeel langzaam aan moet doen zoals Qimm zegt, totdat dingen met de ogen dicht gaan en dan pas iets nieuws introduceren. Mijn instructrice neigt vaak naar het eerste, mijn intuïtie naar het laatste.
hmmm...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:51

caspara schreef:
Ik dacht echter altijd dat loswerken het natuurlijk paardegedrag moest nabootsen en dus niet zo nieuw zou moeten aanvoelen voor paardjes. Naïef misschien...

jij bent ook geen paard natuurlijk (!) Begin eerst eens met stil staan en 'gekke' dingen doen. Heel eenvoudig beginnen met zorgen dat je je paard overal mag aanraken met je handen/borstels. Doe het dan nog eens met dan met wat anders een zweepje bijvoorbeeld, bouw het op doe het met plastic tassen, papaplu's elke keer een schepje er boven op en pas een nieuw schepje als het vorige schepje normaal is geworden. Ga dingen doen direct aan de hand. Stilstaan, lopen, rondje lopen, misschien een pasje achteruit. Ga een stukje lopen met een ritselende tas in je hand. Wanneer je paardje zich prettig en veilig bij jou voelt, wanneer die niet meer gek op kijkt van de vreemde dingen waarmee je aan komt dragen, ga dán eens echt los(werken).

Dit is niet gebaseerd op een of andere NH stroming, want die ken ik niet. Dit is mijn eigen manier van doen met onbekende/jonge paarden en het werkt uitstekend.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:51

Ik denk eerder dat het vluchtgedrag is, dus angst.Een paard springt niet door de bakrand heen uit dominantie, dan zou hij eerder jou aanvallen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:16

caspara schreef:
@garny95: mijn hulpen waren niet te grof op de uitbreekmomenten hoor. Je ziet het vaak helemaal niet aankomen, ze loopt rustig op de hoefslag, draait zich ineens om en gaat er vandoor. Zomaar, niet eens een hulp gegeven. Verdrietig

vaak geef je al veel meer hulpen als dat je denkt. Volgens Chris Irwin kan je navel richten op een paard al heel dreigend overkomen, dus zeg het maar, ik werk ook los en als er dingen niet goed gaan kijk ik altijd naar wat ik zelf gedaan heb, vaak heb ik toch een hulp gegeven of geef ik dubbele signalen. Het is niet zo makkelijk om het goed te doen.
Een paard springt niet zomaar uit de bak, kijk naar dingen die beter, rustiger of anders kunnen. Je paard geeft wel aan als je goed bezig bent Haha!

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 20:24

@Quimm: dit soort dingen doe ik al met haar en dat is geen probleem Pling . Vond ze eerst inderdaad ook wat eng maar nu niet meer dus. Ze volgt me prima aan de hand, in de meeste 'spelletjes' en in de meeste (ook enge) situaties.

Tja, bij loswerken is het wel vluchtgedrag, klopt! Zo probeert ze onder dingen uit te komen (en soms doet ze dat via dominant gedrag). Maar ze is dus weinig bereid om nieuwe dingen te proberen. En ik vraag me nu af of ik haar moet motiveren om toch nieuwe dingen te proberen (en dus blijven loswerken, maar dan wel op een iets andere manier, vandaar mijn vraag om tips) of nieuwe dingen maar zelden introduceren en dus meer haar karakter volgen.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 20:27

garny95 schreef:
caspara schreef:

vaak geef je al veel meer hulpen als dat je denkt. Volgens Chris Irwin kan je navel richten op een paard al heel dreigend overkomen, dus zeg het maar, ik werk ook los en als er dingen niet goed gaan kijk ik altijd naar wat ik zelf gedaan heb, vaak heb ik toch een hulp gegeven of geef ik dubbele signalen. Het is niet zo makkelijk om het goed te doen.
Een paard springt niet zomaar uit de bak, kijk naar dingen die beter, rustiger of anders kunnen. Je paard geeft wel aan als je goed bezig bent Haha!

Bij mijn instructrice doet ze het ook en die is er voor opgeleid (ISPH, Voest,...) Bedoel ik niet dat zij het niet fout kan doen he Knipoog Maar ik denk wel dat het zeg maar niet alleen aan onze hulpen ligt,... als je snapt wat ik bedoel. Maar het is duidelijk dat mijn paard het zo niet leuk vindt om los te werken. Vandaar ook dat ik alle opties en alle mogelijke fouten zal bekijken!! Bedankt voor je tips.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:36

mag ik vragen wie je instructrice is ?

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 21:55

garny95 schreef:
mag ik vragen wie je instructrice is ?

Je hebt een pm van mij!

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:57

die van ons sprong er overheen wij zijn ons kapotgeschrokke

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:55

Ik denk dat je er onbewust toch te veel druk op legt. Sommige paarden zijn daar erg gevoelig voor. Onze draversmerrie gooit al de kont voor de krib als je iets te veel met de stick wiebelt (en die wijst dan gewoon richting grond hoor) terwijl de haf zich niet zo gemakkelijk laat intimideren. Probeer vooral op je houding te letten, wend je van het paard af als je merkt dat hij weg wil..
Aan een leadrope werken kan ook (werkt in het begin ook vaak erg fijn) maar ook dat nooit teveel druk toepassen. Toetsmiddel daarvoor is dan de lijn. Komt die strak te staan (paard wil weg) dan heb je teveel druk. Werk verder stapje voor stapje en druk geen nieuwe dingen door zolang het vertrouwen er nog niet is.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 19:09

Dank je voor je analyse.
Ik ga denk ik inderdaad maar aan de leadrope of lange lijn werken, o.a. voor haar veiligheid. Als ik haar daar eerder mee op de cirkel zette, wilde ze vaak alleen maar draven en niet stappen. Het kan teveel druk zijn, maar ook dominantie is mogelijk (die ervaring heb ik met een ander paard en bij Dressuur Natuurlijk werd dat bevestigd). Maar aan een lijn kan ik het in elk geval rustig en veilig uitzoeken.

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als ik me bijvoorbeeld afwend als de lijn strak komt te staan!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:21

Alles wat jij beschrijft heeft weinig te maken met dominantie.
Onwil om te werken komt trouwens ook bijna altijd voort uit onbegrip.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:33

Heel beschaafd steigeren kan je ook krijgen als je met de afrastering en jouw lichaamstaal alle richtingen zo blokkeerd dat omhoog de enige mogelijkheid is. In combi met de andere dingen die je opschrijft betwijfel ik of het steigeren in dit geval dominantie is.
Een haflinger kan je heel licht op de hulpen krijgen en dan zijn het super fijne dieren, maar het vraagt wel wat meer feeling. Te zwaar geeft vaak geen reactie, of een explosie. Vraag je instructrice eens wat haar mening is over haflingers en koudbloeds in het algemeen? Als die is tank en veel druk nodig begrijp ik dat ze ook de mist ingaat.
Een van de laatste Parelli savy club dvd's had een heel mooi les voorbeeld van zo'n paard. Met heel weinig hulp kreeg je heel veel, maar met veel hulp kreeg je weinig tot niks terug

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 16:01

Hoi mensen,
Ik heb het er ondertussen nog met verschillende mensen over gehad. De uitkomst daarvan sluit wel aan bij wat verschillende bokkers hierboven schrijven: teveel druk. Blijft de vraag hoe daarmee om te gaan. Mijn haf vindt namelijk heel snel dingen moeilijk en dat ervaart ze dan als teveel druk. Ze is bovendien nog jong en moet nog zowat alles leren. Ik blijf erbij dat mijn hulpen of uitstraling niet (uitsluitend) die druk veroorzaken. Ik ben altijd van 'minder is meer' en ook zeker geen overheersend type (dat is juist vaak mijn probleem). De ervaren druk komt dus (hoofdzakelijk) ergens anders vandaan. Zoals uit angst voor het onbekende, of uit weinig vertrouwen in mij (want dat ik voor haar te weinig leiderschap uitstraal dat geloof ik wel),...?
Het zal er dus op aankomen om uit te zoeken hoe die druk er enerzijds af kan (wat vindt ze leuk en veilig) en hoe ze toch nog af en toe wat bijleert. Dat denk ik ... wat denken jullie?

@Tamary: mijn instructrice is zelf Tinker-bereidster (en die rijdt ze op haar pinken) en vindt mijn haf zeker geen tank. Ze zegt ook altijd om alle hulpen zo snel mogelijk af te bouwen naar zo klein mogelijk.
Maar ik vind het wel interessant om meer te weten over de specifieke Haflingerseigenschappen en hoe die in te passen in de training. Aanraders qua Haflinger-lectuur of iets dergelijks?

@Aerdenhout: ik wil haar dus ook heel graag goed begrijpen en daarom stel ik ook mijn vraag hier

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:11

Ik heb een jonge haflinger, ben zeker fan van loswerken en merk ook dat ik het best kleine hulpen kan geven.
Ik heb nu even niet de tijd en rust om dit topic goed door te lezen en mijn reactie te typen, maar dat komt binnenkort zeker. Lachen

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 16:14

Oh leuk, dat zou ik op prijs stellen TurdusMerula!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:39

Ik heb 4 koudbloedjes, wo haflinger, maar ik denk dat je niet veel opschiet met haflingerlektuur, want de ene haflinger is een tank en de ander schiet al in de stress als je per ongeluk je pink spant... ik bedoel maar.

Ik denk dat je met zo'n paard het werk met hele kleine stapjes moet opbouwen. Begin met de dingen te bevestigen die het al kan, neem er steeds maar een klein stukje bij en oefen dat een paar dagen, totdat het duidelijk is. Help, desnoods ff met aan de hand leiden, als hij het niet snapt (neem figuurlijk ff zijn hand vast) , neem hem niet kwalijk als hij iets fout doet (oorzaak is dan verkeerd begrip) heb geduld en neem veel tijd (in dagen...weken) om het op te bouwen, maar hou de sessies kort. Sluit altijd af met een oefening die goed gaat (die hij al kent) of bij het leren van iets nieuws meteen na de eerste goede stap. Juist het op tijd stoppen zorgt ervoor dat hij leert zonder druk'

Verder realiseren dat iedere spanning in je lichaam voor het paard als druk kan worden ervaren, net als iedere beweging van de zweep (ook onbewust) . Experimenteer (werk lang met lichte gebaren en voer druk op als hij niet wil, niet als hij het niet snapt), en leer hem kennen. Leer te zien wanneer het angst, gebrek aan vertrouwen, eigenzinnigheid is en reageer daar gepast op. Heel veel werk , maar heel leuk

Ik kan het weten... Mijn haf is wel een tank, maar ik heb twee shetten waarvan eentje hypergevoelig, maar ook erg ondeugend en eentje halstarrig, maar makkelijk explosief is. Daarnaast nog een koudbloed die nog gevoeliger is dan de shet, beetje introvert en erg kan flipperen van gebrek aan vertrouwen naar dominant gedrag. Verkeerde aanpak heeft zeer verkeerd resultaat. Boeiend.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 11:45

Dank je wel, Liljebo! Ik ga straks met goede moed weer verder. Boeiend inderdaad. Ben ook gauw bang dat ik het niet goed aanpak en dat ik dan mijn paardje van me afduw... Ik zou niet willen dat ze zich eenzaam en onbegrepen gaat voelen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:00

Komt vast helemaal goed hoor. Maak er gewoon een leuk spel van. Succes

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:08

Mijn reactie duurde even. Ik had vandaag tentamen en vond daarvóór de rust niet om netjes iets te typen en na te denken. Wel om in andere topics te schrijven, omdat mijn reacties daar makkelijker te verwoorden zijn.

Wat fijn dat je op een stal staat waar ze dressuur combineren met nh. Fijn dat je een instructrice hebt die veel ervaring heeft. Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn... Het scheelt alsnog, denk ik.

Ik heb dus ook een jonge haflinger, ook bezig met verderrijden (inrijden durf ik het niet meer te noemen, maar er is nog héél veel werk aan de winkel!). Ik heb bijna een jaar lang de nadruk gelegd op werken van de grond. Schriktraining, wandelen, loswerken, klein beetje longeren, zadelmak maken, enz. Er was weinig mee gebeurd, en pony had ook nog veel opvoeding/aan dingen wennen nodig. Ben nu dus bezig met rijden.

We hebben op een stal een heel 'enge' buitenbak. Er staan bosjes vlakbij de ene hoek, met een kippenhok, en er loopt een fietspad met een 'eng gebouw' ernaast. Pony heeft de bak nooit prettig gevonden. Is door alle training meestal redelijk bomproof, maar soms slaat de stress in een keer toe. Met rijden is hij soms ook ineens afgeleid. Net of er een knop omgaat, en dan plots is het mis. Ik voel het ook bijna nooit (duidelijk) aankomen. Vind het -om meteen maar even te generaliseren- ook niet haflingerachtig.

Verder merk ik heel erg dat hij stemmingen (humeur) van mij overneemt, dat het aan je eigen benadering ligt. (Dat had ik in het begin niet eens door!) Ook al ben ik consequent, dan nog is de uitvoering (maakt niet uit waarvan) vrij wisselend. Totaal gezien verbeteren we wel; gaan we vooruit. Per dag zit er enorm verschil in. Dat is logisch, jong paard, ik ben ook niet geweldig, enz. Vaak zijn het toch onbewuste signalen die je uitzend, die je zelf echt niet door hebt. (Ook al ben je heel geduldig, bv.) Of is het precies die onzekerheid van je paard.

Ik merk dat mijn paard veel beter reageert wanneer ik kleine hulpen geef. Als ik 'groot inzet' werkt het gewoon niet.

Ik moet gewoon een bepaalde 'rust' vinden om samen met mijn paard in te kunnen werken. Als hij die rust heeft gevonden en ik ook, dan matcht het super. Maar dat 'op elkaar afstemmen' is erg lastig (maar ook een kwestie van elkaar beter leren kennen).
Overigens vind ik de friendly game van Parelli altijd erg goed werken, en vanuit daar kun je ook lekker verderwerken. (Ik bedoel niet per se dat je rustig moet zijn, maar op een bepaalde manier 'open moet staan' voor wat je paard je wilt vertellen. Niet dat jij dat niet bent, maar je moet jezelf er extra bewust van zijn...)

Ik vind het echt heel moeilijk om te verwoorden wat ik bedoel. Kan me goed voorstellen als je niets begrijpt van wat ik hierboven probeer te vertellen. Ik herken jouw situatie gewoon ontzettend!

Vind het in elk geval super dat je er zo mee bezig bent! Comlimentje! (En interessant he!)