Rijden en clickertraining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GuusHinnik

Rijden en clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 08:53

Ik ben met mijn paarden al een tijdje bezig met vrijheidsdressuur met de clicker.
Dit gaat erg goed, en ik merk dat ze er erg enthausiast van worden.

Nu loop ik met het rijden en beetje vast. Het lukt me niet echt om mijn paard echt enthausiast te maken.
Daarom wilde ik eigenlijk de clicker gaan gebruiken bij het rijden.

Zijn er meer mensen die dit doen?
Hoe zijn jullie begonnen? en wat zijn jullie ervaringen?
Hebben jullie nog tips hoe je hier het beste mee kunt beginnen?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Rijden en clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:02

clickertraining en rijden gaat heel goed samen hoor Lachen Het werkt precies hetzelfde als met de vrijheidsdressuur... op het moment dat je paard een oefening goed uitvoert komt de click + lekkers Haha!

Je kan je tong gebruiken om te clicken, maar ook de clicker in je hand houden... het lekkers kan prima in een broekzak of jaszak, of een buideltasje ofzo Lachen

Houd er wel rekening mee dat je paard stil gaat staan zodra ie de click hoort... anders is het erg lastig om het lekkers in ontvangst te nemen Haha!

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:44

Als je klikt, hoe wil je dan het lekkers gaan geven? Dat vraag ik me af, want het lijkt me niet dat je telkens op en af gaat stappen:P

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 14:05

Mijn paard kan ook iets lekkers uit mijn hand pakken als ik erop zit.

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 14:51

Hallo,
ik schrijf niet echt veel hier maar ik beloof op m'n communiezieltje dat wat meer te doen Bloos .
Jouw vraag is namelijk m'n stokpaardje Haha! - rijden en clickertraining gaan uitstékend samen. Het is een veelgestelde vraag, en terecht - als je ziet hoe leuk het gaat met grondwerk en vrijheidsdressuur, dan wil je dat toch ook in het zadel, nietwaar?

Ik heb er eens een heel uitgebreid artikel over geschreven voor het ter ziele gegane tijdschrift Horsemanship:
http://ingeteblick.be/artikels/rijden/rijdenbridge.html. Het lijkt me het eenvoudigst dat je dat éérst leest, en dan met je praktische vragen hier terugkomt?

Ik gebruik in dat artikel overigens consequent het woord "bridge" omdat de meeste mensen die ik ken (tenminste, de mensen die clickertrainen met hun paard Knipoog ) niet met een clicker werken, maar met hun stem - zéker als je naar het zadel overstapt. Het is erg moeilijk om fijn te rijden als je behalve teugels ook nog eens een clicker vasthebt waarbij je dan in theorie niks aan het gevoel mag veranderen en tóch precies op tijd clicken. Het voedsel aannemen gaat erg makkelijk: je buigt voorover en je vraagt met je teugel aan je paard om z'n hals te buigen - na drie keer weet hij het vanzelf. Overigens, als het werken fysiek inspannender wordt zal je merken dat je paard het voedsel niet als grootste beloning ziet, maar het mogen stilstaan.

Wil je het "live" zien dan ben je over 2 weken natuurlijk ook welkom in Sint-Niklaas (B, maar nét over de grens met Nederland) waar je o.m ook Danielle en Jauke (Amable) kan zien.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 15:04

he, dit boeit mij ook wel.. mijn paard staat vlak bij Sint-niklaas op stal, dus mss kom ik wel langs!

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 23:00

bedankt voor de reacties
Ik ben inderdaad naar aanleiding van je boek en een les van danielle actief aan de slag gegaan met de clicker.
en omdat de paarden hier zo goed op reageerde wilde ik ook gaan rijden met en clicker, ik ga het artikel op mijn gemak doorlezen en eventuele vragen zal ik hier stellen!

Alvast heel eg bedankt!