Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 22:22

Als je allebei uit het zelfde hout gesneden bent, dan versterk je de sterke kanten, maar dan verzwak je ook de zwakke kanten. Voor alle combinaties valt wel iets te zeggen, als je er maar mee om kan gaan.

Hippe_Hannes

Berichten: 176
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 01:27

Ha! Mijn Hannes-paard is volgens de parellikenner een typische LBE. En jullie verhalen komen me heel bekend voor. :-) Knabbelen, aandacht vragen, stoer zijn. Hij doet het allemaal! Heel speels en onderzoekend, en lekker zelfstandig. Maar als hij wil, oh, dan is hij zo verschrikkelijk braaf!!!

Dit:
Citaat:
als je m afstraft wordt ie agressief


Ik ben zo blij dat ik dat op tijd ontdekt heb! Hoe harder je hem aanpakt, hoe harder hij het 'terug' doet. Niet echt agressief, maar meer als: 'leuk wild spelen!' Je doet ook gauw teveel, als ik te hard aandrijf, dan is hij het gelijk niet meer met me eens. Maar ik kan 'm inmiddels wel een beetje 'afstraffen', maar dat moet echt met beleid. Dan zie je hem echt denken van: 'oké, dat had ik verdiend. '. :P

Loswerken van Voest heeft bij ons juist wel goed gewerkt, hij loopt los, en je krijgt toch controle. Langelijnen kan hij heel goed. Maar hij kan niet tegen vaststaan, of op stal staan. Buiten wandelen is nog wel een probleem, hij trekt graag een stukje zijn eigen plan. Dus daar moet ik nog eens wat op verzinnen. ;-)

Oh, en als hij iets te pakken krijgt, dan krijg je dit:



Qua karakter verschillen Hannes en ik best veel. Hoewel ik merk dat ik wel wat extroverter geworden ben in de tijd dat ik hem heb. Maar of dat nu door hem komt?

glenstorm
Berichten: 1598
Geregistreerd: 05-04-12

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 01:43

Ik heb ook wel een interessante.

Mijn pony was eerder echt overduidelijk een left brain introvert, maar gaat steeds meer naar left brain extravert. Iets wat ikzelf aardig bijzonder vind.

Even wat extra uitleg:
Eerder was ze liever lui dan moe en kon ik voorwaarts drijven wat ik wilde, maar dat deed haar niets.
Tegenwoordig kan ze met rijden bent heet zijn, loopt ze eigenlijk vanzelf qua tempo. Vandaag op concours nam ze zelf meerdere malen een sprintje, ging vrolijk uit zichzelf wissels springen en als ze eenmaal een hindernis in het vizier kreeg, wist ze niet hoe gauw ze eroverheen moest :')
Echt een wereld van verschil met eerder. Ook kan ze veel heftiger (voor haar doen dan, want ze reageert nog nauwelijks) schrikken)

Iemand een verklaring hiervoor?

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 02:08

Mijn paarden zijn alle drie LBE. Was wel even wennen want hiervoor had ik LBE... :o

Mijn 7 jarige Lusitano is het paard waar ik het meeste mee speel. Mijn andere Lusitano is een veulen van 10 maanden en dan heb ik nog mijn mini pony. Ik vind het een super karakter, maar ben wel heel blij met mijn Parelli "handleiding". ;) Dominant is zijn sterkste eigenschap en daar kun je het beste op een heel speelse, maar vooral slimme manier mee omgaan. Vooral niet de discussie aangaan, maar ombuigen. Dat gaat super goed. Verder is hij enorm speels en slim. Hij is lekker voorwaarts, maar gaat er echt nooit vandoor en gebruikt het ook niet als vluchtgedrag of om iets duidelijk te maken. Als hij iets duidelijk wil maken komt hij wel naar je toe! ;) Hij is erg dapper en zelfverzekerd.

Ik kan nu een leuk mens voor hem zijn die zijn energie en tempo kan bijhouden. Ik kan hem geestelijk genoeg uitdagen en afwisselend en speels met hem zijn. We hebben een communicatie opgebouwd om alles in goede banen te kunnen leiden met veiligheid voor beiden voorop terwijl hij daarin goed zijn ei kwijt kan. Ik vind het een geweldig karakter en ben dan ook blij dat mijn veulen ook alle tekenen van LBE heeft. Mijn mini pony is mede door deze grote persoonlijkheid in kleine verpakking een heel grappig ventje. Als ik daar mee speel dan schatter ik het dikwijls uit van het lachen. Wat een clown!

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 02:37

Huh nu 3 LBE en hiervoor ook en dat is wennen? Bedoel je misschien een andere horsenality? ;-)

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 04:11

Herkenbaar! Mijn ruin is ook speels, energiek, nieuwsgierig, slim en dominant. Heeft veel afwisseling nodig en moet geprikkeld worden.

Soms is het zoeken naar de juiste consequente aanpak want echt doorduwen dat pikt hij niet. Bijvoorbeeld als hij iets niet wil, de trailer op bijvoorbeeld. Hij wordt niet naar naar mij, maar kan zich dan sterk maken en opeens omdraaien en wegrennen (aan de hand alleen). Moet met beleid leiderschap tonen zodat hij zijn eigenwaarde kan behouden, maar soms wel even doorpakken. Dun lijntje soms!!

En jaaa zo leerzaam! Zijn stoere dominante gedrag toont hij ook als hij stiekem onzeker is. Maar een goudeerlijk, sociaal paard met een klein hartje waar ik alles mee kan: dressuren, boscrossen, springen, langs groot verkeer rijden, scheren etc.

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 09:40

MaritB schreef:
Huh nu 3 LBE en hiervoor ook en dat is wennen? Bedoel je misschien een andere horsenality? ;-)

Sorry het was al laat!! :') RBE bedoel ik. ;)

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 10:19

@glenstorm. Ik denk dat je het gewoon goed hebt aangepakt.

Als je een LBI paard weet te motiveren dan kan het best zijn dat bepaalde LBI kenmerken meer naar de achtergrond raken en LBE trekken (die meer op de achtergrond aanwezig waren) naar voren komen.


Afbeelding

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:24

Wat een interessante plaatjes Myca. Haal je die van Parelli Connect? Ik ben lid, maar verder dan de filmpjes was ik nog niet gekomen :D

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:29

Mijn Wonder was ook meer RBE en ikzelf ook. Dat ging niet altijd even goed, mijn voorkeur logt wel behoorlijk bij E, kan daar het beste mee overweg :)

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:08

Ik ben zelf wel LB, ik denk ook meer de LBE kant op dan LBI. Ik heb ook een voorkeur voor paarden met meer go. Het lijkt me heel moeilijk om een paard steeds te moeten motiveren.. Ik vind het wel interessant om te zien hoe ze daar in de Parelli methode mee om weten te gaan.

Mijn LBE is één keer helemaal omgeslagen naar een RBI, dat vergde echt even aanpassingsvermogen. Gelukkig was het tijdens een les en heb ik er goede hulp bij gekregen. Het blijft gewoon ontzettend interessant die paarden persoonlijkheden! :)

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:46

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisa_vera

Berichten: 657
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: Onstwedde

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:53

Hier ook een echte LBE.
Hjala is mijn fjordenmerrie van bijna 4.
Ze is een grote uitdaging!
Doordat dingen snel saai worden kan ze ook zeker introvert worden.
Ze is mijn grootste spiegel die ik kan bedenken. Het feit dat ik soms niet het onderste uit de kan wil halen bij haar zorgt er wel voor dat ze toch eventjes in je ruimte komt of toch nog even een stapje de andere kant op. Ik moet dus consequenter zijn en meer kwaliteit gaan verwachten. Dat vind ik soms best moeilijk.
een grote zelfverzekerde clown is het :)

marloes_s

Berichten: 776
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 17:45

Wat een grappig topic dit.
Mijn paard is ook overduidelijk een LBE. Ze vindt alles super interessant.

T is ook echt een merrie qua gedrag. Je moet d'r niet willen dwingen want dan kom je nergens.
Zo gauw je het vriendelijk vraagt werkt zij ook vriendelijk mee.

In sommige situaties neigt ze ook veel naar RBE.
Ze is echt super gevoelig en merkt het gelijk wanneer ik zelf niet genoeg ontspan.
Dan kan ze ook heel schrikkerig zijn en wegspringen.
Maar wanneer ze iets super leuk vindt dan is het echt weer LBE. Zoals bij een crosstraining. Dan kijkt ze bijna nergens naar en springt zo het hele parcours rond :D

Al met al wel een met gebruiksaanwijzing :P Maar dat houdt het ook leuk.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 18:53

Rachel_x schreef:
Wat een interessante plaatjes Myca. Haal je die van Parelli Connect? Ik ben lid, maar verder dan de filmpjes was ik nog niet gekomen :D


Ik heb deze plaatjes gewoon van Pinterest. Ik zag er nog eentje die ik wel wil delen:


Afbeelding


Een jaar of 5 geleden ben ik er in gedoken toen mijn merrie niet meer zuiver liep.
Ik wilde toch nog leuke dingen met haar doen en via de 7 games zijn we wat verder gegaan. Indertijd heb ik een hele serie dvd's en boeken aangeschaft, maar vlak daarna was dat alweer verouderd.

Ik heb nu alweer een paar jaar een ander paard, maar van alles wat je ooit eens uitprobeert bewaar je toch de goede dingen. Dit heeft me zeker geholpen om niet in conflict te komen met mijn LBE'er.

Susan88

Berichten: 456
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:28

Mijn verzorgpaard is ook LBE. Hij houdt van buitenrijden. Dan kijkt hij lekker om zich heen en vindt wandelaars, mountainbikers, hardlopers enz. allemaal machtig interresant.

Met grondwerken loopt hij het liefst vrij, zonder leadrope. Dan is hij veel meer voorwaarts en enthousiast. Ook kan hij zich er goed focussen op objecten en deze worden uitgebreid geïnspecteerd. Helaas heb ik nog geen goede parelli basis om hem @liberty erbij te houden en uit te dagen dus daar moet nog aan gewerkt worden.

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:31

Wat interessant zeg! Ik volg.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:30

Ja... Hier moet ik zijn. :D



Need I say more?

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:54

Is er ook een centraal topic voor Right Brain Extroverte paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:10

Ik heb volgens mij een LBE in vermomming :+
Voor zover ik er nu achter ben (maar dat kan over x aantal jaar weer anders zijn natuurlijk) is het eigenlijk een LBE maar wordt hij heel snel LBI bij pijn/ongemak/verveling. Dus ik heb jaren met een overduidelijke LBI gezeten (heeft waarschijnlijk al lang vitamine-tekort gehad en daardoor regelmatig spierpijn) en nu begint die steeds meer LBE-momenten te krijgen en ik weet niet wat ik ermee moet want ik ben dat niet gewend :')

Ik merk dit doordat bv. de LBI-aanpak (heel langzaam gaan) niet altijd werkt (wordt die soms boos van). Als ik dan 'hevig' ga doen en snel achter elkaar dingen vraag leeft hij helemaal op .. Maar mag daarin ook niet overdrijven want dan sluit hij zich terug af. Heerlijk }:0
Laatst heeft hij in de roundpen zo'n uitspatting gehad, begon ineens met de staart op de rug te rennen en te bokken en ik stond erbij en keek ernaar .. Hij had weer wat probleempjes gehad en wilde even laten zien dat hij weer ok was denk ik :Y) Maar zoiets duurt hooguit 2 minuten ofzo, je kan niet van hem verwachten dat hij een half uur gaat werken en rennen, dat gaat weer te ver :P

Gisteren nog buitenritje met hem gemaakt (voor het eerst sinds tijdje) en dan merk je heel erg dat hij zo anders is als vroeger. Heb ook de meeste problemen met hem als ik alleen naar buiten ga, maar dat ligt natuurlijk aan mij. Probleem is dat ik, doordat hij altijd LBI is geweest, nooit teveel wil van hem, maar momenteel heeft hij wel duidelijk leiding en een doel nodig .. Dus hij gaat dan bv. langzamer of zelfs stilstaan en dan mag ik niet wachten, maar moet ik hem zeggen 'we gaan toch echt gewoon doorstappen', maar dat moet ik dan gewoon zeggen, niet eisen want dat pikt hij dan ook weer niet .. Verder heeft hij gewoon op stem gelopen, draven & galopperen gewoon op stem, en de galop ging voor zijn doen HARD .. dus dat is dan weer de LBE-kant. Kwam ook duidelijk naar boven toen ik hem na de galop liet halthouden voor een snoepje. Dat snoepje wilde hij wel maar in tegenstelling tot anders, waarbij hij zou blijven wachten voor meer snoep, nam hij dat nu aan en ging meteen actief weer verder stappen ... LBE dus, niet LBI ..

Maar de lijn is zo ontzettend dun bij hem, en ik ben niet gewend dat hij wil lopen en wil werken en uitspattingen heeft, dus ik zit momenteel zelf op een (emotionele) rollercoaster, weet soms echt niet hoe ik dingen moet aanpakken :')

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Mensen met left brain extravert paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:22

Oef Sabine dat lijkt me lastig. Jij moet constant schakelen eigenlijk!

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:26

[***] schreef:
Maar de lijn is zo ontzettend dun bij hem, en ik ben niet gewend dat hij wil lopen en wil werken en uitspattingen heeft, dus ik zit momenteel zelf op een (emotionele) rollercoaster, weet soms echt niet hoe ik dingen moet aanpakken :')

Neem het aan van iemand die al 10 jaar een paard heeft wat ontzettend snel schakelt... bewaar je rust en probeer altijd vanuit je gevoel te werken. Dat is het allerbelangrijkste.
Dus als langzaam niet werkt, dan kun je toch schakelen naar snel? Uiteindelijk zul je steeds makkelijker gaan aanvoelen welke aanpak wanneer werkt. En daar gaat het om.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:27

Myca: Hij vind eigenlijk alles waar concentratie gevraagd wordt lastig. Ik merk dan bijvoorbeeld dat het lannge teugelen weer makkelijker gaat dan het werken aan de hand. Als ik in de buurt van zijn hoofd blijf werken, lokt dat bij hem heel erg uit om in de teugels/mijn handen te gaan happen.
Met het lange teugelwerk, is het zaak om korte stukjes te werken en af te wisselen. Ik werk altijd met een touwhalstertje en wissel dan vaak af tussen even werken aan de enkele lijn en bijvoorbeeld even lekker gek doen en dan weer een stukje concentratie aan de lange teugel.
Wat wel een ellende is, is het werken aan de dubbele lange lijnen. Dat vindt hij echt niet grappig en ik denk inderdaad vanwege het opgesloten zijn. In de lange teugel gaat de buitenlijn terug over de rug. Aan de dubbele lange lijnen, gaan die lijnen helemaal langs de achterhand.
Daar wordt hij enorm tegendraads van en slaat dan uiteindelijk(als ik te lang door zou gaan, wat ik niet doe uiteraard) slaat hij om in introvert..

Wel enorm leuk die plaatjes, van wat je ook zou kunnen bereiken. Ik heb ook een RBE gehad in training en die was zooo blij op den duur dat hij rust kon vinden en vandaaruit heel leuk kon werken.
Ceasar gaat nu ook gebalanceerd lopen en met een stukje concentratie. Maar het spelelement is zoo belangrijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:28

@ Gypsy : :j Moet er momenteel echt aan wennen dat het niet is omdat hij doorstapt/draaft/galoppeert (en dan is dan een tempo van 5 km/u - 11 km/u & 16/17 km/u, wat dus in wezen nog meevalt :+ ) dat hij er elk moment vandoor kan gaan, want dat denk ik dan elke keer wel .. en dan moet ik steeds tegen mezelf zeggen "[naam], je pony loopt eindelijk eens hoe een normale pony hoort te lopen, er is niks aan de hand" .. _O-

@ Wendy : klopt :j Merk ook als ik minder ga denken en meer gewoon doe dat het doorgaans ook beter gaat :j Maarja, soms maak je toch een verkeerde inschatting en [***] straft dat altijd zo hard af .. ben al zo vaak mijn vertrouwen kwijt geweest met hem, en dan moet je steeds weer van "0" (letterlijk van 0 is het nooit natuurlijk) beginnen en dat vind ik altijd zo erg .. Begrijpt ook niemand hier op stal, maarja, ze hebben mijn pony ook niet onder hun kont of in de hand (heb het wel al een paar keer gedaan hoor, anderen erop gelaten, die begrijpen mij nu al wat beter :') ).

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:30

@ijssnuiver: dan longeer je toch gewoon met de lijnen over de rug?
Grappig trouwens, bij die van mij hoef je echt niet aan te komen met werk aan de hand, dat vindt ie geneuzel op de millimeter :D