Hoe beginnen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Timeless_

Hoe beginnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 09:22

Ik wil met mijn 9-jarig ruintje graag aan vrijheidsdressuur beginnen, mede om onze band te versterken.
Alleen ... ik weet niet zo goed hoe ik daaraan moet beginnen ... Clown

JustMeKV

Re: Hoe beginnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:41

Laat je begeleiden door iemand die er ervaring mee heeft.. zo voorkom je dat een paard maar halve dingen gaat leren en zo toekomst gericht een probleem kan vormen..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:53

celineeciohc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 12:53

Ik denk ook dat je je best daarbij laat begeleiden als je wilt dat hij het correct doet ...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:50

celineeciohc schreef:
Ik denk ook dat je je best daarbij laat begeleiden als je wilt dat hij het correct doet ...

Iedereen zegt dat altijd, mischien is dat ook wel zo.
maarrrr.. ik wist ook niks van Vrijheidsdressuur en ben toen gaan lezen erover en ik ben dus met de basis begonnen en dat ging allemaal prima en nu beheerst mijn pony de Jambette al helemaal en we maken een begin met de Spaanse pas en ze kan al flemen.
Ik bedoel hiermee te zeggen dat je niet ALTIJD begeleiding nodig hebt.
het is natuurlijk wel heel fijn maar niet iedereen heeft de luxe of de mogelijkheid om iemand te vragen om hem/haar te komen helpen.
ik iniedergeval niet, bij mij woont er niemand in de buurt die met VD bezig is.
dus als je er genoeg over leest en het echt wil doen dan denk ik dat het zonder begeleiding ook wel gaat lukken.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 17:14

jeetje wat een fijne site , ik ga ook beginnen helemaal geweldig!!! enne veel succes voor degene de dat ook doen!
groetje van bren!

_Rissa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:33

xmarliez schreef:
celineeciohc schreef:

Iedereen zegt dat altijd, mischien is dat ook wel zo.
maarrrr.. ik wist ook niks van Vrijheidsdressuur en ben toen gaan lezen erover en ik ben dus met de basis begonnen en dat ging allemaal prima en nu beheerst mijn pony de Jambette al helemaal en we maken een begin met de Spaanse pas en ze kan al flemen.
Ik bedoel hiermee te zeggen dat je niet ALTIJD begeleiding nodig hebt.
het is natuurlijk wel heel fijn maar niet iedereen heeft de luxe of de mogelijkheid om iemand te vragen om hem/haar te komen helpen.
ik iniedergeval niet, bij mij woont er niemand in de buurt die met VD bezig is.
dus als je er genoeg over leest en het echt wil doen dan denk ik dat het zonder begeleiding ook wel gaat lukken.

Ik ben ook zonder begeleidig, zonder dat ik iets wist van VD begonnen... Ik heb me eerst thuis een beetje in de theorie verdiept en later zelf met mn paardje aan de slag gegaan. Maar ik moet wel toegeven dat ik ook nooit van plan ben geweest (nog steeds niet) om de moeilijkere en gevaarlijkere kunstjes te leren als steigeren en bokken op commando. Ik houd het gewoon bij de kleinere kunstje als flemen, jambette, kusje geven, ja-knikken / nee-schudden, enz.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 11:19

xmarliez schreef:
http://www.pink-horizon.nl/

dit vind ik echt een super site! Pling
daar staat ook alles van de basis op Lachen
succes ermee.

Dank, nuttige site is dat.
Ik had hetzelfde idee als TS, dus het komt mooi van pas.

Singeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:37

http://www.pink-horizon.nl/ of http://www.vrijheidsdressuur.com van Pink_Horizon is inderdaad geweldig.
Op internet vind ik je ook nog andere toffe website's. Ik combineer gelang wat mijn pony kan en nodig heeft om te leren. Het bijvoorbeeld " niet eten " wat niet op de website van Pink_Horizon staat ga ik mijn pony aanleren. Dit staat wel op een andere website, maar welke weet ik niet juist meer...

Edit:
Inderdaad xmarlieze, als je niet zeker bent moet je niet met het steigeren ofzo beginnen, maar een eenvoudig kusje of de basis kunnen toch geen kwaad!
Laatst bijgewerkt door Judje op 29-09-08 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd en overbodige quotes er uit gehaald.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:44

Singeltje schreef:
celineeciohc schreef:
Inderdaad xmarlieze, als je niet zeker bent moet je niet met het steigeren ofzo beginnen, maar een eenvoudig kusje of de basis kunnen toch geen kwaad!

ik denk als je pony al genoeg kunstjes beheerst 'en dan bedoel ik niet alleen de kleintjes zoals kusje enzo' nee gewoon de spaanse pas, de buiging en knielen en liggen en de jambette en het compliment als ze dat allemaal super kunnen waarom kun je dan niet overwegen om het stijgeren te proberen. zorg gewoon dat je goed geinformeerd bent en dan moet dat ik mijn ogen ook lukken. Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:10

Toen ik met VD begon (eerst met een haan en kat Clown ), bestond internet nog amper... boeken over VD waren nauwelijks te vinden.

Ik ben begonnen met het bestuderen van leertheorieen en wetenschappelijk onderzoek naar gedrag bij dieren. Verder veel naar circussen geweest, zoveel mogelijk proberen te zien hoe ze dat nou allemaal deden... (en sommige kleine circussen nemen nauwelijks afgerichte paarden mee de ring in, dat hielp!)

Mijn eerste serieuze VD pony was een welsh cob. Samen met haar heb ik binnen een jaar het grootste scala aan kunsten onder de knie gekregen. Alles door gewoon samen bezig te zijn, signalen op te pikken, spelenderwijs, met plezier.

Ik denk dat dat ook het belangrijkste is: dat je zelf creatief blijft, naar je dier blijft kijken.

Begeleiding is best mooi, als je het kan krijgen. Maar het is niet nodig.

Singeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 10:11

xmarliez:
Ja, het kan natuurlijk ook van mens tot mens en van paard tot paard afhangen... Dus misschien in de meeste gevallen we ja...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:49

het gaat er gewoon om of je je paard 100% vertrouwd en hij/zij jou, dan is bijna alles mogelijk Lachen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:04

Er zijn mensen die super doehetzelfers zijn, en dat is natuurlijk prima! Desondanks is het natuurlijk niet verkeerd om niet zelf opnieuw het ei uit te vinden en gebruik te maken van de kennis van een ander. Je neemt tenslotte ook paardrijles, dat kan ook allemaal zelf, maar je wilt graag bevestiging van wat goed gaat en duidelijkheid in wat beter kan. Waarom met VD niet?

yvette46

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:18

Het gaat ook om vertrouwen maar een beetje begeleiding erbij om de fijne kneepjes is ook niet verkeerd.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:24

dat is inderdaad mooi meegenomen maar niet iedereen heeft iemand in de buurt die ook aan VD doet.

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:31

Misschien heb je iets aan de lessen van 't Balingehof.
Is Friesland te ver voor je, ze komen dit jaar ook nog een aantal keer bij mij op stal in Heeswijk Dinther om lessen te geven in het onderwerp naar keuze, waaronder bijvoorbeeld vrijheidsdressuur.

Datums dat zij onderandere komen:

11 oktober
25 oktober
15 november

Groetjes Wendy

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:57

Topics met de algemene vraag hoe te beginnen met vrijheidsdressuur zijn niet toegestaan. Genoeg informatie is hierover te vinden in de diverse topics en de FAQ Vrijheidsdressuur en in het stuk over vrijheidsdressuur in de Wiki: Wiki: Vrijheidsdressuur.
Hier een slotje.