Pony wil niet meer lopen tijdens longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QueenE

Pony wil niet meer lopen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 15:24

Ik ben een pony aan het beleren, het longeren ging eerst redelijk goed. Gister ging het iets minder, maar hij had ook al los gelopen dus ik dacht dat het kwam omdat hij moe was. Vandaag wou ik hem dus weer longeren, maar hij wou bijna geen stap vooruit. Op het laatst kreeg ik hem echt met geen mogelijkheid meer vooruit, hij bleef gewoon stilstaan. Ik kon doen wat ik wou, met de zweep achter hem op de grond slaan, in de lucht. Hij wou geen stap meer verzetten. Hij wou nog wel met mij meelopen maar zodra ik hem dan iets los liet ging hij weer stil staan. Uiteindelijk heb ik het maar opgegeven en ben er op geklommen. Onder het zadel wou hij wel gewoon lopen.. Iemand tips?

Sheila_

Re: Pony wil niet meer lopen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:28

probeer het eens op de andere hand.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 15:32

Dan heb ik hetzelfde probleem.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:13

Altijd lastig als ze niet willen doen wat jij wilt Clown
Je bent hem aan het beleren zeg je,dan kunnen er 2 dingen zijn....
A: hij is enorm onzeker en vind het eng om alleen te lopen en heeft vertrouwen nodig.
B: hij neemt je gruwelijk in de maling en probeert je uit Clown

Welke van de 2 het is kan ik niet beoordelen vanachter mijn leppie,dat zul je zelf uit moeten vissen.Kun je niet iemand om hulp vragen?Anders kijken of je wat uit de boeken kunt halen over grondwerk,leer op te drijven.Dit is voor beide gevallen een goede oplossing,zo leer je hem aan te spreken in zijn eigen taal en dat geeft vertrouwen en respect Knipoog

Ikzelf longeer altijd zonder lijn en dat heeft in het begin met mijn eerste pony ook een hoop moeite gekost,hij vond rondjes lopen namelijk nutteloos Clown en stond graag stil of liep zo hard dat hij bijna omviel...uiteindelijk heb ik hem duidelijk kunnen maken dat ik graag wilde dat hij dat deed en nu gaat het ook uitstekend Haha!

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 16:27

Hij straalt niet echt zelfvertrouwen uit op het moment dat hij stil staat. Maar wat mij dan weer wat tegenzit is dat hij het hiervoor gewoon wel deed.. Zonder lijn kan ik inderdaad wel proberen, dat lijkt me opzich wel een goede tip. Moet ik alleen even zien of ik de bak ook af kan zetten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:53

Dat is wel heel belangrijk...een goede afzetting en echt een ronde bak zodat hij zich niet in een hoek vast kan lopen.
Daag hem uit om te lopen,desnoods eerst naast zijn hoofd en steeds een stukje verder weg.Goed belonen als hij iets goeddoet.Laat hem desnoods eerst zelf een kant kiezen...als het een kwestie van zelfvertrouwens is,is belonen nog belangrijker dan normaal.
Als hij je in de maling neemt kan het nog wel eens een enkel keertje helpen om hem compleet links te laten liggen,tenminste...als hij van aandacht houd.Anders wat meer optreden,maar alleen als hij niet angstig is.
Het vereist beide een andere aanpak...dus vogel goed uit wat het probleem is Knipoog

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:00

Longeer je hem elke dag? Misschien is dat wat veel voor een paardje wat je net gaat beleren. Misschien vindt hij het weer leuk als je het over een paar dagen weer probeert.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:02

spierpijn?

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 15:30

Nee hoor niet elke dag! Arme paardje zou dan denk ik inderdaad vergaan van de spierpijn Tong uitsteken

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:33

Misschien ligt het aan jouw positie ten opzichte van het paard.

Zoals Tinky zegt is het spreken van zijn taal belangrijk, maar hier speelt ook jouw positie een rol in. Wanneer jij in het midden staat, maar toch deels voor hem blijft staan dan 'mag' hij niet doorlopen, omdat jij hem blokeert (zoals koeien vangen met paarden, steeds ervoor staan waar de koe heen wilt). Wanneer jij zelf dan een paar stappen richting zijn kont loopt kom je in de drijvende cirkel terecht en als je dan zelf actief wordt en hem eventueel met je zweep langzaam opdrijft moet het paard gaan lopen. Wanneer jij wilt dat hij ontspannen gaat stappen wordt je rustig en andersom.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:38

zorg voor duidelijke communicatie tussen jou en je paard en vergeet vooral de "driehoek" niet.

je moet er voor zorgen dat jullie tijdens het longeren echt een driehoek vormen.