Ik speel er ook een beetje mee. Op de rechterhand loop ik rechst van hem en linkerhand links. (Hij loopt dan op de hoefslag, of tenminste... dat is de bedoeling. Hij wil zich nog wel eens omdraaien om te kijken waar ik ben.
) Vaak loop ik dan echt naast hem ter hoogte van de achterhand. Soms bijna tegen hem aan, soms wat verder weg, bijv bij een volte in draf als ik aan het spelen ben met de snelheid ervan. Als je een volte loopt en zelf een kleinere volte maakt en dus meer afstand hebt van je paard kan hij een iets hoger tempo pakken. De 2 keer dat ik het nu gedaan heb, ben ik zo in draf begonnen om hem vervolgens in tempe terug te nemen en de hoefslag weer op te gaan
Bij wisseling van hand (A-C lijn of schuin oversteken) loop ik achter hem, kun je ook zien of ie recht gericht is. Dat doe ik ook wel op de hoefslag ook voor recht richten EN hem op eigen benen laten lopen (dat ie mij dus niet ziet). Dit heb ik ook toegepast met LL met mijn zoon erop. Is een tweerlei oefening: voor zoon om te leren sturen (met mij als steun erbij.) en voor Sando om op eigen benen te lopen.
Beetje off topic maar misschien niet onbelangrijk bij LL werk (al ken jij Silnce al erg goed) Ik moet nu nog wat meer structuur aanbrengen in de opbouw, want ik heb nu alleen nog een beetje gespeeld ermee. Ga eerdaags echt aan de slag. Maar wil dan het boekje van Piet Bakker helemaal hebben gelezen de DVD gezien. Ik ben nu nog bezig te onderzoeken wat prettig werkt, wat Sando ervan vind en wat ie in huis heeft (Liet woensdag spontaan een paifje van 4 stappen zien). Ben ook aan het kijken hoeveel druk hij kan hebben voordat hij staakt (steigeren bijv of omdraaien) dus waar zijn grenzen zijn en wanneer het onduidelijk wordt voor hem (hoeveel stem, hoeveel beloning, hoeveel hulpen). Beetje karakter testen zeg maar.
Waar ik al achter ben: Het is een werkgraag en leergierig beessie. Staat open voor nieuw dingen en afwisseling. Probeert je te begrijpen. Als ie wat drijfende druk krijgt wordt ie wat heet en gaat ie pas echt werken. Bij te veel druk staakt ie. Dus ik moet echt die balans zien te vinden van de hoeveelheid druk in combi met beloning waarbij hij werklustig wordt en niet te koppig. Maar hij kan best veel hebben, ook als ik even een fout maak. Dan maakt ie geen misbruik. Hij heeft nog geen schopdreiging gegeven en heeft duidelijk respect voor mij.