Wat is de werking van een kaptoom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ossie96

Wat is de werking van een kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 14:50

Ik ben door de osteopaat die vanmiddag bij mijn paard is geweest geadviseerd om over een paar weken te gaan longeren en wel met een kaptoom. Nu weet ik wel hoe zo'n ding eruit ziet maar niet hoe het precies werkt, hoe ik het om moet doen en wat het paard voelt etc.
Zijn er mensen die mij dit kunnen uitleggen voordat ik het ga proberen terwijl ik niet eens weet waar ik mee bezig ben?

Alvast bedankt!

Judje

Re: Wat is de werking van een kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:51

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de reden, waarom je met kaptoom moet longeren. Lachen

Een kaptoom is een soort van extra stevig halster met 3 ringen op de neusriem.
De middelste om je longeerlijn aan te bevestigeren en aan de buitenste kan je eventuele hulpteugels bevestigen.
Een kaptoom werkt met druk op de neus en werkt zeker niet altijd zachter dan een bit. Bij de meeste zitten de ringen aan een metalen neusriem (in combinatie met stof/leer).

Er zijn ook een soort van Spaanse (?) kaptomen, deze zijn wat subtieler en worden veel ook met werken aan de hand gebruikt.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 21:59

Bedankt voor je reactie!
Mijn paard zat op verschillende plaatsen in zijn lijf (voornamelijk het bekken en heiligbeen) vast of was erg stijf, dit heeft de osteopaat los gemaakt en nu moet ik een soort van 'revalidatie' programmaatje doen.
Dit houdt in dat ik grondwerk moet gaan doen zoals schouderbinnenwaarts en zodra mijn paard dat beter begint te doen mag ik gaan longeren (met kaptoom). Hij raadde dit aan omdat ik normaal altijd aan een halster longeer maar mijn paard dan de vibraties van de longeerlijn amper voelt. Longeren aan een hoofstel doe ik eigenlijk al nooit omdat me dat voor het paard niet fijn lijkt. Dus vandaar de kaptoom Lachen (hij vond het een goed idee dat ik dat eens ging proberen, moet uiteraard niet)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 08:30

Ik weet welke ostheopaat jij gehad hebt Haha! Haha!

Maar goed ook ik heb een kaptoom op de kop getikt met heel brede dik gepolsterde neusriem met ringen erop. Wat mij opvalt is dat ik inderdaad met dit ding wel contact kan houden zonder direct in te werken in de mond. Allebei mijn paarden reageren hier beter op dan aan het halster of aan het hoofdstel.

Het ene paard gaat standaard aan de hol, doet ie nog steeds hoor maar nu kan ik meer bijsturen en sneller "normaal" de rondte in.

Het andere paard kijkt veel naar buiten en wil je dat met het halster oplossen, valt dat niet mee en met het hoofdstel resulteert dat in trekken aan het bit....daar schiet ik dus niets mee op. Nu maak ik een ophouding en zit de musketon voor op zijn neus waarmee ik dus een betere reactie krijg.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 16:14

Haha! En hoe weet jij dat dan? Bloos

Ik ben eigenlijk gewoon aan de slag gegaan met mijn hoofstel (het grondwerk). Ben nu anderhalve week verder en ze doet het heel goed, moet amper meer druk uitoefenen op het bitje dus ik hou het hier maar bij denk ik. Zondag voor het eerst op de 'andere' manier gelongeerd met het halster, dat ging best okee. Aan het begin snapte ze het niet zo goed en moest ik af en toe een beetje spierballen laten zien maar na 20 minuten had ze het helemaal door! Mooie constante druk op de longeerlijn en ze zakte heel goed met haar hoofd en hals. Was stiekem best een beetje trots want zo goed heeft ze nog nooit gelopen aan de longe Haha! Dus met longeren hou ik het maar bij het halster, als het prima gaat hoef ik niet echt een kaptoom.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:34

Dat maak ik uit jouw bericht op.....

Als je paard al redelijk goed getraind is om te longeren denk ik dat het je zo ook wel lukt. Mijn paard echter is een drama om te longeren, dus vandaar mijn zoektocht naar iets anders.