Leren longeren + betere galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liin__x

Leren longeren + betere galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 14:22

Ik heb 2 vraagjes Lachen
Mijn B-pony wil ik leren longeren, maar het probleem is dat wij thuis geen longeerbak hebben ofzo. Mijn D-pony wist al hoe het in elkaar zat en we longeren haar bij onze buur, op een stuk terrein achter onze stallen dat niet omheind is ofzo. Nu wil ik dus die B ook leren longeren, maar iedereen zegt dat het moet met die longeerbak.. Maar hoe kan je dat aanleren zonder longeerbak en ook zonder longeerzweep (hebben wij niet, vraag ik ook niet, als ik er een nodig heb gebruik ik mijn dressuurzweep gauw Haha!), én liefst alleen?

Dan, die B-pony had altijd een heel haastige galop. Kon ik niet naar beneden rijden ofzo, één ramp. Nu we terugzijn van vakantie galoppeert ie plots heel rustig, ik kan hem zelfs al aan de lange teugel galopperen. Is longeerwerk ook goed om hem nog kalmer te laten galopperen? (Ik heb vorig tornooi in achttal Licht mee moeten doen, en met de galop zat die constant aan het kont van degene voor mij ) Ik wil hem ook via de longe leren om aan de teugel te rijden in galop, heb je daar dan hulpteugels ofzo voor nodig? Ik heb nog een rekker, gaat dat voor het longeerwerk?

Ciaokeeees Lachen

silfie35

Re: Leren longeren + betere galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:24

Denk niet dat het een groot succes word. Zweep is zowiezo in het begin wel even nodig om te helpen bij het vooruit komen, en een longeerbak is ook wel erg handig en makkelijk voor het paard om te snappen dat ie om je heen moet lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:29

Als ik je bericht zo lees dan is je pony al beleerd. Bijna alle ponys gaan als ze beleerd worden eerst aan de longeerlijn om te wennen aan het zadel en hoofdstel. Waarschijnlijk weet jou pony dus al prima hoe hij aan de longeerlijn moet lopen, maar moet jij nog leren om goed te longeren Knipoog Hierbij kan je het beste iemand met ervaring vragen om je te helpen.
Eventueel kan je met kleine paaltjes en lint een longeercircel uitzetten in de bak om het jezelf makkelijker te maken, een longeerzweep heb je echt wel nodig. Zeker als je pony al lang niet gelongeerd is en de stemcomando's nog niet kent.

Door te laten galopperen aan de longeerlijn zal je pony waarschijnlijk rustiger gaan galopperen. Het is namelijk makkelijker voor hem om zijn evenwicht te houden als er niemand op zit. Als je een hulpteugel wil gebruiken is een bijzetteugel of een gogue heel geschikt. Zonder hulpteugel kan je niet verwachten dat hij ineens perfect "aan de teugel" loopt in galop.

En niet zelf met een hulpteugel gaan klooien als je niet weet hoe het moet, altijd hulp vragen aan iemand met ervaring. Niet alleen je pony moet wennen aan de longeerlijn, jij moet het ook leren Knipoog

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:33

Een longeerbak heb je niet nodig naar mijn mening, een longeerzweep wel. In het begin gewoon consequent zijn en het paard steeds wegsturen van jou, jij drijft hem weg. Jijzelf mag niet te veel van voren staan (tov zijn lichaam), je moet tenslotte z'n achterhand wegdrijven. Wil hij rennen? Laat hem even doen. Hij loopt dan tenminste al z'n cirkel rond jou. Stop op tijd, als beloning dat hij goed gesnapt heeft. Probeer de keer erop hem met zachtere hulpen weg te sturen.

Paar tips om je paard trager te laten galopperen. Je kan wat verder naar voren komen zodat je ter hoogte van z'n schouder komt. Dat moet je wat zoeken, want als je teveel naar voren dan keren vele paarden zich naar het midden toe. Geef korte ophoudingen aan de longe (longeer hem eerst aan het halster), geen constante druk maar korte ophoudingen en gebruik je stem heel diep zeg bv "rustig, rustig". Dit zal het paard vertragen.

Eigenlijk is dit moeilijk in een tekst te zetten. Ik zou zeggen, laat iemand komen die effe kan helpen met het longeren. Longeren is niet makkelijk.

Liin__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 14:34

Oké dankje voor jullie reacties, ik zal eens even kijken of hij er nog wat van kent Haha!

Vernaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:50

.