Mijn paard snapt het nut van een zweep niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jeNniferTjj

Mijn paard snapt het nut van een zweep niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 16:15

Ik heb een falabella en die wil ik gaan longeren maar hij komt steeds naar mij toe. Ik heb ook nooit echt een zweep gebruikt buiten het logeren want hij reageerd op mijn tong , klikken enzo. Maar nu wil ik weten hoe laat ik mijn paard weten dat hij van mij af moet lopen en wat de zweep is ?

Cassidy

Re: Mijn paard snapt het nut van een zweep niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:19

Ga grondwerk met hem doen en laat hem aan de zweep wennen. Dat houdt dus in dat je de zweep moet gebruiken, een gaandeweg het gebruik moet versterken tot je de dosering hebt die het paard tot een reactie zet. Daarna met behulp van aaibewegingen met dezelfde zweep hem leren dat hij er niet bang voor hoeft te zijn, dat dit eigenlijk een verlengde is van je arm.

Als een paard ongevraagd op je af komt, en niet weg te sturen is, is er nog meer aan de hand dan dat hij niet weet wat een zweep is. Hij respecteerd duidelijk ook jouw ruimte nog niet.

Dus begin met grondwerk aan de hand, voordat je aan dingen gaat denken als longeren.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:35

OPG --> LO

jeNniferTjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 16:27

ik snap wat je bedoeld cassidy maar hij komt vaak naar mij toe omdat ik veel aan vrijheidsdressuur doe en ik buiten over straat met hem wandel heb ik hem geleerd mij me te blijven maar ik zal ht grondwerk proberen =)

loes_humpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:28

Dat heb ik ook met mijn shetlander humpie,
die komt ook telkens naar me toe lopen als ik hem probeer te longeren, heel vervelend.

Hij snapt alles wel en weet ook wel dat hij rondjes moet lopen,
maar hij is gewoon beledigd als ie van die stomme rondjes moet lopen.
Als ik hem een tik geef draait ie zijn kont naar me toe, hij word gewoon helemaal sjaggie van longeren:(

Stardust0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:12

mijn falabella had ook dat probleem. Ik heb geprobeerd te drijven en dat lukte erg goed.

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:44

bind een plastic zak aan het uiteinde hijschrikt daar een beetje van en meteen als die van je af gaat en dan een rondje haalt beloon je haar uitbundig! groejs eef

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:56

jeNniferTjj schreef:
ik snap wat je bedoeld cassidy maar hij komt vaak naar mij toe omdat ik veel aan vrijheidsdressuur doe en ik buiten over straat met hem wandel heb ik hem geleerd mij me te blijven maar ik zal ht grondwerk proberen =)

Leer hem dan om op een bepaalde afstand van jouw te gaan lopen, die kan je dan uitbouwen.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:02

je zou het longeren (het van je af lopen) ook kunnen aanleren met behulp van een helper, iemand die hem aan zijn hoofstel of halster vasthoud en met hem meeloopt.. zodra hij lekker op eigen benen loopt loslaten en meelopen en steeds verder weg gaan. Dit is minder stressvol als hem met een zweep van je afjagen..
succes!

jeNniferTjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 19:38

GBrink , ik heb dat al vaak geprobeerd en het gaat dan goed maar zodra de helper weg gaat begint het weer van voor af aan. Dat met die plastic zak kan ik proberen ookal vind ik het niet echt een goede manier want ik wil het zeg maar niet vanuit angst opbouwen , als het weer wat mooier weer wordt ga ik weer oefenen