Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
katchina schreef:Dat is een hele goede uitleg Alicia2u,daar zit hem idd wel het verschil in.Disciplinair en training,maar er zijn in ijn ogen toch veel overeenkomsten vanuit het paard gezien en niet veel mensen herkennen dat.
Alicia2u schreef:Er is wat mij betreft een duidelijk verschil tussen join up en longeren: namelijk de intentie van de persoon in het midden.
Ik doe ook grondwerk met mijn paard (wel volgens Parelli), een disciplinaire cirkel is voor mij en mijn paard duidelijk anders dan een trainingscirkel.
Bij een trainingscirkel (longeren, met of zonder lijn) gaat het mij om de correctheid van de gangen en de correcte buiging. Mijn paard leest mijn focus en doet zijn best op de cirkel.
Een disciplinaire cirkel (zoals een join-up, die je overigens maar één of twee keer in een paardenleven moet doen!) gaat uit van het respect van het paard naar de persoon in het midden. Die band wordt opgebouwd. Ik neem aan dat als je gaat longeren, dat die band al bestaat. Punt is dat er bij een disciplinaire cirkel een duidelijk andere focus is: correctheid van de gangen en ed juiste buiging is niet van belang, het gaat hier om respectvolle lichaamstaal.
natuurlijk gaat het respect voor correctheid, omdat het een niet zonder het andere kan. Maar omdat ik ervanuit ga dat mensen pas aan het werk gaan met het paard als het respect aanwezig is (optimistisch), is dat bij het longeren geen issue.
Kamy schreef:katchina schreef:Dat is een hele goede uitleg Alicia2u,daar zit hem idd wel het verschil in.Disciplinair en training,maar er zijn in ijn ogen toch veel overeenkomsten vanuit het paard gezien en niet veel mensen herkennen dat.
Inderdaad een goede uitleg!
Ik heb geen verstand van parelli, of join-up, maar de uitleg komt duidelijk over!. Hoe werkt een join-up dan?
Alicia2u zegt: "Ik neem aan dat als je gaat longeren, dat die band al bestaat" Ik denk dat veel mensen die volgens "normale"manier trainen, vaak ook het longeren bij een jong/nieuw/onbekend paard zien als een begin van een band, en om aan te geven wie de "leider"is. Hoe kun je dan het beste beginnen, om een band van leider en respect op te bouwen met het paard?
marieminime schreef:ik longeer mn shet vaak aan de longe, sinds dit weekend ook los in een afgezete longeerring. Is dit verkeerd dan een pony los laten in een longgeerring....
Hij loopt ook voor de wagen en reageerd super goed op stem. Hij loopt vaak los achter me aan alsof er een dun halster touwtje ons verbind, los in die longeerring laat ik hem halt houden, loop naar hem toe, beloon hem en vraag hem de andere kant op te gaan, hij reageerd preccies hetzelfde alsof er een longeerlijn tussen ons in zit
ik bedoel met is dit verkeerd niet sarcastisch, maar meer met een vraag van doe ik hiermee iets verkeerd wat voor de pony fout kan overkomen of iets....
Het longeren gaat er bij ons meer om voor even lekker bewegen en conditie, niet echt aan de teugel en weet ik wat allemaal, tis een shettie haha