Voorwaarts-neerwaarts in draf aan de longe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Voorwaarts-neerwaarts in draf aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 17:49

Mijn fjord had/heeft een bekkenprobleem wat door een fysio opgelost is/wordt. Dit in samenwerking met training aan de longe.

Even in het kort de achtergrond: de motor in de achterhand werd geblokkeerd door het bekken, hierdoor heeft ze een andere manier van lopen gezocht zodat ze de ruiter toch kon dragen.

Nu is het dus zaak om haar weer duidelijk te maken dat ze weer bij haar motor kan en deze ook moet gaan gebruiken.
Ik trainde eerst met een bandage rond de achterhand, sinds deze week met een pessoateugel. Ik merk dat het met pessoateugel beter gaat.

In stap treedt ze goed in het voetspoor van haar voorbenen en is de bovenlijn vlak en ontspannen. In draf echter gaat het koppie de lucht in en treedt het achterbeen er niet meer goed onder. In uitgestrekte draf, treedt het been weer beter onder, maar blijft het koppie hoog waardoor ze ook haar rug onvoldoende gebruikt en onder het moeilijke werk uitkomt.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat in een gewone, simpele draf de bovenlijn ook lekker ontspant en het koppie zakt (dan natuurlijk icm een ondertredend achterbeen)?

Ik heb de pessoa nu op de laagste stand staan.

garny95

Re: Voorwaarts-neerwaarts in draf aan de longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:32

hele andere manier van longeren, als je kijkt op www.paardenbegrijpen.nl zie je hoe het ook anders kan en waarschijnlijk de manier wat jij graag wilt met je paard.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:38

Ik begrijp dan eigenlijk niet helemaal hoe je de pesoa om hebt gedaan? Die kun je aan de voorkant stellen zodat ze meer moeten nageven...toch?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:47

Als je paard hoofd nog omhoog doet met pessoa om, kan je heel hard zijn en de pessoa wat strakker zetten, maar dat zou ik niet doen en aanbevelen Bloos

Persoonlijk zou ik je paardje eens een poos alleen rondslingeren zonder poespas.
Laat hem/haar maar op eigen benen, actief aan de longe stappen-draven-galopperen. Doe het dagelijks een kwartier en je zal zien dat je paard vanzelf gaat "stofzuigen", als hij/zij zich lekker voelt.

Pessoa is een hulpmiddel, mag geen dwangmiddel zijn, vind ik Bloos
Persoonlijk vind ik een pessoa niet geschikt voor paarden met een lichamelijk probleem. Want ook met die pessoa kan je fjord van de druk weglopen of ergens zich vastzetten.

Laat haar, haar "natuurlijke gang" weer terugvinden. De rest komt dan wel vanzelf Lachen

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:24

Tjah, ik ben wel van het longeren met pessoa..
Als ik mijn "gezonde" paard maar zo aan de longe rondslinger zonder poespas gaat deze niet lekker met de neus naar de grond..

Hang ik er een pessoa aan, dan volgt ze deze richting en doet ze dat wel Ja
http://i10.photobucket.com/albums/a109/ ... -08031.jpg

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:30

Probeer anders eens een chambon? Die nodigt uit tot zakken, daarmee kunnen ze volledig voorwaarts neerwaarts.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:37

Voor een rugprobleem, mits het een spierenkwestie is, is de pessoa heel geschikt. Maar ben je er zeker van dat dit een spierenkwestie is? Is je paard al eens onderzocht door een goede dierenarts en is er ook een degelijk kreupelheidsonderzoek gedaan? Zit er geen probleem/ beschadiging bij het SI-gewricht? Dat soort dingen moet je wel eerst zeker weten want anders beschadig je meer dan dat je heelt ben ik bang....

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:45

Als je kiest voor iets, dat alleen beperkt bij het niet gebruiken van de rug zou ik gaan voor de Chambon, zoals poes zei, of de Gogue. Deze lijkt op de Chambon, maar is imo net wat vriendelijker, doordat het een driehoeksteugel is en daardoor de druk beter verdeeld wordt dan bij de Chambon.

De Pessoa vind ik goed, maar het is een zware training voor een paard en dus niet voor ieder dier geschikt imo.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 18:06

Even een reactie op de bovenstaande tips:

De pessoa is in dit geval juist bedoeld om haar natuurlijke gang weer terug te vinden. Zou ik helemaal zonder iets longeren, dan zal ze terugvallen in de gang die voor haar het meest gemakkelijk is: hetgeen wat ze 8 jaar lang heeft gebruikt.

Voor de afwisseling freestyle ik regelmatig met haar en laat haar dan ook wel rond om me heen lopen. Het is niet zo dat we dagelijks de pessoa eraan hangen, maar het is op dit moment wel frequent.

Chambon ken ik verder niet, vindt het ook wat eng om daar zomaar mee aan het prutsen te gaan. Daarnaast raadde de fysio me dit aan en omdat ik erg veel vertrouwen in haar heb wil ik niet ineens met andere dingen beginnen te knoeien.

Ik ben inmiddels 4 jaar aan het zoeken naar de oorzaak dus heb al heel wat mensen met haar aan het werk gezien. Ook al eens een fysiotherapeut, maar daar leek het niet beter van de worden. Nu, 3 jaar na die fysio heb ik het op aanraden van de zadelmaker nog maar eens bij een ander geprobeerd. Ik ben er van overtuigd dat we nu in ieder geval een deel van het probleem te pakken hebben. Dit bleek inderdaad in het SI gewricht te zitten.

Dit topic loopt inmiddels al een paar weken en in de tussentijd hebben we natuurlijk niet stil gezeten.

Maandagavond liep ze ineens tijdens de freestyle training in draf te stofzuigeren met een, voor haar doen, behoorlijk ondertredend achterbeen.

Ik heb dit ook op een fjordenforum gezet en ook daarvandaan kreeg ik goede tips. Daarmee zijn we toch wat verder gekomen. Het is natuurlijk ook een kwestie van geduld hebben omdat de spieren tijd nodig hebben om sterker te worden. Ik ben in ieder geval al heel blij dat het in de draf een heel stuk beter gaat. Nu de galop nog!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:10

Een chambon vind ik net vriendelijker dan de gogue omdat de gogue iets meer uitnodigt tot oprichting, maar ik vind het sowieso beide fijne hulpteugels. Ze kunnen er toch net iets lager mee dan met een pessoa en daar zit voor mij de grote plus.

Maar als je een goede fysio hebt, en jullie boeken vooruitgang zo, kunnen we dat alleen maar toejuichen Ja