Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:03

Ik ga daar eens kijken.

Anne_GTI

Berichten: 18202
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 00:40

Ik hoef ook nooit paard te vangen. 1x fluiten en hij staat bij het hek. Maar als hij me al eerder gespot heeft met rijkleren is fluiten niet nodig. Dan staat hij al bij het hek. Hij wil ook altijd helpen. Van de wal in de sloot... denk maar niet dat je mest uit de wei kan halen met hem erbij. Hij loopt altijd in de weg en gooit de kruiwagen om. En leuk dat ie zichzelf dan vindt... :+

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 08:55

Ik zie ineens dat er 2 topics LBE zijn. Vond t al verwarrend.

Edit: is helemaal niet waar. Andere is LBI

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:03

Dat van het 'helpen' bij uitmesten etc herken ik enorm! Maar 1x fluiten en hij staat bij het hek? :n No way! Met een brokje al iets sneller, maar verder doet hij vaak paar passen mijn richting op, maar de rest moet ik lekker zelf lopen, haha! :))

Nog eventjes fotootje van de Strao van zaterdag delen met jullie hoor:
Afbeelding
Afbeelding

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 10:13

O, tof zeg, Jaan! Hele mooie foto's!

Die van mij komt dus buiten wel naar me toe als er iets mis gaat. Laatst bij dat vallen gezien en is al eens eerder gebeurt, toen het hoofdstel brak in het bos. Maar in de paddock inderdaad wat jij zegt. Ze wil best een paar stapjes mijn kant op komen, masr de rest moet ik doen.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:15

Wauw knappe foto's, en die laatste...Woehoe vlieggalopje *\o/*

Die luxe heb ik wel om op het droge te kunnen blijven staan, komt in een vliegtempo naar me toe, zo van: 'watgaanwedoenwatgaanwedoen?
Ik hou mijn hoofd schuin en zeg altijd hetzelfde: 'ga je mee?' Dan komt zo'n zacht hinnikje op lage toon (stoere ruinenstem) en smelt vrouwtje helemaal <3
Ik werk wel met de clicker of klak ik met de tong op zulke mooie momenten en krijgt hij een beloning.
Zijn bijtgedrag is hier al enorm mee verbeterd, het zachte komt dan naar boven om het zo te zeggen :D

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:10

Ik wil graag meepraten. Ik heb een nee forest van nu 12. stout, eigenzinnig.. Pittig onder het zadel maar wel dapper niet rennerig maar een keer wegrennen wanneer je har met (let op enkel met mooi weer!!) uit de wei wilt halen.
Ik zou niks anders dan leeft brain extravert meer willen. Betrouwbaar maar niet saai
Afbeelding

Afbeelding

Hier direct te zien waarom ze extravert is :p

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:56

Zó! Mooie plaatjes, Elin!

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 14:37

Dankjewel ! Ik vond het vooral leuk omdat het echt laat zien dat ze zo is :)

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:16

Hihi, niet alle LBE's in dit topic zou ik zo schetsen, als betrouwbaar :')
De mijne zou ik eerder schetsen als duidelijk :D Hij zal me er nooit met opzet af gooien (al denk ik dat anderen door zijn plotselinge draaien en stops weleens per ongeluk zouden kunnen vallen) dus in die zin wel betrouwbaar. Maar zijn reacties zijn bepaald niet voorspelbaar voor de meeste mensen, juist door het snelle schakelen tussen LBE en RBE.
Dus die stelling vind ik iets te algemeen.... zo'n relatief simpel paard als de jouwe nu lijkt, is soms heerlijk, denk ik, dat wel :j

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 18:56

Ik herken de mijne in jouw omschrijving, Wendy. Bij mijne ook wel duidelijk, maar niet altijd even berekenbaar....

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:02

Idem dito en pijlsnel :+

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 12:30

goudlokje13 schreef:
.. Maar wandelen vind ik zelf momenteel ook vrij eng, want heb al zo vaak in de polder/op het strand gestaan, en dat meneer dan in volle galop naar huis vertrok...


Ik ken het gevoel :o . Die van mij heeft zichzelf geleerd dat hij met zijn gewicht en snelheid gecombineerd heel goed kan ontsnappen aan de hand op jacht naar interessantere plekjes. Zoals de omgeploegde blubberwei die ontdekt moest worden of de interessantere paardjes die links staan.

En hij zou geen LBE'er zijn als hij niet iedere keer als ik een nieuwe truc had om dit gedrag tegen te gaan, hij na een paar maanden/jaar met een nieuwe truc komt om mijn truc onderuit te halen :D .
Momenteel zijn mijn trucs op.

Wat het langst heeft gewerkt is op de NH-manier met het uiteinde van het lange touw voor zijn neus hard rondjes draaien. Als hij dan toch langs me vooruit schiet, bezorgde hij zichzelf een harde tik met het touw.
Maar meneer heeft nu ontdekt dat er locaties zijn waar dit niet werkt (daar waar er erg veel ruimte om ons heen is). Op de locaties waar het nog wel werkt pas ik dit dus gewoon nog toe.

Op de locaties waar hij zich altijd ontspant loopt hij gewoon aan een los lang touwtje en op de locaties waar ik van weet dat hij zogenaamd moet schrikken (lees: ontsnappen naar spannender oorden) doe ik nu het lange parellitouw over zijn neus en door zijn halster zodat ik een extra lus heb om hem vast te houden.
Als hij dan opeens een ontsnappingsspurt inzet kan hij gewoon niet verder omdat ik hem kort aan die lus over zijn neus heb en hij wordt gedwongen om een korte volte om mij heen te maken voordat hij teveel vaart kan maken (tip: zorg wel dat je niet zelf in de blub staat op zo'n moment, want dan kan je uitglijden door de kracht die hij zet en is hij alsnog ontsnapt :o ). Vaak merk je namelijk wel aan zijn gedrag of zo'n streek erin zit of voel je hem spanning opbouwen.
Zodra ik dus merk dat hij spanning opbouwt gaat het touw over zijn neus. Vaak weet hij dan al genoeg en blijft daarbij.

Die van mij heeft er wel 2 jaar over gedaan om een manier te vinden om die Nh-manier te omzeilen. Dus die heeft heel erg goed gewerkt en werkt op bepaalde locaties nog steeds.

Mocht de NH- manier niet helpen en je weet niet wat ik bedoel met die lus over zijn neus en door zijn halster dan zal ik eens even kijken of ik de foto hiervan kan terugvinden. Maar met die NH-manier zou het ook moeten lukken.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 07:54

Zondag ben ik met Caj een rit gaan maken in het bos bij een vriendin. De laatste keer dat we dat hebben gefaan is wel 1,5 jaar geleden (vanwege haar zwangerschap). Caj is niet makkelijk met andere paarden, maar met het paard van mijn vriendin was het meteen dikke mik. Dus ik was benieuwd wat daar van over was, na 1,5 jaar.

Nou, die 2 hadden elkaar weer gevonden, hoor! Die rit was zó relaxt, dat ik me af vroeg of het wel goed met haar ging! :D Maar ik heb altijd Endomondo mee lopen, dus achteraf kon ik de snelheden controleren, en dat was echt keurig! Ik wou dat ik altijd zo n braaf paard had! Ik herkende haar bijna niet! Er reed nog iemand mee, op een fjord, en toen die te dicht bij haar vriendin kwam, kreeg ze het toch weer op haar heupen. Toch niet ziek dus! :+ Niet te geloven, dat 1 paard zo n verschil kan maken. Uiteraard is het wel een bont paard. Andere paarden zijn niet welkom..... <<)

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 08:05

Zo leuk zeg! Als het klikt, klikt het en anders botst het...zalig zulke ritten, ooit...mss deze zomer wij ook: ik hoop het toch stiekem al had ik me voorgenomen om dit nooit meer te doen/zeggen :+

Gisteren in de piste terug mijn oefeningen van eind vorige zomer opgepakt...het leek net of we vorige week geëindigd waren...zo goed ging hij *\o/*

Geen agressie, geen bijtgedrag, ik dank het allemaal aan mijn clickermethode...wat een verademing was het om zo samen te werken. Leukleukleuk :D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 08:17

Lekker is dat, hè! Eindelijk vooruitgang!

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:21

Fabster schreef:
Lekker is dat, hè! Eindelijk vooruitgang!

Ja, heerlijk is dat!
Gisteren tijd genomen om parelli filmpjes te kijken, heb de stap gezetnaar liberty level 3.
Hoe zalig was da seg! Heb geoefend om op een stevigstap tempo naast me mee te lopen. Hij is er een paar keer vandoor gegaan maar als ik wegliep kwam hij naar me toe gesneld <3 elke keer rustig opnieuw begonnen en heel goed geëindigd met deze oefening.
Dit was genoeg na 10 min, de verveling sloeg toe. Ben hem dan op de cirkel gaan zetten en veel van richting veranderd. Alles ging zeer vlot met weinig druk!
Was ook al enige tijd bezig om hem met zen 4 voeten in de tractorband te krijgen ( is gevuld met zand) en dat is ook gelukt vandaag *\o/*
Had in mijn hoofd om hem dan 8ten te laten lopen rond twee tonnen maar dit was teveel, hier ga ik morge mee verder gaan en op film zetten ne keer.
Het geweldigste van de heletijd is dat hij geen enkel keer gebeten heeft, ik blijf wel belonen met de clicker en snoepjes om nieuwe dingen of positief gedrag te belonen...dit is echt ons ding momenteel *D

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:55

Klinkt goed. Uk zou die parelli filmpjes ook eens moeten bekijken, voor de afwisseling. Maar dan moet je zeker lid worden?

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:11

Dat hoeft niet Fabster :n Op youtube is een hoop te vinden. En met de DVD's kom je ook een eind.
Wat grappig trouwens dat verhaal over je buitenrit, dat lijkt op mijn ritje vandaag. De buurvrouw had een nieuw paard bij zich, de 15-jarige fries van haar vader die sinds een paar weken onder het zadel beleerd is (loopt al jaren op hoog niveau marathons voor de wagen). Maar goed, dat paard vond het spannend, zo samen met een onbekend ander paard (Walter) op buitenrit. En hij was dus echt superbraaf! Op plekken waar hij anders nog wel eens gekke fratsen uithaalt, helemaal niks!
Omdat de conditie van de fries nog niet optimaal is (heeft in de winter stilgestaan) is het een relatief korte rit geworden, maar achteraf gezien toch nog 10 km.
Mijn merrie had vanmorgen ook een LBE actie, die zit weer lekker in haar vel, dus ze schoot zo weer langs mij heen de wei uit. En maar rondjes rennen, als ik er aan kwam weer heel hard weg scheuren :+
Eén korte draai kon ze niet halen, toen ging ze op haar snufferd. Maar het maakte haar niks uit, gewoon opkrabbelen en doorscheuren. Vrij snel kon ik de leiding weer nemen (had wel even het hek dichtgedaan zodat ze de straat niet op kon schieten natuurlijk) en heb haar nog even laten lopen en toen gepakt :D Ik twijfelde nog wel over haar horsenality, maar ik denk toch echt definitief LBE :j Mooie acties hahaha.
@ mindful: goed bezig zeg! Genieten is dat :j

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:15

Ga ik daar vanavond toch eens naar kijken. Ik ben vooral benieuwd naar die liberty. Die 8 snap ik niks van, dus die moet ik eens opzoeken. Zowel mijn LBE en RBE vinden werken in vrijheid allebei heel leuk.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:17

Bij parelli is het uitgangspunt dat Liberty volgt na het grondwerk. Eerst moet alles bevestigd zijn aan de leadrope voordat deze er af gaat.
Voest doet dat andersom trouwens.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:20

hahahaha Wendy, ik zie ze zo al voor me! Best laten doen en nog meer aanmoedigen met een big smile, dan is het zo over :D

ja zalig was het wel, ben nog steeds aant nagenieten.
@fabster ik he voor 1 jaar iets van een 79 euro betaald, dan heb je echt een berg info en filmpjes. Is de goedkoopste formule dat ik genomen heb.
Is een jaarlijks digitaal lidmaatschap parelliconnect.com

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:22

Fabster schreef:
Ga ik daar vanavond toch eens naar kijken. Ik ben vooral benieuwd naar die liberty. Die 8 snap ik niks van, dus die moet ik eens opzoeken. Zowel mijn LBE en RBE vinden werken in vrijheid allebei heel leuk.

je moet je twee tonnen voorstellen, zoals in de barrel race en je paard in een 8 om de tonnen sturen.
je hebt het cijfer 8, zet in elke cirkel een ton...weet ni hoe ik het anders moet uitleggen, zal zien of ik een filmpje kan vinden

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 15:24


Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:20

O ja! Ik dacht dat ik het midden vd 8 moest zijn. Dus ik kwam steeds in de knoop. Maar nu snap ik m.

Ik werk vanuit Voest, inderdaad. Weet niet veel van Parelli.