DownUnder Horsemanship met Skip

Moderators: Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 08:54

Clinton Andersons methode is geen natural hosemanship, maar performance horsemanship. Ik ken zijn methode, maar niet in detail, ik ben hem tegengekomen toen ik zelf op zoek was naar methodes om mijn jonkie op te leiden. Ik moet zeggen dat ik geen fan ben. Hij kijkt in mijn ogen te weinig naar wat het paard nodig heeft en/of aankan, en te veel naar wat het paard moet. Ik herinner mij een filmpje van een 3-jarige hengst die hij reed, die na 10 wissels echt moe begon te raken en dat aangaf met een bokje. De sporen van de heer Anderson gingen er zo diep en zo vaak in dat ik echt verbaasd was dat het paard niet open was.
https://www.youtube.com/watch?v=3ifLx9t7mUQ
Daarnaast rijdt hij, een westernruiter, regelmatig in rollkur, en dan stop ik al met kijken. Tenslotte ben ik zeker geen fan van hoe veel de paarden bij hem moeten bewegen, ik zie dan eerder een compleet uitgeput paard dat geen puf heeft voor protest, dan een paard dat accepteert wat er om hem heen gebeurt.
Kort samengevat ligt voor mij zijn methode te veel op luisteren, gehoorzamen van het paard, en te weinig op samenwerken. Respect komt van twee kanten, maar bij Anderson lijkt het alleen vanuit het paard te moeten komen. Daarom zie ik ook niet hoe vertrouwen kan ontstaan bij deze methode.

Maar goed, zijn methode zal vast ook voor heel veel mensen goed werken, anders zou hij niet over de hele wereld zo bekend zijn. Veel plezier in ieder geval met je mooie pony!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie