Ik zoek een bezigheid voor geblesseerde pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sosha

Ik zoek een bezigheid voor geblesseerde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 10:25

Het gaat dan helaas niet over vrijheidsdressuur, want mijn pony heeft abslolute boxrust voorgeschreven gekregen. Maar ik hoop hier de meest creatieve personen te vinden die misschien iets weten of kunnen bedenken.

Ik ben op zoek naar iets waarmee ik hem bezig kan houden zonder dat hij zijn geblesseerde voorbeen belast. Het is een actieve en nieuwsgierige pony, zijn aandacht krijgen is niet echt een probleem. Maar het is duidelijk dat hij zich verveelt en poetsen en knuffelen beginnen hem ook te vervelen.

Iemand ideeën?? Ik hoor ze graag.

OmelissaO

Re: Ik zoek een bezigheid voor geblesseerde pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:46

Je kn ook leuke kleine kunstjes leren.

Mijn paard was een lange tijd kreupel, dus durfde ik geen VD te doen, maar wel de kleine kunstjes.
En ze vond het super om te doen (al duurde het ff voordat ze iets doorhad)

Zoals
nee schudden en ja knikken
kusje geven, mooi
lachen, enz enz. Bij deze kunstjes hoeft je paard niet te lopen,

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 15:53

Aha, dat klinkt goed. Zoiets als ja schudden is tenminste niet moeilijk voor een paard. Ik wil hem natuurlijk zo min mogelijk frustreren.

En hoe pak ik zo iets het beste aan? Met snoepjes? of juist niet?

*ziet zichzelf al wanhopig aan pony's hoofdje trekken*

OmelissaO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:18

Haha
Ik heb het mijn paard met kleine stukjes wortel aangeleerd (want van heel veel snoepjes geven aan een paard dat boxrust heeft word snel dik)

Ja schudden lukt bij mij nog niet, maar het nee schudden is makkelijk aan te leren.
Nee schudden: Als je met je vinger in zijn oor kieteld zal je pony schudden (dat is het nee schudden), dan beloon je hem en geef je een stukje wortel.
Dit herhaal je steeds totdat hij al zelf gaat schudden (dat je je vinger dichtbij zijn oor houd)
Dit kan je steeds afbouwen tot dat je voor hem staat en nee schud met je vinger.
(mijn paard leerde het in 1 dag... terwijl ze heel sloom is in het doorhebben van kunstjes)

Ja schudden: Mijn paard reageert er niet op, maar in het boek dat ik heb word verteld dat je ja knikken kan aanleren op dezelfde manier als het nee schudden, maar dan kietel je je pony onder de kin, dan gooit hij als het goed is zijn hoofd omhoog om je op te laten houde.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 16:44

Aha, dat klinkt goed, dat ga ik zo proberen. Denk dat ik met Ja en Nee alleen al wel even zoet ben.

Ik zal worteltjes zien te vinden, en anders hele kleine stukje Pavo summerfit.

Paardensnoepjes moet ik die van mij al nooit geven, laat staan als hij op stal moet blijven. Wortels in stukjes kan ik wel een eind mee komen Pling

Hartstikke bedankt!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 18:44

Ik ben bang dat mijn pony geen goed VD materiaal is.

Na veel moeite te moeten doen om hem "nee" te laten schudden (hij vind gekriebel aan zijn oor best lekker), viel het kwartje wel gelijk.
Oor aanraken = schudden = worteltje

maar al spoedig ging hij uittesten met hoe weinig schudden hij weg kon komen en of dat schudden dan ook echt wel nodig was.

Nou ja, ik hoop maar dat hij snel beter is, voer in de tussentijd maar gewoon wat worteltjes.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:25

Wat meestal goed werkt:
hem na een tijdje alleen nog een beloning geven als hij 'hard' schud,
en daardoor gaat hij het natuurlijk harder schudden Clown

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 16:31

Oh maar de boef snapt het prima hoor, heeft het nu ook gelijk toegevoegd aan zijn "ik wil ik wil" (hinniken, stampen, rondjes draaien en nu dus ook schudden Lachen assortiment.

Maar het spelletje zelf kan hij de lol niet echt van inzien. Ik had eigenlijk verwacht dat hij het wel leuk zou vinden, vergissing dus.

Gelukkig lijkt de blessure mee te vallen, dit keer niet zijn pezen (waar ik bang voor was) maar een peesschede onsteking. Het is al aan de beterende hand en nu mag hij de wei weer op. Dan zijn we ook gelijk van zijn verveel probleem af.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:35

hang een bal in een hooinet op stal of een plastic fles. Die van mij vond het geweldig toen hij een maand absolute boxrust had was er de hele dag mee bezig. heb nu standaard een fles in de stal. Af en toe moet ik de fles vervangen omdat hij zwaar is toegetakeld.
andere kunstjes weet ik helaas niet. it kan wel verveling op stal tegen gaan.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 17:01

Een bal vind hij geen bal aan. Ik heb wel eens zo'n jolly bal van iemand gehad (wiens paard er ook niks mee deed) maar hij heeft er aan gesnuffeld, meer ook niet.

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:35

Misschien heb je iets aan de lessen van 't Balingehof.
Is Friesland te ver voor je, ze komen dit jaar ook nog een aantal keer bij mij op stal in Heeswijk Dinther om lessen te geven in het onderwerp naar keuze, waaronder bijvoorbeeld vrijheidsdressuur.

Datums dat zij onderandere komen:

11 oktober
25 oktober
15 november

Groetjes Wendy

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 11:04

Hé hartstikke bedankt!

Maar gelukkig mag mijn pony weer gewoon de wei op en voorzichtig gereden worden. Dus de verveling is gelukkig verdwenen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:02