[AC] handwerken met een blind paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Atchoo

Woonplaats: Nu nog in Utrecht, over een paar maanden in Groningen

[AC] handwerken met een blind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 12:01

Ik rij en verzorg de paarden van een mevrouw. Zij heeft 2 paarden waarmee ze allemaal rijdt op een mixje van Bent, Antoine en de moderne dressuur. Daarnaast werkt ze ook aan de hand om de spieren sterker te maken etc.

Maar nu mijn vraag. Een van de paarden is blind aan één oog (paard is 4 jaar), en de eigenaar heeft het nog niet echt gedurfd om hier mee aan de hand te gaan werken. Gezien onze instructrice nu op vakantie is wou ik namens haar en mij vragen aan de kenners hier, of het mogelijk is om met een blind paard alsnog aan de hand te kunnen werken?

Groetjes.

3lsk3

Re: [AC] handwerken met een blind paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:25

Volgens mij kan het wel, ik verzorgde een pony en de eigenaresse daar van had een pony die aan een kant 10% zag en aan de andere kant 15% ofzo, daarmee doet ze ook veel werk aan de hand, en ik heb het ook wel een gedaan. Je moet alleen wel opletten wat vaak zijn paarden die blind zijn wat schrikkerig. Bij deze pony was dat zeker zo omdat er verkeerd met hem om was gegaan was hij bang geworden voor mensen...

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:37

Ja hoor dat is heel goed mogelijk. Bokker Bbreedveld werkt ook aan de hand met haar blinde paard (ik heb haar even op dit topic geattendeerd Knipoog ) en ook Bent Branderup heeft een blind paard.

Vaak zijn bij zulke paarden de andere zintuigen gevoeliger en pikken ze het prima op.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:33

Een blink paard en een paard wat aan 1 oog blind is, is nogal een verschil. Ik neem aan dat het dus om een paard gaat wat aan 1 oog blind is en met het andere oog nog gewoon goed kan zien?

Is het paard al vanaf de geboorte blind aan 1 oog of is dit pas later onstaan? Ik ken meerdere paarden/pony's die (om verschillende redenen) blind zijn aan 1 oog. Dit belemmerd ze niet om dingen te ondernemen of om ze te trainen en rijden. Je met er wel rekening mee houden dat het paard minder ziet dan een ander paard. Maar dan moet jij gewoon zelf een beetje meer opletten. Kijk vooral hoe het paard zich voelt en reageerd. Alleen het paard kan je laten zien en voelen of het zich op zijn gemak voelt en of het bepaalde dingen wel of niet kan doen, dat kan een mens niet voor hem beslissen.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:52

Grondwerken is zeker mogelijk met een (geheel) blind paard. Het is wel een verschil of ze blind geboren zijn (zoals mijn paard) of dat ze op latere leeftijd blind worden.

Wat ik aan mijn paard merk is dat hij goed reageert op signalen die je bij een ziend paard ook zou gebruiken, maar dat dit alleen werkt als je bijvoorbeeld bij het longeren iets dichter op hem gaat staan dan je bij een ziend paard zou doen.

Als het paard recentelijk blind is geworden (aan 1 oog of aan allebei) dan moet je wel rekening houden met paniekreacties.

Is dat misschien ook de reden dat je dit topic hebt geplaatst?

Atchoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 21:48

Het paard is geboren met 1 oog (dat andere oog ontbreekt daar zit alleen een lege oogkas), ze is 3 jaar in de opfok in een groot gebied in Duitsland geweest en staat nu sinds een klein jaartje weer aan huis, in een kudde van de pensionstal. We zijn eerst bezig geweest met de normale dingen, borstelen, hoefje optillen, wandelen langs de weg etc. Dat ging allemaal perfect, zolang je maar goed ondersteunde en veel stem gebruikte.

Maar nu het tijd is om het paard wat meer 'op te pakken' wou de eigenaar aan de hand werken, ter voorbereiding.

BBreedveld, ik snap jou vraag niet echt. Bedoel je met de vraag of ik het topic geopend heb vanwege de paniekreacties of vat ik die zin nu verkeerd op?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 07:02

Ja, dat bedoelde ik. Knipoog

Als paarden net blind geworden zijn, kunnen ze paniekreacties hebben op geluiden e.d. aan hun blinde kant. Als dat bij jullie aan de hand was geweest, was het verstandiger geweest het paard eerst te laten wennen aan geluiden, bewegingen etc aan haar blinde kant. Maar dat is bij jullie gelukkig niet zo en dat maakt alles véél eenvoudiger.

Het diertje weet dus gewoon niet beter en afgezien van wat extra aandacht aan uitsteeksels e.d. aan haar blinde kant denk ik niet dat je veel extra moeilijkheden zal hebben met grondwerk.

Er zijn zelfs halfblinde paarden die op hoog niveau SGW rijden Knipoog

Ik heb met mijn paard veel baat bij het 'commando' 'let op!'.

Ik gebruik dit voor verschillende situties. Of ik nu een afstapje tegenkom, op het punt sta gepasseerd te worden door een langszoevende wielrenner of een daas op hem doodsla, hij weet dat er iets komt en vaak kan ik hem wel duidelijk maken wat ik nu precies bedoel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:26

-> LO

Atchoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 08:39

Vandaag eerste les met haar gehad. Simpel aan beide kanten er naast lopen en wat figuren. Daarbij de commando 'let op' gebruikt als ik wat anders ging doen. Dat ging prima Haha!

Volgende week gaan er echt beginnen Lachen

liekatchu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:57

mijn tinker is ook aan een oog blind en ik moet zeggen dat ik het af en toe gewoon 'vergeet'.
ik merk vrij weinig aan mijn paard dat hij daar last van ondervind.
natuurlijk moet je er wel rekening mee houden en bv je paard niet plotseling aan zijn blind kant aanraken wat hij niet heeft zien aankomen.
ik doe alles met mijn paard. rij wedstrijden met hem, in de bossen, spring af en toe een klein sprongetje.
niks aan de hand. dus ik zou zeggen ga lekker met um aan het werk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:33

Mijn half blinde pony doet het super aan de lange teugel. Merrie loopt braaf ohz (op L/M nivo), springt rustig op B nivo, loopt braaf aan de dubbele longe, nu inmiddels ook aan de enkele longe (heeft veel tijd gekost omdat ze me niet zag aan 1 kant, dus dan kwam ze voor het gemak maar bij me staan), loopt braaf voor de wagen zowel dressuur(word Z uit gebracht), vaardigheid als indoor marathon.

Het is mijn hoogst opgeleide pony omdat ze het allemaal zo makkelijk op pakt Knipoog.