Bitloos met een zeer karaktervol en energiek paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse

Bitloos met een zeer karaktervol en energiek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 10:33

Ik had het niet van mezelf verwacht, maar ik denk er toch sterk aan om een overstap op bitloos te gaan maken.
Ik rijd nog wedstrijden, maar dit staat even een laag pitje, en wil dus de dagen dat ik niet actief train gewoon lekker bitloos gaan rijden.
In de bak moet dit absoluut geen probleem zijn, maar waar ik over twijfel is het bitloos naar buiten gaan, en daar wil ik graag jullie meningen/tips over, wat geschikt is voor mijn e-pony.
Mijn e-pony is een zeer karaktervol paard, een absolute heethoofd die flink wat tempo wil maken.
Buiten moet ik (met bit) mijn paard dus altijd rond rijden, overgangen rijden en mezelf flink ergeren, want sinds ik hem heb, heb ik nog nooit ontspannen buitengereden Vork
En voor mijn gevoel moet dat anders kunnen, en vandaar ook mijn idee over bitloos, omdat je dan in principe geen druk meer in de mond hebt, en hij dus ook geen bit meer tussen zijn kiezen kan nemen en lekker naar beneden gaan hangen, om vervolgens zijn eigen tempo aan te nemen (en geloof me, hij kan heul hard Clown )
Ik wil graag met een losse teugel naar buiten.

Zijn er mensen dit dit soort type paarden buiten bitloos rijden? Bevalt dat? En ook niet geheel onbelangrijk, is het veilig? Knipoog
En welk type hoofdstel gebruiken jullie? Ik wil wel een charmant type, want ik ben en blijf een dressuurruiter Tong uitsteken

Rangeela

Re: Bitloos met een zeer karaktervol en energiek paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:40

Ik denk niet dat je bitloos ontspannen kunt rijden als je dat met bit ook nog niet kan. Zelf had ik een soortgelijk probleem. Heb nu hulp van iemand, we rijden naar het bitloos rijden toe. Eerst nog met bit. Ik moet met losse teugeltje kunnen rijden en mijn pony moet op de lichtste hulpen reageren dan ga ik over op bitloos. Een tijdje terug ging de pony er nog met muij vandoor. Nu kan ik met losse teugeltje (zonder druk op de mond) overal heen rijden. Af en toe moet ik wat meer moeite doen om hem in een rustig tempo te laten lopen, maar zodra ik mijn resultaat even heb behaald moet ik lalle druk loslaten, zodra hij dan weer sneller gaat rustig de teugels korter maken. (dit rustig is erg belangrijk zo geef je ej paard tijd om te reageren op de hulp en kun je stoppen wanneer hij goed genoeg heeft reageerd.
Ik weet niet of dit helpt...
Misschien weet iemand anders hoe je in een keer over kunt stappen...
Succes.
9wat mij betreft hoef je niet eens naar bitloos over te stappen, als je paarsd beter reageerd op het bit kun je dus ook met bit blijven rijden en tergelijker tijd ontspannen rijden.
Liefs RC

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:42

als je het paard eerst laat wennen aan reageren op druk kan het best. ik stap vaker op onbekende paarden en dan soms ook gelijk met mijn eigen bitloze hoofdstel. wel in de bak om te proberen. ik weet dan van te voren ook niet of een paard rustig is of heel druk, maar imo maakt wel of niet bitloos dan geen verschil...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:44

Ja hier Doei!

Mijn paard is bitloos zoveel rustiger dan met bit, bij ons is het echt een uitkomst geweest.
Ik rij bitloos met een S-hackamore omdat ik dus ook zo'n hittepetit heb en daarom dus wél een 'noodrem' wil hebben Clown
Ze loopt hier geweldig op en gewoon dressuur is geen enkel probleem.

Mijn pony is een ontzettend opgefokt ding, zenuwachtig en heel erg gevoelig en hierop is ze prima ontspannen te rijden Ja

Hier een foto van mijn hoofdstel;
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:22

Leuk dat je bitloos gaat rijden!
Mijn pony kon met bit een heethoofd zijn, al een aantal jaar geleden, hij nam het bit niet goed aan door zijn verleden, bitloos bevalt geweldig.
Veilig, tja het bekende gezegde, als je een paard wil stoppen met een bit moet je hem om zijn benen binden. Wanneer jij goede afspraken hebt gemaakt met je paard, dus hij goed weet wanneer hij naar link, rechts en moet stoppen is het goed. Knipoog
Als je paard écht zou willen, gaat hij sowieso wel. Alleen als je aan een bit gaat hangen krijgt hij pijnprikkels waardoor hij nog harder wil, aangezien hij er tegen in wilt/ervoor wilt vluchten.
Aan mijn hoofdstel zal je niet veel hebben, want dat is inmiddel een neckrope en heel af en toe nog een touwhalster. Lachen

Veel plezier en succes!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:26

Hoi,

Mijn draver Cisco is bitloos ook veel braver dan met bit Knipoog Ik had het ook niet verwacht. Hij is er 1 zodra je de teugels losliet er meteen vandoor ging. Nu kan ik veel ontspannender rijden en zelfs de teugels langer laten zonder problemen.

Ik heb een Libby sidepull.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:30

http://www.singlefooters.nl: kijk er zelf maar eens, want de plaatjes doet hij niet mee kopieeren Haha!

Citaat:
Veel mensen vragen mij; waarom bitloos ? Dan vraag ik; waarom met bit ? Daar heeft (bijna) niemand een goed antwoord op, want waarom gebruik je een bit....

Allereerst is het traditie om een bit te gebruiken, sinds men paarden berijdt, gebruikt men voor de controle een bit.
Om verder te gaan met die controle, veel mensen denken namelijk dat ze zonder bit geen controle hebben over het paard, dat het paard onstuurbaar is, dat het paard te wild is, dat het niet te stoppen is, enz. enz. enz.

Ook ik heb jaren met bit gereden, totdat ik bij mezelf ging denken, waarom gebruik je een bit, waarom stop je een stuk ijzer in de mond van het paard, ga je ervanuit dat het normaal is, dat het paard hier geen last van heeft; waarom niet zonder bit. Ik ben me gaan verdiepen in de werking van het bit en het gedrag van het paard. Mijn conclusie is dat geen enkel bit een voordeel heeft, dus rijd ik sindsdien zonder bit.

Wat doet een bit ?
Er zijn honderden verschillende soorten bitten, reageert het paard bij de een niet, dan kun je wel een ander bit vinden waardoor het paard wel doet wat je wilt.

Ik vind het belangrijker om je af te vragen, waarom reageert het paard niet, of waarom doet hij niet wat ik wil, hier kom ik verderop nog op terug.

Om te weten wat voor inwerking een bit in de paardenmond heeft, is het belangrijk om iets van de anatomie van het paard en dan men name van zijn hoofd te weten. Als we kijken naar onze eigen mond, dan weet je dat die heel gevoelig is, bijt maar eens op je tong, of kras eens met een sate prikker over je tandvlees. In je tong komen heel veel zenuwen samen, daarom doet het zo'n pijn als je op je tong bijt. Dat is bij het paard net zo.
Hieronder zie je een plaatje van de zenuw banen in het hoofd van het paard, de rode lijnen zijn zenuwbanen.

Het bit komt op de tong van het paard te liggen, deze wordt naar beneden geduwd door het bit. Om dit wat duidelijker te maken, hieronder 2 plaatjes van een schedel. Hierop is duidelijk te zien waar het bit in de mond komt te liggen en hoe weinig ruimte er vrij is voor de tong.

Dan doen we ook nog een neusriem en eventueel een sperriempje om de neus heen, waardoor er in de mond helemaal geen ruimte meer is om de tong te bewegen.
De neusriem komt samen met de sperriem precies op de plek op het hoofd waar ook veel zenuwbanen lopen. Je kunt je dus voorstellen dat alleen dit al niet prettig voor het paard is.

Speekselvorming
Vaak zegt men, dat wanneer het paard schuimt, dit een goed teken is, want het paard loopt ontspannen. Maar is dat wel zo ?
Waarom gaat het paard schuimen, waar wordt dit door veroorzaakt ??
Als we naar het (wilde) paard kijken, dan heeft dit nooit wat in zijn mond, behalve als het eet. Om dit voedsel te verteren maakt het paard (net als bij ons) speeksel aan, voor het paard betekend iets in zijn mond = voedsel = speeksel aanmaken. Hiermee kan hij het voedsel makkelijker doorslikken.
Dat doet het paard dus ook als het een bit in zijn mond krijgt. Alleen omdat zijn mond vastgebonden zit met een neusriem en sperriem kan hij niet slikken, dus loopt het speeksel dat wij schuim noemen zijn mond uit.

Ontspannen ?? Niet dus.

Hoe werkt een bit ?
Een paard reageert op een bit, omdat het bit een pijnprikkel aan het paard geeft, afhankelijk van de hand van de ruiter is dit een lichte tot een zeer heftige pijnprikkel, maar elke druk van de teugel geeft druk op het bit, en dus op de zenuwbanen in de mond. Omdat een paard onder deze druk uit wil komen, draait hij mee in de richting van de teugel waarop druk werd gegeven.
De foto hieronder laat zien, wat er in de mond gebeurt op het moment dat er druk op de teugel komt.

Onderzoek gedaan in St. Petersburg naar de druk op de tong bij gebruik van een bit.
Klik hier naar de pagina met de nederlandse vertaling
Het kan ook anders

Wat is er leuker dan in harmonie met je paard te werken, elkaar te respecteren en vertrouwen in elkaar te hebben.
Bij veel takken van de paardensport wordt het paard gezien als een middel om prestaties neer te zetten, prestaties die vaak ten koste gaan van het paard en waarin het paard ook geen plezier heeft.

Een paard leeft om te overleven, om dit te kunnen doet het paard 3 dingen:
- Observeren
- Onthouden
- Vergelijken

Een paard is prima in staat zich af te sluiten voor alle ellende die er om zich heen gebeurd.
Een paard heeft namelijk een enorme overlevingsdrang en zoekt een manier waarop hij ïn leven kan blijven".

Als je deze paarden in de ogen kijkt zie je eigenlijk niets meer, deze paarden bouwen een muur om zich heen waarachter ze zich verschuilen en sluiten zich af voor de buitenwereld.

Een paard is niet geboren om een mens op zijn rug te hebben, in de natuur springt alleen een vijand op zijn rug. Ik denk dat veel mensen wel eens vergeten hoe bijzonder het eigenlijk is, dat het paard ons wel op zijn rug vertrouwt. Zou het daarom ook niet mooi zijn als we het vertrouwen dat het paard ons geeft ook aan hem teruggeven.....

--------------------------------------------------------------------------------
Reacties van mensen die inmiddels overgestapt zijn naar bitloos:

Ik las een artikel over Alexander Nevzorov in de amazone en dit was een aanleiding om na te denken over de reden waarom ik met bit reed. En die reden was eigenlijk alleen maar: niet weten dat het ook zonder kon. Ik begon pas met rijden toen ik 22 was, op een manege… met bit, uiteraard. Daarna bijrijdpaarden gereden, een leasepaard gehad en uiteraard reed ik met bit, want ik wist niet beter.

Uiteindelijk kreeg ik mijn eigen paard, een engels volbloed merrie. Een heel lief en best wel stoer paard met een gouden karakter, maar zeker niet altijd even gemakkelijk te rijden en dat was gezien haar achtergrond (ex-renpaard) niet zo vreemd. Het was voor mij wel belangrijk dat zij geen lichamelijke ongemakken ondervond en ik wilde alleen maar dat zij gelukkig was.. want dan was ik het ook.

Tot dat artikel en ik schaamde me eigenlijk wel dat ik daar zelf nooit vraagtekens bij had geplaatst. Hoe kon ik nu nog naar mezelf en mijn paard verantwoorden dat ik haar pijn deed, want dat was me door dat artikel wel duidelijk geworden. Maar het leek me wel heel eng om over te schakelen. Tussen mijn oren zat toch die "controle"gedachte.

Toch schafte ik via een site op internet een bitloos hoofdstel aan en probeerde het uit… met knikkende knieën weliswaar…maar het viel zo ontzettend mee. Ze voelde heel ontspannen aan, liep heerlijk nageeflijk. Tot mijn bijrijdster eraf viel, met een noodvaart en een megaklap. En wat deed ik in mijn angst? Ik hing er weer een bit in. Ook toen bleek dat Press pijn in haar rug had van het zadel (vandoor die heftige reactie waardoor mijn bijrijdster eraf was gevallen) en ik een luchtkussenzadel had aangeschaft, waardoor ze weer lekker liep bleef ik met bit rijden.

Totdat.. ik samen met Sietske een clinic organiseerde met Donald Newe en hier zelf ook aan deelnam. Ik kreeg nog eens te horen wat een bit doet, kreeg de plaatjes te zien en mocht zelf even voelen hoe gevoelig mijn mond, tandvlees en tong is. Na deze clinic heb ik nooit meer met bit gereden, ik kon en mocht dit niet meer van mezelf, kon me niet meer verschuilen achter onwetendheid.

Ik heb er geen seconde spijt van gehad. Press is nog altijd niet het gemakkelijkste paard, maar wel pijnvrij, dus alles wat ze doet is zonder dwang- of hulpmiddelen, dus voor mij… omdat ik het vraag. Ik sta op een pensionstal en ben de enige die bitloos rijd. Mensen staan verbaasd hoe nageeflijk mijn bitloze Press loopt en zeggen dan wel eens: ik zou wel willen dat ik dat kon, maar ja, mijn paard…. enz. enz. En dat is nu iets wat echt niet waar is. IEDER paard kan zonder bit heerlijk lopen. Alle voordelen die wij verzinnen om goed te praten waarom we nog met bit rijden zijn klinklare onzin en zit tussen je oren. Als een paard er echt vandoor wil kan dit ook MET bit gebeuren. Ik zou iedereen willen vragen: Gun je paard een pijnvrij leven, onderken dat het nooit lekker kan zijn om zo'n stuk ijzer in je mond te hebben, want zelfs met een zachte hand blijft een bit pijn doen. Dus als je zelf die knop in je hoofd om kan zetten, doen! Ga bitloos!

--------------------------------------------------------------------------------

Bitloze optomingen
Op de site van de Nederlandse Vereniging voor Bitloos Paardrijden worden diverse bitloze optomingen beschreven.

Mijn voorkeur gaat uit naar het bitloos hoofdstel. Dit hoofdstel werkt via een kruislings systeem onder de kaken van het paard door, waarbij door druk op de teugel het hoofd van het paard opzij wordt geduwd, in plaats van getrokken.

Het is een vriendelijk hoofdstel waarbij de hulpen aan het paard duidelijk doorkomen.
Dit hoofdstel is te bestellen in de webwinkel
.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:32

Ik heb er ook zo eentje: renneeeuu Lachen
maar ik ben een paar weken geleden toch met hem voor de eerste keer naar het bos geweest, bitloos. En hij was zoo braaf Lachen Hij is veel ontspannender zonder bit.

leer wel je paard de one rein-stop aan, dan heb je een prima noodrem. oefen ook eerst in de piste, voor je buitengaat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:19

Ik vind zelf de dr. cook modellen en cook-a-likes het mooiste bij een dressuuroutfit.

Hete paarden worden over het algemeen rustiger wanneer ze bitloos worden gereden. Wel zou ik eerst wat tijd steken in grondwerk waarbij je o.a. de one-rein-stop aanleert, zodat je altijd een 'noodrem' hebt.

Hier staat uitgelegd hoe je dat je paard kunt leren

http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/onerein.htm

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:25

Ik rij mijn loperige merrie buiten op een touwhalster. Daar doet ze het buiten uitstekend op, veel beter dan met bit. In de bak rij ik haar wel met bit, dat werkt voor de dressuur een stuk beter Knipoog
Buiten wil ze hard en gaat dan ruzieën met het bit terwijl ze met het touwhalster veel beter (tevreden) op "fatsoenlijk" tempo te houden is. Wel is het voor haar ook belangrijk om met regelmaat voldoende tempo te mogen maken, dat hoeft niet altijd op topsnelheid, maar gewoon lang achter elkaar een lekker tempo draven houdt haar ook tevreden.
Doe een keer een touwhalster (of zo) onder je gewone hoofdstel en rij je paard op het touwhalster. Laat de teugel van je gewone hoofdstel rusten en kijk hoe het gaat.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:03

De meeste Dravers doen het prima bitloos Ilse, dus ik zou zeggen, probeer het gewoon Knipoog

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:12

Mijn merrie heb ik het ook geleerd (uitgeprobeerd) door het hoofdstel te combineren met een touwhalster. (hoofdstel zonder neusriem). Mijn haf ook een drammer 1e klas, deed het hier ook super op.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:02

promptertje schreef:
De meeste Dravers doen het prima bitloos Ilse, dus ik zou zeggen, probeer het gewoon Knipoog

Wilde ik ook al zeggen. Probeer gewoon eens wat dingen uit en heel belangrijk probeer zelf te ontspannen. Als jij er al vanuit gaat dat hij druk gaat doen etc en er al voor gaat zitten al het zeker gaan gebeuren.

Ik heb ook een aantal bitloze optomingen (side-pull, doctor Cook, halsterhoofdstel onder bit, cross link) gebruikt bij Cookie. Met wisselend succes.

Overigens loopt ze nu weer met bit, een rockin s-snaffle om precies te zijn.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:08

Met hackamore heb je idd nog noodrem.. zou wel als ik jou was eerst in de bak zonder rijden. Met een bitloos hoofdstel kan je ook prima dressuur rijden. Je rijd een paard niet met het bit. Van achter naar voren he Tong uitsteken in principe zou je dus(aangezien een paard de hand opzoekt en vooral naar steun zoekt) een paard ook zonder bit prachtig rond kunnen rijden. Maar buiten dat zou ik gewoon oefenen zodat jij jezelf vertrouwd voelt zonder het bit. En er zijn zoals je al las( en ik ook ken) genoeg mensen met hittepetitjes die zonder bit rijden

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 07:36

Ik denk dat veel paarden het zo prettig vinden omdat er niks meer loopt te rommelen in de mond, weinig ruiters hebben een echt stille hand en je hebt dus altijd speling in de mond, ik kan me goed voorstellen dat ze dat echt niet fijn vinden en het daardoor moeilijk vinden om te concentreren op andere dingen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:13

BrittKitt schreef:
Ik denk dat veel paarden het zo prettig vinden omdat er niks meer loopt te rommelen in de mond, weinig ruiters hebben een echt stille hand en je hebt dus altijd speling in de mond, ik kan me goed voorstellen dat ze dat echt niet fijn vinden en het daardoor moeilijk vinden om te concentreren op andere dingen.

zelfs mensen met stille handen en een zogenaamde zachte hand veroorzaken in de paardenmond een druk van 120 kg per vierkante cm.
Toch normaal dat paarden veel rustiger zijn zonder iets in hun mond, lijkt me.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:37

Dorienn schreef:
BrittKitt schreef:

zelfs mensen met stille handen en een zogenaamde zachte hand veroorzaken in de paardenmond een druk van 120 kg per vierkante cm.

En waarom neemt mijn merrie het bit in de bak dan wel zo goed aan, terwijl ze op buitenrit ermee loopt te klooien?
Overdrijf eens niet zo met die idiote getallen, want wat jij nu zegt kan helemaal niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:46

Dorienn schreef:

Hoe kom je aan die getallen? Lachen

Mijn paard is niet veel rustiger of drukker zonder bit..

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:49

fransje23 schreef:
Dorienn schreef:

Hoe kom je aan die getallen? Lachen

Mijn paard is niet veel rustiger of drukker zonder bit..

http://www.bitloos.nl/petersburg.htm
was er ook nogal van verschoten, mss moet je het men een korrel zout nemen, maar er moet toch iets van waar zijn he Lachen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:52

Mijn heethoofd reageert goed op hefboomwerking achter de oren. Ik merk geen verschil in reageren met een pelham of een hackemore. Die laatste hang ik er weleens aan als ik met een groepje het bos in wil. Alleen ga ik gewoon met een dubbelgebroken bitje het bos in. Met andere paarden wil ze er altijd een wedstrijdje van maken en het liefst 10 lengtes eerder over zijn dan de rest.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:56

Dorienn schreef:
was er ook nogal van verschoten, mss moet je het men een korrel zout nemen, maar er moet toch iets van waar zijn he :)

Waarom?
Denk eens heel goed na over wat die getallen zouden betekenen, hoe zou je die trekkracht moeten veroorzaken? Er is namelijk geen enkele hefboomwerking die krachten versterkt, dus zou die ruiter met zijn volle gewicht aan dat bit moeten gaan hijsen om daar zelfs maar bij in de buurt te komen. Dat vertaalt niet bepaald naar "zachte hand".
En inderdaad, als het zo heftig zou zijn, waarom zijn er dan zoveel paarden heel gemakkelijk met het ophappen van hun bit en nemen ze het gewoon vol vertrouwen aan?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:04

Dorienn schreef:
was er ook nogal van verschoten, mss moet je het men een korrel zout nemen, maar er moet toch iets van waar zijn he Lachen

Oohh, van dat onderzoek...daar hecht ik zelf weinig waarde aan. De opstelling is al niet representatief. Overigens gaat het daar ook om bitten met scharen en dus een hefboomwerking.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:07

De trekspanning veroorzaakt een druk, die rechtstreeks op een hypergevoelige zenuw belandt.
Verder vind ik de kans op bloeduitstortingen in de mond reeel, wat weer niet aangemaan is voor een paard.
En ach, zoveel paarden nemen het bit goed in de mond, verzet of niet, het beland er toch in Lachen
Tuurlijk zijn er mensen met een goede hand, waarbij het paard weinig tot geen pijn ondervindt, maar ik vind het raar dat alle onderzochte paarden bloeduitstortingen hadden in de mond en bij de oorspeekselklier.
Mij lijkt het, weet goed waar je mee bezig bent, en dat wordt zéér vaak niet gedaan. Jammer..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:20

Dorienn schreef:
De trekspanning veroorzaakt een druk, die rechtstreeks op een hypergevoelige zenuw belandt.
Verder vind ik de kans op bloeduitstortingen in de mond reeel, wat weer niet aangemaan is voor een paard.
En ach, zoveel paarden nemen het bit goed in de mond, verzet of niet, het beland er toch in Lachen
Tuurlijk zijn er mensen met een goede hand, waarbij het paard weinig tot geen pijn ondervindt, maar ik vind het raar dat alle onderzochte paarden bloeduitstortingen hadden in de mond en bij de oorspeekselklier.
Mij lijkt het, weet goed waar je mee bezig bent, en dat wordt zéér vaak niet gedaan. Jammer..

Dat vind ik niet raar, hoor. Dat is maar net waar je je proefpaarden vandaan haalt en eventueel nog eens extra op selecteert. Als je wilt aantonen dat iets goed of juist slecht is, kun je je uitgangspositie behoorlijk manipuleren als je het niet zo nauw neemt met de regels van correct onderzoek en statistiek.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 08:21

mijn paard loopt ook over van de looplust Haha! (karakter engels volbloed) en ik kan met het bit maar ook met academische kaptoom rijden.

je rijd tenslotte je paard niet met het bit maar met je zit Slim ,
in principe moet je met losse teugel overgangen kunnen rijden alleen met een looplustig paard kan het soms net even iets langer duren voordat ze luisteren omdat ze zo graag willen lopen in tempo, dat is bij de mijne het geval maarja ze is ook pas net onder het zadel dus dat komt wel goed.

ik zou zeggen probeer het gewoon een keer dan merk je vanzelf wel hoe je paard het ervaart