Longeren......hoelang en hoeveel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amedoro

Longeren......hoelang en hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 21:32

Ik heb twee ponny's van ruim 2 jaar en die gaan nu beetje voor het eerst longeren.....
moet dat elke dag en hoelang...?
wat is het beste...?

Judje

Re: Longeren......hoelang en hoeveel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:43

Wanneer je begint met zulke jonge ponys zou ik niet meer dan twee keer per week longeren en dan hooguit 10 minuten per keer, in een goed afgezette cirkel en zonder galopwerk.

Zelf zou ik met zulke jonge pony's helemaal niet longeren, maar hiermee wachten tot ze zeker 3 jaar en in de tussentijd gewoon lekker poetsen en wandelen.
Tijdens het wandelen kan je dan de commando's voor het longeren aanleren (halt, stap, draf, achterwaarts enz.), kan je dus al een begin maken met het verkeersmak maken en werk je ook aan het wederzijds vertrouwen, dat je later weer goed van pas komt.
Zelf maak ik er vaak spelletjes van. Veel overgangen maken aan de hand, zodat ze gaan wachten op het volgende commando ook de overgangen halt-draf en draf-halt zijn voor zulke jonkies uitdagingen, die ervoor zorgen dat ze de aandacht bij jou houden.
Dit zijn allemaal mooie voorbereidingen op het longeren, die ik dan ook graag benut. Hoe rustiger je dingen opbouwt, hoe vertrouwder het blijft voor de pony's, waardoor het imo gemakklijker zal zijn om het longeren enz. aan te leren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:52

Schema voor 2 jarige:
Duur: 0 minuten
Frequentie: niet

Knipoog

Maar als het echt moet kun je wel eens een keertje kijken hoe die het oppakt, maar waarom nu al beginnen? Ze worden pas op 7 echt volgroeid hoor, je hebt dus nog wel tijd.

Amedoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 13:52

ow tot 7 jaar wachten, das lang zeg ik dacht altijd dat als ze 3 jaar zijn alles mochten....

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:56

In een ander topic heb ik je gezegd; lekker paard laten zijn.
Laat ze dat ook zijn, dus nog niet frequent gaan werken.
Longeren is trouwens ook heel belastend voor ze.

Als je er zo snel mee aan de slag gaat/wilt, kon je toch ook een oudere pony kopen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 13:57

Je hoeft niet te wachten tot 7 om te beginnen, op 3.5 kun je het longeren oppakken, op 4 er rustig op, vanaf 5 de basis erop zetten an vanaf 6 beginnen echt werken. En goed kijken naar je paard!

Amedoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 20:36

het zijn hele lieve speelse ponny's en alles wat je met ze doet is goed, dusse jullie maken het me nu wel moeilijk, doe gewoon rustig aan en kijk wat ze zelf willen of niet willen, we hebben tenslotte tijd zat

kijk zo zien ze eruit.....
http://i30.photobucket.com/albums/c305/ ... iemooi.jpg

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:06

JIJ moet beslissen voor je poowns wat ze aankunnen, dat kunnen zij niet Lachen Je kunt er wel aan de hand mee gaan wandelen, wat grondwerk doen, etc!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:29

ik heb je in dit [SH] Vraag over verzorging van Ponny's topic ook al het een en ander uitgelegd, nog lang niet aan beginnen is mijn mening.
Als je dan toch iets wil doen, begin dan over een jaartje met een karretje of lange lijnen, zodat ze veel lange rechte stukken lopen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 08:16

poes schreef:
Je hoeft niet te wachten tot 7 om te beginnen, op 3.5 kun je het longeren oppakken, op 4 er rustig op, vanaf 5 de basis erop zetten an vanaf 6 beginnen echt werken. En goed kijken naar je paard!

Als je er vanaf de 4 op gaat zitten, wat doe je dan dat eertse jaar als je de basis er pas vanaf de 5 op gaat zetten?
Ik begin altijd meteen met de basis, kan er maar op zitten. Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 22:58

asjemenou:
rem, gas en stuur erop zetten, gewend maken aan vanalles: buiten rijden, bij andere paarden in de pisten, op verplaatsing, verschillende ruiters, ....
Echte basis is het echte nageeflijk rijden, wijken, tempocontrole, controleerbaarheid etc.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 08:46

als ik jou was zou ik er nog eventjes mee wachten Ja

dat is denk ik het beste voor het behoud van je ponys.
je kan er natuurlijk nu al lekker mee gaan wandelen en tutten etc.
maar als ze 3,5 zijn zou ik voor het eerst hoofdstel etc in gaan doen en longeren.
zorgen dat ze zo goed mogelijk naar de jou stemhulpen luisteren.
wanneer ze dan ong 4 zijn kun je er denk ik al voorzichtig op gaan hangen en zitten.
en zo kun je het dan verder uitgaan breiden Ja

wat ik van veel mensen hoor en zie, is dat ze wanneer de basis er goed inzit dat ze ze een paar maandjes weer lekker op het land gooien.
en moet zeggen dat de paarden bij wie dat gedaan worden hier er veel beter uitkomen Ja

maar het belangrijkste is natuurlijk om naar je paardjes tekijken en wat zij aangeven Ja

veel suc6 en veel plezier!!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:14

Het beste is natuurlijk om er even mee te wachten maar opzich zou 10 minutjes niet zo een kwaad kunnen denk ik dus elke kant 5 min zodat ze al vast een beetje weten wat het inhoud.

Citaat:
maar het belangrijkste is natuurlijk om naar je paardjes tekijken en wat zij aangeven Ja

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 22:19

Moderatoropmerking:
De offtopic reacties zijn verwijderd. Bedankt dat jullie de nieuwe Bokkers op de hoogte brengen van het reilen en zeilen op Bokt. Via PB zou dit nóg mooier zijn, zodat we gezellig ontopic kunnen blijven. Lachen

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:00

Ik verzorg een NRPS van 3 jaar.
Daarmee longeer ik 1/2 keer per week en dan half uurtje, voornamelijk stap en een klein stukje galop om ook zijn conditie een beetje op te bouwen, hij wordt alleen op DInsdag een uur gereden, de rest van de dagen half uurtje-3 kwartier.
Enkel en alleen om zijn conditie op te bouwen.
Aangezien hij erg werklustig is maar ook een klein beetje bang voor kinderen die rennen blijft het nooit bij voornamelijk stappen aangezien ik hem vaak longeer op woensdag, de drukste dag op de manege, vaak stop ik dan als ie een beetje bezweet is, ik wil hem niet overwerken.

beste

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 18:34

ik heb ervaring met 2 jarige omdat ik bij een bedrijf werk waar ze paarden voor mensen inrijden.
ik zou als ik jou was nog een half jaartje wachten en dan rustig opbouwen. eerste maand 1 keer in 2 weken 10 min rustig laten stappen en klein beetje draven. na 2 a 3 maanden zal ik het wat opbouwen naar 3 keer per maand. en dan rustig steeds 2 minuten meer laten lopen. dan na een half jaar kan je rustig galopje erbij doen en ong. 5 keer per maand gaan longeren.
na dat halve jaar zal ik gemiddeld 2 a 3 keer per week rustig aan je longe laten lopen. de overige dagen waar je je paard niet longeert kan je hem het beste (ALS JE OVER EEN BAK BESCHIKT) heb 5 a 7 minuten lekker laten galopperen en draven door de bak

groetjes de beste

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:10

Ik heb een 2 bijna 3 jarige en ik doe precies hetzelfde als wat "beste" hierboven doet. Dus ik sluit me erbij aan! lekker rustig aan doen!

Amedoro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 16:35

29-09 laatste bericht...krijg ik nu pas 16-10 dus mag ik nu niet meer reageren...?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:56

Als het nog wat toevoegt aan de discussie wel Ja Maar ik weet niet of de TS nog op antwoord zit te wachten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:41

Amedoro: je bent zelf TS en als je nog vragen of antwoorden hebt, die echt wat toevoegen aan het topic mag je nog reageren.
Hier zit natuurlijk wel een grens aan. Lachen

janakaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:58

een tweejarige longeren...
zou nog even wachten tot ze uitgegroeid zijn