Mensen met left brain extravert paarden?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:08

Hier een duidelijke LBE :j Is voor andere mensen wel eens lastig om mee om te gaan. Want hij is dus inderdaad dominant, bijt in alles, is je te slim af en als je m afstraft wordt ie agressief. Als ie met je mee wil werken is het een wereldpaard: nergens bang voor, blijft maar doorgaan en supergeconcentreerd op de kleinste hulpen.

Ik houdt zelf gelukkig ook erg van afwisseling :D Dus we doen reining, trail, bosritten en zelfs af en toe een sprongetje. Hij vindt het vooral leuk om ergens het nut van in te zien. Maar ook binnen de onderdelen die ik doe probeer ik het uitdagend voor 'm te houden. Dus als ik het hek oefen met trail, ga ik de ene keer er door heen, de ander keer doe ik het hek alleen open en stap dan weer weg. Met reining wissel ik de ene keer op x van galop en blijf dan in contra op dezelfde cirkel, de volgende keer wissel ik van contra naar contra op de andere cirkel etc. Met hele kleine hulpen zorg ik dat ie heel goed op mij moet letten.

Ik vind het leuk, dit paard houdt mij scherp en ik heb er heel veel geduld van geleerd :j

Life begins at the end of your comfortzone.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:12

Dubbele lijnen met longeren is voor mijn paard juist ook heel fijn met longeren, houdt het afwisselend. Anders is het al heel snel stom.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:22

Ja :D FF een leuke bok erbij ofzo :')

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:19

Ik ben zelf eerder LBI, maar dat matcht wel goed met elkaar.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:24

Jouw eigen dravertje Ruitje? Die herkende ik uit jouw verhalen ook al als zodanig :D

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:43

Dat doe ik dus juist niet :o

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:46

Klopt ruitje vwbt dat onterecht behandelen. Wat Fuego betreft werkt heel goed om bij alles eerst een kleine hulp te geven / te vragen. Niet meteen vol dwingend. Als je eerst vraagt en dan bij geen reactie iets dwingerder wordt accepteert ie dat wel.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:51

ruitje schreef:
Citaat:
Als ik vanuit mijn eigen paard redeneer is dat je hem niet onterecht of overmatig moet straffen. Het zit hem eigenlijk eerder in het feit dat je hem gewoon niet kunt dwingen, en zeker niet met geweld. Want dan krijg je dus geweld terug, hij laat zich niet overbluffen.
Tja, hoe leg ik dat nou uit...

Ik wilde mijn merrie achterwaarts laten gaan, merrie weigerde dit. Ipv een introvert paard die gewoon zou blijven staan, of voorwaarts/zijwaarts zou gaan, kwam die van mij volle bak overeind inclusief maaiende voorbenen.

Ik heb van die situatie geleerd dat ze bijna niet te straffen is, geloof mij dat ze de zweep gehad heeft hoor, maar het lijkt haar ook niet 'te raken' ,ze is niet onder de indruk van straf. Ik denk dat ik haar helemaal dubbel kan slaan zonder dat het invloed heeft.

Is moeilijk uit te leggen maar je ziet het straffen niet 'binnenkomen' , ze word er niet bang van of krijgt er respect door, het lijkt wel of ze met elke klap meer groeit in haar 'jij doet mij onrecht aan' houding.

Ik denk dat ze heel erg lastig te 'breken' zijn, alles kan hoor, maar moet je ver gaan denk ik :)

Yep, heel herkenbaar. Mijne is als driejarige uit Uruguay gekomen, hebben ze een aardige poging gedaan, maar niet gelukt. Vandaar ook voor weinig op de boot naar Italie denk ik.

En ik ben zeker wel heel streng en consequent in wat wel en niet mag. Maar ik heb inmiddels ontdekt dat ik slimmer moet zijn dan hard met een zweep er tegen in gaan. Ik denk dat ie zich liever doodvecht dan toe te geven in zo'n situatie. Dus dan maar zorgen dat je met een omweg toch hetzelfde resultaat bereikt. En eigenlijk proberen te voorkomen dat je in een confrontatie-situatie komt.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie