Leren longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tess51

Leren longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 21:04

Sinds kort ben ik met mijn pony longeren aan het oefenen. Dit doe ik nu met een halster en een longeerlijn.
In het begin snapte hij er helemaal niets van, hij kwam steeds naar mij toe. Nu heeft hij door wat ik bedoel en oefen ik kleine stukjes met hem.
Ook draven doet hij al kleine stukjes. Laatst trok hij de longeer lijn de andere kant op en galoppeerde weg ik kon hem natuurlijk niet meer houden en moest hem loslaten.
Hij heeft veel energie is het verstandig om hem eerst even los te gooien en dan te beginnen?
Ook lees ik hier veel over een kaptoom. Is dit beter om te gebruiken of is het erg link als hij dan weer weg zou rennen?

Heeft er iemand tips?

Alvast bedankt!!!

midgie

Re: Leren longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:13

Ik zou ten eerste beginnen met loswerk, zodat je controle kan krijgen over de richten en het tempo met je lichaamstaal.
Heb je een longeercirkel waar je dat zou kunnen doen??
Anders de bak voor de helft afzetten, al sje al voo rmekaar krijgt hem los van je weg te sturen en op een cirkel te zetten zal het longeren vanzelf beter gaan,
Ook zou ik idd aan en kaptoom longeren , want je moet longeren met een doel en niet zomaar doellos rond laten lopen, Met een kaptoon kun stelling en buiging vragen en zo je paard voor bereiden op het rechtrichten.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:39

je moet beginnen met aan het hoofdstel te longeren zodat het paard een bit in heeft en je dus iets meer kracht hebt
en dan aan het bit een tussenstukje doen zodat je het bit niet door de mond kan trekken
als je pony de neiging heeft om uit te breken;

longeerlint aan 1 bitring vastdoen ; over het hoofd achter de oren en aan andere bitring vastdoen
longeerlint kort nemen; net zolang als je longeerzweep en in het begin alleen maar stappen totdat je pony het snapt
continue meedraaien met je lijf met je pony je hand moet op de hoogte zijn van het bit, je lijf aan de achterkant van de romp en je andere hand wijzend met de longeerzweep naar de achterhand
begeleid de pony als het ware
verders kan ik je hier wel uitgebreid vertellen hoe je moet longeren maar als je hier geen ervaring mee hebt kun je het beste de eerste par keer longeren mbv proffesionele hulp en zoek eens op internet of lees het boek over longeren

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:53

IK zou zeker niet met bit longeren in het begin, je wilt tenslotte je pony/paard zacht in de mond houden, als hij ervandoor gaat met bit in en je moet trekken kan dat echt nadeligen gevolgen hebben of hij rukt zich los en blijft met de lijn ergens avhter hangen.
Met een kaptoom heb je meer controle dan met een bit, omdat je ook beter stelling en buiging vanaf een afstand kan vragen met een kaptoom,omdat je de lijn op het midden van de neusvast hebt zitten.

Maar het aller eerste begin is de basis van het loswerken,en het leren wijken voor druk.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:56

midgie schreef:
IK zou zeker niet met bit longeren in het begin, je wilt tenslotte je pony/paard zacht in de mond houden, als hij ervandoor gaat met bit in en je moet trekken kan dat echt nadeligen gevolgen hebben of hij rukt zich los en blijft met de lijn ergens avhter hangen.
Met een kaptoom heb je meer controle dan met een bit, omdat je ook beter stelling en buiging vanaf een afstand kan vragen met een kaptoom,omdat je de lijn op het midden van de neusvast hebt zitten.

Maar het aller eerste begin is de basis van het loswerken,en het leren wijken voor druk.

ik denk dat dit een persoonlijke mening betreft
ik heb zelf abslouut geen goede ervaringen met kaptoom en ik vind het weinig toevoegen als je de controle over je paard verliest
ik heb ontzettend veel jonge paarden gereden en ook ingereden en ik heb het altijd zoals bovenstaande gedaan
deze manier wordt ook veel toegepast op trainingsstallen e.d.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 23:18

Ja is idd een persoonlijke mening , maar waarom zou je controle over het paard verliezen, als de basis en het vertrouwen goed is verlies je geen controle.
Wat voegt een bit toe als je de controle verliest??

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:34

tja het verschil tussen feit en mening wordt hier op bokt regelmatig door elkaar gehaald....Maar los daarvan: een bit is niet bedoeld als noodrem waar het paard, als je maar flink trekt, vanzelf stil gaat staan. 9 van de 10 keer is dat niet zo en ondervindt zowel paard (direct) als ruiter (later en indirect) er de hinder van dat paard zich toch niks van het bit aantrekt. Ik denk dat je beter eerst iemand met het paard mee kan laten lopen, gewoon stappen in een rondje: jij in het midden zoals altijd, en een helper die met het paard meeloopt en duidelijk maakt dat hij gewoon braaf z'n rondjes moet lopen en niet zelf na moet gaan denken, maar op jou moet wachten.

Zoals ik het lees is het allemaal nieuw voor hem, dus verwacht niet gelijk teveel....mijn pony snapte er in het begin geen fluit van en liep alleen maar te rennen, ze ging er niet echt vandoor, maar ze snapte gewoon niet wat ik bedoelde. Nu kan ik haar op stemcommando's sturen en heb ik niet eens een lijn meer nodig. Dus blijf geconcentreerd, geef niet op, en kijk maar eens hoe het over een paar weekjes is....Rome wasn't built in a day....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:24

--> LO

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:57

Wanneer het een jong paard betreft met longeren zou ik ook beginnen met kaptoom.
Wanneer een paard trekkerig wordt terwijl hij het bit in heeft snapt hij niet wat hij met die pijn aan moet. Imo kweek je dan angst en onbegrip voor het bit.

Om een paard goed rondjes te laten lopen is je eigen positie ten opzicht van het paard belangrijk. Neem dezelfde positie aan als met join-up: schuin, achter het paard, zodat jij hem ook drijft met jouw houding en het paard snapt dat hij rondjes moet blijven lopen.

In het begin is het afzetten erg belangrijk, om het jonge paard steun te geven. Ik zou beginnen met wat stap en drafwerk en wanneer dit goed gaat ook halthouden. Galop wacht ik meestal wat langer mee.
Pas als dit allemaal goed gaat zal ik overgaan op longeren met hoofdstel. De longeerlijn maak ik nooit over het hoofd vast, omdat ik het gewoon erg zielig vind wanneer een paard trekt en daardoor het bit in zijn strot getrokken wordt. Zeker bij paarden die het bit nog niet kennen vind ik dit een erg vervelende methode, om dezelfde reden als dat ik niet met bit begin. Imo kweek je dan meer angst en onbegrip.

Zelf gebruik ik meerdere methodes: 1. longeerlijn 1 x om de binnenste bitlijn en dan aan de buitenste; 2. longeerlijn aan binnenstebitring en neusriem vastmaken (bijv. ringetje van lage neusriem of sperriem). Vooral de 1e vind ik erg fijn. Het bit blijft goed zitten en de druk wordt goed over de beide bitringen verdeeld.

Wanneer dit goed gaat zal ik het paard af en toe iets bij gaan zetten met touwtjes en/of de Gogue, zodat het lekker lang en laag leert te lopen en het jonge paard meer gaat snappen wat hij met de druk op het bit aan moet.

Pas wanneer dit allemaal goed gaat longeer ik het paard in een losse bak en dan meestal 10-15 min. stap en draf zonder bijzet; 10-15 min. stap, draf, galop met bijzet en dan nog wat 'cooling-down'-werk zonder bijzet en/of een wandelingetje aan de hand.

Elienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 11:51

losgooien van te voren werkt niet bij alle paarden/pony's , vaak worden ze hier toch ook onrustiger van?

marleenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 22:47

Als je info wilt over longeren, lees een een boek van haanstra of bekijk een van DVD's

Succes