wie weet wat ik bedoel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

wie weet wat ik bedoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 16:32

Ik heb een shet en die is ingespannen, maar ik ben op zoek naar een goede kar en ben intussen met wat andere dingen bezig.
Zo kan hij gelongeerd worden, enkel als dubbellonge.
Maar mijn vraag is: ik heb hier al eens mensen gezien die een soort dressuur met hun pony's doen.
Ze lopen er dan naast en hebben de teugels dan vast alsof ze rijden en kunnen dan zijgangen en vanalles doen.
Ik heb al wat adressen voor een clinic en ik heb ook al wat mensen bij elkaar zodat we het op stal kunnen organiseren.
Maar dit is meer het vrijheidsdressur en wat ik bedoel is toch echt wel wat dressuur maar dan loopt de ruiter ernaast, ik meen dat er ook wedstrijden in gehouden worden.
Wie kent dit en hoe heet dit en wie kan me hier meer over vertellen?
Eventueel zoek ik iemand die me hier verder in komt helpen met mij en de pony samen.
Dus iemand die me gewoon les geeft.

Inujojo

Re: wie weet wat ik bedoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:33

Volgens mij heet dat gewoon vrijheidsdressuur, maar pin me er niet op vast ^^;

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:37

Dat heet lange lijnen toch? Haha!

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:39

idd gewoon dresuur aan de lange lijnen Tong uitsteken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 16:41

Kennen jullie iemand op dit forum of een bekenden die dat doet en het ook echt goed kan.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:43

Bedoel je niet het grondwerk van de klassieke rijkunst? Weet nou even niet of daar ook wedstrijden in gegeven worden eigenlijk....

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:43

Ik doe dit ook, werken aan de lange lijnen. Lachen
Zo kunnen we stap, draf, galop, alles gestrekt, alles zo verzameld dat ik ernaast rustig kan blijven lopen, wijken, schouderbinnenwaarts/schoudervoor, recht opzij, wissels, en vandaag bleek dat de piaffe er ook inzit. Lachen
Ik loop er zelf naast/achter. Ja Wat wil je weten?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 16:46

Fiffill schreef:
Ik doe dit ook, werken aan de lange lijnen. Lachen
Zo kunnen we stap, draf, galop, alles gestrekt, alles zo verzameld dat ik ernaast rustig kan blijven lopen, wijken, schouderbinnenwaarts/schoudervoor, recht opzij, wissels, en vandaag bleek dat de piaffe er ook inzit. Lachen
Ik loop er zelf naast/achter. Ja Wat wil je weten?

Alles ik ben helemaal enthousiast.
Je woont helaas niet in de buurt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 16:47

Laat ik de vraag zo stellen, waar kan ik hier veel info over krijgen en hoe heb jij het geleerd.
Kan ik via internet iets vinden waar ik het kan leren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:48

Ik weet ook niet of ik wel les zou kunnen geven hoor haha, ik doe het ook maar voor de lol. Maar ik zou het evt. wel voor je kunnen uittypen, hoe ik het doe. Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 16:53

Mijn pony loopt dus al erg goed nagevelijk en ik kan heb erg goed ombuigen van links naar rechts en andersom.
Ik heb altijd dressuurmatig gereden met mijn andere pony.
Maar ik blijf een beetje steken met de zijgangen, ik mis mijn benen.
Hoe geef ik hem de hulp opzij te gaan en waarmee.
Voorwaarts gaat die prima op mijn stem en waar hou ik mijn zweep.
Ik ben echt een beginner, maar hij lijkt het kei leuk te vinden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:59

Zo te horen ben je al een heel eind. Zorg allereerst dat alle commando's er goed inzitten - maar zo te horen is dat wel zo. Ik gebruik voorwaarts om te gaan stappen, draf voor draf, strekken voor het uitstrekken in draf, achter voor achteruit en galop voor galop. Daarnaast ook nog opzij om op één lijn recht opzij te gaan.
Ik probeer zo min mogelijk de zweep te gebruiken, die heb je eigenlijk niet nodig als het goed is.
Voor de zijgangen zoals wijken hoef ik inmiddels geen zweephulp meer te gebruiken maar gaat ze met de druk van de teugel al opzij. Om het te leren heb ik de zweep gebruikt, dat wil zeggen, als een been. Dus zachtjes op de plek van de singel duwen en kijken of hij wijkt voor de druk. Mocht dat niet lukken, kan je altijd je pony zachtjes opzij duwen als je er naast staat en het commando "opzij" gebruiken. Dat leren ze snel en zo kan je het na een tijdje gebruiken tijdens het voorwaarts gaan, gewoon met stem en teugelhulp. Na een tijdje gaan ze dit vanzelf snappen en kan je het combineren met een teugelhulp. Je kan dan evt. een klein tikje bij de singel geven of zachtjes duwen met de zweep. Na een tijdje gaat het steeds makkelijker en is de zweep niet meer nodig.

Overigens heb ik het nooit uit de boekjes geleerd maar gewoon zelf door veel proberen e.d en dat gaat prima. Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 17:04

we willen zowiezo eens een clinic gaan doen met een paar mensen van stal maar dat is meer kunstjes aan de lange lijnen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:13

Ga eens naar de nh dag. Kijk even op de site van stalmansour die dag kun je voor ik geloof 10.00 euro kijken bij een clinique lange lijnen. Je moet je wel even inschrijven nr die site

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:30

ik weet dat nelly abbenes clinic's geeft aan de hand werken en ook kun je dat met kaptoom en hoofdstel doen met enkel en dubbel teugel. hier bij loop je er ook naast en kun je je pony/paard van alles leren/trainen.
zij geeft les met als achter grond de fransse klassieke school.
als je haar naam googled kom je haar tegen.

veel plezier er mee ik vind het ook erg leuk om te doen.
(pony ook)

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:50

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 11:51

Wat je bedoelt is geen werk aan de lange lijnen denk ik, want dan loop je ter hoogte van het achterbeen. Als je ter hoogte van de schouder loopt is het 'werken aan de hand'. Het Balingehof geeft hier trainingen in. http://www.balingehof.nl

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:26

Als je naast het achterbeen van het paard loopt noem je het werken aan de lange teugel. Zo kun je bijna alle dressuurmatige oefeningen die je ook onder het zadel met je paard doet.
Ik doe dit werk ook met mijn paard en we vinden het ontzettend leuk om te doen. Jammer dat je zover weg woont anders kwam ik graag een keer helpen.
Wil je werken aan de lange teugel eens zien kom dan naar de lange teugel dag te Leusden 4 oktober, er zijn wedstrijden en diverse clinics op dit gebied.
http://lange-teugel-dag.8m.com/

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:36

Ik heb les van Marlous Eertink. Zij geeft les op de klassieke dressuur manier. Idd met kaptoom en gewone teugels eraan. Je loopt op schouderhoogte en hebt de teugels vast.
Je doet alle dressuuroefeningen vanaf de grond (je kan deze methode ook rijdend gebruiken, maar dit bedoel je niet.)

www.klassiekpaardrijden.nl

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 20:25

andafries schreef:
Als je naast het achterbeen van het paard loopt noem je het werken aan de lange teugel. Zo kun je bijna alle dressuurmatige oefeningen die je ook onder het zadel met je paard doet.
Ik doe dit werk ook met mijn paard en we vinden het ontzettend leuk om te doen. Jammer dat je zover weg woont anders kwam ik graag een keer helpen.
Wil je werken aan de lange teugel eens zien kom dan naar de lange teugel dag te Leusden 4 oktober, er zijn wedstrijden en diverse clinics op dit gebied.
http://lange-teugel-dag.8m.com/

Dit is idd wat ik bedoel, dank je.
Even kijken hoe ik zit met werk, in Leusden zit wel ons hoofdkantoor.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:48

Nu je toch lange lijnen bedoelt: als je er graag meer over wilt weten kun je ook de dvd van Piet Bakker bestellen. http://www.rijkunstzondergrenzen.nl Geweldig ding! Hij laat hele mooie dingen zien en legt bovendien heel goed uit hoe je dat het beste met je eigen paard kunt doen. Uiteraard kan een dvd nooit een les overbodig maken maar toch... erg handig ding om in de kast te hebben staan!

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:48

Dat heet lange lijnen.
Ik doe aan LL en ben net een maandje bezig. Dit vergt veel geduld, aandacht, en een goede band met je pony. Ik doe dit iedere dag, zowel op straat als op het land..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:26

Oproepen voor een kar en clinics daarvoor kun je een speciaal topic openen op EA Knipoog

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:42

misschien moet je de dvd van piet bakker eens proberen.
ik heb ook les van hem (maar dan rijden) en hij geeft goed les. zelf doet hij met zijn paard ook aan de lange lijnen en dat ziet en heel leuk uit. anders moet je even kijken op www.rijkunstzondergrenzen.nl

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 11:34

Ja, dvd van Piet Bakker is erg de moeite waard en goed mee te werken!!!