lange lijnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 12:55

hallo iedereen ik wil met mn paard 1 a 2 keer in de week aan de lange lijnen gaan werken aan zn rechtgerichtheid en buiging

hij kent longeren en dubbele longe ook kan hij als je er achter loopt inbuigen, halt, stelling etc maar hoe begin je met de grotere buigingen zoals schouder voor etc

ik wil eerst meer info voordat ik hier ook maar een poging tot doe

wie heeft er uitleg en tips

regine

Re: lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:50

Je kan naar de lange teugel dag komen op 4 oktober. Dit is een informatieve en leerzame dag waarin diverse clinics worden gegeven en er een wedstrijd is. Een leuke dag om kennis te maken met het werk aan de lange teugel.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:53

Regine waar is dat?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:58

Ik heb geen idee hoe anderen het doen maar zelf gebruik ik de teugel (dus lijnen) als 'beenhulp'. Als ik niets bijzonders vraag houd ik de teugel los van het lichaam, wil ik bv wijken naar rechts dan leg ik de linkerteugel langs het lichaam van het paard. Icm de normale teugelhulpen kun je dus wijken, schoudervoor ed.

Ik denk dat het gewoon een beetje handigheid moet krijgen, beetje uitproberen. Mijn paard kan bv ook van hand veranderen aan de lange lijnen, compleet met een changement in de galop.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:02

anneliesdj schreef:
Ik heb geen idee hoe anderen het doen maar zelf gebruik ik de teugel (dus lijnen) als 'beenhulp'. Als ik niets bijzonders vraag houd ik de teugel los van het lichaam, wil ik bv wijken naar rechts dan leg ik de linkerteugel langs het lichaam van het paard. Icm de normale teugelhulpen kun je dus wijken, schoudervoor ed.

Ik denk dat het gewoon een beetje handigheid moet krijgen, beetje uitproberen. Mijn paard kan bv ook van hand veranderen aan de lange lijnen, compleet met een changement in de galop.

Zo hee cool Cool

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:46

Alabaster, dat is op stal Nimmerdor te Leusden. http://lange-teugel-dag.8m.com

Je hebt ook teugelhulpen op het lijft met lange teugelen. Ik hou de teugels aan ieder aan een kant van het paarden lijf. Wil ik een zijgang inzetten dan haal ik 1 teugel over de billen van het paard zodat ik ze aan een kant heb, daarmee krijg je een teugeldrukhulp op het lijf maar kun je toch een evt ophouding aan je buitenteugel geven of stelling bijvragen met de binnenteugel.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 08:47

en hoe leer je die teugel hulpen want mij paard gaat alleen maar vooruit hier door niet opzei hahaha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:59

Dan moet je even met een zweepje wat bijtikken zodat je paard het het gaat begrijpen. Beste manier is om ernaast te staan en het eerst stilstaand te proberen, later kun je ernaast lopen in stap. Meeste paarden hebben het vrij snel door.

tuk70

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 15:46

ja oke...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 10:59

Op de dvd van Piet Bakker staan hele duidelijke en zinvolle tips!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 10:30

zweepje geen optie bij mij als hij een tikje krijgt wordt hij al snel te heet en gaat als laatste dan vaak omhoog wat niet echt handig is bij een paard van 170 hahaha

@nouvel waar kan je die huren die dvd wil hem graag eerst ziej voordatik besluit hem te kopen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 14:11

vagolijntje schreef:
zweepje geen optie bij mij als hij een tikje krijgt wordt hij al snel te heet en gaat als laatste dan vaak omhoog wat niet echt handig is bij een paard van 170 hahaha

Kwestie van doseren en zorgen dat je paard niet bang is voor de zweep. Wil het echt niet dan kun je het ook op stemhulpen of met je handen doen.
(je gebruikt bv ook het commando 'om' op stal als hij een stap opzij moet doen, dit zou je ook aan de lange lijnen kunnen proberen met ondersteuning door je handen te gebruiken of het zweepje ernaast te houden, de teugels gebruik je om te zorgen dat hij niet voorwaarts gaat)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:20

vagolijntje schreef:

@nouvel waar kan je die huren die dvd wil hem graag eerst ziej voordatik besluit hem te kopen

Ik denk niet dat je 'm ergens kunt huren...

Mijn merrie reageert ook heel heftig op een zweep normaal gesproken, maar als ik met de lange lijnen werk kan ik haar prima aantikken zonder dat ze er extreem op reageert...

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:02

anneliesdj schreef:

Das wel gaaf als hij zelfs kan changeren aan de lange lijnen!!
Maar hoe moet ik dat zien? Ook bijvoorbeeld als je je paard laat draven, ren je er dan achteraan met de lijnen of hoe doe je dat? Anders lijkt het me niet heel lang vol te houden (of nou ja laat ik voor mezelf spreken, mijn conditie is niet top haha).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 13:20

Nee ik ren er niet achteraan, hooguit lopen door de bak. Als je gaat rennen kun je geen stil contact houden met de mond.
Ik loop erachteraan en pak de teugels langer/korter als dat nodig is (vergt heel veel oefening) en op die manier kan ik ook van hand veranderen, mee lopen en tegelijk de teugels korter en langer maken, paard maakt dan een changement pal voor mijn neus.

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:11

Lijkt me inderdaad erg lastig. Doe je hem dan kleine stukjes laten draven of hou je hem een beetje op de volte?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:03

Steeds volte's en door de teugels langer en korter te maken kan ik haar van hand laten veranderen ed, bij het wijken ed gaat ze meestal zo langzaam dat ik haar goed bij kan houden als ik stevig doorloop.

rietuhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:17

Klinkt leuk de lange teugeldag te Leusden, denk dat ik ook wel een kijkje kom nemen Lachen