VD bij bijna 1,5 jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

VD bij bijna 1,5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 08:51

Hallo,

Weet niet of het hier goed staat maar ik heb een vraag over VD bij een bijna 1,5 jarige....

Mijn bijna 1,5 jarige merrie is erg leergierig en ik heb nu het idee opgedaan om mischien wat met VD te gaan doen. (heb zelf lichamelijk wat problemen waardoor ik niet meer kan of mag rijden maar wil wel erg graag iets met haar doen en onze band (die ontzettend hecht en goed is) zo sterk te houden als die nu is! vandaar dus deze vraag)

Niet al te veel (lees: soms) en ook niet zware oefeningen maar gewoon spelenderwijs haar al wat dingen te leren.
Ik heb haar al vanaf haar geboorte en ze staat gewoon 24 uur per dag op de wei, is al 100% verkeersmak en borstelen, aan een lijntje meelopen, knuffelen en voetjes geven etc doet ze ook al netjes.

Wat zou ik kunnen doen met haar zonder dat t te zwaar is, maar wel iets dat leuk is om te doen.

Ik hoop dat jullie wat tips hebben voor mij!

Groetjes

kehdra

Re: VD bij bijna 1,5 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:54

wijken voor druk, is erg handig voor 'later'

Verder flemen op commando
Stapje naar achteren op afstand
blijven staan als je wegloopt

Zijn ongetwijfeld nog veel meer dingen die je kan doen.

dingen zoals stijgeren, spaanse pas enzo zou ik nog niet aan beginnen.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 09:01

steigeren, spaanse pas etc is iets dat ik later wel met haar wil gaan doen maar dan pas over min 1 jaar ofzo. Voor nu ben ik dus gewoon op zoek naar "leuke" dingen om te doen met haar....

De dingen die je noemt lijken me goed om mee te beginnen maar zou ik dan een clicker enz aan moeten schaffen?
of kan het ook op een andere manier?

Ik heb wel diverse boeken over VD maar wat is nou wel en niet verstandig...

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:12

flemen kan je aanleren door een manier te vinden waardoor ze gaat flemen (bijvoorbeeld kriebelen op haar lip) als ze dan fleemt, gelijk het commando geven en uitgebreid belonen. in het begin kan dat met een snoepje, maar later volstaat een knuffel ook Knipoog

Stapje naar achteren;
eerst commando terug aanleren aan de hand, daarna zonder aan te raken, maar nog wel vasthouden, en daarna (na elke keer een stapje verder terug staan) op afstand.

stilstaan als jij wegloopt is lastiger, eerst leren gewoon stil te staan, en dan weer steeds een stapje verder weg.

Belonen doe ik in het begin mt snoepjes, later ga ik over naar een aai, daarna volstaat een stembeloning...
Een clicker is ook een goed idee !

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 09:15

als ik haar kriebel op haar borst of bij haar schoft gaat ze niet echt staan flemen maar trekt ze wel haar lip ietsjes op (doet haar moeder en zelfs haar kleine broertje ook).

Gewoon stil staan doet ze ook al redelijk dus denk dat dat wel goed gaat komen....

bedankt voor je tips alvast!
kan er echt wel wat mee doen dus....

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:21