Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 10:21

Tycho is geen uitbreker, tenminste, niet uit de wei. Hij blijft zelfs achter een enkel draadje op kniehoogte :=
Staldeuren daarentegen.... Op ons vorige plekje had ie op beide deuren van z'n stal een extra beveiliging, anders stond ie om de haverklap voor het raam of op de camping.... _O-

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:00

De stal waar ik vroeger stond reden ze de mest uit over het weiland ook al stonden de paarden er in want die gingen wel aan de kant behalve Fedor die wilde met de tractor spelen en beet in de banden etc.. Waar ik nu sta is hij toch wel wat makker nadat hij een paar keer goed met stroom in aanraking is geweest. Toch is het een heerlijk dier

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 18:41

Ik heb mijn paard eens bij de buren uit het land moeten halen. Ik dacht toen dat hij over het hek gesprongen was, want dat was nog dicht.

Maar toen ik de buurman sprak bleek dat hij bij ons over het land had gelopen en dat mijn paard gezellig met hem mee was gewandeld. Toen hij het hek naar zijn eigen land open deed liep mijn paard zo vanzelfsprekend mee dat de buurman hem niet terug wilde sturen.

De kwestie dat het gras aan de overkant altijd groener is had mijn paard dus heel charmant opgelost.

Saskia345
Berichten: 44
Geregistreerd: 25-03-15

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:05

Haha, grappig. Klinkt allemaal erg herkenbaar. Ik denk dat ik ook wel zo soort paard heb.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 00:36

Haha ik heb een hele mooie training voor de mijne gevonden voor de uitgestrekte draf. Gewoon naast een paard rijden die dat gruwelijk goed kan. Hij wil niet onderdoen en trekt zo met die ander mee.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:44

Wat een mooie verhalen weer :') Dat modderpaard is ook echt geweldig herkenbaar, alleen probeert de mijne dat soort dingen ook als ik er op zit. Ik moet gewoon niet meer proberen weg te sturen, want daar wordt het alleen maar erger van :+
Zo hebben we dus al meerdere keren op bulten gestaan, onder in de sloot gezeten, tonnen omver gereden, etc. Niet altijd heel veilig :n

Hij kan trouwens ook heel duidelijk aangeven aan iedereen dat het water op is (er staan 2 tonnen, maar die ene heeft zijn sterke voorkeur). Hij duwt gewoon heeeeel sielug met zijn neus tegen de ton op het moment dat hij een mens ziet (ikzelf, mijn moeder, de buurvrouw, mijn man, het maakt hem niks uit :+). Op de pensionstallen kreeg hij ook altijd van iedereen snoepjes etc omdat hij zo lief keek :')

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 14:03

Grappig Wendy, die van mij kan ook altijd heel duidelijk vertellen dat er iets aan de hand is, zoals idd bv.het water op. Die staat gewoon keihard te bonken met haar been in de badkuip Tot er nieuw water in komt. Of als je de wei in komt loopt ze direct naar de waterbak, zo van ' heb je wel gezien dat het water op is?'

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:57

Mijn gooide de lege waterbak (speciekuip) altijd ondersteboven en liep er inderdaad heen als ze iemand zag. Nu drinken ze buiten uit de sloot dus is het bijvullen niet nodig.

Gisteren met het poesten van haar achterhand draaide ze ineens haar achterbeen gek weg. Bleek dat ik hoognodig de binnenkant moest poesten. Toen ik dat deed was mijn paard heel tevreden met een lang gemaakt frummellip :-)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:11

Trekken die van jullie ook zo'n typisch hoofd als ze weten dat ze iets ondeugends aan het doen zijn?

Em_

Berichten: 2180
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: Regio midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:19

Gypsy schreef:
Trekken die van jullie ook zo'n typisch hoofd als ze weten dat ze iets ondeugends aan het doen zijn?


Hahaha ja, de mijne is een ster in onschuldig proberen te kijken.. al weet ik dan natuurlijk meteen dat ie iets stout heeft gedaan!

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:28

Die van mij is vandaag voor het eerst de weg op geweest voor de kar. We werden ingehaald door wielrenners, daar werd ze boos van, die moesten weer terug ingehaald worden :')

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:40

Ik heb mijn schatje een buiging geleerd. Die deed ik altijd aan het einde van de training. Niet slim natuurlijk.... Tegenwoordig doet ze aan het begin meteen een buiging, alsof ze wil zeggen...KLAAR! _O-

suzanne_H

Berichten: 536
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:44

Hier een LBE die soms wat trekjes van een RBE heeft. Een paard waar ik vooral om moet lachen. Komt wat lomo over, terwijl hij eigenlijk erg slim is.

Wel heel herkenbaar dat we soms wat bozig op elkaar worden. Dat we het echt niet met elkaar eens zijn. Drammen heeft hier ook weinig zin, soms is er geen ontkomen aan om streng te zijn, maar dat doe ik alleen als ik het gevoel heb te kunnen "winnen" en daarna wel weer meteen positief.

Leuk om dit te herkennen bij andere!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:50

Ja dat smoelwerk van de mijne is hilarisch. Als hij denkt dat ik niet kijk dan staan zijn oren strak en jaagt hij iedereen weg maar zodra ik er ben dan gaan zijn oren naar voren en zet hij zijn oogjes op schattig :+

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:55


zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:30

Mijn instructrice heeft eens (nou ja, eens... wel vaker dan eens :o ) in een deuk gelegen om de uitdrukking op mijn paard zijn "smoelwerk".
Hij was in zijn pubertijd... (blij dat dat over is! :roll: ) en probeerde na een paar maanden braaf zijn weer uit of hij kon opteren voor rodeo paard. Eerste keer in mijn leven dat ik echt, echt boos op hem was (laatste keer had hij me bijna knockout gekregen) en bijgevolg alles precies op het juiste moment deed waardoor hij alleen maar vooruit kon. Toen ze uitgelachen was proeste ze nog na:"Hij keek echt van "Oh.... help... ze kan ook nog boos worden".

Hij was zo zwaar onder de indruk dat hij het nooit meer gedaan heeft, wel nog een paar x erover gedacht, in het begin maar toen kwam bovenstaande herinnering weer boven en besloot hij toch maar op 4 benen te blijven lopen :D .

@fransje23: nee, die blog had ik nog niet gelezen. Maar klopt precies, hé?

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:33

Grappig!
Mijn paard is duidelijk 'LB extravert'. Op wedstrijd kruipt ze echter wat naar 'binnen'.
Ik ben met haar gaan springen, daar heb ik nu profijt van.
Ook tijdens de dressuur(wedstrijd) kan ik bij spanning beter blijven rijden.

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 15:30

Fabster schreef:
Ik heb mijn schatje een buiging geleerd. Die deed ik altijd aan het einde van de training. Niet slim natuurlijk.... Tegenwoordig doet ze aan het begin meteen een buiging, alsof ze wil zeggen...KLAAR! _O-

Mijn ruin bedelt op deze wijze om extraatjes. Als meneer denkt dat hij ergens recht op heeft worden al zijn trucjes uit de kast gehaald en daarna is hij nukkig omdat hij er geen beloning voor krijgt.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 19:07

Haha, ja, slimme types zijn het. Ik vind ze wel echt de types met humor. Ik heb van de hele karaktercircel wel 1 staan, maar de LBE-er is de enige met echte humor.

En trouwens ook de enige die echt gericht over de grenzen heen gaat. Zo loert die van mij echt op andere paarden. Als het te dicht achter haar komt (en dat is al snel), slaat ze het licht uit de ogen van het andere paard. Tenzij hij/zij bont is, want ze valt duidelijk op bont. Mijn barock pinto was vanaf dag 1 haar vriend. Een vriendin van mij heeft een barok pinto merrie. Meteen haar vriendin. En die worden ook zwaar verdedingd tegen andere 'indringers'.

1 x heeft ze bij mij ook eens even goed gekeken waar de grenzen lagen. Ze wou de trailer niet in en zou mij even een rotschop geven. Ik ben inderdaad nog nooit zó woest geweest op een paard. Dus Zippora, ik snap je precies! Ze heeft het daarna nooit meer geprobeert. Mijn punt was blijkbaar heel duidelijk :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:35

Wat verzinnen jullie trouwens om interessant te blijven?

Ik doe parelli, western, vrijheidsdressuur, lange lijnen, buitenritjes en rijden zonder tuig. Moet het echt flink afwisselen want anders doet ze gewoon niks meer. Dan krijg ik zo'n blik van "dat hebben we vorige week ook al gedaan." :roll: Soms met een diepe zucht erbij.
Laatst rollbacks geprobeerd. Kreeg na een paar keer een aantal hele mooie, echt een halve pirouette, heel gaaf. Vervolgens heb ik het denk ik een paar keer te veel gedaan, toen deed ze het niet meer. :')

Alleen buitenritten blijven altijd leuk, mits er maar flink hard gegaloppeerd en gedraafd kan worden. >;)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 22:10

Loswerken, grondwerk, dubbele lange lijnen, longeren, dressuur, schriktrainingen, vrijheidsdressuur en op het moment veul buitenritten om de overtollige pondjes eraf te krijgen. Maar te lang van hetzelfde en ik heb ineens een ezel in mijn handen.... :D

Over een paar weken gaat ze mee naar een crossbaan. Ben benieuwd wat ze daar van vindt... :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 22:15

Ik heb ook een echte LBEer. Ondanks dat ze nog geen 2 is blijf ik heerlijk met haar aan de gang omdat ze het gewoon prachtig vind.


Afbeelding

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:32

Het iedereen ik heb ook een LBE van formaat :D , heb bijna 1 jaar nodig gehad om hem te ontleden. Hij blijft een uitdaging en tot nu toe mijn beste leermeester.
Ik weet niet of het slim was van mij maar ik leer hem nu vanalles op basis van clickertraining en dat werkt vlgns mij fantastisch. Onze band is er sterker mee geworden, hij heeft het typische bijtgedrag tijdens het poetsen of als ik tijdens het grondwerk niet oplet.
We hebben nog een lange weg te gaan maar ben al blij dat ik nu te, minste weet hoe hij in elkaar zit.
Ik zat bij aankoop op een volledig ander spoor, het enige wat ik als karaktereigenschap te horen kreeg was dat hij speels is.
Na wat stilgezeten te hebben na een schouderoperatie is zijn ware aard naar boven gekomen en zat ik figuurlijk met de handen in de haren. Wat heb ik in huis gehaald :7
Nu heb fantastische duidelijke filmpjes van Linda Parelli gevonden en mijn wereld ging weer open...ik heb een LBE paard, een uitdaging mag ik wel zeggen en idd veel humor buiten de blauwe plekken dan.
Alles komt in zijn mond wat op zijn weg ligt...gek beest. Zo herkenbaar die foto hierboven. *D

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 12:43

Gypsy schreef:
Wat verzinnen jullie trouwens om interessant te blijven?


Ik wissel veel af, anders gaat Twister zich vervelen en dan gaat hij lopen klieren.
Praktisch betekent dat dat we naast dressuur ook springen, af en toe een oefencrossje, TREC en binnenkort gaan we weer een WE clinic volgen.

Ik longeer niet veel, dat vindt hij helemaal oersaai.
In het verleden heb ik wel veel grondwerk (Parelli) met hem gedaan, dat vond hij wel leuk.

De trailer op voor een buitenrit, vindt hij het allerleukst.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:15

O leuke dingen allemaal Myca! Als ik deelneem aan een clinic heeft hij veel stress en staat dan gedurig op het slot van zijn touwhalster te kauwen.
Ik geef hem iets om in zijn mond mee rond te lopen, of balkjes leggen en ook parelli oefeningen met veel afwisseling.
Op en af stappen, een stukje buiten wandelen aan leadrope,...