verschil join-up/longeren/loswerken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

verschil join-up/longeren/loswerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 10:06

ik hoop dat het hier goed staat

De join-up wordt gezien als nogal controversieel. Het is een psychisch zwaar iets voor een paard, en niet iets waar je lichtzinnig mee om moet gaan.

Dus om te beginnen: deze vraag komt uit onwetendheid. Ik weet niet veel van de join-up.

Maar dan toch mijn vraag:
Waar ligt de grens tussen longeren (los of aan de lijn), loswerken, en de join-up?

Als ik mijn Jo met een leadrope loswerk gaat ze op den duur ook ontspannen en kauwen/likken (ik weet er nog wel zoveel van dat dat ook een hot item is bij de join-up). Volgens de freestylemevrouw is dat kauwen/likken iets in de trant van: ik snap het, jij bent de baas, ik zal braaf zijn. (of nouja, zoiets dan he)

Wanneer wordt iets een echte join-up en wanneer blijft het 'onschuldig'?

Bij het loswerken vraag ik Jo wel regelmatig naar me toe. Ik maak dan een soort buiging en dat is voor haar het teken dat ze mag komen. Even een aai over d'r bol, even zeggen dat ze braaf is en dan stuur ik haar weer de circel op.

Zou dat een van de verschillen zijn? Dat je het paard niet van je af blijft sturen?

Ik ben benieuwd of iemand mij dit kan uitleggen.

Zilfstar

Re: verschil join-up/longeren/loswerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:09

Even een stipje. ben hier ook nieuwsgierig naar...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 16:05

Ik denk niet dat we erachter gaan komen Zilfstar....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 08:23

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 08:31

Ik denk dat het voornamelijk met je eigen lichaamstaal te maken heeft. Een join up doe je als het paard 'stout' is en reageer je met lichaam en stem dus anders dan met normaal longeren of b.v spelen met hem.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 10:11

Dat ben ik niet met je eens aerdenhout. Het loswerken is alléén maar met lichaamstaal. 'vroeger' kon ik Jo geen 3 rondjes laten galopperen met longeerzweep. Ze viel telkens terug in draf. Nu, alleen door de juiste lichaamstaal hoef ik maar een hand op te heffen en ze maakt de overgang en blijft galopperen tot ik m'n houding weer verander. En daar komt geen zweep bij te pas.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:17