Lange Lijnen , hoe beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karen_enter

Lange Lijnen , hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 13:02

Hééj Bokkers,

Ik weet niet precies of mijn toppic hier juist staat, ik heb namelijk geen idee waar het anders zou moeten staan...
Mijn vraag is dus: Hoe begin je nu precies met lange lijnenwerk?
Er staat bij mijn verzorgpaarden namelijk een shetje waar zo goed als niks mee word gedaan.
Nu had ik in gedachte er wat lange lijnenwerk mee te doen.
Het shetje heeft al onder het zadel gelopen en ook voor het karretje, en doet dat beide keurig.

Maar hoe begin je nu precies aan lange lijnenwerk?
Want de shet snapt er namelijk niets van wanneer ik ineens langs of achter hem loop.
Alvast bedankt, groetjes Karen.

mariska75

Re: Lange Lijnen , hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:09

Ik zou het eerst gaan leren (bij iemand) met een ervaren paard zodat je er zelf handigheid in krijgt. Onervaren paarden/pony's kunnen erg snelle/gekke reakties geven op de lijnen en dan is het erg belangrijk dat je zelf niet in de knoop raakt en al weet wat de bedoeling is. En er naar handelen natuurlijk Knipoog

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:13

Je gaat gewoon longeren waarbij je de buitenste lijn los laat hangen en langszaam oppakt..

S_haron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:01

Je longeerd eerst gewoon met 1 lijn, de binnenste dus.. en je laat de buitenste eerst over de rug liggen ipv gelijk achter de benen langs... hier kunnen ze aan het begin heel erg van gaan stressen dus dat langzaam opbouwen..

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:04

Ik heb toevallig vanmiddag een boek besteld over werken aan de lange lijnen, dat is ook een optie. Ik weet alleen niet of je dat ervoor over hebt, omdat het shetje niet van jou is. Ik zou alleen niet zelf beginnen met proberen.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:32

Idd eerst longeren met 2 lijnen, snaptie dat goed en zitten de stem commando's er goed in kun je er achter gaan lopen, ponytje die ik aan het beleren ben ging eerst wel 'zwabberen' je moet vooral goed voor je uit blijven kijken en niet naar de pony zelf, zo kun je zelf de pony ook beter sturen.

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:28

bedankt voor al jullie tips!
Ga het morgen zeker een rustig proberen.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:05

ik zou eerst met een ervaren paard oefenen hoor , ze kunnen erg raar doen .
mijn paard is paar weken geleden voor het eerst in de lange lijnen geweest , en hij flipte al aleen met de longeerlijn op zijn rug .
hij vloog er vandoor en ging onderuit , ik was toen toch wel bij dat ik de touwtjes niet in handen had Knipoog
maar dat mijn instructrice hem deed die er veel ervaring mee heeft Lachen
nu inmiddels doe ik hem zelf , maar heb er wel les in Lachen

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 11:17

Hij is wel al gewend met touwen over zijn rug,...
Want hij heeft al redelijk vaak voor de kar gestaan.
Ik ga het vandaag rustig met een vriendin proberen en zien hoe het dan loopt. Shetje zelf is een rustig beestje en ik denk niet dat die meteen zal gaan flippen.
Alvast bedankt voor jullie tips!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:00

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:04

-> LO

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:08

eerst longeren met 2 lijnen, en dan steeds iets meer er achter gaan lopen ipv in het midden staan...

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:24

Ik heb al veel paarden leren lopen aan lange lijnen. De één kon al vanalles, de ander helemaal niks, en verder alles er tussen.

Het allereerste begin is het bekend maken met verschillende commando's. Leer je paard op stem halthouden, voorwaarts gaan, en eventueel draven. gewoon aan de hand, of tijdens longeren als dat bekend is.

Ik begin altijd met het rustig laten voelen van de lijnen. Pak de longeerlijn (ik neem meestal een enkele longeerlijn en maak aan beide kanten een haakje, welke ik aan de zijkanten van een halster maak. Hoofdstel gebruik ik liever later), neem de losse lussen en aai je paard daarmee. Maak hem bekend met het gevoel van lijnen langs zijn lijf, lijnen langs zijn benen. Dit voorkomt dat je paard straks erg schrikt wanneer je eenmaal bezig bent.

Wanneer het paard dit ontspannen (!) accepteerd ga ik verder. Ik ga naast de schouder staan, bijna daar waar je zou kunnen lopen wanneer je je paard aan het halster begeleidt, en begin dan met het bekende commando voor voorwaarts gaan. Altijd belonen als iets goed gaat! Daarna ga ik voorzichtig sturen. Een paard dat al veel kent zal direct luisteren, met een groen paard heb je dikke kans dat hij stil gaat staan en er niks meer van snapt. Weer het commando voor voorwaarts geven, belonen, en nog eens hetzelfde proberen. Op den duur zullen ze jouw sturen accepteren. Is je paard ontspannen, ga dan een stukje verder achter hem lopen (bij de flank is een sterke leid-positie), tot je daar loopt waar je je prettig voelt (denk erom, nooit recht achter je paard lopen!). Steeds een commando erbij nemen en veel belonen. Op deze manier kun je je paard op een volledig ontspannen manier leren aan lange lijnen lopen.

(Ik begin niet altijd vanuit het longeren, omdat ik deze dingen al doe met erg jonge paarden die longeren niet kennen, of wanneer longeren nog te belastend is. Je kunt dit spelletje zonder problemen met jonge paarden doen, mits je trainingsduur en intensie aanpast! Ze vinden het vaak erg leuk om bezig te zijn en leren jong juist erg makkelijk)

Karen_enter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 13:27

[***] schreef:
Ik heb al veel paarden leren lopen aan lange lijnen. De één kon al vanalles, de ander helemaal niks, en verder alles er tussen.

Het allereerste begin is het bekend maken met verschillende commando's. Leer je paard op stem halthouden, voorwaarts gaan, en eventueel draven. gewoon aan de hand, of tijdens longeren als dat bekend is.

Ik begin altijd met het rustig laten voelen van de lijnen. Pak de longeerlijn (ik neem meestal een enkele longeerlijn en maak aan beide kanten een haakje, welke ik aan de zijkanten van een halster maak. Hoofdstel gebruik ik liever later), neem de losse lussen en aai je paard daarmee. Maak hem bekend met het gevoel van lijnen langs zijn lijf, lijnen langs zijn benen. Dit voorkomt dat je paard straks erg schrikt wanneer je eenmaal bezig bent.

Wanneer het paard dit ontspannen (!) accepteerd ga ik verder. Ik ga naast de schouder staan, bijna daar waar je zou kunnen lopen wanneer je je paard aan het halster begeleidt, en begin dan met het bekende commando voor voorwaarts gaan. Altijd belonen als iets goed gaat! Daarna ga ik voorzichtig sturen. Een paard dat al veel kent zal direct luisteren, met een groen paard heb je dikke kans dat hij stil gaat staan en er niks meer van snapt. Weer het commando voor voorwaarts geven, belonen, en nog eens hetzelfde proberen. Op den duur zullen ze jouw sturen accepteren. Is je paard ontspannen, ga dan een stukje verder achter hem lopen (bij de flank is een sterke leid-positie), tot je daar loopt waar je je prettig voelt (denk erom, nooit recht achter je paard lopen!). Steeds een commando erbij nemen en veel belonen. Op deze manier kun je je paard op een volledig ontspannen manier leren aan lange lijnen lopen.

(Ik begin niet altijd vanuit het longeren, omdat ik deze dingen al doe met erg jonge paarden die longeren niet kennen, of wanneer longeren nog te belastend is. Je kunt dit spelletje zonder problemen met jonge paarden doen, mits je trainingsduur en intensie aanpast! Ze vinden het vaak erg leuk om bezig te zijn en leren jong juist erg makkelijk)

Wauw hier ben ik echt wat mee, hartstikke bedankt! Haha!

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:40

Dit is zeker een goede uitleg...

_Maflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:37

Eerst zelf leren, dan het paard aanleren. Zo voorkom je erg veel miscommunicatie Knipoog

En of volg het advies van [***] op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:39

Zelf eerst goed leren hoe t moet, voor je t weet zit je in t begin helemaal in de knoop met de lijnen. Ik zou aanraden een paar keer les te nemen. Daarna heel rustig stapje voor stapje t je paard leren, liefst ook onder toezicht van een trainer oid. Op die manier leren jullie t beiden goed! Ja