Hoevaak rijden hoevaak longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boktlid

Hoevaak rijden hoevaak longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 01:14

Mag ik jullie vragen waarom en hoevaak jullie longeren?
We zijn bezig met de aanschaf van een paard maar ik zou veel gaan rijden denk ik..
Wat is de reden dat je gaat longeren bij een ingereden en gezond paard?

xx

Brainless

Re: Hoevaak rijden hoevaak longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 01:23

De rede dat ik mijn paardjes longeer is om hun onbelast te laten lopen (zonder dat ik hun hinder met mijn zit/gewicht).

En omdat ik vanaf de grond beter kan zien hoe zij lopen (bv. hoe het achterbeen gebruik is, hoe hij zijn spieren gebruikt).
Ook natuurlijk om hem soepeler te maken en conditie op te bouwen zonder dat het mij teveel lichamelijke inspanning kost Haha! .

edit: ik longeer mijn arabiertje 2x per week soms 10 minuten en daarna nog even rijden, soms 30 min als ik niet meer ga rijden.
Mijn kwpn-er longeer ik normaal 1x per week.
Helaas is zij nu hoefbevangen en zal haar tijdens/na het herstel weer opbouwend moeten gaan longeren.
Dus wat vaker per week 5-10 min.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:17

Waarom longeren bij een ingereden en gezond paard?
Ten eerste, de redenen, die Brainless opnoemt, namelijk het controleren van hun 'gaan'. Hiernaast is het een afwisseling op het rijden en het is imo ook 'een test' om te kijken hoe jij jouw paard 'op afstand' kan besturen.
Mijn paard is nog niet helemaal ingereden, dus longeer ik nog iedere keer voor het rijden en daarnaast nog 1 á 2 keer per week (staat nu even stil ivm afstuderen) met bijzet.
Wanneer mijn paard ingereden is wil ik ook met de dubbele longe aan de gang gaan en dit uitbreiden naar het werken aan de lange lijnen, zodat je het paard onbelast al veel kan leren. Ook het werken op stem vind ik belangrijk, zeker voor een paard dat ooit nog voor de wagen moet. Knipoog

Met longeren begin ik met 10 minuutjes zonder bijzet, dan 10 minuutjes met (Gogue, Elastiek of Touwtjes) en dan eindig ik met een wandeling zonder bijzet (10 min.).

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 20:34

Thanks voor al de antwoorden!
Ech super dat je hier zoveel info krijgt en ook zo snel!!

Jela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:21

Op het moment voordat ik ga rijden, logeer ik. Dus dat is iets van 5 dagen in de week Knipoog

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:25

ik longeer 2 keer per week aan de pessoa. Dit zodat mijn paarden zich lekker kunnen ontspannen zonder gewicht en evt. foutjes van mij. Ik vind longeren erg belangrijk. Jammer dat er best veel mensen zijn die alleen maar rijden..

phebeskoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 18:22

ik longeer meestal 1x in de week, 4x dressuur en dan 1x een buitenritje.
ik longeer omdat ze met de dressuur niet echt lekker liep en ik longeer nu omdat ze beter naar mijn stem ook gaat luisteren en lekkerder nageeflijk gaat lopen:D |Eigenlijk dus om d'r soepeler te maken en d'r beter op mij te laten letten;)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:39

boktlid- weet niet of je dit nog gaat lezen...maar werken aan de dubbele lijnen en longeren is gewoon heel leuk. Ik doe het vrij veel en als je het echt veel doet kan je werkelijk alles...wij springen aan de lijn, doen dubbele lijnen (je kan je paard veel leren aan de hand, maar je moet er wel zelf handig in worden..het is namelijk helemaal niet makkelijk!) en noem maa rop. Ik vind het heerlijk om te kunnen zien wat mijn paard doet en ik denk dat ik kan zeggen dat ik ernaast beter ben dan erop. Er is bijna niets leukers dan je paard waar dan ook om je heen te kunnen laten lopen zonder uitbraak. Bak, land, cirekel, rehtdoor en cirkel...errug leuk allemaal. Daarbij is loswerken natuurlijk ook een leuke afwisseling....veel plezier met de aanschaf van je paardje!!

_K_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:28

Ik vind de reden van de afwisseling en dat je je paard beter kunt bekijken vanaf de grond goed. maar aan de andere kant.. van dat e je paard "onbelast" laat lopen niet helemaal waar. want je paard gaat op een bepaalde manier lopen door invloed van de lijn.. dat is natuurlijk verschillend bij ieder paard maar een paard kan daardoor een hele andere houding gaan aannemen en ik denk niet dat die altijd gunstig is..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:54

Ik longeer erg graag en doe het dus regelmatig met mijn bijrijdpaardje. Minstens 1 keer per week, algauw 2 keer. Het is een goede manier om te zien hoe ze lopen, de gangen te beïnvloeden, te spelen met buiging en stelling, balkjes te laten lopen, cirkels te verkleinen en te vergroten, de gehoorzaamheid aan te scherpen, etc.
Als je het echt goed kunt kun je met dubbele longe zelfs verzameling vragen, binnen-en buitenstelling, travers, sb, wissels, etc!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:16

Longeren is een welkome afwisseling hoor...ik doe het eigenlijk altijd zonder lijn.Ze leren enorm goed op je stem te reageren,je kunt je band goed versterken en ik pik er vaak wat VD in mee.
Goed voor de lenigheid en communicatie Ja het is ook gewoon leuk om te doen.

Meestal doe ik het zaterdags...moet ik ook mijn boodschappen doen en heb ik minder tijd.In de tijd dat ik 1 paard rijd kan ik nu 2 paarden longeren Haha!

Ik longeer zo ongeveer 2x per week afhankelijk van het weer....in de herfst/winter is het bijna niet te doen.

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:42

Mijn reden is om hem even uit te laten razen, controleren of hij niet kreupel of onregelmatig loopt.

Ik doe dit elke dag, een kwartiertje, daarna ga ik verder met de lange lijnen.

Nicole987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:06

Ladygiroc schreef:
ik longeer 2 keer per week aan de pessoa. Dit zodat mijn paarden zich lekker kunnen ontspannen zonder gewicht en evt. foutjes van mij. Ik vind longeren erg belangrijk. Jammer dat er best veel mensen zijn die alleen maar rijden..

daar sluit ik me bij aan ik longeer ook vaak aan pessoa en dubbel longe en ze luisterd heel goed en begrijpt me ook , We doen binnen en buitenstellin en verzamelen in draf en galop en zo ook in stap. En ook over caveletti's laten lopen maar dan moet je even mee rennen omdat recht moet. Haha! , die van mij vind het schitterend om te doen en ik vind het ook mooi en bedenk nog vele andere dingen wat men kan doen , zo ook over blauwe zijl laten lopen . Maar op dit moment staat ze op rust omdat ze een spijker in haar hoef heeft gekregen en is zwaar onstoken. 3 weken mag ze niet werken dat kan ze ook niet op dit moment staat ze nog op 3 benen. Maar door longeren is mijn paard er wel beter gaan door lopen en dieper , soepeler.. Pling

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:34

Cavaletti kunnen toch ook op de volte? Lachen

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:38

ik rijd 4 x per week en longeer 2 x per week
in het begin toen ik mijn paard kocht longeerde ik hem wel 4 x per week om hem sterker te maken; beter op de achterhand en meer bespiering en voor de conditie

op dit moment longeer ik hem nog 2 x per week voor de afwisseling en om hem goed actief te maken vanuit de achterhand en de totale bespiering beter te maken