starjo schreef:Hoi
Ik heb het mijn tinker geleerd. Ben begonnen met voetjes vragen. Gewoon het woord "voetje "
gebruiken en met een zweepje zachtjes tegen het voetje tikken tot hij reageert . Elke reactie belonen dmv een clicker of een bepaald woord , ik zeg bij alles "goezo"en geef hem gelijk een snoepje.
Zo gaat hij dit van zelf allemaal met elkaar in verband brengen, je moet elke reactie belonen in het begin al is de reactie nog zo klein.
Als hij het ene been geleerd heeft op te tillen op het woord "voetje ". Ga je het hem vragen bij zijn andere been. Op het moment dat hij dit allebei snapt, ben ik het verschil gaan vragen door echt duidelijk LINKS en RECHTS te zeggen op het mement dat hij LI of Re op moet tillen , daarbij wel weer even het zweepje gebruiken. Mijn paard had het heel snel door hij leert super snel.
Als ik nu naast hem gaat staan en zelf mijn Li been optil en LINKS zeg dan doet hij hij dat na.
Wat ik ook heb gedaan is twee halster touwen om zijn kogels heen en op het mement dat ik LINKS zei zijn linker been omhoog houden, en vast houden en gelijk belonen op het moment dat je hem zelf omhoog houd. Dit moet je wel even samen met iemand anders doen . Een trekt zijn been omhoog en da ander houd het paard vast, en beloont direct op het mement dat je hem aan het touw omhoog houd.
Is het niet een beetje link om halstertouwen om de kogels van het paard te doen? Als ie schrikt heb je een drama. Ik heb nu ook deze site gevonden: http://members.home.nl/vrijheidsdressuu ... sepas.html