met of zonder bijzet/slof longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cindy_lover

met of zonder bijzet/slof longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 17:25

Hallo

Omdat mijn paard een beetje moeite heeft met haar rug goed loslaten zijn mijn instructrice en ik het erover eens dat ik haar even niet meer ga rijden maar even een weekje goed longeren.
Bij mij op stal zegt de ene dat je juist met slof of iets degelijks moet gaan longeren, maar de andere zegt dat je juist alleen met kaptoom moet longeren.. Mijn instructrice zegt dat het beide wel goed is..
Mijn vraag is: longeren jullie met/zonder hulpteugel en waarom?

Groetjes

Alicia2u

Re: met of zonder bijzet/slof longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:44

Met hulpteugel longeren, anders is het gewoon rondjes rennen en voegt het niets toe aan de training van het paard (behalve dat hij er moe van wordt).
Grondwerken met een kaptoom of aan de dubbele lijnen vindt ik geen longeren, maar meer rechtrichten aan de hand. Daarbij vraag je dan ook oefeningen als schoudervoor en travers op de rechte lijn of de volte. Maar dat is dus geen longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:46

Alicia2u schreef:
Met hulpteugel longeren, anders is het gewoon rondjes rennen en voegt het niets toe aan de training van het paard (behalve dat hij er moe van wordt).
Grondwerken met een kaptoom of aan de dubbele lijnen vindt ik geen longeren, maar meer rechtrichten aan de hand. Daarbij vraag je dan ook oefeningen als schoudervoor en travers op de rechte lijn of de volte. Maar dat is dus geen longeren.

ook zonder hulpteugel voegt longeeren iets toe aan de training van het paard. hij krijgt er een beteren conditie van en word mooier "rond" in zijn lichaam. idd een hulpteugel voegt MEER toe maar zonder is het niet zo dat longeeren niets toe voegt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:49

Wat wil je bereiken? Rug los laten zoals ik lees. Zelf zou ik om de dag met dubbele longe longeren, dus: maandag dubbele longen, dinsdag enkele longe zonder bijzet, woensdag dubbele longe etc.

Op deze manier train je toch het ruggebruik, maar zit er ook nog afwisseling in en voorkom je overbelasting.

Meer info over longeren met touwtjes / slof / dubbele longe etc. is in dit forum te vinden, succes Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:51

-> LO

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:52

Als ik een paard zonder bijzet in de rondte stuur, dan valt hij 9 v/d 10 keer over de binnenschouder de wending door. Hij zet het verstand op 0 en loopt gewoon z'n rondjes. Qua conditie gaat hij er misschien op vooruit, maar veel sterker wordt hij niet. Bovendien zijn de meeste paarden niet recht, als dat wel je doel is en je longeert los, dan zal het paard ongelijke spieren opbouwen (zoals rechtshandige mensen aan de rechterkant ook sterker en meer ontwikkeld zijn als aan de linkerkant).
Jonge paarden, die geen balans op de (kleine) cirkel hebben is een ander verhaal, maar ook dat leren ze snel.
Wil je een paard dressuurmatig beter maken: rechter en meer verzameld, zonder erop te zitten, zul je toch echt iets eraan moeten hangen of zelf wat meer meters maken.

cindy_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 18:52

ik deed het zelf ook altijd met slof tot iemand zei dat je daarmee het paard als het ware 'naar beneden dwingt' en het zich daardoor flink kan forceren..
aan de ene kant geloof ik wel dat dit waar is.. maar ik geloof ook dat ze zonder hulpstuk wel scheef kunnen worden..
ik weet het dus even niet meer Bloos

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 07:47

De hulpstukken moet je natuurlijk goed gebruiken, maar dat geld met rijden ook! Als je niet weet hoe je er mee om moet gaan, kun je beter zonder doen.
Persoonlijk longeer ik met pessoatuig of met dubbele lijnen (vergt wat meer handigheid), omdat je dan ook connectie hebt met de achterhand en niet alleen het paard van voren iets afdwingt.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:10

ik zou voor geen van bijde kiezen, maar eerder chambon

dit vraagt voorwaarts neerwaarts en veel ruggebruik
Afbeelding
of Gogue, is het zelfde maar dan rondlopend waardoor er een betere aanleunig is en een meer ontspannende werking

Afbeelding

ik zou hiervoor kiezen omdat bijzetteugels aan de zijkant beperken en inbuigen of stelling moeilijker of onmogelijk maakt en een slof werkt minder neerwaarts een naar mijn idee een beetje eenzijdig omdat bij de chambon het voorwaartse niet word verhinderd. maar als je het kan denk ik zelf dat passoa of laag ingestelde dubbele lijnen beter zijn

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 13:26

Hallo,
Als je zonder iets longeert leer je je paard beter op zijn eigen benen te lopen, en dat hij niet aan de lijn mag gaan hangen.
Bijzetteugels moet je in de prullebak gooien. Wat een ondingen, je dwingt je paard in een houding, maar alleen in de krul, hij kan niet lager en het neusje kan er niet uit.
Met slof longeren kan heel goed zijn, als je er mee kunt longeren. Niet te strak bijzetten en van je slof af longeren, hij mag er niet in gaan hangen. De slof kun je op diverse manieren vast maken, om te ontspannen, tussen de voorbenen en aan de zijkant. Succes.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:52

ik ben een grote tegenstander van de slof, het paard wordt als ware naar beneden gedwongen terwijl soms de spieren hier nog helemaal niet aan toe zijn. Als de slof er steeds strak aan zit wordt het paard dus in deze houding getrokken en is er totaal geen ontspanning te vinden.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:58

Ik longeer de ene keer alleen op kaptoom en de andere keer zet ik hem bij met longeersingel en bijzetteugel en longeer ik ook op kaptoom.

Ik vind dat hij er heel goed op loopt.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 22:02

Longeren aan pessoa of gogue, slof ben ik niet echt fan van om al eerder genoemde redenen........

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:40

Ik longeer geregeld met pessoa en zie wel verschil dan wanneer er niets aan hangt. Dan is het inderdaad rondjes lopen en moe worden maar spieren gebruiken, ho maar.
Ik doe de pessoa er nooit gelijk aan eigenlijk. Geen idee of dat wel kan maar voor mijn gevoel wil ik ze eerst 'opwarmen'.

Vladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:02

Ik longeer ongeveer 2x in de week met passoa eerst los en na het opwarmen de passoa een beetje bijzetten. Ik vind het een goede hulpteugel hij bevorderd de achterhand en het gebruik van de rug.
Hoewel mijn paard het wat minder vind want hij vind dat ie te hard moet werken Haha!
En 1x in de week longeer ik hem aan een halstertje gewoon lol hebben en mag ie een beetje doen wat ie zelf wilt.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 09:05

nou ik heb met aardig wat verschillende dingen gelongeerd.

ik doe standaard 1x in de week los longeren.
mijn pony reageerd daar erg goed op, ze loopt dan lekker ontspannen en bolt het rugentje ietsje.
dat is iets waar ze altijd erg moeite mee heeft, maar zo doet ze het altijd erg goed.

in het begin deed ik er afentoe wel is bijzets aanhangen.
maar na een tijdje heb ik die in de prullenbak gegooid, ze worden daardoor echt in een houding gezet en verder niets.

aan de dubbele longe heb ik ook meerdere keren geprobeerd, maar aangezien ik daar niet zo handig in ben laat ik die ook maar hangen Haha!

en de laatste 3 jaar doe ik eigenlijk alleen nog met slof en pessoa longeren.

met pessoa vind ik het erg fijn dat ze van achter zo goed gestimuleerd word.
maar aan de voorkant ook heel vrij is in doen en laten, maar het jammere daarvan is vind ik.
is dat ze der hoofdje gewoon naar binnen en naar buiten kan steken als ze dat zou willen.

dus ik doe over het algemeen met slof longeren.
ik doe hem aan de zijkanten vast maken, en dan onderaan ook nog.
ik doe hem altijd erg los en ietsje strakker aan de binnenkant, om er voor tezorgen dat ze niet naar buiten gaat kijken.
en ik vind dat ze hier heerlijk op loopt Ja

en eerlijk gezegd zie ik niets van wat hier word gezegd over het longeren met slof terug bij mijn pony

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:31

nee dat valt ook haast niet te zien, het paard/pony moet wel zo lopen omdat het geen andere keus heeft omdat het anders wordt gecorrigeerd door de slof.
Ik longeer mijn paard helemaal los, deze komt vanzelf naar beneden met de neus aan de grond als hij zich volledig ontspant en dan is er geen hulpteugel bij te pas gekomen. Het paard ontspant zich op zijn eigen tijd als zijn spieren daar klaar voor zijn.

StalPalousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:38

Lianne007 schreef:
nee dat valt ook haast niet te zien, het paard/pony moet wel zo lopen omdat het geen andere keus heeft omdat het anders wordt gecorrigeerd door de slof.
Ik longeer mijn paard helemaal los, deze komt vanzelf naar beneden met de neus aan de grond als hij zich volledig ontspant en dan is er geen hulpteugel bij te pas gekomen. Het paard ontspant zich op zijn eigen tijd als zijn spieren daar klaar voor zijn.

Helemaal los is het mooiste als je paard inderdaad vanzelf naar beneden gaat.
Het scheelt ook wel of je een longeerbak hebt of een 20x40 bak. Zelf gebruik ik altijd een touwtje op de L. Haanstra manier.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:21

Lianne007 schreef:

Dit geldt ook voor mij, heb trouwens wel al 2 keer met dubbele lijnen en monty halster geprobeerd, , maar dat is meer vanwege training die hij dalijk ook onder het zadel verder krijgt zoals back-up, heupje naar binnen, halt houden enz....

I_040

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:24

Ik longeer of met een touwtje of met de dubbele longe.
Touwtje: Zo kun je hem bijzetten, maar hij kan toch voor zichzelf een prettige houding aannemen.
Dubbele longe: Is ideaal om hem meer te laten verzamelen en buigen.
Moet er wel een beetje handig in zijn.