paard wordt happig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

paard wordt happig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 14:42

een vriendin van mij heeft een 15 maanden oud hafhengstje gekocht.
i.v.m het beleren strak en dingen zoals op de trailer en het meelopen aan halster leek het mij gemakkelijk de clicker aan te leren en dat soort dingen dan makkelijker op commando te doen. ik ben zelf bekend met de clicker en heb mijn paard ook kunstjes geleerd.
echter ben ik van de week dus begonnen met inclickeren met de haf maar na een tijdje had hij keurig door dat er een brokje kwam(ik train ze met gewoon brokken dus gewoon hun eigen voer) maar hij ging steeds ruwer het brokje pakken tot dus een paa keer mijn hand erbij had. hoe kan ik ervoor zorgen dat hij er niet te happig op wordt?

kehdra

Re: paard wordt happig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:43

Ik zou zeggen ; Geen brokjes meer uit de hand voeren, belonen kan ook met een aai of kriebel...

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:55

als hij grof naar je hand toe komt gewoon terug trekken en niks geven

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 01:07

zodra hij je hand wilt pakken dan doe je het brokje achter je rug, wil hij je arm pakken doe je een stap achteruit en roep je nee, foei, eh of wat je anders gebruikt.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 10:05

Gewoon stoppen met brokken te geven!
Ikzelf werk ook met beloningen maar ik geef nooit hun normale voer tijdens zo'n dingen..net omdat ze daar heel vlug zo happig van worden..
Ik zorg altijd voor een paardensnoep of iets anders die ze niet mee krijgen met hun normale voeding...maar ze krijgen pas iets als ze een vordering maken...als ze net dat tikkeltje meer doen..de rest van de beloning krijgen ze van me met schouderklopjes en knuffels..
Want het is de bedoeling om afbouwende te gaan werken met "voer of snoep"beloningen! (en bij sommige paarden gebruik ik zelf totaal geen snoepen!)
Als ik het lees doet dit paardje het enkel maar voor zijn 'voer' die erop volgt..leert dit paardje het te doen voor jou! en niet voor het voer! Dus ook zonder voer en enkel met een beloning (schouderklopje, een knuffel, ed..) moet hij het gevraagd gegeven willen doen...
En tja dan is ook je probleem van happen weg..want geen voer dan kan hij dan ook niet meer naar zitten happen hé Knipoog

enjoyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:16

Het belonen met een aai of kriebel werkt meestal ook goed. Zorg ervoor dat hij het wel fijn vind. Je kunt dan de beloning sterker maken door iets langer te kriebelen.
Als je pony echter alleen voor iets lekkers wil werken, leer je hem door iets lekkers voor te houden, wat je wegstopt als hij te opdringerig of ruw word, dat hij alleen iets lekkers krijgt als hij zich netjes gedraagt. Hoe ver je het weg moet stoppen hangt van je pony af. Soms is het genoeg om je hand alleen dicht te doen, soms moet je je hand wegstoppen achter je rug of in je zak.
Ook kun je de training stop zetten als hij ruw doet en weg gaan. Hij leert dan dat hij geen aandacht en lekkers meer krijgt als hij zich niet goed gedraagt.
Train dit niet als je een oefening aan het aanleren bent, maar maak hier een oefening van. Ga pas weer verder met de rest van je klikker training als je pony niet meer ruw doet, maar zich weer netjes gedraagt. Door dit af en toe te herhalen voorkom je dat hij weer terug in deze fout valt.

Mariedb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:33

met mijn verzorgpony een Arabier die het idee van "snoepje" na click znel door had werd ook happerig. We hebben toen geoefend dat hij moet wachten met het pakken van het snoepje. EEn snoepje dus in je hand leggen en zodra hij met zijn neus te dichtbij komt en het wil pakken je vingers tegn zijn neus laten schieten. HIj schrikt misschien wat van maar na een of twee x snapte mijn pony het in ieder geval heel goed. We herhaalde dat dan ook vaak. Wel ben ik toch overgestapt naar wat meer parelli omdat ik het voer iets te centraal vond staan aaien en complimentjes geven is ook beloning Haha!

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 15:24

Toch nog even reageren Knipoog

Mijn haf was toen ik hem kreeg ook erg happig, dus ik stopte met uit de hand voeren. Daarna is het snel overgegaan. Ik kreeg later de tip van iemand, om hem terug te happen met je hand...
Dus als hij hapt naar je/in je hand, dan pak jij heel snel met je hand een stukje vel in z'n hals en laat het weer los. Een tik op de neus oid zou ik niet doen, daar worden ze snel schikkerig van..
Het gaat er niet om dat je aan z'n vel trekt ofzo, maar het gewoon een seconde vast hebt en weer los laat. Knipoog je "hapt"zeg maar terug met je hand.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 10:32

@maiska daar reageerd hij dus totaal niet op als je zn vel pakt.

ik doe er trouwens op dit moment erg weinig mee. eigenaresse ook. ik heb te weinig tijd en de tijd dat ik er ben besteed ik liever aan m eigen paard en zn kunstjes.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:34

Je moet je paardje beleefdheid aanleren. Heel simpel: leren dat hij het snoepje alleen krijgt als hij een stapje terug doet.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:21

Ik zou de clicker momenteel gebruiken als hij het voer op een beleefde manier aanneemt.

Dus gewoon effe wat eten geven, clicken als-ie het proper en lief aanneemt.