Vrijheidsdressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloempotje

Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 12:44

Als dit hier niet goed staat graag even verplaatsen Bloos

Ik doe dus met Saartje (shetlander) aan vrijheidsdressuur. Ik heb sinds kort ook een clicker. En ik moet zeggen dat het super werkt. Nu ben ik bezig met de 'spaanse pas' maar het lijkt er niet echt op. Vind ik zelf. Als ik met de zweep haar beentje aanraak, vind ik het meer schrapen ( eigenschuld heb k zelf zo aan geleerd) maar hoe kan ik nu aanleren dat ze enkel haar voetje omhoog houd (dus ook niet meer beweegt ?) ik heb nu bij 1 been dat ze zwaait i.p.v schrapen. Maar ik wil het toch anders, aangezien ik hier geen echte spaanse pas van kan maken Knipoog

Kan ik dit in 2 dagen nog veranderen ? (Niet dat ik maar 2 dagen heb ofso, maar dan komt er een meisje en dan zou ik graag laten zien dat ze het wel goed kan Knipoog)

Bloempotje

Re: Vrijheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 12:48

Even een foto wat ik dus bedoel met het stil houden
Afbeelding

En dit voor als ze gaat lopen ( ik weet dat het nog niet zo heel hoog is, maar het is al strekken Bloos )
Afbeelding

Het gaat trouwens in het echt niet écht zo met stilhouden, Saartje heeft het veranderd naar schrapen Tong uitsteken Vandaar. Maar dit wil ik wel zo krijgen, Ik was dus vanplan om haar been zo op te tillen, commando geven. en belonen...

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 12:37

Ik heb het er al uit Lachen

En ze kan het op

x zweepcommando als ik langs haar sta
x zweepcommando als ik voor haar sta
x als ik er naar wijs
x als ik mij rechterbeen op til doet zij ook haar rechterbeen omhoog
x als ik mij linkerbeen op til doet zij ook haar linkerbeen omhoog

Dus slotje kan erop:)

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:53

Heel goed! En dan nu een fototje van als ze het goed doet? Haha!

Voor mensen die later dit topic zouden lezen en met het zelfde probleem zitten...

De spaanse pas leer je aan je paard door het been aan te raken met de zweep, komt er beweging in het been (op eender welke manier) click en beloon. Het paard heeft geleerd zij tikt met de zweep op mijn been, ik beweeg mijn been en ik wordt beloont.

Eens je paard het bovenstaande kent gaan we een stapje verder en gaan we de zweep iets voor het been plaatsen en laat het paard maar nadenken Knipoog Hij wil zo graag een beloning dat hij zelf gaat uitzoeken op welke manier hij die belooning in de wacht kan slepen. Een beetje geduld dus. Je paard weet uit de voorgaande oefening dat hij een beloning kreeg als hij na het tikken van de zweep het been bewoog misschien krijgt hij wel een beloning als hij zelf de zweep aantikt? Dus eens je paard zijn been beweegt in de richting van de zweep klick en beloon. je gaat iederekeer strenger worden op zijn beweging tot hij de zweep tikt met zijn been. Eens je paard dit kent kan je verder gaan en de zweep telkens hoger houden tot je een spaanse pas been hebt en dan ga je hem leren lopen en om de beurt tillen.

Alles rustig op zijn tijd en verwacht niet van je paard dat hij een spaansepas kan op enkele dagen tijd Knipoog

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 15:43

@ patsy1983
Het gaat nu heel goed! Ze kan het op meerdere commando's, en ja er komt zeker een foto/filmpje! Ik krijg over 1 á 2 dagen te horen, of mij camera gemaakt is, en zodra die er is, maak ik die Haha!

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:13

Ik kijk er al naar uit Knipoog