Gezien ik merk dat je weinig ervaring heb met VD zou ik het afraden om het aan te gaan leren... bij zo'n dingen mag je je geen fout permiteren of het gedrag word alleen nog slechter...
MAAR...
ikzelf heb mijn steigerende merrie het steigeren 'afgeleerd' door haar te leren steigeren op commando..
en op men verzorgstal staat er een paard met hetzelfde probleem als jou paard en hij heeft dit ook na jaren doen in 1 maand tijd afgeleerd omdat ik hem heb leren 'been voor' geven en de spaanse pas heb aangeleerd..
Ikzelf doe al een hele tijd VD dus weet waar ik aan begin... maar je moet goed onderscheid kunnen maken tussen.. afleren en aanleren..
Het verzorgpaard mag wel zijn been voor geven wanneer ik het vraag en als meneer staat onnozel te doen dan negeer ik het totaal en beseft hij dat hij daarmee niks bereikt, staat hij stil dan pas krijgt hij mijn aandacht..
En wanneer ik het vraag om het te gaan doen..dan moet hij ook effectief zijn benen geven of de spaanse pas doen.. dan word hij ook uitgebreid beloond...(dit werkt ook maar als iedereen zo begint te doen tegen het paard in kwestie! Het aanleren zelf gebeurd door 1 persoon maar het slecht gedrag afleren moet iedereen erin mee doen, dus vooral belonen wanneer hij stil staat en de rest negeren)
Zo word slecht gedrag omgezet in goed gedrag...
Dus heel consiquent zijn erin..